Laatst gelezen (vervolg deel 4)
Agent 327: Dossier dozijn min één
11 pareltjes vol humor
en zelfs in die kortverhalen telkens weer "wat een geheim agent al niet moet doen om incognito op zn kantoor te komen" :)
Geplaatst op 09/09/2014
Citeren
Gelezen: La Mondaine 2 (Zidrou - Lefebre)
La Mondaine is een tweeluik over Aimé, een inspecteur van de zedenafdeling van de Parijse politie. Over het eerste deel was ik lyrisch: Lefebre tekent prachtige karakters die wonderwel passen bij de kleurrijke omgeving. Zidrou wist een boeiend kader te scheppen met hoeren, potloodventers en schuinsmarcheerders waarin zijn hoofdfiguur beweegt. Deel 1 had, om het voorzichtig uit te drukken, de verwachtingen voor de afsluiter hoog gespannen.
O bittere teleurstelling. In deel twee vinden we Zidrou terug als een toerist aan het buffet in een all-in formule. Hij heeft zijn bordje overvol geschept met erg veel verschillende dingen, en nu zit hij volgevreten te prikken in de overblijvende berg. Hij draait hier en daar nog een ravioli om, prikt in een friet en schuift een stukje worst van de ene kant van het bord naar de andere. Het in deel 1 zorgvuldig opgebouwde verhaal zakt in elkaar als Zidrou per se nog de gedeporteerde Joden van het Vel d'Hiv wil meetrekken in zijn vertelling. Het einde is van een vaagheid die verraad dat Zidrou, toch de revelatie van de laatste jaren, een geweldig sfeerschepper is, maar soms tekort schiet als het er op aan komt een bevredigend einde te breien aan zijn verhaal.
De tekeningen zijn als in deel 1 zeer goed, al merk ik wel dat Lefebre, een meester in karakterkoppen, geen weg weet met mensenmassa's.
Geplaatst op 10/09/2014
Citeren
Void - Was wel okee. Ik hoopte dat het beter zou zijn, maar ik had al gezien op franse review sites dat het verhaal niet al te veel voorstelt. En dat klopt. Je krijgt er wel een beetje een claustrofobisch idee bij als je dit boek leest. Als je de film Sunshine kent dan begrijp je wat ik bedoel. Nog een aardig bedoelde twist aan het eind van het verhaal, maar als je een beetje oplet dan had je dit na het lezen van de eerste paar pagina's ook kunnen raden. De tekening zijn prima, niet Phillips' beste werk, maar versterkt de sfeer van het boek goed.
The Fade Out #1 - Meer Phillips, maar nu gelukkig weer met Brubaker. Wat een gaaf begin zeg! Alle ingrediënten zijn weer aanwezig om een knaller van een serie te worden. Een man die na een lange nacht doorhalen wakker wordt en niet weet waar hij is of wat hij heeft uitgespookt de nacht ervoor. Op onderzoek vind hij ineens het lichaam van een prachtige actrice... het dode lichaam welteverstaan. Natuurlijk gaat hij dit niet aangeven bij de politie... Zoals ik al zei alle ingrediënten voor een nieuwe topreeks. Ik ga dit toch wel in singles blijven kopen. De verhalen achterin zijn toch wel erg leuk om te lezen en niet in de bundelingen opgenomen.
The Bus - Leuke absurde verhaaltjes telkens van 1 pagina. Met plezier gelezen.
Jaybird - Ook in Finland maken ze strips en dat heeft Dark Horse ook ontdekt. Althans dit ene boek hebben ze vertaald. Ik vraag me soms af hoe sommige uitgevers Europees werk selecteren, er is wel beter te vinden. Neemt niet weg dat dit een zeer onderhoudenen verhaal is. Een erg bang vogeltje zorgt voor zijn bedlegerige moeder. Hij is zo bang omdat zijn moeder hem verhalen vertelt over de wereld buiten het huis. Daar zouden alleen maar slechte vogels wonen, eropuit om hem en zijn moeder de ogen uit te pikken en af te maken. Daarom zijn alle ramen van het huis met planken dichtgetimmerd. De strip is prachtig getekend en laat zien wat angst met je kan doen. Hoe het gedrag kan beïnvloeden en welke acties leiden wanneer iemand uit angst handelt. Ik weet niet of de Finse schrijvers het boek hebben geschreven als een aanklacht op bepaalde maatschappelijk stromingen, maar zo heb ik het wel opgevat. Zeer geslaagd werk, dat wel in 15 minuten uitgelezen is, aangezien er zo'n 10 tekstballonnen instaan.
Shoplifter - Zeer geslaagd werk van Michael Cho. Het hoofdpersonage Corinna is een jonge vrouw in haar midtwenties. Afgestudeerd in engelse taal- en letterkunde en werkzaam in de advertising. Heeft ze daar nu al die jaren voor gestudeerd? Het enige dat haar een kick geeft is door iedere dag iets te jatten uit de supermarkt waar ze altijd haar inkopen doet. Zeer de moeite waard en bovendien prachtig getekend. Op tcj.com staat een uitgebreide review die je ook zou moeten lezen.
Geplaatst op 13/09/2014
Citeren
The People Inside - Prachtige literaire strip over het leven van 24 personen. Iedere dubbele pagina is gerasterd in 24 vlakken. Elk van de personages is vervolgens de hoofdpersoon in zijn eigen vlak. Soms komen de personages samen en worden twee vlakken samengevoegd, maar op andere momenten splitsen ze weer door scheiding, dood etc. Erg mooi hoe Ray Fawkes het verhaal van deze mensen op deze wijze verteld. Er is veel liefde (hetero en homo), haat, wraak, melancholie, eenzaamheid en geluk. Wanneer het leven van een personage eindigt wordt het vakje zwart. Het leven gaat natuurlijk verder en dus ook het leven in de andere vlakken. Dit is echt kwaliteit! En een van de betere werken die ik dit jaar heb gelezen. Aanrader.
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
Jaybird ga ik dan toch laten liggen..
Shoplifter en The people inside (vooral deze) gaan op de kooplijst na je uitleg. Bedankt trouwens!
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
Matteo 1-2-3
jammie de luxe :-)
Gibrat is toch wel een topper met zijn weliswaar klein maar o zo fijn oeuvre!
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
How To Be Happy - Dit is geen zelfhulp boek over hoe je gelukkig en blij kunt worden. Dat zegt Eleanor Davis, de scenarist/tekenaar in een opmerking aan het begin van dit boek. Dan weten we dat ook weer. De rest van het boek is net zo vreemd. How To Be Happy is een verzameling korte verhalen, de ene nog meer bizar dan de ander over het leven. Dat betekent dat er niet veel verhalen bij zijn met een duidelijke begin en einde en dat maakt het ook meteen weer interessant om over na te denken en te herlezen. Zo is er een groep zussen die een vos villen. Een man en een vrouw Adam en Eva, die een communie in het bos hebben gesticht die op zoek zijn naar het ultieme. Echter om dat te bereiken worden de regels binnen de commune steeds verder aangepast/verscherpt. Verder nog een groep mensen die een cursus doen om weer te kunnen huilen... etc. etc. De tekenstijl is net zo divers als het soort en het aantal verhalen dat in het boek is opgenomen. Werkelijk prachtig! Erg goed debuut, maar wel voor de liefhebber.
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
Flor de Luna 4-5
Leuk en ontspannend
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
HK bundelingen 1-2: ik wist niet meer dat dit zo goed was. Morvan neemt zijn tijd om het verhaal te vertellen zonder rond de pot te draaien. Best goed geschreven. Het tekenwerk is zeer ontstuimig. Niet altijd perfect maar wel vol passie en dynamiek.
HK bundeling 3: heel anders maar wel min of meer het logische vervolg. Het scenario is goed maar kan minder boeien. De tekenaar gaat zich nog meer te buiten aan het te pas en ten onpas tekenen van borsten en konten. Soms overdrijft hij wat. Als hij zichzelf wat beter in toom zou houden, had hij een veel succesvoller carriere kunnen hebben.
Geplaatst op 14/09/2014
Citeren
HK?
Gevonden op site. Ken dit niet :(
Geplaatst op 15/09/2014
Citeren
Dan zit je nog niet zo lang in de strips als ik, want dat was bezig met uit te komen toen ik er aan begon :)
Geplaatst op 16/09/2014
Citeren
Origineel geplaatst door witam
Jaybird ga ik dan toch laten liggen..
Shoplifter en The people inside (vooral deze) gaan op de kooplijst na je uitleg. Bedankt trouwens!
Dat zouden ook de twee zijn die ik iedereen van harte aan kan bevelen.
Geplaatst op 16/09/2014
Citeren
JKJ Bloks 24: De kluizenaar
Heerlijk, op alle vlakken! Ben grote fan van Jerome en dit is echt wel 1 van de beste verhalen uit de sowieso aan te raden reeks (voor wie van menselijkheid en wat psychologie achter de whodunits houdt)
Geplaatst op 22/09/2014
Citeren
De Metabaronnen Castaka 1-2: fijn tweeluik, meer van het zelfde. De tekeningen, tja, daar zijn we het allemaal over eens denk ik. Al moet ik zeggen dat als hij ruimteschepen of andere technologie tekent, dat ik het zeer knap vind. Maar mensen of andere organische vormen.... toch wat minder.
Elfquest De Laatste Tocht 1: Kan iemand me zeggen wat er eigenlijk gebeurt in dit album? Zo goed als niets als ik heb kunnen volgen. Er wordt veel geleuterd en herinnerd en geflashbackt, maar een verhaal kon ik niet echt vinden. De tekeningen zijn over het algemeen goed... als het over de personages gaat. De achtergronden zijn voornamelijk wazige kleuren. Flauw. De kleuren zelf vind ik ook te flashy. En soms is er goede aandacht aan het schaduwwerk besteedt en soms is de inkleuring plots helemaal vlak. Vreemd. Hier en daar in de flashbacks zien we ook montages uit oudere delen... in verschillende teken- en kleurstijlen! Dat oogt toch niet, herteken dat gewoon even in één en dezelfde tekenstijl! Niet mijn favoriete album dus, ik vond het totaal overbodig.
Geplaatst op 25/09/2014
Citeren
@ Suruya, wat betreft Elfquest: 't is zoals het leven. Veel erover leuteren, maar meestal gebeurt er niets :)
Geplaatst op 25/09/2014
Citeren
Waarom daar strips over maken dan?
Geplaatst op 26/09/2014
Citeren
Net gelezen: een onderzoek van inspecteur Canardo: het verzwolgen eiland.
Het was de eerste keer dat ik canardo las. Het was even wennen en Blacksad kan me precies beter bekoren maar al bij al toch het lezen waard. Enkel vond ik het einde, dus het oplossen van de zaak wat kort door de bocht. Kwam plots te snel maar ik ga toch op zoek naar een tweede canardo om te lezen :-)
Geplaatst op 01/10/2014
Citeren
De eerste verhalen van Canardo zijn fantastisch. Amoxonië is een parel in het stripfirmament. Vanaf 'het verzwolgen eiland' boert de reeks echter zwaar achteruit.
Geplaatst op 01/10/2014
Citeren
allez, 'k zal hier ook nog eens iets posten, is lang geleden.
Le trou blue.
Via speciale plaatsen in de oceaan (o.a. de Bermuda-driehoek), kan de mensheid naar het verleden reizen, tot in de tijd van de dino's. Een wetenschapper ziet er een manier in om de hedendaagse vervuiling naar het verleden over te hevelen. De Dino's zijn namelijk toch uitgestorven...
ik ben een fan van Yukinobu Hoshino, de man heeft enkele uitstekende strips gemaakt. Maar ik heb me door Le trou blue moeten worstelen. Sommige personages zijn te karikaturaal,
en het verhaal boeit gewoon niet.
Lone Sloane - Druillet
Fantastische tekeningen, ik denk niet dat er nog tekenaars zijn die zot genoeg zijn om zo veel tijd in een tekening te steken. Het verhaal is echter heel gedateerd. En Druillet heeft een troon-fetisj.
Mattéo 1-2-3
Alweder een sterk verhaal van Gibrat. Mooie tekeningen, mooi verhaal, mooie personages, ... Wat wil je meer. Torpedo misschien?
Torpedo intégrale
Een beenharde gangster in het Amerika van de drooglegging. Een verhaal voor mensen met een sterke maag. Dit moet zowat het verwerpelijkste hoofdpersonage uit de stripwereld zijn. Voor een niets maakt hij je af en verkracht hij je vrouw. En toch heb je er sympathie voor. Keiharde actie, maar ook humor. Zo is een van de verhaaltjes pure slapstick à la Chaplin.
De eerste tekenaar was Alex Toth, maar die is gelukkig snel vervangen door Jorge Bernet, wiens tekenstijl perfect past bij dit soort verhalen. Een klepper van 700 pagina's, die ik op 3 dagen gelezen heb. Als indicatie kan dat toch wel tellen zeker...
Darwin's game 1
Een 'Urban thriller' waarbij een tiener in een spel gezogen wordt waarin echt mensen vermoord worden. Dit eerste deel is alvast heel spannend dankzij de originele setting.
Geplaatst op 01/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
allez, 'k zal hier ook nog eens iets posten, is lang geleden.
Torpedo intégrale
Een beenharde gangster in het Amerika van de drooglegging. Een verhaal voor mensen met een sterke maag. Dit moet zowat het verwerpelijkste hoofdpersonage uit de stripwereld zijn. Voor een niets maakt hij je af en verkracht hij je vrouw. En toch heb je er sympathie voor. Keiharde actie, maar ook humor. Zo is een van de verhaaltjes pure slapstick à la Chaplin.
De eerste tekenaar was Alex Toth, maar die is gelukkig snel vervangen door Jorge Bernet, wiens tekenstijl perfect past bij dit soort verhalen. Een klepper van 700 pagina's, die ik op 3 dagen gelezen heb. Als indicatie kan dat toch wel tellen zeker...
Dat hoor ik graag. Staat op mijn lijst voor de Engelstalige uitgave van IDW in januari. Dat wordt ook zo'n klepper met alles erin.
Geplaatst op 01/10/2014
Citeren
Ik heb die Franse integrale ook van Torpedo, maar ik heb dat toch in kleinere porties verwerkt.
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Ik heb gisteren ook meteen maar de aangekondigde integraal van Torpedo door IDW besteld. Tot dan toe had ik het helemaal niet op mijn vizier... maar na een kort warenonderzoek was 't geen moelijke beslissing meer.
Martin... mag ik vragen waar jij je comics aanschaft? Via je SSZ of toch online?
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Een nacht in rome 1-2: zeer goed leesvoer, jammer dat er niet meer zo'n strips gemaakt worden. De tekenaar neemt veelt ijd om het verhaal te vertellen en toch voelt het nooit alsof hij rond de pot draait. En het tekenwerk mag er ook zijn.
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Rutger
Ik heb gisteren ook meteen maar de aangekondigde integraal van Torpedo door IDW besteld. Tot dan toe had ik het helemaal niet op mijn vizier... maar na een kort warenonderzoek was 't geen moelijke beslissing meer.
Martin... mag ik vragen waar jij je comics aanschaft? Via je SSZ of toch online?
NL's koop ik bij Fantasia in Amsterdam.
Engelstalig met name bij cheap-comics.com, maar bij de duurdere boeken ook veel bij amazon.de. Die Torpedo heb ik daar al in januari besteld voor 55€. Het prijsverschil is dan te groot t.o.v. cheap-comics.com. Soms koop ik ook bij Silvester Haarlem, die hanteren een koers van €0,79 per $ wat ik ook acceptabel vind, maar het aanbod is daar nogal.... onduidelijk. Andere zaken die ik ken rekenen woekerprijzen van €1 of zelfs €1,10 per $!! Daar breng ik m'n geld dus niet heen.
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door MartinMnd
Engelstalig met name bij cheap-comics.com, maar bij de duurdere boeken ook veel bij amazon.de. Die Torpedo heb ik daar al in januari besteld voor 55€. Het prijsverschil is dan te groot t.o.v. cheap-comics.com. Soms koop ik ook bij Silvester Haarlem, die hanteren een koers van €0,79 per $ wat ik ook acceptabel vind, maar het aanbod is daar nogal.... onduidelijk. Andere zaken die ik ken rekenen woekerprijzen van €1 of zelfs €1,10 per $!! Daar breng ik m'n geld dus niet heen.
Mijn SSZ in Aalst hanteert ook 1$ = 1€, dus daar koop ik geen comics...
World's end in Gent daarentegen heeft een heel voordelige koers, plus klantenkaart en een immens aanbod.
De Torpedo in het Frans kostte me 32 euro trouwens...
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Waldorf
Ik heb die Franse integrale ook van Torpedo, maar ik heb dat toch in kleinere porties verwerkt.
Ik moet toegeven dat ik in het weekend nogal veel op de pot heb moeten zitten, dan gaat het vooruit...
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Chris Van de MeersscheDe Torpedo in het Frans kostte me 32 euro trouwens...
Kijk dat is echt een mooie prijs! Mais mon francais n'est pas bien.
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door MartinMndOrigineel geplaatst door Rutger
NL's koop ik bij Fantasia in Amsterdam.
Ok... zelfde route als ik alleen een andere SSZ. Bestel daar nauwlijks comics aangezien dat te prijzig zou worden. Hoewel ik ook nog wel behoorlijk wat bij BookDepository bestel als de prijzen goed zijn. jammer is dat het zo lang duurt voordat ze je brievenbus invallen (itt tot amazon.de). Rare is wel dat tot een jaar geleden bij BD de pré-order prijzen altijd behoorlijk laag waren maar gekke is nu dat de pré-order prijzen juist behoorlijk hoog liggen en als de boeken eenmaal uitgekomen zijn ze zakken. Gek.... als iemand dat kan uitleggen?
Gisteren nog op amazon.de
Vinland Saga deel 1/4 gekocht nadat ik een mooie
bespreking op stripspeciaalzaak.be tegenkwam. Even naar beneden scrollen. Eerste gedeelte gaat over Torpedo dus de cirkel is wel weer rond zou je zeggen.
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
Een nacht in rome 1-2: zeer goed leesvoer, jammer dat er niet meer zo'n strips gemaakt worden. De tekenaar neemt veelt ijd om het verhaal te vertellen en toch voelt het nooit alsof hij rond de pot draait. En het tekenwerk mag er ook zijn.
Heb net het zelfde gelezen vanavond. Man man man, beklijvend...
Prachtig hoe de emoties en de angsten, twijfels etc etc allemaal aan bod komen!
Geplaatst op 02/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door FumettiOrigineel geplaatst door Surya
Heb net het zelfde gelezen vanavond. Man man man, beklijvend...
Prachtig hoe de emoties en de angsten, twijfels etc etc allemaal aan bod komen!
Heb de integrale versie kunnen krijgen van mijn SSZ. Mooie bundeling van beide delen met een extra katern schetsen. Erg blij mee..... Nog nog lezen.
Wat is er trouwens aan de hand met uitgeverij Daedalus? Website al jaren opgegeven, maar sporadisch een twitter update en aangekondigde strips die maar niet verschijnen. Hoop dat 't enkel een communicatie gebrek is. Weet iemand meer?
Geplaatst op 03/10/2014
Citeren
Daedalus heeft inderdaad zijn website al 2 jaar gelaten voor wat het is, maar 2 weken geleden verschenen nog strips van hen (Duisternis oa) dus daar zie ik geen probleem?
Geplaatst op 03/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
Daedalus heeft inderdaad zijn website al 2 jaar gelaten voor wat het is, maar 2 weken geleden verschenen nog strips van hen (Duisternis oa) dus daar zie ik geen probleem?
Ja... daar kwam ik ook net achter. Dat is nog vrij recent idd. Ik vergeleek echter de verschijningsdatum van aardig wat strips op de 'te verschijnen' pagina van stripspeciaalzaak.be en kon toch wel concluderen dat er veel strips die al tijden zijn aangekondigt maar niet verschijnen of weer naar een later datum worden uitgesteld. Dan ga ik me een beetje zorgen maken. Een beetje meer communicatie naar je lezend publiek zou ik wel fijn vinden. Maar ja... waar het gaat om cancellen van series of een uitstel is het voorafgaande een veelvoorkomend symptoom waar veel uitgeverijen wel wat moeite mee hebben.
Geplaatst op 03/10/2014
Citeren
Hauteville House 1-4
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Fullmetal alchemist - Double nr. 10.
Zeer leuke manga...
Star wars in de schaduw van Yavin 1 -2 (dark dragon)
Goed Star Warsverhaal door Brian Wood, maar Dark Dragon, verander van vertaler. Zo veel fouten.
Substantieven die niet aan elkaar geschreven worden (rebellen alliantie , in plaats van rebellenalliantie om maar 1 voorbeeld te noemen), verkeerd gebruik van de gebiedende wijs van 'zijn' : Ben in plaats van Wees, letterlijke vertalingen (klaringsniveau???). afgrijselijk
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
a daar kan ik me ook aan ergeren!
nog zoiets: totaal abnormale splitsingen
vb: splits-ingen
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Cosey: Orchidea: Reaching for the stars en tot de conclusie komen dat het hier beneden doordeweeks niet eens zo slecht was/is
Zoals altijd bij Cosey een zeer humanistische benadering
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Hans INT 1 - mooie uitgave met leuke info vooraf.
Je merkt wel dat het hier eerder vroeg werk van Rosinski betreft, de tekenstijl is niet steeds zo verzorgd.
Je merkt ook dat het scenario van A.P.Duchateau is .... is nooit een Van Hamme geweest. 8)
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Deecee1Hans INT 1 -
Je merkt wel dat het hier eerder vroeg werk van Rosinski betreft, de tekenstijl is niet steeds zo verzorgd.
Dacht dat Thorgal zelfs nog ouder was dan Hans? Maar het klopt wel dat de eerste Throgal zeker niet het grafische niveau had van wat volgde!
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Long John Silver 1-4
Prachtig!
Geplaatst op 04/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door RutgerOrigineel geplaatst door Surya
Ja... daar kwam ik ook net achter. Dat is nog vrij recent idd. Ik vergeleek echter de verschijningsdatum van aardig wat strips op de 'te verschijnen' pagina van stripspeciaalzaak.be en kon toch wel concluderen dat er veel strips die al tijden zijn aangekondigt maar niet verschijnen of weer naar een later datum worden uitgesteld. Dan ga ik me een beetje zorgen maken. Een beetje meer communicatie naar je lezend publiek zou ik wel fijn vinden. Maar ja... waar het gaat om cancellen van series of een uitstel is het voorafgaande een veelvoorkomend symptoom waar veel uitgeverijen wel wat moeite mee hebben.
Tja, er zijn er wel meer in dat zelfde bedje ziek (Silvester, Arboris) maar zo lang de strips er uiteindelijk komen, maak ik me niet te veel zorgen. Voorlopig dus ook niet bij Daedalus.
Geplaatst op 05/10/2014
Citeren
zouden er niet meer en meer alleen een feesboeksait bijhouden?
Geplaatst op 05/10/2014
Citeren
moeten we die dan ook allemaal gaan laiken?
Geplaatst op 05/10/2014
Citeren
Een avondje Hermann :)
Jeremiah 33: De grote loebas en het blondje
Afrika
blijft toch 1van mn favoriete auteurs
Geplaatst op 05/10/2014
Citeren
Brieven uit de bar 1-2
Kende de titel al langer en was al tijdje op mn lijstje, maar heb jaaaaaren gedacht dat met "de Bar" een streek in Frankrijk werd bedoeld... :rolleyes:
Geplaatst op 05/10/2014
Citeren
" Hôtel particulier 1
Een zelfmoord, een flinke portie Rimbaud en een sprekende kater zijn de start van dit verhaal, waarna de geest van de dode jonge vrouw binnendringt in de anders afgesloten ruimten van haar woonblok. Het spook raakt meer en meer betrokken bij de bewoners van het blok, en ook als lezer raak je steeds meer geïntrigeerd bij wat er zich afspeelt achter al die gesloten deuren.
Een strip die boeit van begin tot eind. "
Zelf werd ik er niet zo warm van ... wel mooi tekenwerk .
Geplaatst op 06/10/2014
Citeren
Metabaronnen Castaka 1 en 2
altijd aangenaam! Had wat schrik voor het "uitmelken", spin off van een spin off namelijk, maar het niveau blijft toppie!
Geplaatst op 08/10/2014
Citeren
Inderdaad. Jodo doet vaak het zelfde, maar hij doet het wel altijd op een goede, leuke, een beetje zieke manier :)
Geplaatst op 08/10/2014
Citeren
De terugkeer van de wespendief - Aimée De Jongh
Simon is de uitbater van een boekhandel op de rand van het faillissement. Op een dag is hij getuige van een zelfmoord. Dat brengt herinneringen uit zijn jeugd naar boven. Alleen bij een jong meisje vindt hij troost.
Aimée De Jongh is blijkbaar bekend van de strookjesstrip Snippers, maar dat heb ik nog nooit gelezen. In dit boek gaat het er ernstiger aan toe. In flashbacks gaan we terug naar een vreselijk voorval uit de jeugd van hoofdfiguur Simon. Ook in het heden heeft Simon het moeilijk: zijn winkel gaat failliet, wat op zijn relatie weegt en bovendien pleegt een vrouw zelfmoord voor zijn ogen. Zware shit. Alleen is niet alles even geloofwaardig. De Jongh verzint wel erg dramatische gebeurtenissen om daar dan wat oppervlakkig over te reflecteren. De doden in het boek pakten mij niet, en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook het magisch-realisme aan het einde is er een beetje bij de haren bij gesleurd.
Toch merk je wel dat De Jongh een verhaal kan vertellen. Als beloftevol debuut blijft dit boek wel overeind, niet in het minst door de mooie tekeningen. alleen zijn de verhoudingen niet altijd juist.
Geplaatst op 13/10/2014
Citeren
Blindemannetje 2 van Cabanes
Toch meesterlijk hoe hij erin slaagt het puberale verlangen weer te geven tegen de achtergrond van het Frankrijk van de jaren 80. De hitte straalt soms van de pagina's, en bedoel hier ook die Frank De Boosere zou vermelden.
Kan nu onmogelijk Femme fatale negeren :)
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
Krasse knarren 1
smaakt naar meer, maar haalt toch belange niet het niveau van Rabaté om oudjes die de round up van hun leven maken weer te geven. Ook al is het gegeven van "niets is wat het leek" wel ontnuchterend (vooral voor Antoine)
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
Perico 1-2
kan een lijn meer klaar zijn dan wat Berthet hier doet?
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
Vrouwen en steden 1-2
Jong werk van Francq (zijn eerste gepubliceerde) waar de stijl van Largo Winch al helemaal vooraf gespiegeld wordt.
De scenario's van De Groot zitten zeer goed ineen.
Kortverhalen worden in de literatuur vaak hoger aangeschreven dan een roman, en bij deze in totaal 6 verhalen kan ik dat ook in de stripliteratuur onderschrijven.
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
De eerste twee delen van
De Expeditie - zoals steeds is deel 2 een pak minder boeiened dan deel 1. :(
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Deecee1De eerste twee delen van
De Expeditie - zoals steeds is deel 2 een pak minder boeiened dan deel 1. :(
Tiens, dat had ik nu niet.. heb de reeks voor het eerst gelezen vandaag en vond het juist goed opgebouwd.
(en er is iets met je link.. ik krijg hem niet als link, maar uitgeschreven.. edit: oops had je ondertussen al aangepast..)
Geplaatst op 17/10/2014
Citeren
DirkJan 20 - toch nog steeds enkele schitterende gags ... zoals Jan Mulder die ook mag optreden in dit album .... BRIL-JANT. :)
Geplaatst op 21/10/2014
Citeren
Anders 1: fijne opener maar eigenlijk is er nauwelijks verhaal in dit album. Het is wel een zeer degelijke setup voor de volgende delen. Af en toe zijn de dialogen iets te gezocht. Fijn dat Spaey eens een andere stijl probeert, met succes.
Geplaatst op 23/10/2014
Citeren
Frank Lincoln 6. Black bag job - blijkbaar wordt hier toch een einde gebreid aan het verhaal van de verdwenen vrouw ... en dat is goed. Uiteindelijk wel goed " six-pack" ,deze reeks.
Heb wel een eigenaardigheid ontdekt bij deel 1, mijn versie van deel 1, nog uitgegeven door Talent - n° 120, vermeldt op de zijkant als auteurs : Gaudin - Danard ?( .
Op de frontzijde en binnenin wel Marc Bourgne.
Geplaatst op 23/10/2014
Citeren
Tinkelbel in Wonderland heeft de 15-blz regel niet overleefd. (15 blz-regel = eerste lezing in de winkel van de eerste blz: niet interessant of niet mee = niet kopen) En dat in totale tegenstelling tot
Belle en het beest. Had me direct mee in het verhaal, een tekenstijl dat me lag dus aankoop.
Geplaatst op 24/10/2014
Citeren
Jorikus Magnus 2: De tetenstijl is plots heel anders. Iedereen is herkenbaar, maar alle zwarte omlijningen, die in het vorige album nogal opvielen zijn nu helemaal weg. Full color, zoals sommigen het noemen. Wel mooi. Het script is niet slecht maar had wel wat strakker mogen zijn.
Geplaatst op 31/10/2014
Citeren
Dit weekend de stapel nog te lezen een fractie verkleind.
Terugkeer van de wespendief - Hier heb ik echt van genoten. Zo sfeervol geschreven en getekend. Ja ietwat depressief, maar ik hou hiervan. Graag snel nog een nieuwe graphic novel van Aimée de Jongh.
Just So Happens - Erg mooi getekende strip met gebruikmaking van aquarel. Dit was een prima boek, maar ik miste toch nog een 'catch'. Misschien dat ik er op voorhand inging een soort van 'Shoplifter' te gaan lezen. En dat was dit niet, maar ik zou dit boek toch zeker aanraden.
Thorgal 3 - Volgens mij hoef ik hier niet veel over te zeggen, aangezien iedereen dit ongetwijfeld heeft gelezen, behalve ik. Ik heb het eigenlijk nooit zo op de fantasy reeksen, maar Thorgal vind ik erg sterk geschreven en getekend. Leuke verhalen die boeien. En ik kijk uit naar de rest van de reeks en de spin-offs te lezen.
Ant Colony - Zelden zo'n geschift boek gelezen. Dit gaat dus echt over de dagelijkse beslommeringen van een mierenkolonie. Het bevruchten van de koningin, oorlog met de rode mieren, vriendjes met de wespen, oppassen voor de spinnen etc... Denk gek, en dan is het nog gekker. Uniek!
Losse tongen - Ja dit gaat dus hoog eindigen in mijn top 10 van 2014! Het formaat van het boek is een beetje jammer, maar verder niets dan lof en zo'n goed gekozen titel. Ik heb dit in een ruk uitgelezen en als je van strips houdt dan staat dit in je kast!
Geplaatst op 04/11/2014
Citeren
En ook nog gelezen:
Bumperhead - De nieuwe van Gilbert Hernandez. Ik weet niet hoe de goede man het doet, maar eigenhandig pompt hij ieder jaar toch een paar nieuwe graphic novels eruit, naast een nieuw deel in de Love & Rocket reeks die hij samen met zijn broer Jaime maakt. Vorig jaar heeft hij de wereld werkelijk waar verrijkt met twee juweeltjes, te weten Marble Season en Julio's Day. Mijn verwachtingen waren dan ook zeer hoog gespannen. Bumperhead heeft de verwachtingen dan ook niet helemaal waargemaakt. Maar dat is niet erg, want dit is toch weer zeer goed en beter dan veel van wat ik dit jaar heb gelezen. Het boek gaat vooral over ongerealiseerde dromen, of een leven waarvan je wat had kunnen maken, maar niet hebt gedaan.
Panter - Hiervoor nog een extra trip naar de SSZ gemaakt. Ook hier zeer hooggespannen verwachtingen. De tekeningen zijn weer fenomenaal, maar ik vind dit niet zo goed als de vorige twee, maar dat maakt het zeker niet slecht en ook weer een van de betere strips van het jaar. De geslepen panter lijkt vanaf het begin maar een doel te hebben. De recensie op cobra.be is ook een aanrader om te lezen.
Geplaatst op 04/11/2014
Citeren
Rabaté: Losse tongen : Helemaal mijn ding!
JC Denis: Die dagen in Amélie ondanks het snel een uitgemolken concept van verloederde schrijver die nieuw enthousiasme vindt betreft toch bijzonder goed!
Geplaatst op 05/11/2014
Citeren
Jerome Blocks, alhoewel je iedere strip vroeger weet hoe de vork in de steel zit blijft dit goed leesvoer.
Geplaatst op 05/11/2014
Citeren
Grenson: Voor het ongeluk geboren 1 en 2
Wat een diepgravend psychologisch rechtbankverhaal. En de vraag blijft: did she or did she not??? :)
Geplaatst op 06/11/2014
Citeren