Laatst gelezen (vervolg deel 4)
idd !
En ook onze collectie van "Kobijn" kan aangevuld worden.
Niets zo hatelijk als een onvoltooide (lees Talent) collectie!!!! X(
Geplaatst op 05/02/2014
Citeren
"een beetje" is wel een groot eufemisme hier.
en het bericht over Kobijn maakt mijn dag dubbel goed !
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door woelfie
"een beetje" is wel een groot eufemisme hier.
en het bericht over Kobijn maakt mijn dag dubbel goed !
Wel... een beetje veel.. ;-)
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
Een beetje van je dit een beetje van je dat ......
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
alle beetjes helpen...
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
dat was beter ....
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
Betweters......
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
En heb alle guust flaters apart gelegd. Neem eens een dag verlof en lees de hele dag flaters.
Krijg nog altijd de slappe lach! Die tekeningen en guust die "nou moe" zegt ;)
Geplaatst op 06/02/2014
Citeren
P. Rabaté: Ibicus
de integrale gewoon verslonden! prachtig!
Geplaatst op 07/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Fumetti
P. Rabaté: Ibicus
de integrale gewoon verslonden! prachtig!
Ja, die heb ik ook met veel plezier gelezen.
Geplaatst op 07/02/2014
Citeren
Laatst gelezen heb ik deel 6/7 van Capricornus. Erg leuk en mooi om te zien dat in deze twee delen eigenlijk hetzelfde verhaal zich afspeelt, maar dan vanuit een ander perspectief. Volgens mij deel 8 ook weer vanuit ander perspectief. Die nu maar eens gaan lezen. En hopelijk geraak ik nog door de rest voordat de volgende twee delen alweer uitkomen.
Geplaatst op 07/02/2014
Citeren
heb nog nooit iets van Andreas gelezen, tenzij als scenarist van Berthet. Gat in mn cstripcultuur, ik beken...
Geplaatst op 08/02/2014
Citeren
Hier hetzelfde.
Heb mijn twijfels wegens te "intellectueel".
Geplaatst op 08/02/2014
Citeren
Heb net Wayne Shelton en Conquistador uitgeleend. Benieuwd of ik er me ga in kunnen verliezen maar de thema's slaan in ieder geval al aan. Ik post binnenkort wel wat ik er van vond, als ik weer wat tijd vind om te lezen.
Geplaatst op 08/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Mister S.
Heb net Wayne Shelton en Conquistador uitgeleend. Benieuwd of ik er me ga in kunnen verliezen maar de thema's slaan in ieder geval al aan. Ik post binnenkort wel wat ik er van vond, als ik weer wat tijd vind om te lezen.
Conquistador vond ik beter dan Shelton.
Geplaatst op 08/02/2014
Citeren
Conquistador was zeker niet verkeerd!
Geplaatst op 08/02/2014
Citeren
Ijstijd net gelezen. Ik ben wel fan van De Crecy. Prachtige tekeningen en knap hoe hij diverse kunstwerken heeft nagemaakt in deze strip. Het eind is een beetje flauw, maar heeft ook wel weer wat. Hopelijk gaat Zet.El de rest van de reeks strips van Het Louvre ook uitbrengen in zulke mooi verzorgde uitgaven.
Geplaatst op 09/02/2014
Citeren
Me eindelijk eens aan Juillard gewaagd: 7 Levens Sperwer deel 1 en Roodmasker deel 1-2. Ga op zoek naar meer!
Geplaatst op 09/02/2014
Citeren
Bouncer 8+9 gelezen. Weer een mooi avontuur weer, dat me zeer kon bekoren.
Geplaatst op 09/02/2014
Citeren
Na drie en een halve week lezen mag ik eindelijk nog een vakje "Gelezen" aanvinken... :D
Strangers in Paradise INT OM1 Omnibus gelezen... 2128 pagina's fun... 8)
Ik ga Katchoo, Francine, Casey, David, Tambi, Freddie,... missen... ;(
Geplaatst op 12/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Project_ZNa drie en een halve week lezen mag ik eindelijk nog een vakje "Gelezen" aanvinken... :D
Mijn god.. is dat hanteerbaar? een dikke 1000 pagina's elk, toch?
Geplaatst op 12/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door witamOrigineel geplaatst door Project_ZNa drie en een halve week lezen mag ik eindelijk nog een vakje "Gelezen" aanvinken... :D
Mijn god.. is dat hanteerbaar? een dikke 1000 pagina's elk, toch?
Damn... thats a lot. Ik vind mijn Colossal Conan al onhandelbaar.
Geplaatst op 13/02/2014
Citeren
Viel wel mee... je moet het boek ook niet constant vasthouden, hè... Op tafel leggen, op de leuning van de zetel,...
Geplaatst op 13/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Project_Z
Viel wel mee... je moet het boek ook niet constant vasthouden, hè... Op tafel leggen, op de leuning van de zetel,...
En stond er niet veel verstopt in de vouw?
Geplaatst op 13/02/2014
Citeren
The hartlepool monkey: beschreven als tragi-komedie, maar eerder tragedie... de komische noot verzinkt in het niets door het in-droeve gedrag van zowat alle personages. Wel ongelooflijk dat dit gebaseerd is op een stadslegende van het stadje Hartlepool.. ongelooflijk!
Geplaatst op 14/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door witam
Vooral in het begin, na enkele honderden bladzijdes niet echt meer (ofwel was ik het ondertussen gewend)
Geplaatst op 15/02/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Project_ZOrigineel geplaatst door witam
Vooral in het begin, na enkele honderden bladzijdes niet echt meer (ofwel was ik het ondertussen gewend)
Goed om te weten. Bedankt.
Geplaatst op 15/02/2014
Citeren
Hier ben ik dan met toch al mijn halve beoordeling, namelijk die van conquistador. Heb er van genoten! Mooie tekeningen die direct een bepaalde sfeer creëren, en een aandacht-vasthoudend verhaal dat vlot leest.
Geplaatst op 16/02/2014
Citeren
Heel veel gelezen de laatste tijd, een korte impressie ...
Saria - vorig jaar was ik topenthousiast over het eerste deel - een boeiende verhaallijn van Dufaux, prachtig getekend door Serpieti .... helaas, even ontgoocheld over het tweede deel, de nieuwe tekenaar, Federici doet z'n best maar Dufaux dramt weer door en dat maakt het verhaal meteen ( geeuw) vervelend.
El Nino - na de afsluiting van de eerste cyclus is het steeds met gekrulde tenen beginnen aan het eerste album van een nieuwe cyclus .... surprise, deze opener is misschien nog beter dan de voorgaande delen ... zal ik zeker volgen.
Woestijnvalk - na een behoorlijk eerste deel, vol verwachtingen het tweede deel doorgenomen .... de tekeningen zijn perfect, het verhaal daarentegen is niet altijd consistent, onsamenhangend, ongeloofwaardig, ... kortom nogmaals wordt hier het bewijs geleverd dat een goede tekenaar dikwijls een externe scenarist behoeft.
Vito 1. De andere kant - ben niet altijd zo'n fan van Eric Stalner, maar met dit eerste deel levert hij alvast een schitterend en beklijvend album af. Blijkbaar levert elk deel min of meer een afgesloten verhaal, wat ik alleen maar kan toejuichen. Een aanrader.
Héloïse van Montfort 1 De vijf boogschutters - sommigen verwijzen voor deze strip naar De Torens van Schemerwoude - nouja, ik zou ze een proces aandoen. Qua tekeningen en verhaal doet dit me eerder denken aan een doorsnee Rode Ridder, zwak dus ... niet voor mij.
H.ell 1 De vele gezichten van de dood - H.ell staat voor Harmond Ellmander, een ridder die uit de gunst en gratie van de top valt en dan maar aangesteld wordt om als een soort agent te functioneren in de achterrbuurten. Dit resulteert in best een aardig verhaal met heel sfeervolle, donkere tekeningen. Ben benieuwd naar het vervolg.
Geplaatst op 16/02/2014
Citeren
Ook nog gelezen .... de 4 delen van
De werelden van Thorgal - Kriss van Valnor - even mijn scoreverloop :
1 Ik vergeet niets! - 8.60
2 De straf van de walkuren - 8.00
3 Een koningin waardig - 7.50
4 Bondgenootschappen - 7.00
Goed begonnen .... helaas, zoals mijn tuin, steeds maar meer aan het verwateren.
Geplaatst op 16/02/2014
Citeren
Ik ben een beetje slordig. Hierbij de buit van de laatste twee maanden:
Gelezen: Edelweiss 3 - Walburga
In dit laatste deel van de trilogie komen we eindelijk te weten wat de broers Henri en Arthur Castillac allemaal bekokstoven. Henri is de egocentrische opportunist, terwijl Arthur zachtaardig is. Henri maakt dan ook misbruik van de zwakheid van zijn broer om te krijgen wat hij wil.
Hugault is de man die de luchtvaartstrip weer leven in blaasde. Zijn feilloze tekeningen van Fokkers en Spads zijn een lust voor het oog van de liefhebber. Bovendien smokkelt scenarist Yann voldoende gelegenheden in zijn verhaal om vrouwelijk schoon te tekenen. Leuke boekjes.
Bomb Road (drie delen, in het Frans)
Bomb Road is een pilotenstrip die zich afspeelt tijdens de Vietnamoorlog. De drie albums zijn opgevat als een lange flashback waarin kolonel Bradley Townsend anno nu terugkijkt op zijn jaren als piloot van een F-4 in het korps Mariniers. Zijn werk bestaat vooral in het gooien van bommen in de jungle. Tekenaar en scenarist Michel Koeniger slaagt er in zijn hoofdfiguur de nodige geloofwaardigheid te geven. Townsend denkt graag terug aan het vliegen an sich, maar hij is niet blind voor de angst om neergeschoten en gevangen genomen te worden. Anderzijds slaagt Koeniger er niet in een echt boeiend verhaal te vertellen. Hij springt een beetje van de hak op de tak, en krijgt het ritme van het verhaal niet goed.
De tekeningen krijgen steriele computerkleurtjes. Koeniger tekent strakke vliegtuigen, maar voor zijn personages moet hij terug naar school. Ik had vaak moeite om de hoofdfiguur te herkennen. Voor de liefhebbers van vliegtuigen.
March - Book one
John Lewis is een Afro-Amerikaans congreslid die vanaf de jaren '50 betrokken was bij de burgerrechtenbeweging. March vertelt het verhaal van Lewis' levenslange betrokkenheid bij geweldloos protest tegen het racisme in de VS. In dit eerste van drie delen krijgen we de jeugd van Lewis voorgeschoteld. Hij wordt zich als zwarte boerenzoon in het Alabama van de jaren '50 vlug bewust van zijn positie als tweederangsburger, en onder invloed van Martin Luther King is hij al vlug betrokken bij sit-ins en andere vormen van geweldloos protest. Maar zelfs geweldloos protest was zeer gevaarlijk in die tijd.
Boeiende biografie, mooie tekeningen van Nate Powell.
Monsters & other stories - Gustavo Duarte
Gustavo Duarte is een Braziliaanse tekenaar die we kennen van euh... helemaal niets. Maar uit dit boekje, uitgegeven bij Dark Horse, blijkt zijn talent. Met zijn soepele, vette lijnen roept hij een knotsgekke wereld op vol monsters waarin zelfs de gruwelijkste dood grappig is. Het decor is gewoon hedendaags Brazilië, waardoor het tegelijk herkenbaar en een tikje exotisch aanvoelt.
In het boekje staan drie tekstloze verhalen met een twist aan het einde. Fantasierijk en toch geen vreselijke fantasyclichés, vrolijk en toch soms gruwelijk, kortom, een dikke aanrader.
Oh ja, er zit ook een cameo in van Snoopy.
Catwoman - Rome zien en sterven
Als het op comics aankomt ben ik een beetje kieskeurig. Ik knap keihard af op bonkige kerels in spannende pakjes die middels speciale krachten de wereld redden of gewoon uit principe het gevecht aangaan met groteske slechteriken. Maar Catwoman is geen man. Het is een vrouw in een strak zwart kostuum, en daar ben ik dan wel voor te vinden. Male chauvenist pig, moi?
Ik kocht dit boekje vanuit een vage veronderstelling dat het te lezen was zonder enige voorkennis van wie Catwoman is, of wat haar drijft. Het feit dat net dit boek in onze taal vertaald werd sterkte me in die overtuiging. Oh, bittere teleurstelling. Vreemde nevenfiguren uit het Batman-universum lopen elkaar voor de voeten in dit verhaal, en bovendien is het plot ook veel minder strak dan de kont van Catwoman. Nee, met dit soort boeken trekt de uitgever me niet over de streep.
The Massive TPB 2 - Subcontinental
The Massive is een schip van de milieubeschermingsorganisatie Ninth Wave. Na een reeks rampen die de hele wereld uit balans gebracht heeft verliest de bemanning van het zusterschip Kapital The Massive uit het oog. In een wereld in verval gaat de crew van Kapital op zoek naar The Massive, twijfelend aan alle idealen die zij huldigen: geweldloze actie voor een betere wereld.
Toen ik de eerste trade van The Massive las vond ik die geweldig. Maar deze tweede bundel deed me niets. Ik weet ook wel dat de zoektocht naar The Massive voor Brian Wood een excuus is om zijn personages in situaties te brengen die hen 'zichzelf laat tegenkomen'. Het schip zullen ze niet vinden, dat hoeft ook niet. Maar de reis, die belangrijker is dan de bestemming, raakt in dit geval mijn kouwe kleren niet. Ik weet niet waarom, maar het pakt me niet.
Battlefields 7 - The green fields beyond en 8 - The fall and rise of Anna Kharkova
De twee boekjes hebben gemeen dat ze figuren opvoeren die al eerder in de reeks voorkwamen, en dat we te weten komen hoe het hen na de oorlog vergaat.
In The green fields beyond vinden we sergeant Stiles terug in de Koreaanse oorlog. Stiles was samen met zijn tankbemanning al eerder het hoofdpersonage in twee boekjes die zich in de Tweede Wereldoorlog afspeelden. Hij is een typische ijzervreter die tijdens WO2 de ruggengraat uitmaakte van het Britse leger. Hij is terug bij het leger om in Korea te doen wat hij best doet: vechten in tanks.
Anna Kharkova is dan weer een nachtheks: een Russische pilote die met haar bommen de Duitse troepen 's nachts uit hun slaap houdt in de ijzige vlakten van Oost-Europa. Maar het is niet omdat moeder Rusland vrouwen gevechtsmissies laat vliegen dat het een geëmancipeerd land is.
De tekeningen en kleuren zijn een beetje pulpy, maar over het algemeen is de reeks is zeer goed.
De allerlaatste tijger - Michaël Olbrechts
In 1996 was de auteur als 9-jarige samen met zijn zus, twee broers en ouders op weg naar omaatje. Tijdens de urenlange rit vertelde vader over het leven van omaatje, die aan het eind van de negentiende eeuw geboren werd in Indonesië. Olbrechts zet de herinnering aan deze autorit op papier. Een deel beslaat het verhaal van omaatje, maar een ander deel zijn de reacties van de kinderen op het verhaal. Ze verwonderen zich over die oude vrouw uit een andere tijd en andere wereld lijkt te komen. Zeer sterk debuut.
Buck Danny classic - Sabre sur la Corée
De reeks Buck Danny speelde zich altijd af in de tijd waarin de albums gemaakt werden. Dat heeft voor de luchtvaartfanaten het voordeel dat hun striphelden met de nieuwste snufjes kunnen vliegen. Maar dat voordeel wordt soms een nadeel. Zo was er in de verre jaren '50 de censuur waardoor Franse kindertjes niet mochten blootgesteld worden strips waarin een al te realistisch beeld van de oorlog getoond werd. De geo-politiek anno 2014 laat dan weer weinig ruimte voor geloofwaardige en spannende pilotenstrips.
Nu is er dus deze spin-off waarin Buck Danny weer in Korea vliegt. Het scenario zou van Charlier kunnen zijn: Buck is steevast de juiste man op de juiste plaats, Tumbler schiet er bijna het loodje bij in en Tuckson redt de boel ondanks zichzelf. Ook de massa's tekst zijn aanwezig. De tekeningen zijn zeer goed: geheel in de stijl van Hubinon, maar met betere vliegtuigen. De kleuren zijn wel eigentijdser: geen paarse rotsen meer.
Before Watchmen - The Comedian
The Comedian is het personage dat aan het begin van Watchmen vermoord wordt. In de flashbacks in het moederverhaal leren we hem kennen als een gewelddadige figuur met een zeer donkere kant. 30 jaar na het origineel is er nu een reeks spin-offs waarin dieper wordt ingegaan op het verleden van de figuren uit Watchmen.
The Comedian is aan het begin van de jaren '60 een bekende figuur in de VS. Al 20 jaar bestrijdt hij onrecht. De Kennedys zijn persoonlijke kennissen en als er vuile klussen moeten opgeknapt worden is de Comedian een loyale vriend. Scenarist Azzarello (100 Bullets) weet het verhaal van The Comedian te plaatsen in de bewogen jaren '60. De Kennedys, Vietnam, de schimmige operaties van de CIA... Het morele kompas van The Comedian, dat voorheen al niet te accuraat was, begint te tollen, en deze man die zichzelf voor alles een patriot noemt glijdt af naar de totale waanzin.
Het verhaal is eigenlijk de trilogie van James Ellroy (Amerikaans riool, zes ruggen, het bloed kruipt) nog eens dunnetjes over gedaan, en Robert Kennedy ziet er soms wat vreemd uit, maar dit boek is toch een sterke aanvulling op het originele Watchmen.
Before Watchmen - Minutemen
Darwyn Cooke schreef en tekende deze prequel over de originele Minutemen die in de jaren '40 gemaskerd de misdaad bevochten. Cooke hangt zijn verhaal op aan een manuscript van de memoires van Nite Owl. Het manuscript belooft nogal wat stof te doen opwaaien, want niet iedereen is wat hij lijkt bij de Minutemen.
Nite Owl is de meest menselijke van Minutemen. Hij heeft geen uitzonderlijk verleden of groot geheim. Hij is een gewoon politieman die oprecht 'iets' wil doen voor zijn medemens. Maar uiteindelijk maakt hij ook fouten, en moet hij die aanvaarden. Zeer sterk, vind ik. Een veel sterker boek dan The Comedian. De tekeningen van Cooke doen aan die van Berthet denken. Ze zijn over het algemeen minder mooi dan wat we kennen van de Parker-boeken, maar toch zitten er prachtige plaatjes in.
A contract with God - Will Eisner
Dit is officieel de eerste strip die door de maker bedacht werd met het epitheton ornans 'graphic novel'. Eisner, een oudgediende van de strip maakte op zijn oude dag (hij was er zestig) dit boek over enkele mensen in het gebouw waar hij als kind opgroeide. In het New York van de jaren '30 leefden massa's verse immigranten in eindeloze rijen woonblokken. Het was er een komen en gaan van mensen die hoopten het te maken in het land van melk en honing dat door een diep dal ging. Eisner haalt enkele kleurrijke figuren naar voor en presenteert een tranche de vie van het leven in New York tijdens de grote depressie. Tegelijk zijn de thema's universeel: liefde, ontrouw, ambitie... Als de dit de originele graphic novel is, dan hebben we geen reden om op die term neer te kijken. Zeer goed.
Geplaatst op 04/03/2014
Citeren
The Massive TPB 2 - Subcontinental .. daar ben ik nog mee. Hij heeft al beter gedaan (dmz) maar dit heeft me ook nog niet het doen wegleggen. Ik verwacht nog iets (hopelijk geen ijdele hoop)
Geplaatst op 04/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Waldorf
Ik ben een beetje slordig. Hierbij de buit van de laatste twee maanden:
Gelezen: Edelweiss 3 - Walburga
In dit laatste deel van de trilogie komen we eindelijk te weten wat de broers Henri en Arthur Castillac allemaal bekokstoven. Henri is de egocentrische opportunist, terwijl Arthur zachtaardig is. Henri maakt dan ook misbruik van de zwakheid van zijn broer om te krijgen wat hij wil.
Hugault is de man die de luchtvaartstrip weer leven in blaasde. Zijn feilloze tekeningen van Fokkers en Spads zijn een lust voor het oog van de liefhebber. Bovendien smokkelt scenarist Yann voldoende gelegenheden in zijn verhaal om vrouwelijk schoon te tekenen. Leuke boekjes.
Bomb Road (drie delen, in het Frans)
Bomb Road is een pilotenstrip die zich afspeelt tijdens de Vietnamoorlog. De drie albums zijn opgevat als een lange flashback waarin kolonel Bradley Townsend anno nu terugkijkt op zijn jaren als piloot van een F-4 in het korps Mariniers. Zijn werk bestaat vooral in het gooien van bommen in de jungle. Tekenaar en scenarist Michel Koeniger slaagt er in zijn hoofdfiguur de nodige geloofwaardigheid te geven. Townsend denkt graag terug aan het vliegen an sich, maar hij is niet blind voor de angst om neergeschoten en gevangen genomen te worden. Anderzijds slaagt Koeniger er niet in een echt boeiend verhaal te vertellen. Hij springt een beetje van de hak op de tak, en krijgt het ritme van het verhaal niet goed.
De tekeningen krijgen steriele computerkleurtjes. Koeniger tekent strakke vliegtuigen, maar voor zijn personages moet hij terug naar school. Ik had vaak moeite om de hoofdfiguur te herkennen. Voor de liefhebbers van vliegtuigen.
March - Book one
John Lewis is een Afro-Amerikaans congreslid die vanaf de jaren '50 betrokken was bij de burgerrechtenbeweging. March vertelt het verhaal van Lewis' levenslange betrokkenheid bij geweldloos protest tegen het racisme in de VS. In dit eerste van drie delen krijgen we de jeugd van Lewis voorgeschoteld. Hij wordt zich als zwarte boerenzoon in het Alabama van de jaren '50 vlug bewust van zijn positie als tweederangsburger, en onder invloed van Martin Luther King is hij al vlug betrokken bij sit-ins en andere vormen van geweldloos protest. Maar zelfs geweldloos protest was zeer gevaarlijk in die tijd.
Boeiende biografie, mooie tekeningen van Nate Powell.
Monsters & other stories - Gustavo Duarte
Gustavo Duarte is een Braziliaanse tekenaar die we kennen van euh... helemaal niets. Maar uit dit boekje, uitgegeven bij Dark Horse, blijkt zijn talent. Met zijn soepele, vette lijnen roept hij een knotsgekke wereld op vol monsters waarin zelfs de gruwelijkste dood grappig is. Het decor is gewoon hedendaags Brazilië, waardoor het tegelijk herkenbaar en een tikje exotisch aanvoelt.
In het boekje staan drie tekstloze verhalen met een twist aan het einde. Fantasierijk en toch geen vreselijke fantasyclichés, vrolijk en toch soms gruwelijk, kortom, een dikke aanrader.
Oh ja, er zit ook een cameo in van Snoopy.
Catwoman - Rome zien en sterven
Als het op comics aankomt ben ik een beetje kieskeurig. Ik knap keihard af op bonkige kerels in spannende pakjes die middels speciale krachten de wereld redden of gewoon uit principe het gevecht aangaan met groteske slechteriken. Maar Catwoman is geen man. Het is een vrouw in een strak zwart kostuum, en daar ben ik dan wel voor te vinden. Male chauvenist pig, moi?
Ik kocht dit boekje vanuit een vage veronderstelling dat het te lezen was zonder enige voorkennis van wie Catwoman is, of wat haar drijft. Het feit dat net dit boek in onze taal vertaald werd sterkte me in die overtuiging. Oh, bittere teleurstelling. Vreemde nevenfiguren uit het Batman-universum lopen elkaar voor de voeten in dit verhaal, en bovendien is het plot ook veel minder strak dan de kont van Catwoman. Nee, met dit soort boeken trekt de uitgever me niet over de streep.
The Massive TPB 2 - Subcontinental
The Massive is een schip van de milieubeschermingsorganisatie Ninth Wave. Na een reeks rampen die de hele wereld uit balans gebracht heeft verliest de bemanning van het zusterschip Kapital The Massive uit het oog. In een wereld in verval gaat de crew van Kapital op zoek naar The Massive, twijfelend aan alle idealen die zij huldigen: geweldloze actie voor een betere wereld.
Toen ik de eerste trade van The Massive las vond ik die geweldig. Maar deze tweede bundel deed me niets. Ik weet ook wel dat de zoektocht naar The Massive voor Brian Wood een excuus is om zijn personages in situaties te brengen die hen 'zichzelf laat tegenkomen'. Het schip zullen ze niet vinden, dat hoeft ook niet. Maar de reis, die belangrijker is dan de bestemming, raakt in dit geval mijn kouwe kleren niet. Ik weet niet waarom, maar het pakt me niet.
Battlefields 7 - The green fields beyond en 8 - The fall and rise of Anna Kharkova
De twee boekjes hebben gemeen dat ze figuren opvoeren die al eerder in de reeks voorkwamen, en dat we te weten komen hoe het hen na de oorlog vergaat.
In The green fields beyond vinden we sergeant Stiles terug in de Koreaanse oorlog. Stiles was samen met zijn tankbemanning al eerder het hoofdpersonage in twee boekjes die zich in de Tweede Wereldoorlog afspeelden. Hij is een typische ijzervreter die tijdens WO2 de ruggengraat uitmaakte van het Britse leger. Hij is terug bij het leger om in Korea te doen wat hij best doet: vechten in tanks.
Anna Kharkova is dan weer een nachtheks: een Russische pilote die met haar bommen de Duitse troepen 's nachts uit hun slaap houdt in de ijzige vlakten van Oost-Europa. Maar het is niet omdat moeder Rusland vrouwen gevechtsmissies laat vliegen dat het een geëmancipeerd land is.
De tekeningen en kleuren zijn een beetje pulpy, maar over het algemeen is de reeks is zeer goed.
De allerlaatste tijger - Michaël Olbrechts
In 1996 was de auteur als 9-jarige samen met zijn zus, twee broers en ouders op weg naar omaatje. Tijdens de urenlange rit vertelde vader over het leven van omaatje, die aan het eind van de negentiende eeuw geboren werd in Indonesië. Olbrechts zet de herinnering aan deze autorit op papier. Een deel beslaat het verhaal van omaatje, maar een ander deel zijn de reacties van de kinderen op het verhaal. Ze verwonderen zich over die oude vrouw uit een andere tijd en andere wereld lijkt te komen. Zeer sterk debuut.
Buck Danny classic - Sabre sur la Corée
De reeks Buck Danny speelde zich altijd af in de tijd waarin de albums gemaakt werden. Dat heeft voor de luchtvaartfanaten het voordeel dat hun striphelden met de nieuwste snufjes kunnen vliegen. Maar dat voordeel wordt soms een nadeel. Zo was er in de verre jaren '50 de censuur waardoor Franse kindertjes niet mochten blootgesteld worden strips waarin een al te realistisch beeld van de oorlog getoond werd. De geo-politiek anno 2014 laat dan weer weinig ruimte voor geloofwaardige en spannende pilotenstrips.
Nu is er dus deze spin-off waarin Buck Danny weer in Korea vliegt. Het scenario zou van Charlier kunnen zijn: Buck is steevast de juiste man op de juiste plaats, Tumbler schiet er bijna het loodje bij in en Tuckson redt de boel ondanks zichzelf. Ook de massa's tekst zijn aanwezig. De tekeningen zijn zeer goed: geheel in de stijl van Hubinon, maar met betere vliegtuigen. De kleuren zijn wel eigentijdser: geen paarse rotsen meer.
Before Watchmen - The Comedian
The Comedian is het personage dat aan het begin van Watchmen vermoord wordt. In de flashbacks in het moederverhaal leren we hem kennen als een gewelddadige figuur met een zeer donkere kant. 30 jaar na het origineel is er nu een reeks spin-offs waarin dieper wordt ingegaan op het verleden van de figuren uit Watchmen.
The Comedian is aan het begin van de jaren '60 een bekende figuur in de VS. Al 20 jaar bestrijdt hij onrecht. De Kennedys zijn persoonlijke kennissen en als er vuile klussen moeten opgeknapt worden is de Comedian een loyale vriend. Scenarist Azzarello (100 Bullets) weet het verhaal van The Comedian te plaatsen in de bewogen jaren '60. De Kennedys, Vietnam, de schimmige operaties van de CIA... Het morele kompas van The Comedian, dat voorheen al niet te accuraat was, begint te tollen, en deze man die zichzelf voor alles een patriot noemt glijdt af naar de totale waanzin.
Het verhaal is eigenlijk de trilogie van James Ellroy (Amerikaans riool, zes ruggen, het bloed kruipt) nog eens dunnetjes over gedaan, en Robert Kennedy ziet er soms wat vreemd uit, maar dit boek is toch een sterke aanvulling op het originele Watchmen.
Before Watchmen - Minutemen
Darwyn Cooke schreef en tekende deze prequel over de originele Minutemen die in de jaren '40 gemaskerd de misdaad bevochten. Cooke hangt zijn verhaal op aan een manuscript van de memoires van Nite Owl. Het manuscript belooft nogal wat stof te doen opwaaien, want niet iedereen is wat hij lijkt bij de Minutemen.
Nite Owl is de meest menselijke van Minutemen. Hij heeft geen uitzonderlijk verleden of groot geheim. Hij is een gewoon politieman die oprecht 'iets' wil doen voor zijn medemens. Maar uiteindelijk maakt hij ook fouten, en moet hij die aanvaarden. Zeer sterk, vind ik. Een veel sterker boek dan The Comedian. De tekeningen van Cooke doen aan die van Berthet denken. Ze zijn over het algemeen minder mooi dan wat we kennen van de Parker-boeken, maar toch zitten er prachtige plaatjes in.
A contract with God - Will Eisner
Dit is officieel de eerste strip die door de maker bedacht werd met het epitheton ornans 'graphic novel'. Eisner, een oudgediende van de strip maakte op zijn oude dag (hij was er zestig) dit boek over enkele mensen in het gebouw waar hij als kind opgroeide. In het New York van de jaren '30 leefden massa's verse immigranten in eindeloze rijen woonblokken. Het was er een komen en gaan van mensen die hoopten het te maken in het land van melk en honing dat door een diep dal ging. Eisner haalt enkele kleurrijke figuren naar voor en presenteert een tranche de vie van het leven in New York tijdens de grote depressie. Tegelijk zijn de thema's universeel: liefde, ontrouw, ambitie... Als de dit de originele graphic novel is, dan hebben we geen reden om op die term neer te kijken. Zeer goed.
Ik was indertijd ook bijzonder aangenaam verrast door Contract met God, de diepgang van de verhalen, de grafische kwaliteit en ook de toch wel voor ons europeanen ongewone bruine tinten. Heb sindsdien nog aangenaam werk van Eisner ontdekt, wil je graag Familiekwestie aanraden bvb!
Geplaatst op 05/03/2014
Citeren
Legende 6 Het geheim van de Lamiae - wat een afknapper, slechtste wat Swolfs ooit gemaakt heeft. :(
Geplaatst op 08/03/2014
Citeren
Golias, De balling, De werelden van Thorgal: Wolvin/Kiss van Valnor en het bloed van de Porphyres gaan uitlenen :)
Geplaatst op 12/03/2014
Citeren
Al een tijdje geen tijd gehad te lezen, maar gisteravond deel 1 van Ken Games. Zeer strek steekt dat in elkaar. Veel leugens, dus ik ben zeer benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Vandaag deel 2 en 3 dus maar gehaald.
Geplaatst op 12/03/2014
Citeren
Golias, De balling, De werelden van Thorgal: Wolvin/Kiss van Valnor en het bloed van de Porphyres gaan uitlenen :)
Porphyres vond ik wel leuk verhaal
Geplaatst op 12/03/2014
Citeren
De allerlaatste tijger gelezen. Wat een heerlijk verhaal. Echt van genoten om die te lezen. Dank nog voor de tip witam.
Geplaatst op 15/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door MartinMnd
De allerlaatste tijger gelezen. Wat een heerlijk verhaal. Echt van genoten om die te lezen. Dank nog voor de tip witam.
Ben blij dat de wederkerigheid van leuke suggesties opnieuw bevestigd is... :D :D :D
Geplaatst op 15/03/2014
Citeren
Kran 1-5: leuke ongein maar ik weet niet of ik perse de vervolgen nodig heb
Tijdvogel 2.1-2: Dit is echt wel goed, beter dan ik me herinnerde. Kan niet wachten om de vervolgen te lezen!
Geplaatst op 15/03/2014
Citeren
Berthet: Perico 1
Gekende aangename Berthet stijl, leuk verhaal ook, wil meteen het vervolg lezen
Geplaatst op 15/03/2014
Citeren
Burr: Galgenaas
Hele mooie graphic novel over verlies, vriendschap, idealen, waarden...
Geplaatst op 15/03/2014
Citeren
werelden van Thorgal: Jonge jaren 2: Oog van Odin
typische Thorgal weer vol Noorse sagen
en we weten ineens waarom raven oogballen eten :-)
Geplaatst op 16/03/2014
Citeren
Jess Long 16: Het jaar van de rat
Altijd goed geconstrueerde whodonit die aangenaam leest, ook al is de stijl gedateerd
Rolf Karsten 3: Het raadsel van het meer
Nog gedateerder superheld met vergezochte plot, maar zo is mn reeks wel compleet :)
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
Op zoek naar de tijdvogel 2.4: het verhaal is niet bijzonder (wel degelijk) maar oh wat is dit goed gebracht. Heerlijk!
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
Wegens ziekte heb ik al drie maand veel tijd:
German en wij (volledig)
Ragebol (volledig)
Thorgal (volledig)
Kuifje (volledig)
Lucky Luke (volledig)
Piet Pienter en Bert Bibber (volledig, inc. de twee vredeswapen albums)
De Rode Ridder (1-100)
Sigmund (1-15)
Stefan (die van Ceppi; volledig)
Suske en Wiske (67-250)
Amoras (volledig)
Lefranc (Frans; 1-10)
Collectie Beeldroman (volledig)
Jaguar (volledig)
Yoko Tsuno (Frans; volledig)
... en een hoop losse strips die niet tot een serie behoren (bv. Le grand pouvoir du Chninkel) of die het nooit verder gebracht hebben dan één album (bv. Pyrenée)
Op programma:
Robert en Bertrand (1-82)
Bakelandt (1-30)
Astérix (Frans; volledig)
Jan, Jans & de kinderen (volledig)
De Blauwbloezen (volledig)
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
WOW... hoedje af.
Ik heb hier nog een paar stapels te lezen liggen... ben jaloers op je doorzettingsvermogen. Maar hopelijk wordt je vlug beter!
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door witam
WOW... hoedje af.
Ik heb hier nog een paar stapels te lezen liggen... ben jaloers op je doorzettingsvermogen. Maar hopelijk wordt je vlug beter!
2
(in de hoop dat het niet te ernstig is) de positieve kant van 't ziek zijn...
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
Wel, ik wil gerust ruilen voor minder tijd. :p
Geef ik ook geen geld uit aan strips: +/- €1000 op drie maanden, auw. Iets te enthousiast volledige reeksen in originele taal gekocht - lees: Franse hardcovers. En ik betaal veel verzendkosten gezien ik in het buitenland woon :(
Geplaatst op 21/03/2014
Citeren
dan kan je beter gegroepeerd kopen, idd!
Geplaatst op 22/03/2014
Citeren
en hardcovers zijn een stuk zwaarder dan nederlandstalige equivalenten...
Geplaatst op 22/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door jjanssens
Geef ik ook geen geld uit aan strips: +/- €1000 op drie maanden, auw. Iets te enthousiast volledige reeksen in originele taal gekocht - lees: Franse hardcovers. En ik betaal veel verzendkosten gezien ik in het buitenland woon :(
auw inderdaad... mijn vrouw lyncht me als ik dat doe
Beterschap!
Geplaatst op 22/03/2014
Citeren
Gelezen:
La voiture immergée - Collection 50/60 (alleen in het Frans!)
Dupuis wil de komende tijd enkele klassieke strips uit de jaren '50 en '60 heruitgeven in een ander jasje: zwart/wit, met harde kaft en met een halve plaat per pagina. Stripkenner Hugues Dayez geeft in de marge wat toelichting bij de platen en het verhaal. Verdronken wagen uit de reeks Guus Slim is de eerste strip die in deze nieuwe collectie verschenen is.
Verdronken wagen is een klassieker die zeker een heruitgave verdient. Het verhaal is goed opgebouwd, bijzonder sfeervol en geweldig getekend. Maar is deze heruitgave de moeite? Want aan 24 euro is ze zeker niet goedkoop.
Het boek is bijzonder fraai uitgegeven: mooi papier, stofwikkel, the works. De tekeningen varen zeker ook wel bij een zwart/wit uitgave. Tillieux was een grootmeester in het tekenen van prachtige decors waar de sfeer in dikke druppels afloopt. Wat zeg ik, ze zeikt er met hele emmertjes uit. Guus Slim drijft op die sfeer, veel meer dan op de plot. Een beetje zoals de Maigret-romans van Simenon. Tillieux heeft voor dit album enkele mooie nachtelijke scènes getekend, met veel schaduwen. Door de inkleuring in de gewone reeks zijn die scènes vaak wat flets en vlak. In zwart-wit komt dat allemaal beter tot zijn recht.
Het dossier-gehalte van dit boek is dan weer een geringe meerwaarde. Er staan bij elke plaat wel enkele lijnen uitleg, maar die zijn niet altijd even interessant. Liever had ik schetsen of fac-similés van originelen gezien, zoals in de luxe heruitgaves van Robbedoes.
In mei verschijnt het volgende boek: Villa Long-Cri uit de reeks Baard en Kale. Ik heb hem al besteld, maar vermoedelijk is deze collectie niet ieders meug.
Gelezen: Kililana Song 1 en 2 (Benjamin Flao)
Lamu is de naam van zowel een stad, een eiland als een district in Kenia. De stad met pitoreske haven is de oudste nederzetting van het Swahilivolk (ja, ik zoek dat soort dingen op) en staat op de lijst met werelderfgoed van Unesco. In het district Lamu wil men nu een grote haven bouwen, inclusief luchthaven, olieraffinaderijen en toeristische resorts.
In het eerste deel van Kililana Song draait het vooral om Naïm, een jongen van elf. Zijn oudere stiefbroer wil dat Naïm naar de koranschool gaat, maar de jongen verdient liever geld door qat te halen voor een oude man of door toeristen te gidsen. We leren ook de Europese kapitein Günther kennen die kennelijk dingen vervoert die het daglicht schuwen. Ten slotte is er ook nog een oude visser die in de wildernis woont, vlak bij een gigantische boom vol amuletten. De wegen van deze drie zullen elkaar kruisen.
Vooral in het eerste deel wordt je meegesleurd door de belevenissen van de vele personages: vissers, smokkelaars, enkele Europese projectontwikkelaars, drugverslaafden en prostituees. In het tweede deel komen de verschillende lijnen samen, maar op een manier die de liefhebber van het klassieke verhaal misschien wat zal tegenvallen. Niet elk draadje van dit rijk geschakeerde tapijt wordt op het einde geknoopt. Maar dat maakt de leeservaring niet minder prettig.
Kililana Song is de ultieme rechtzetting van Kuifje in Afrika. Waar Hergé een karikatuur van een verzonnen continent neerzette voel je dat Benjamin Flao (ik las nog niets anders van de man) Afrika kent en lief heeft. Zijn portret is zo veelzijdig dat je de gebakken vis op de markt bijna ruikt. Hij toont de weidse luchten en de vuiligheid, de oprukkende Islam en de traditionele natuurgodsdiensten, de armoede, de levenskracht, de hoop en dat wat verloren dreigt te gaan. En dat allemaal in prachtige tekeningen. Dikke aanrader wat mij betreft.
Geplaatst op 26/03/2014
Citeren
De Huurling 1, 2: zeer knap geschilderd, wel een beetje saaie uitstraling voor de personages. De verhalen zijn niet bijzonder, maar kunnen er mee door.
Geplaatst op 26/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
De Huurling 1, 2: zeer knap geschilderd, wel een beetje saaie uitstraling voor de personages. De verhalen zijn niet bijzonder, maar kunnen er mee door.
Eerste 6 a 7 delen zijn de verhalen nog wel aardig. Daarna wordt 't behoorlijk minder.
Geplaatst op 27/03/2014
Citeren
Gelezen: Samber 1 en 2:
Ik had Samber nog nooit gelezen, maar na de integrale van Frommeltje en Viola was ik meer gemotiveerd om het oeuvre van Yslaire te lijf te gaan. Samber is zeer mooi getekend, maar de hysterische wijven en de te nadrukkelijk romantische teneur van het verhaal zijn niet aan mij besteed.
Geplaatst op 27/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door RutgerOrigineel geplaatst door Surya
Eerste 6 a 7 delen zijn de verhalen nog wel aardig. Daarna wordt 't behoorlijk minder.
Oei. Wel, we zien wel, ik ga ze gewoon allemaal lezen :)
Geplaatst op 27/03/2014
Citeren
Origineel geplaatst door SuryaOrigineel geplaatst door RutgerOrigineel geplaatst door Surya
Oei. Wel, we zien wel, ik ga ze gewoon allemaal lezen :)
Zeker doen... de moeite waard.
Weet 't niet zeker meer maar dacht dat Segrelles bij de laatste delen overstapte naar computerinkleuring. Veel minder mooi geloof ik. Nou ja... weet 't niet meer zo goed.
Geplaatst op 28/03/2014
Citeren
Ik weet niet of 't enkel inkleuring is of helemaal met de computer getekend. het ziet er allemaal wat cleaner uit.
Geplaatst op 28/03/2014
Citeren
Derib: Hij die tweemaal geboren werd deel 1-2-3
Prachtig toch hoe Derib het indianenbestaan kan uitbeelden. Buddy Longway maar dan zonder avontuur
Geplaatst op 29/03/2014
Citeren
De huurling 7: Een beetje een rommeltje en nogal anekdotisch. Niet bepaald het beste album uit de reeks.
De huurling 8: Na 5 albums waarin het telkens een tweestrijd is tussen Claust en de orde van het klooster, was het tijd om iets nieuws met de serie te doen. Dat had Segrelles goed begrepen. Ik snap dat niet iedereen deze nieuwe weg geslaagd vindt, maar mij stoorde het niet. De reeks was altijd al gezet in een fantasiewereld waarvan het duidelijk was dat er veel nog niet uitgelegd was, dus waarom dit niet? Het verhaal is uiteindelijk best OK.
Geplaatst op 03/04/2014
Citeren
De huurling 9: in het verleden werd reeds gesuggereerd dat deze verhalen zich afspelen op onze eigen aarde. In dit deel wordt dat zeer expliciet gedaan door Spanje en het christendom te vermelden. Voor mij is dat niet echt geslaagd. De voorgaande verhalen maakten immers reeds duidelijk hoe verschillend de wereld in die strip is van de onze. Het was dus beter een fictieve wereld gebleven. Voor de rest een OK album met net iets teveel toevalligheden.
Geplaatst op 04/04/2014
Citeren
Samenvatting van de afgelopen 4 maanden :)
Read:
Abandon the Old in Tokyo
Alix (1-20)
Adam (1-2)
Amoras (integraal)
Arme Lambil (integraal)
Babysitters (integraal)
Bakelandt (1-30)
Berlin (integraal)
Blake en Mortimer (integraal)
C'était la guerre des tranchées
Calvin and Hobbes (integraal)
Cats (integraal)
Chat (integraal)
Claire (integraal)
Collectie Beeldroman (integraal)
De Rode Ridder (1-100)
Dennis the menace (1)
Dilbert (1-20)
Eden (integraal)
Eva K. (integraal)
Far Side (integraal + prehistory)
Game Over (integraal)
German en wij (integraal)
Grand pouvoir du Chinkel
Guust (integraal)
Habibi (integraal)
Idées noires (integraal)
Jaguar (integraal)
Khan (integraal)
Kid Paddle (integraal)
Kuifje (integraal)
Lefranc (1-10)
Lucky Luke (integraal)
Lumières de l'Amalou (integraal)
Maagd en de neger (integraal)
Maus (integraal)
Où le regard ne porte pas... (integraal)
Peanuts (1-2)
Persepolis (integraal)
Peter Pan (integraal)
Piet Pienter en Bert Bibber (integraal + 2 vredeswapenalbums)
Pyrénée
Quête de l'oiseau du temps (integraal 1e cyclus)
Quick & Flupke (integraal)
Ragebol (integraal)
Robert en Bertrand (1-82)
Sigmund (1-15)
Stéphane Clément (integraal)
Suske en Wiske (67-250)
The Push Man and Other Stories
Thorgal (integraal)
Yoko Tsuno (integraal)
Zits (integraal)
Zunie
...en dan nog zo ongeveer het verzameld werk van Marec, Steve, Cordelia, Reiser, Pirana, Kamagurka, Eric Meynen, Quirit, Zak en Peter van Straaten
To do:
Astérix (integraal)
I.N.R.I (integraal)
Jan, Jans & de kinderen (integraal)
Johan en Pirrewiet (integraal)
Largo Winch (integraal)
Onnoembaren (integraal)
Soda (integraal)
XIII (integraal)
... en als ik nog iets koop: Magasin général (integraal)
Alstublieftdankuwel.
Geplaatst op 22/04/2014
Citeren
Een nacht in Rome - het tweeluik ( HC) - wat kan een vrouw ( Marie) een man ( Raphaël) compleet gek maken .... liefde is mooi ... en toch zo wreed .... hoe kan je wat o zo mooi is vast houden, alles is zo vluchtig, hoe kan je het moment bevriezen .... geluk en verdriet liggen naast mekaar .... Rome is lelijk door het toerisme ... en zo bruisend door de warme gloed van de liefde .... die kleuren ....
Sorry, waar het eerste deel nog een ludieke intro was van het verhaal, is dit tweede deel iets dat je totaal verlamt, je hart uit je borst scheurt en zegt ... komaan man, ga ervoor ....
de sms- generatie zou zeggen .... yolo ....
Voor lezers met ervaring en die Rome al bezocht hebben ....
http://www.sagauitgaven.be/Catalogus/Preview/Nacht_Rome-C.jpg
Geplaatst op 24/04/2014
Citeren