Op
een ander staat dit in twee verschillende threads, naargelang het onderwerp :
Na jaren dus opnieuw gekocht : Yoko Tsuno : 1 t.e.m. 12 (met de backcovers uit mijn jeugd, dus enkele zijn dan ook eerste drukken)
Dit weekend heb ik Yoko Tsuno nr. 2 Het Helse Orgel en nr. 4 Avonturen met Elektronika gelezen. En dat was jaaaaaaren geleden.
Naast Suske & Wiske, De Rode Ridder, Spinneman, Superman, Batman en Star Trek, had ik niet zoveel strips toen ik kind was. Eén van de eerste reeksen die ik kreeg, toen, was Yoko Tsuno, nadat ik er één uit de bibliotheek gelezen had (nr. 4 was dat).
Het Helse Orgel was toen mijn favoriete YT strip, en nu, vind ik het nog steeds een goeie strip, maar niet meer zoals toen. Hoe gaat dat ? Kinderlijke verwondering is weg ? Maar oh, wat deed het deugd om na al die jaren nog eens een YT opnieuw te lezen.
Van nr. 4 was ik als kind nooit echt fan. Ik vond ‘m niet slecht, hoor, maar kortverhaaltjes, nee, ik dat was niks voor mij. En nu is het net omgekeerd : ik heb die zeer graag gelezen. Liever dan vroeger. Het kan verkeren. Ik was er echt van gepakt. 8) Ah nostalgie…
Noem mij dan een huilebalk, maar Het Kerstengeltje vind ik nu zo schoon… 2 blz slechts, but I loved it. ;)
En ook : de jaren ’70, de auto’s, de straten, de kleren, telefoons… prachtig. ;)
-----
Na al die jaren dus opnieuw gekocht : Jugurtha : 4 t.e.m. 15 (met de covers uit mijn jeugd, en ook meestal eerste drukken (wat een dikke strips waren die indertijd), want jeugdsentiment; ik twijfel nog over nr. 3; 1,2 & 16 hoef ik niet terug te hebben)
Franz was in mijn jeugd mijn favoriete tekenaar. Ik heb er toen dan ook bijna alles van gelezen: Jugurtha, Lester Cockney, Brougue, Thomas Noland, Hannah...
Ah, Jugurtha…
Met moeder mee naar
de Macro, daar zaten de strips toen per twee verpakt, en de minst ‘blote’ cover tonen aan ma, en met grote ogen vragen : ‘mag ik dit meedoen ? ‘… en dat mocht, (dat waren dan nr. 5 en nr. 7, dacht ik). Waar is den tijd ?
Van’t weekend nr. 4 Het Eiland van de Opstanding en nr. 5 De Oorlog van de 7 Heuvels gelezen.
Nrs. 1 en 2 hoef ik niet terug (tekeningen Hermann), daar vond ik niks aan, over nr. 3 twijfel ik nog, en de moeilijk te vinden nr. 16 moet ik ook niet opnieuw hebben (wat een scenario… en die was overigens ook nog slecht getekend, door een tekenaar die later heeft bewezen veel beter te kunnen (Suro)).
Nr. 4 is een leuk album, maar meer niet. Veel gebeurt er niet in, Chabrias verveelt zich wat, en rijdt wat te paard, Jugurtha is een bouwer… Eigenlijk is dit album een kleine misstap, mr. Vernal. Waarom de hoofdfiguren vast zetten op een eiland, waar niks gebeurt, terwijl de avonturen op het vasteland te vinden zijn.
Nr. 5 : dit was de eerste Jugurtha die ik ooit las, en dat is de enige reden waarom ik ‘m opnieuw kocht. Net als nr. 3 (die ik dus niet kocht) is dit album een verderzetting van de verhaallijn uit de eerste twee albums. Voor mij begint de reeks pas echt bij nr. 6. Maar ik wou dit album er zeker bij, uit pure nostalgie. Ja, ik word oud.
En ook, euhm, eigenlijk… nr. 5 is natuurlijk de eerste verschijning van Vania … ;) Dus daarom is deze strip ook wel de moeite waard. 8)
Al bij al heb ik deze twee strips heel graag herlezen, na al die jaren, maar had Franz ze niet getekend, ik zou ze niet meer opnieuw hebben gekocht.
http://www.cubitusbd.com/Illustrations/page%2005/0104bis.gifhttp://www.artvalue.com/photos/auction/0/48/48806/drappier-franz-franz-1948-2003-jugurtha-2704028.jpgAh Vania…
http://www.coinbd.com/series-bd/jugurtha/le-feu-des-souvenirs/images/planche/3493_t11.jpg