Laatst gelezen (vervolg deel 4)
De Ouden : deel 1 & 2. Deze komt uit de 1800 reeks van Glénat. Ik moet zeggen dat deze reeks zeker niet teleursteld. Ik had hiervoor ASH al gelezen maar ook deze de ouden is leuk. De Kraken, Achab, de witte walvis geven voldoende stof om je twee albums te boeien. En de prachtige volledige pagina tekeningen die er instaan zijn om je vingers bij af te likken.
Geplaatst op 19/10/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxeDe Ouden : deel 1 & 2. Deze komt uit de 1800 reeks van Glénat. Ik moet zeggen dat deze reeks zeker niet teleursteld. Ik had hiervoor ASH al gelezen maar ook deze de ouden is leuk. De Kraken, Achab, de witte walvis geven voldoende stof om je twee albums te boeien. En de prachtige volledige pagina tekeningen die er instaan zijn om je vingers bij af te likken.
Ik volg de 1800 eveneens. Vind de uitgangspunten meestal wel interessant. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn niet allemaal van hetzelfde niveau. Desalniettemin blijf ik wel fan.
Geplaatst op 19/10/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxeDe Ouden : deel 1 & 2. Deze komt uit de 1800 reeks van Glénat. Ik moet zeggen dat deze reeks zeker niet teleursteld. Ik had hiervoor ASH al gelezen maar ook deze de ouden is leuk. De Kraken, Achab, de witte walvis geven voldoende stof om je twee albums te boeien. En de prachtige volledige pagina tekeningen die er instaan zijn om je vingers bij af te likken.
Die eerste cover doet wel geweldig Lovecraftiaans aan. 't is precies de Ch'utulu uit South park trouwens.
Geplaatst op 20/10/2012
Citeren
Ik ben al enkele weken bezig in
Grands Reporters, een bundeling van 20 verhalen. Het zijn geen klassieke strips, maar eerder reportages over euh... maatschappelijk relevante thema's. Zo zitten er stukken in over Afrikaanse vluchtelingen die de straat van Gibraltar proberen oversteken, over de grootste sloppenwijk van Mumbai, over de mensen die een enorme telescoop in de Atacama-woestijn bemannen, Fransen die overwinteren in een Senegalees equivalent van Benidorm of over abrikozenplukkers in Frankrijk. De auteurs zijn niet van de minsten: Stassen, Joe Sacco, Ferrandez en onze eigen Jeroen Janssen. Niet elk stuk is even boeiend (de sterrenkijkers van Atacama vond ik toch wat tegenvallen) maar over het algemeen is het een sterk boek. Het is een klepper van 650 bladzijden, en voor 40 euro is dat een koopje. Aanrader, maar wel alleen in het Frans.
Geplaatst op 20/10/2012
Citeren
Net "De Schorpioen 9 - Het masker van de waarheid" gelezen. Die stond al héél lang in m'n kast. Te lang, want ik kon het echt wel weer smaken. De Schorpioen is een steengoede reeks die nog altijd kan verrassen en bekoren. Ik was dus des te blijer om te merken dat deel 10 ook uit is. De SSZ mag mij binnenkort verwachten!
Geplaatst op 27/10/2012
Citeren
Gelezen: Largo Winch 18 - Rode woede
Is Simon Ovronaz de meest irritante nevenfiguur uit de Europese strip? Ik denk het wel. Ik erger me blauw aan die ééndimensionale hansworst die voor de comic relief moet zorgen. Daarnaast is dit achttiende album volstrekt ongeloofwaardig. Wordt Largo gevangen genomen? Hij loopt gewoon weg, of het nu van het FBI is of van de Georgische maffia. Springt Largo in de Zwarte Zee? Een micro-duikboot vindt hem meteen terug. Gangsters met een haaien-aquarium op een containerschip? Moet kunnen. For fuck's sake, waarom zou je een haaien-aquarium bouwen op een containerschip dat je gebruikt om wapens te smokkelen? En containers vallen niet zomaar van een kraan, ook niet als je de machinist doodschiet. Van Hamme is in zijn kelder vermoedelijk op een blik deus-ex-machina gestoten dat tegen de vervaldatum aanschurkte, en hij heeft het dan maar integraal in één album gekapt. Nog een reeks die ik niet meer zal kopen.
Burma Chronicles - Guy Delisle
Delisle trok in het zog van zijn echtgenote Nadège een jaar naar Myanmar, een brutale dictatuur in Zuid-Oost-Azië. Terwijl Nadège daar voor Artzen Zonder Grenzen werkt, zorgt Delisle voor de kleine Louis en tekent hij strips over zijn eigen verwondering. Hij gaat niet op zoek naar de ziel van het gastland, maar geeft volop uiting aan zijn cultuurshock. Zeer goed.
Delenda Carthago! Koop 'Grands reporters'. 20 echt gebeurde verhalen over de 21ste eeuw in vlot leesbaar Frans. Zeg nu zelf, 40 euro voor 650 bladzijden is een koopje.
Geplaatst op 29/10/2012
Citeren
Blast 2: iets minder dan 1, maar nog steeds goed. Ik kijk uit naar 3.
100 months: slecht, niet mijn ding.
wonderful wizard of oz: heel goed
Geplaatst op 29/10/2012
Citeren
Mangakiller1: niet echt onder de indruk
Geplaatst op 29/10/2012
Citeren
Origineel geplaatst door witam
Inderdaad! Ik ben gisteren begonnen in Dorothy and the wizard in Oz, de vierde HC.
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
Dit weekend Robbedoes en Kwabbernoot 52 gelezen en me afgevraagd wat dit nog met R&K te zien heeft. Een verschrikkelijk verhaal met verschrikkelijke tekeningen. Blij dat ik die strip heb meegenomen van de bib en niet zelf aangeschaft. :(
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
Jessica Blandy 21: Sinds deel 16 ging deze reeks duidelijk achteruit, maar dit album is echt wel Dufaux op z'n slechtst. Vage dialogen die naast elkaar heen lopen en nergens over gaan, een plot dat geen richting weet te vinden en een ontknoping die me weinig kon boeien. Pfff.
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
Origineel geplaatst door fluiten
Dit weekend Robbedoes en Kwabbernoot 52 gelezen en me afgevraagd wat dit nog met R&K te zien heeft. Een verschrikkelijk verhaal met verschrikkelijke tekeningen. Blij dat ik die strip heb meegenomen van de bib en niet zelf aangeschaft. :(
Dat is inderdaad een van de slechtste strips ooit... het verhaal rammelt langs alle kanten en is zowaar eentje waar je spijt hebt van het geld dat je
juist hebt uitgegeven.
Wat betreft de tekeningen vallen die nog mee maar er zijn veel betere.
ik hoop echter dat ze nog eens een duo auteurs vinden, bij Dupuis, die de essentie van R&K samenvat in een spetterend reeks avonturen.
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
De reeks Jugurtha eens aan het herlezen en momenteel aan deel 6 bezig. Dit is en blijft een pracht van een reeks. Die oudjes blijven uitblinken.
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
Origineel geplaatst door WaldorfOrigineel geplaatst door witam
Inderdaad! Ik ben gisteren begonnen in Dorothy and the wizard in Oz, de vierde HC.
2 en 3 zijn ook besteld. Van de 4de was ik nog niet op de hoogte. Bedankt!
Geplaatst op 30/10/2012
Citeren
You bet!
Jugurtha is zeer goed en een must voor elke stripliefhebber.
Geplaatst op 01/11/2012
Citeren
Bis. Enkele maanden geleden ook herlezen. Zie deze thread, ergens. 8)
Geplaatst op 02/11/2012
Citeren
Storm Kronieken van de Buitenring 1: Nieuw team, meer van het zelfde. Oosterveer is niet Lawrence (who is?) maar ik ben nooit fan van Lawrence geweest, en ik vind dat hij een zeer verdienstelijke prestatie neer zet. Ik heb iets vernomen van veel kritiek op zijn tekenwerk voor dit album, en wat mij betreft is het geheel onterecht. Maar het verhaal is zeer middelmatig.
Geplaatst op 02/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
Storm Kronieken van de Buitenring 1: Maar het verhaal is zeer middelmatig.
Dat is toch met de mandel der liefde bedekt... het verhaal is ronduit slecht en zal nooit het niveau niet meer halen van de avonturen op de levende planeet, die mede door Lawrence werden bedacht.
Geplaatst op 02/11/2012
Citeren
Ik was al niet wild van de gewone Storm verhalen. Niet de eerste op Aarde, niet die op Pandarve. Het kon me gewoon allemaal niet boeien. En dit is er een flauw doorslagje van. Zo beter? :D
Geplaatst op 02/11/2012
Citeren
amaai niet :]
Geplaatst op 02/11/2012
Citeren
Magasin General - Marie HC voor een prikkie tweedehands op de kop getikt op bol.com. Net gelezen en prachtige introductie tot de personages die in Notre Dame wonen. Snel deel 2 zien te krijgen om verder te lezen.
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Ja, Magasin General is voor mij ook een absolute topreeks. Ik kan het niet laten die overal aan te raden. De rest ook aanschaffen dus! :)
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
je bent niet alleen. Magasin General is DE top reeks, gelukkig komt er in december weer een nieuw deel aan!!
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Ja ben nieuw hier en lees voornamelijk Amerikaanse strips, maar raak nu steeds meer geïnteresseerd in Europese strips. Stripinfo is de perfecte site om te zien wat populair is en wat goed scoort. Heb laatst ook Chimpansee Syndroom gelezen en dat is nu een van mijn favoriete strips. Siegfried was ook top. Ik zal zeker verder gaan met Magasin General en daarna andere klassiekers. Ben ook benieuwd naar Okko, Hauteville House, Reign, Re-Mind, De keuken van de duivel en Genetiks. Genoeg te kopen en te lezen dus.
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door MartinMnd
Ja ben nieuw hier en lees voornamelijk Amerikaanse strips, maar raak nu steeds meer geïnteresseerd in Europese strips. Stripinfo is de perfecte site om te zien wat populair is en wat goed scoort. Heb laatst ook Chimpansee Syndroom gelezen en dat is nu een van mijn favoriete strips. Siegfried was ook top. Ik zal zeker verder gaan met Magasin General en daarna andere klassiekers. Ben ook benieuwd naar Okko, Hauteville House, Reign, Re-Mind, De keuken van de duivel en Genetiks. Genoeg te kopen en te lezen dus.
Welkom. Geniet van je verblijf.. er zijn hier inderdaad een hoop suggesties te vinden. Je kan naar het onderdeel beste strips gaan of de recensies en natuurlijk het forum waar iedereen zijn bijdrage en mening kan geven. Ik heb hier al verschillende strips ontdekt. :)
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
@MartinMnd: Welkom op de site/het forum!
Ja ben nieuw hier en lees voornamelijk Amerikaanse strips, maar raak nu steeds meer geïnteresseerd in Europese strips. Stripinfo is de perfecte site om te zien wat populair is en wat goed scoort.
Bereid je maar voor op een serieuze hap uit je budget als je hier meer tijd op de site doorbrengt. Er passeert immers héél veel goed materiaal de revue. ;)
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Heb laatst ook Chimpansee Syndroom gelezen en dat is nu een van mijn favoriete strips. Siegfried was ook top.
Dat zijn nog 2 andere topreeksen. Ik denk dat iedereen hier zomaar zonder veel nadenken 3 andere topreeksen kan opnoemen die je zeker dient gelezen te hebben. bvb.:
De eeuwige oorlogBouncerGolden CityVeel plezier verder op de site !!!
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxeIk denk dat iedereen hier zomaar zonder veel nadenken 3 andere topreeksen kan opnoemen die je zeker dient gelezen te hebben. bvb.:
Volledig mee eens!
Verdienen ook zeker de nodige aandacht:
De KillerDe Zang van de VampiersYthaqKonvooi(en zo kan ik nog wel een doorgaan)
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74Origineel geplaatst door Royale de luxeIk denk dat iedereen hier zomaar zonder veel nadenken 3 andere topreeksen kan opnoemen die je zeker dient gelezen te hebben. bvb.:
Volledig mee eens!
Verdienen ook zeker de nodige aandacht:
De KillerDe Zang van de VampiersYthaqKonvooi(en zo kan ik nog wel een doorgaan)
Dank voor de suggesties. Golden City en De Killer stonden al op mijn lijstje en lijken me heel gaaf :)
De eeuwige oorlog klinkt zeer interessant. Echter is het science fiction a la Chimpansee Syndroom of is het meer a la Star Wars en Storm?, want die laatsten zijn niet echt mijn ding.
Hou ook niet van westerns, dus Bouncer komt niet op mijn lijstje. Ythaq en Konvooi zijn denk ik ook niet echt mijn ding... Zang van de Vampiers daarentegen lijkt me echt super!!
Misschien morgen nog even naar de Stripbazaar in Beverwijk :)
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
De Eeuwige Oorlog neigt (veel) meer naar Chimpansee Syndroom. Even doorbladeren zal je overtuigen.
En als je ooit eens in de bib Bouncer vindt, moet je die toch proberen. Westerns zijn ook niet m'n favoriete lectuur, maar die reeks is top!
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
De Eeuwige Oorlog neigt (veel) meer naar Chimpansee Syndroom. Even doorbladeren zal je overtuigen.
En als je ooit eens in de bib Bouncer vindt, moet je die toch proberen. Westerns zijn ook niet m'n favoriete lectuur, maar die reeks is top!
Thanks. Ik zal hem op m'n lijstje zetten en zal Bouncer eens doorbladeren.
Net Genetiks deel 1 gelezen. Prima verhaal, maar het Nederlands is echt tenenkrommend slecht. Ik heb me continue zitten irriteren. Grammaticaal klopt er niets van, verkeerde woordvolgorde etc. Alsof het Frans door de Google translate is gegaan, maar dan via Engels naar Nederlands. Zijn deel 2 en 3 net zo slecht vertaald? En geldt dat voor alle boeken van Daedalus?
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Genetiks heb ik niet, maar ik weet wel dat slechte Nederlandse geen uitzondering zijn. De fouten die in sommige strips staan zijn echt onvoorstelbaar! Hoe uitgevers daar niet meer belang aan hechten... Zo'n grote kost kan dat immers niet zijn?!
Geplaatst op 03/11/2012
Citeren
Ja, laat een vertaling gewoon eens aandachtig nalezen door een willekeurig iemand en die haalt er toch zo het gros van de fouten uit? Een schande eigenlijk.
En dan heb je nog vertalingen waarbij ergerlijk veel Hollands/Vlaams gehanteerd wordt, wat ook storend kan werken voor respectievelijk de ene of de andere groep.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Surfer Billy
Ja, laat een vertaling gewoon eens aandachtig nalezen door een willekeurig iemand en die haalt er toch zo het gros van de fouten uit? Een schande eigenlijk.
Het probleem met vertalen is dat iedereen denkt dat het gemakkelijk is en dat bijgevolg de eerste de beste het kan. Wel, dat is dus niet zo. En je eigen fouten ontdekken, dat is al helemaal moeilijk, zelfs voor ervaren vertalers. Toch worden vertalingen geacht foutloos te zijn, aangezien het toch zo'n eenvoudig werk is...
Op mijn werk werd elke vertaling nog eens nagelezen door een andere vertaler. En dan bleven er nog soms fouten staan. Of kwam je een maand nadien die tekst nog eens tegen en dan dacht je, "mmm, dat kon ik beter anders vertaald hebben." Soms is de snelheid van werken de boosdoener, of je geheugen, of het feit dat je brein automatisch bepaalde fouten rechtzet, zodat je er over leest, bijvorobleed wanener lettres op een verekerde plaats in het worod staan. Of dat je bij een werkwoord de meest voorkomende vorm op -t of -d gebruikt, ook al staat die verkeerd, gewoon omdat je geheugen het gewend is om die vorm te zien.
Wie hier af en toe de recensies naleest, zal ook wel al ondervonden hebben dat er achteraf toch fouten kunnen blijven staan...
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de taalfouten in strips niet afgrijselijk vind. Er zijn inderdaad grove fouten die eruit gehaald zouden zijn als iemand ze had nagelezen. Strips die in een vertaalbureau vertaald zijn, met een vertaler en een ervaren revisor, zullen wel correct(er) vertaald zijn, daar ben ik van overtuigd. Indien niet, dan moet de uitgever maar van bureau veranderen, het is duur genoeg.
En dan heb je nog vertalingen waarbij ergerlijk veel Hollands/Vlaams gehanteerd wordt, wat ook storend kan werken voor respectievelijk de ene of de andere groep.
Tja, en aangezien de trend is dat het taalgebruik in de twee taalregio's steeds meer van elkaar verschilt, zal dat alleen nog maar slechter worden.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Dat vertalen niet eenvoudig is, daar ben ik het volmondig mee eens. Zelf ben ik absoluut geen taalknobbel, dus daar hoor je me niets over zeggen. Maar zoals hierboven vermeld, kunnen vee fouten vermeden worden door een tweede persoon de tekst te laten nakijken op spellingfouten en fouten in de zinsbouw, zonder daarbij rekening te houden met de oorspronkelijke taal. Veel gruwels zouden vermeden worden...
PS: In ruil voor een gratis exemplaar van het betreffende album, ben ik steeds bereid boekjes na te lezen! ;)
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Chris Van de MeersscheOrigineel geplaatst door Surfer Billy
Het probleem met vertalen is dat iedereen denkt dat het gemakkelijk is en dat bijgevolg de eerste de beste het kan. Wel, dat is dus niet zo. En je eigen fouten ontdekken, dat is al helemaal moeilijk, zelfs voor ervaren vertalers. Toch worden vertalingen geacht foutloos te zijn, aangezien het toch zo'n eenvoudig werk is...
Op mijn werk werd elke vertaling nog eens nagelezen door een andere vertaler. En dan bleven er nog soms fouten staan. Of kwam je een maand nadien die tekst nog eens tegen en dan dacht je, "mmm, dat kon ik beter anders vertaald hebben." Soms is de snelheid van werken de boosdoener, of je geheugen, of het feit dat je brein automatisch bepaalde fouten rechtzet, zodat je er over leest, bijvorobleed wanener lettres op een verekerde plaats in het worod staan. Of dat je bij een werkwoord de meest voorkomende vorm op -t of -d gebruikt, ook al staat die verkeerd, gewoon omdat je geheugen het gewend is om die vorm te zien.
Wie hier af en toe de recensies naleest, zal ook wel al ondervonden hebben dat er achteraf toch fouten kunnen blijven staan...
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de taalfouten in strips niet afgrijselijk vind. Er zijn inderdaad grove fouten die eruit gehaald zouden zijn als iemand ze had nagelezen. Strips die in een vertaalbureau vertaald zijn, met een vertaler en een ervaren revisor, zullen wel correct(er) vertaald zijn, daar ben ik van overtuigd. Indien niet, dan moet de uitgever maar van bureau veranderen, het is duur genoeg.
Ik heb nergens gezegd dat vertalen makkelijk is, integendeel. Ik heb ook niet beweerd dat de eerste de beste het kan. Ik verwacht ook niet dat elke vertaling foutloos is, maar wat je in sommige strips tegenkomt is er toch los over.
En dat je je eigen fouten sneller over het hoofd ziet, is normaal. Laat het dan door iemand anders nalezen. Dat hoeft weinig te kosten, getuige de post van Iyo. ;)
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Alex - de senator ... niet slecht, niet spectaculair goed.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Ik heb nergens gezegd dat vertalen makkelijk is, integendeel. Ik heb ook niet beweerd dat de eerste de beste het kan. Ik verwacht ook niet dat elke vertaling foutloos is, maar wat je in sommige strips tegenkomt is er toch los over.
En dat je je eigen fouten sneller over het hoofd ziet, is normaal. Laat het dan door iemand anders nalezen. Dat hoeft weinig te kosten, getuige de post van Iyo. ;)
oh, maar ik had het niet op jouw post persoonlijk hoor. Ik sprak gewoon uit mijn eigen ervaring, en die maakt dat ik wel begrijp hoe het komt dat er in strips nog veel fouten overblijven. Spijtige zaak, maar ja.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Oké, omdat mijn quote erboven stond, dacht ik dat die eerste alinea aan mij gericht was. Maar we zijn het grotendeels eens, en je hebt overschot van gelijk in je uiteenzetting.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Net Gil St Andre deel 1 gelezen. Ook van Daedalus en dezelfde Vlaamse vertaler. Leuk verhaal, maar ik ga de andere delen niet meer lezen, tenzij ze een andere vertaler hebben ingezet.
Ik vind het knap dat mensen Frans of een andere taal naar het Nederlands kunnen vertalen, maar mijn kritiek gaat vooral uit naar zinnen die gewoon niet kloppen. Verschillen tussen Vlaams en Hollands zijn er veel, maar daar lees je tot op zekere hoogte gewoon overheen. Ik zal een voorbeeld geven en hoop dat ik dan niet de stomme Hollander ben...
Op pagina 31 van Gil St Andre staat: "Nou ja! Wat die aanslag betreft, je zou moeten klacht neerleggen!!"
Daar klopt toch niets van, of ligt het aan mij? Wat er zou moeten staan m.i. is "[...], je zou een klacht neer moeten leggen!!" of "[...], je zou een klacht moeten neerleggen" ook prima, maar het woord 'een' ontbreekt. Bovendien leg je een klacht niet neer, maar dien je een klacht in, maar dat zal het verschil tussen Vlaams en Hollands zijn en is prima. Maar het hele boek staat vol van dit soort fouten. Als je het 1 keer tegen komt denk je nou prima foutje, maar op den duur wordt het irritant.
Voor mij geen Daedalus meer met vertaler Kris DeSaeger :( Zonde want deze uitgever heeft veel interessante titels. Genetiks ga ik wel verder lezen, maar dan denk ik maar de uitgaven in het Engels van Archaia.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Dan zijn er blijkbaar meer subtiele verschillen tussen Vlaams en Hollands dan ik dacht, want voor mij is die zin goed zoals hij is, en beter dan de 2 alternatieven die jij voorstelt.
Maar misschien kan Chris VDM - als professional - meer duidelijkheid brengen.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
In het Vlaams kan je inderdaad klacht neer leggen zonder daar 'een' voor nodig te hebben :) En je kan die ook indienen, maar neerleggen is bij ons ook wettig :)
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
In het Vlaams kan je inderdaad klacht neer leggen zonder daar 'een' voor nodig te hebben :) En je kan die ook indienen, maar neerleggen is bij ons ook wettig :)
Haha... ben ik blijkbaar toch die stomme Hollander die het beter weet ;) :D
Dan is me dat in ieder geval duidelijk en zal het aan mij liggen. Ik zal er voor nu dan in ieder geval over op houden. :)
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Maar misschien kan Chris VDM - als professional - meer duidelijkheid brengen.
ex-professional ;)
hoewel ik nog tolk...neerleggen en indienen zijn inderdaad gangbaar in Vlaanderen, hoewel je voor neerleggen kan argumenteren dat het een gallicisme is (vroeger toch). Het stamt immers af van het Franse déposer.
En het lidwoord hoeft inderdaad niet.
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Hahahahahaaaa leuk te lezen dat ik niet de enige ben die zich soms ergert aan de regionalisering van het nederlands... :))
Geplaatst op 04/11/2012
Citeren
Gelezen:
Dorothy and the Wizard in Oz: in dit vierde boek belandt Dorothy door een aardbeving diep in de binnekant van de aarde. Daar krijgt ze al gauw gezelschap van de tovenaar van Oz. Ook dit boek is niet minder dan zeer goed. Bijzonder geestig geschreven, en fantastisch getekend.
Het vel van de beer: Zidrou bevestigt zichzelf als Een Groot Scenarist. Een oude man vertelt zijn leven aan zijn jonge neef die hem elke dag zijn horoscoop komt voorlezen. Hoe hij als jong circusartiest optrad met zijn beer tot Don Pomodoro die beer neerschoot. Hoe hij aasde op wraak. Zeer sterk, alweer.
En het waren striphoogdagen chez Waldorf: Ik las ook het grootste gedeelte van Building Stories van Chris Ware. Zoals jullie ondertussen al weten wordt dit boek geleverd in een doos met losse strookjes, kranten, een groot en een klein HC-boek, slappe kaftjes en een kartonnen bord. Al die losse snippers vertellen het verhaal van de bewoners van een honderd jaar oud huis, en vooral van een verminkte vrouw die de bovenverdieping huurt. Als je, zoals ik, begint met het grote hardcover boek te lezen krijg je de indruk met een typische Ware-zielepoot te maken te hebben, een lethargisch personage dat zich in zelfbeklag wentelt en aan zelfmoord denkt. Maar als je ook de andere onderdelen leest krijg je een veel genuanceerder beeld. Niet dat het hoofdpersonage ooit echt aangenaam wordt, maar het maakt dat dit wel een boeiende leeservaring wordt.
Building Stories is een minutieus gecomponeerd werk waar je kan blijven naar kijken. Ware zet de klassieke leesvolgorde van strippagina's op hun kop, en leidt de lezer door middel van pijltjes door de gangen en kamers van het huis en door het leven van de personages.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik ben nu al zwaar onder de indruk. Zeer goed.
Geplaatst op 05/11/2012
Citeren
over strip hoogdagen gesproken; Het leven zoals het is door Manu Larcenet. Wanneer je hier aan start ben je zonder dat je het weet een paar uur verder. Het leest vlot en ik denk dat het voor iedereen uiterst herkenbaar is. Meer als man waarschijnlijk dan als vrouw. Wat ik heel sterk vind is de invloed die eenvoudige dingen hebben in zijn leven en daardoor ook meerwaarde bieden.
De dagelijkse worsteling is een van de beste heruitgaves in een integraal dit jaar. Daarbij is het een afgerond verhaal, bijna 300 pagina's dik en maar 24.90€ Dat is een waar koopje tegenwoordig.
Geplaatst op 06/11/2012
Citeren
Ik heb voor de losse delen indertijd zeker 2 x zoveel betaald. Maar daar
geen spijt over, hoor. Albums om te koesteren. :)
Wie die reeks niet kent, absoluut de moeite om eens te proberen!
Geplaatst op 07/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Waldorf
Gelezen: Largo Winch 18 - Rode woede
Is Simon Ovronaz de meest irritante nevenfiguur uit de Europese strip? Ik denk het wel. Ik erger me blauw aan die ééndimensionale hansworst die voor de comic relief moet zorgen. Daarnaast is dit achttiende album volstrekt ongeloofwaardig. Wordt Largo gevangen genomen? Hij loopt gewoon weg, of het nu van het FBI is of van de Georgische maffia. Springt Largo in de Zwarte Zee? Een micro-duikboot vindt hem meteen terug. Gangsters met een haaien-aquarium op een containerschip? Moet kunnen. For fuck's sake, waarom zou je een haaien-aquarium bouwen op een containerschip dat je gebruikt om wapens te smokkelen? En containers vallen niet zomaar van een kraan, ook niet als je de machinist doodschiet. Van Hamme is in zijn kelder vermoedelijk op een blik deus-ex-machina gestoten dat tegen de vervaldatum aanschurkte, en hij heeft het dan maar integraal in één album gekapt. Nog een reeks die ik niet meer zal kopen.
En toch heb ik best genoten van dit tweeluik .... het is een beetje zoals met James Bondfilms ... de ene is al wat beter dan de andere ... en de held weet er zich steeds uit te wringen ... daarvoor hebben ze gestudeerd voor " hero" ... ik vond het tekenwerk alvast zeer geslaagd. Ik blijf deze reeks nog wel volgen. ;)
Geplaatst op 07/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Deecee1
En toch heb ik best genoten van dit tweeluik .... het is een beetje zoals met James Bondfilms ... de ene is al wat beter dan de andere ... en de held weet er zich steeds uit te wringen ... daarvoor hebben ze gestudeerd voor " hero" ... ik vond het tekenwerk alvast zeer geslaagd. Ik blijf deze reeks nog wel volgen. ;)
De laatste Bond vind ik een zeer goede Bond, maar de laatste Winch was de allerslechtste uit de reeks.
Geplaatst op 08/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Waldorf
de laatste Winch was de allerslechtste uit de reeks.
Wow, dat zegt wat, want ik haakte way back al af omdat ik het zwaar ondermaats vond.
Geplaatst op 08/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door SuryaOrigineel geplaatst door Waldorf
de laatste Winch was de allerslechtste uit de reeks.
Wow, dat zegt wat, want ik haakte way back al af omdat ik het zwaar ondermaats vond.
De qoutering, hier op StripInfo, is nochtans vrij hoog ( bijna 8 met 14 stemmen), blijkbaar is niet iedereen dezelfde mening toegedaan.
Geplaatst op 08/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Deecee1
De qoutering, hier op StripInfo, is nochtans vrij hoog ( bijna 8 met 14 stemmen), blijkbaar is niet iedereen dezelfde mening toegedaan.
Desalwelteplus is het laatste tweeluik het laagst gequoteerde van de hele reeks.
Opinions are like nipples, everybody has one. Some have firm points, others are barely discernible through layers, and some are displayed at every opportunity regardless of whether the audience has stated "I am interested in your nipples" or not.
Geplaatst op 09/11/2012
Citeren
De meeste mensen die 'snel' een quotering geven, zijn vermoeddelijk fan van de reeks en zullen dus gemiddeld een hogere score geven, vermoed ik.
Geplaatst op 09/11/2012
Citeren
De meeste mensen die 'snel' een quotering geven, zijn vermoeddelijk fan van de reeks en zullen dus gemiddeld een hogere score geven, vermoed ik.
En het zijn bovendien de eersten die de albums kopen en lezen.
Geplaatst op 09/11/2012
Citeren
Gringos Locos: Een aaneenschakeling van leuke faits divers. Maar dat maakt het nog geen goed album. Er is geen echte verhaallijn, meer een opeenvolging van weetjes.
Geplaatst op 11/11/2012
Citeren
Heb toch genoten van Gringos Locos hoor.
Geplaatst op 15/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door kaeten
Ja, ik eigenlijk ook wel. Vond het lang niet mis (maar ik kan ergens ook wel in de opmerkingen van Surya komen)!
Geplaatst op 15/11/2012
Citeren
Na het invoeren van gegevens in de database en voor het verpakken in comicboxen heb ik ze toch weer gelezen:
23 jaargangen Sjors van de Rebellenclub.
Wat een overweldigende golven aan jeugdsentiment! Prinses Anita, Mijn vader is geen struikrover, Cliff Rendall, de man van staal en meer van die ongein. Prachtig!
(En nu op naar het volgende: 35 jaargangen PEP en diens incarnaties)
Geplaatst op 15/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74Origineel geplaatst door kaeten
Ja, ik eigenlijk ook wel. Vond het lang niet mis (maar ik kan ergens ook wel in de opmerkingen van Surya komen)!
Ik vond het ook niet slecht, en best amusant, maar goed kan ik het niet noemen.
Geplaatst op 16/11/2012
Citeren
Will dans Spirou: de meeste verhalen zijn heel goed, de tekeningen tillen ze naar een hoger niveau. Je ziet zijn stijlevolutie over meer dan 30 jaar heen, en wat mij betreft tekende hij steeds beter naarmate hij ouder werd.
Sherman 6: aangenaam verrast dat het slot beter was dan de rest van de reeks. In de meeste gevallen is dan nu net wat tegenvalt (Bec eat your heart out)
Bastard: mww bof. De leute is er nu wel af.
Geplaatst op 17/11/2012
Citeren
Muchacho integrale: zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer de moeite waard. mooi verhaal, fantastische tekeningen.
Geplaatst op 18/11/2012
Citeren
Golias 1: Degelijk vakwerk, voor de rest niet bijzonder.
Geplaatst op 18/11/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Muchacho integrale: zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer de moeite waard. mooi verhaal, fantastische tekeningen.
Had die al op m'm short-list staan. Misschien zo nog even de stad in om die te halen :)
Geplaatst op 18/11/2012
Citeren