Aztèques (Delcourt * Andreas).
Yep, ik heb deze strip twee keer moeten lezen (nu ja, ik lees ze toch altijd twee keer) omdat ik er de eerste keer echt niks van begrepen had. Het Frans in deze strip is niet makkelijk, en is dan nog doorspekt met Azteekse namen en verwijzingen naar de Azteekse godsdienst. Nu had ik wel door dat de strip over meerdere personages ging, maar pas bij de laatste plaat, waar een opsomming wordt gegeven over hoe het de personages vergaat na de strip, had ik door dat het er vijf waren (en geen drie, …of zes).
Bij de tweede lezing heb ik dus veel beter opgelet, en veel trager gelezen, en nu en dan eens, als geheugensteun, naar die laatste plaat gebladerd.
En potverdorie ja ! Ik vind dit een zeer goeie strip, ook al heb ik op een ander forum al gelezen dat het een mindere (ahum)
Andreas zou zijn. Ik vind van niet. Ik heb ‘m door, denk ik, alhoewel er in de laatste bladzijden natuurlijk weer de typische Andreas Weirdness zit die hij toen in zijn andere one-shots of mini’s ook placht te steken (de man die geofferd moet worden, maar een mond op zijn borst schildert die de hand van de priester afbijt, en alzo kan ontsnappen, vind ik een hele goeie ;) ).
Maar voor de rest heb ik de strip heel goed begrepen : de handelaar die het meisje meesmokkelt (de zwart wit scènes), het meisje die de waarheid leert, de pluimenhoedenmaker die zijn familie gek ziet worden, de priester die vergiftigd wordt om in ongenade te vallen en dus moet worden verbannen, … al deze verhaaltjes vertellen de laatste dagen van deze vijf personages alvorens de Spanjaarden hun land binnenvallen. Heel goed te begrijpen allemaal, tot aan de laatste 8 of wat bladzijden dus. Maar dat maakt het net zo leuk. Je moet zo’n strips dus blijven herlezen.
Blij dat ik ‘m heb. Deze strip is uit 1992 en ik dacht dat die niet makkelijk meer te krijgen zou zijn geweest. Maar kijk : ik bestelde de strip bij Betty Boop, die gaf de bestelling door aan De Striep, en hop, veertien dagen later had ik ‘m. Misschien heb ik gewoon geluk gehad. :)
http://www.bedetheque.com/Couvertures/azteques.jpg