Laatst gelezen (vervolg deel 4)

356
idem dito Surya
Geplaatst op 04/04/2013 Citeren
kaeten
Geplaatst op 04/04/2013
1350
Het Konvooi deel 1 &2 - Top, prachtig getekend ( de juiste toets) en een leuk puzzelscenario, dit alles plaats dit tweeluik boven de mainstream.
Geplaatst op 04/04/2013 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 04/04/2013
Crew
13303
Elfquest 29: Tja, hier gebeurt eigenlijk bitter weinig in. Een beetje opzetten van wat gaat volgen, maar vooral rehash en opvulsel
Geplaatst op 05/04/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 05/04/2013
Crew
6907
De Feul
S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D-E reeks. Aangrijpende, vlot leesbare trilogie. Dit smaakt echt naar meer. 'k Ben héél erg blij dat ik deze heb aangeschaft...
Geplaatst op 07/04/2013 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 07/04/2013
3030
Er eindelijk toe gekomen van Iris en De Wezel van Comès te herlezen (nav van zijn overlijden heb ik ze allemaal herlezen). Zoals in veel van Comès’ strips zijn ook hier de magie en folklore de hoofdingrediënten. Iris is meer een sprookje, daar waar De Wezel meer een thriller is.
De Wezel is waarschijnlijk mijn favoriete Comès strip. Ja… ik vind ‘m beter dan De Dorpsgek.
Toen ik ze terugzette in de kast, zag ik De Ster van de Woestijn 1 & 2 (HC) staan, en die heb ik dan ook nog maar eens gelezen, wegens : zeer goeie spaghetti western & de tekeningen (!).
Geplaatst op 08/04/2013 Citeren
spock
Geplaatst op 08/04/2013
Crew
5316
Miss Endicott.. heel goed. Een verhaal in de onderbuik van de maatschappij, een heldin die geen superheld blijkt te zijn maar wel geweldig weet om te gaan met 2 breinaalden, en het gewone leven in Londen in de jaren stillekes.
Geplaatst op 08/04/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 08/04/2013
Stad van klei: fantastisch

Gunsmith cats revised edition: voor de fans van amerikaanse classic cars, wapens, actie en schoon vrouwvolk. Me likes
Geplaatst op 11/04/2013 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/04/2013
Crew
4173
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Gunsmith cats revised edition: voor de fans van amerikaanse classic cars, wapens, actie en schoon vrouwvolk. Me likes

Ik heb recent ook de eerste twee delen gelezen, en ik vind dit een schitterende reeks... als je van manga houdt :-)
woelfie
Geplaatst op 11/04/2013
1350
Millennium 1 - noch de boeken gelezen, noch enig film gezien .... en dit is wel top. Mooi getekend en kundig verstript.
Deecee1
Geplaatst op 11/04/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door Deecee1
Millennium 1 - noch de boeken gelezen, noch enig film gezien .... en dit is wel top. Mooi getekend en kundig verstript.

En ook weel beter dan de amerikaanse versie, voor mijn smaak dan. Is inderdaad een topper in het huidige aanbod.
witam
Geplaatst op 11/04/2013
Crew
6907

Ik heb getwijfeld om deze aan te schaffen omdat ik de films reeds heb gezien (originele en Amerikaanse remake, die inderdaad absoluut niet aan 't origineel kan tippen) en vreesde dat de strip te weinig nieuws zou bieden.
Toch eens heroverwegen?
Iyo74
Geplaatst op 11/04/2013
Crew
6907
Kazandou
Lang geen slechte reeks! Alleen jammer dat het verhaal verre van af is na 8 delen en de rest niet verschenen is (in tegenstelling tot wat men me laten geloven heeft). X(
Deze ervaring heeft me afgeleerd nog impulsief via tinternet te kopen.
Iyo74
Geplaatst op 11/04/2013
Crew
13303

Films 1 en 2 gezien, en de US remake van 1 ook. Allemaal goed.
Surya
Geplaatst op 11/04/2013
356
Origineel geplaatst door Iyo74
Kazandou
Lang geen slechte reeks! Alleen jammer dat het verhaal verre van af is na 8 delen en de rest niet verschenen is (in tegenstelling tot wat men me laten geloven heeft). X(
Deze ervaring heeft me afgeleerd nog impulsief via tinternet te kopen.

Hier nog ene!
Heb vroeger de twee bundels gekocht en zit ook op mijn honger wat betreft de rest van het verhaal! :(
Geplaatst op 12/04/2013 Citeren
kaeten
Geplaatst op 12/04/2013
1350
[url=De werelden van Thorgal - Wolvin ]De werelden van Thorgal - Wolvin [/url] - de drie verschenen delen, persoonlijk vind ik deze toch wel de zwakste van alle spin-offs.
De tekeningen zijn wel uitstekend, maar het verhaal bevat teveel monsterkes, draken, rare kwieten en vooral teveel ... Deus Ex Machina.
Geplaatst op 13/04/2013 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 13/04/2013
Billy Bat 6
Typisch Urasawa qua spanningsboog. Blijft goed.
Geplaatst op 14/04/2013 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 14/04/2013
481
Gelezen:

Marzi: In stukjes van één tot zes bladzijden levert Marzi tranches de vie van het leven achter het ijzeren gordijn in de jaren '80. Door de ogen van een kind van zes jaar kijken naar het leven zoals het was in Polen voor kinderen van mijn generatie: wachtrijen voor lege winkels, bonnen voor benzine en administratieve rompslomp om een kleurentelevisie te kopen. Toch is dit geen kroniek van een ongelukkige jeugd. Ondanks de deprimerende omgeving lijkt Marzi me een heel gewone jeugd gehad te hebben met bezoekjes aan grootouders aan het platteland, kattekwaad en de eeuwige vraag 'krijgen we een huisdier'. Ergens had ik meer beschouwing verwacht over opgroeien met geheime politie en repressie, maar dat komt slechts zeer summier aan bod. Marzi is bij momenten wat tekstzwaar. Alle tekst staat in vakken onder en boven de tekeningen en het gebrek aan echte dialogen vertraagt de strip. De tekeningen zijn zeer prettig en helder met echte oostblokkleuren: bruin en grijs.

Een mooie reis: Lea is een jonge vrouw van wie het leven overschaduwd wordt door haar dode broertje. Als haar vader sterft komt de ware toedracht boven over de dode jongen die zij niet kon doen vergeten. In flashbacks bouwt Zidrou een beklijvend verhaal op vol stil verdriet. De tekeningen in dunne lijnen en eenvoudige kleuren ogen op het eerste zicht weinig aantrekkelijk, maar zodra je begint te lezen merk je dat de spaarzame lijntjes het verhaal kunnen dragen. Zeer sterk.
Geplaatst op 15/04/2013 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 15/04/2013
1350
Dierenriem 1. De uitdaging van de ram - valt beter mee dan gevreesd. We geven het een kans. :)
Geplaatst op 15/04/2013 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 15/04/2013
3030
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

Lang geleden heb ik me hier ook ten zeerste mee geamuseerd.
Djiezus, het lijkt gisteren, maar het is lang geleden... 8)
Geplaatst op 16/04/2013 Citeren
spock
Geplaatst op 16/04/2013
Crew
13303
Elfquest boek 8: Zeer matig. Het verhaal is gewoon niet boeiend uitgewerkt en wat te lang gerokken ('t was goed geweest in 4 max 5 albums, 't zijn er 9)
De tekeningen blijven goed, maar dat paleis is echt lullig getekend. Gelukkig wordt het tussendoor van gedaante veranderd, en da's een hele vooruitgang.
Surya
Geplaatst op 16/04/2013
1350
Relieken 1. Het graf van Lazarus -
weeral kruistochten of de naweëen ervan ... niet slecht, maar ook niet bijster origineel.
Deecee1
Geplaatst op 16/04/2013
http://bd.casterman.com/docs/Albums/42799/9782203050235_cb.jpg

graag gelezen. Zeer donkere verhalen wel, vooral als je bedenkt dat het als een kinderstrip beschouwd wordt. Het tekenwerk gaat wel achteruit ten opzichte van de vorige delen.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 16/04/2013
481
Gelezen: Ice Haven - Daniel Clowes

Ice Haven is een stadje waarvan we enkele inwoners leren kennen in dit boekje. Er verdwijnt een jongentje, maar dat is totaal irrelevant. Waar het om gaat zijn de andere personages: een mislukt dichter, een striprecensent, een politieman, een detective. Van allemaal krijgen we een kleine inkijk in hun zielige leventjes. Clowes kijkt grijnzend neer op de menselijke soort en vergroot het menselijk falen tot groteske proporties. Geestig.
Geplaatst op 18/04/2013 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 18/04/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door Waldorf
Gelezen: Ice Haven - Daniel Clowes

Ice Haven is een stadje waarvan we enkele inwoners leren kennen in dit boekje. Er verdwijnt een jongentje, maar dat is totaal irrelevant. Waar het om gaat zijn de andere personages: een mislukt dichter, een striprecensent, een politieman, een detective. Van allemaal krijgen we een kleine inkijk in hun zielige leventjes. Clowes kijkt grijnzend neer op de menselijke soort en vergroot het menselijk falen tot groteske proporties. Geestig.

Interessant, want ik zou ditniet uit mijzelf eens proberen. Eens zien of ik hem nog ergens vind. Bedankt!
witam
Geplaatst op 18/04/2013
Crew
5316
De Eekhoorn van de Vel'd'Hiv.. net iets te langdradig voor mij

Dierenriem 2 .. heeft me overtuigd (wat nog niet het geval was bij 1)

Het Orakel van de Maan.. vond ik mooi getekend, maar niet interessant genoeg

Last man.. ik weet het nog niet echt. Kan nog alle kanten uit. Weinig dieptegang maar wel mysterieus. Onbeslist dus.

Een mooie reis .. neen. Saai.

Marzi... ik geraakte er niet in. Alhoewel Polen me enorm aanspreekt (sinds een uitwisseling met school daar) was dit niet mijn ding.

... Misschien was het gewoon geen goede dag om strips te lezen, gezien mijn veelvuldige afkeuringen..
witam
Geplaatst op 18/04/2013
Crew
13303
Wolvin 3: It's OK, maar niet het beste Thorgal album van de afgelopen tijd.
Geplaatst op 19/04/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 19/04/2013
Crew
5316
Massive vol1.. de Brian Wood zoals ik hem graag heb. Kijk uit naar deel 2.
Geplaatst op 20/04/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 20/04/2013
Crew
5316
District 14 season 1: ik vind het goed. Dieren en buitenaards leven als hoofdpersonen in de stadsjungle.. oh en ook nog een superheld, of toch niet?
Een zaak is zeker, ik kijk uit naar seizoen 2.
Geplaatst op 21/04/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 21/04/2013
Master Keaton 1
Een ongebruikelijke Urasawa, want geen spanningsboogvan 3000 pagina's, maar korte verhalen over hetzelfde hoofdpersonage. Soms goed, soms flauw, maar dit is dan ook een strip uit het begin van zijn carrière.
Geplaatst op 21/04/2013 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 21/04/2013
3030
Ik vond Aquablue 13 Het Hoge Noorden zeer goed. Aquablue is iets speciaals voor mij. Ik kreeg de twee eerste HC's in '90 of '91 van een collega, en was meteen verkocht. Nostalgie...
In de loop der jaren echter, kwamen de strips veel te onregelmatig uit, en de kwaliteit ging er op achteruit. De laatste twee Cailleteau's waren ondermaats : slechte fantasy ipv goeie SF was het (ik heb niks tegen fantasy, maar dit was dus slechte fantasy).
Vorig jaar heb ik me de reeks dan in de nieuwe uitgave van Daedalus gekocht en herlezen. De eerste cyclus van 5 strips was nog steeds de beste, vond ik, en daarna was het dus per cyclus van twee steeds iets minder goed.
Hautière en Reno keerden voor hun cyclus terug naar de bron ;) en het werkt ! Aquablue is weer in gevaar, de aardlingen zijn terug, en ook het avontuur en de bijna Star Wars feel (*) in de strips zijn terug. En ook nog eens heel mooi getekend. Jah, ik ben zéér content met de twee laatste Aquablues ! Ze halen weer helemaal het niveau van in het begin van de reeks.

(*) niet het epische, niet de space opera, maar de personages, de fun, het avontuur
Geplaatst op 22/04/2013 Citeren
spock
Geplaatst op 22/04/2013
Crew
13303
Net zelf Aquablue 12 gekocht en gelezen. Nu 13 uit is heb ik beslist de reeks te hernemen. De vorige cyclus was inderdaad ronduit slecht. Deze start alvast veel beter. Wat me wel wat stoort is het stijlverschil tussen de goed getekende personages en de prachtig realistische achtergronden. Allebei goed gedaan, maar 't steekt wat af.
Surya
Geplaatst op 22/04/2013
481
Dit weekend gelezen:

Orbital 1 - 4: In een verre toekomst probeert een soort interstellaire Verenigde Naties de vrede in de ruimte te bewaren tussen de vele soorten aliëns en mensen. De mens Caleb en zijn aliën collega Mezoke vormen een team van diplomaten dat uitgestuurd wordt om delicate situaties te ontzenuwen. Er zitten nogal wat actuele themas in Orbital: de moeilijke integratie tussen de euh... rassen en soorten, vooroordelen, ecologische dreigingen. Bovendien gaat de diplomatie gepaard met een zekere vorm van politique politicienne: doofpotjes worden om de lieve vrede gehanteerd. Tegelijk met deze moderne inhoud is Orbital lekker ouderwetse en zeer sterke SF met zeer mooie tekeningen. Zeer jammer dat dit niet langer vertaald wordt. Als het verder gaat in het Frans koop ik ze.

Ook gelezen: Het kortste eind - Baru naar een boek van euh.... een schrijver

Baru is een tekenaar met een voorliefde voor de mensen aan de zelfkant van de maatschappij, ik zou zelfs zeggen dat Baru een geëngageerd tekenaar is. Hij heeft oog voor het dagelijkse gevecht om het bestaan van de kleine man. Het fijne aan het werk van Baru is dat al die sociale betrokkenheid niet in de weg staat van sterke verhalen.
In 'Het kortste eind' raakt een jonge opvoedster van een opvangtehuis/weeshuis een mongooltje kwijt terwijl ze met een groep kinderen buiten speelt. Het hele dorp zoekt mee, behalve de verantwoordelijken van het weeshuis. Uiteindelijk is het een kruimeldief die de muts van het kind vindt.
Uit het hele verhaal spreekt een tristesse van uitzichtloosheid en zinloosheid. De verantwoordelijken van het weeshuis worden keihard geportreteerd als onverschillig en kil, maar nergens stelt Baru de vraag wiens schuld het nu allemaal is. Hij toont alleen de omstandigheden die leiden tot situaties waarin iedereen aan het kortste eind trekt. Zeer goed.
Waldorf
Geplaatst op 22/04/2013
Dit weekend gelezen:

Orbital 1 - 4: Als het verder gaat in het Frans koop ik ze.

Deel 5 is al in het Frans verschenen...
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 22/04/2013
Crew
5316
Whiteout 1: goed bevonden. Interessante detective moet een moord oplossen aan de pool. Ze wordt aangevallen tijdens haar onderzoek, verliest een paar vingers, en beleeft niet haar beste dagen.. wie heeft het gedaan en waarom?

Bedankt Rutger!
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 23/04/2013
3030
Whiteout 2 is even goed, maar iets simpeler.

De film trok op niks, vergeleken met deze twee strips. ;)
spock
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door spock

Whiteout 2 is inderdaad ook goed. Ben blij met deze aanschaf. :-)

Maar ik snoof precies een begin naar een 3. Maar dat is wellicht gedroomd?
witam
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
13303
Angelus: 't Was even geleden dat ik iets van Giroud gelezen had. Conceptreeksen spreken me niet aan, en dat lijkt wel te zijn wat hij graag doet. Maar dit is echt een prachtig album, en nog fijn getekend en sfeervol ingekleurd ook. Aanrader!
Geplaatst op 24/04/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 24/04/2013
3030
Origineel geplaatst door witam

Daar is ooit sprake van geweest. Maar Rucka kreeg dan veel werk voor the Big Two, en zijn romans moesten ook verder verschijnen.
Maar wie weet, nu hij weer bij Oni zit met Stumptown (vol. 1 AANRADER, bespreking hier te vinden mits zoekfunctie ;) , en vol. 2 staat deze maand in de previews) komt het er nog van.
Nog een aanrader van Rucka bij Oni Press : Queen & Country, alle verhalen zijn mooi gebundeld in vier omnibussen. Hiervan schreef hij ook enkele romans, maar die zijn niet nodig om de strips te volgen. Nu, ik vind dat. Ik neem nieuwe status quo's waarover ik niks gelezen heb, altijd zomaar aan.
Ook van Queen & Country is hier wel wat te vinden.
Ik zal seffens eens zoeken op de comics-thread. :)

edit : hopla, zie Comics & Graphic Novels
Geplaatst op 24/04/2013 Citeren
spock
Geplaatst op 24/04/2013
Crew
13303
Love 2. Ik ben niet zeker hoeveel albums ze in deze reeks kunnen maken, wat de formule lijkt wel: dier probeert te doen wat nodig es om te overleven en dat heeft wat voeten in de aarde. Maar tot nu toe is 't zeer aangenaam om te 'lezen' en de tekeningen zijn FANTASTISCH. Wat kan deze gast beesten en natuur tekenen zeg! Respectah! Maar oh my god, waarom is dit op een A5je geprint? Deze tekeningen verdienen een GROOT formaat. En voor je me verkeerd begrijpt: een normale uitgave op groot formaat, geen belachelijk dure super deluxe uitgave. Daar heb ik geen geld voor.
Geplaatst op 25/04/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 25/04/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door witam

Daar is ooit sprake van geweest. Maar Rucka kreeg dan veel werk voor the Big Two, en zijn romans moesten ook verder verschijnen.
Maar wie weet, nu hij weer bij Oni zit met Stumptown (vol. 1 AANRADER, bespreking hier te vinden mits zoekfunctie ;) , en vol. 2 staat deze maand in de previews) komt het er nog van.
Nog een aanrader van Rucka bij Oni Press : Queen & Country, alle verhalen zijn mooi gebundeld in vier omnibussen. Hiervan schreef hij ook enkele romans, maar die zijn niet nodig om de strips te volgen. Nu, ik vind dat. Ik neem nieuwe status quo's waarover ik niks gelezen heb, altijd zomaar aan.
Ook van Queen & Country is hier wel wat te vinden.
Ik zal seffens eens zoeken op de comics-thread. :)

edit : hopla, zie Comics & Graphic Novels

Zet ik bij deze op de kooplijst. Bedankt!
Geplaatst op 26/04/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 26/04/2013
Crew
13303
Pandala 1: Best aardig, vooral leuk getekend, maar de uitwerking van het banale verhaal is nogal rudimentair. Op dat vlak is Love veel beter (ok, de verhalen zijn niet te vergelijken, maar het is wel beter uitgewerkt!)
Surya
Geplaatst op 26/04/2013
Er is ook een hemels verschil qua verhaal.

Terwijl Love over een dier gaat en de levensloop ervan, is pandala gewoon een tekstloze variant Dragon ball met Panda's.

gaat de manga tekstloos het begin zijn naar een Acceptatie van het grotere publiek voor manga?
Royale de luxe
Geplaatst op 26/04/2013
356
Mijn weekend, mijn maand, mijn jaar kan niet meer stuk!!!!!
Zopas een mail gekregen van mijn SSZ "Willi's Wereld".
Blijkt dat de symphatieke uibater Jozef (Zjefke voor mij) besloten heeft om toch verder strips te verkopen!!!!!!
kaeten
Geplaatst op 26/04/2013
Crew
13303
Da's uitstekend nieuws!
Surya
Geplaatst op 26/04/2013
lastman 1

ik hou wel van shonen manga, en vind dit best te pruimen. Er komen ook een paar zeer grappige scènes in, bijvoorbeeld waar een van de Bogdanoff-broers eens flink op zijn bakkes krijgt.
Shonen met de Franse slag (en voor een keer is dat niet negatief).
Geplaatst op 27/04/2013 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/04/2013
1350
De eekhoorn van Vel' d' Hiv over de Parijse wielerpiste tijdens de oorlogsjaren ... beklijvend ..... toch blij dat ik die periode niet heb meegemaakt .... en dat onverdraagzaamheid weer de norm dreigt te worden : " Eigen soort eerst !" :(
Geplaatst op 27/04/2013 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 27/04/2013
Crew
13303
Last Man 1: Niet je doorsnee Vives strip, maar dat had ik ook niet verwacht. Leuk leesvoer, maar niet zo boeiend als zijn andere KSTR albums

Ver van hier: Een oude Bilal met beginners werk. Dat het beginners werk is merk je niet aan de kwaliteit van de tekeningen, wel aan de stijl. Zijn nieuwe werk is artistieker, maar dit is ook zeer goed. De verhaaltjes zijn vooral heel cynisch, en dat is wel leuk, maar erg diep gaat het natuurlijk niet.
Geplaatst op 02/05/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 02/05/2013
1350
Het Orakel van de maan 1 niet slecht maar ietwat simplistisch qua verhaal .
Geplaatst op 02/05/2013 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 02/05/2013
Crew
13303
Crux Universalis: Nog zo'n oude Bilal. Ik denk er het zelfde van als van Ver Van Hier, maar het tekenwerk is wel nog beter en gevarieerder.
Geplaatst op 05/05/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 05/05/2013
481
Gelezen:

The property - Rutu Modan: Mica gaat met haar hoogbejaarde grootmoeder naar Warshau om daar een appartement terug te vragen dat voor de oorlog aan de familie toebehoorde. Beetje bij beetje ontrafelt Modan de familiegeschiedenis en zien we dat de hele reis niet om een appartement gaat.

The property is wel een boeiende strip, maar er zijn toch ook wel wat tekortkomingen. De belangrijkste is dat alles verteld wordt, in plaats van het te tonen. Modan gebruikt zeer weinig flashbacks, maar kiest er voor de personages bladzijdenlange gesprekken te laten voeren. Dat is jammer. Ook besteedt Rutu Modan meer aandacht aan de reis in het heden dan aan de gebeurtenissen in de jaren ’30 en ’40. Dat is een keuze, natuurlijk, maar Modan vertelt afwisselend vanuit het standpunt van Mica en van haar grootmoeder. Dat haalt de spanning wat uit de zoektocht.

De tekenstijl van Modan is een soort klare lijn. Haar gezichten zijn zeer expressief, maar de lichaamshoudingen doen soms wat onnatuurlijk aan. Aan 25 euro niet echt een aanrader, jammer genoeg.

Canicule – Baru

De nieuwe Baru heb ik meteen in het Frans gekocht. Canicule is Frans voor hondsdagen, dagen dat je door de hitte geen poot wil verzetten. De strip is een bewerking van een roman van Vautrin (zie De stem van het volk van Tardi) en zoals wel vaker bij Baru onversneden noir.

De Amerikaanse gangster Cobb gaat zich na een hold-up verbergen op een afgelegen boerderij op het Franse platteland in de jaren ’70 of ’80. De boer is een gewelddadige dronkaard waar iedereen bang voor is, en al snel ontaardt het hele gebeuren in een nachtmerrie vol bloed. De drukkende, plakkerige hitte uit de titel hangt in de bladzijden en zelfs de nacht brengt geen verkoeling.

Ik hou erg van de stijl van Baru met zijn lelijke koppen en mooie Franse wagens. Het Frans is met een goed woordenboek wel te volgen. Zeer goed.

De Tempelier 1, De onthullingen van de ridder

Een FCBD-strip, een gegeven paard dus. Ik hou van historische strips, verhalen over de kleine man tussen de tandwielen van de geschiedenis. In de beste historische strips wordt een delicaat evenwicht bewaard tussen de grote gebeurtenissen en de kleine garnalen die meegesleurd werden door de maalstroom van de tijd. Maar in de tempelier gaat het niet over de kleine man. De auteurs wagen zich meteen aan Jaques De Molay, de laatste CEO van de Tempeliers, een kruising tussen paters en soldaten. Op zich is dat geen probleem, er is nu ook weer niet zoveel bekend over de beste man.

Maar de scenarist propt zoveel grote geschiedenis in deze strip dat het verhaal er onder lijdt. We worden overdonderd door een stortvloed aan namen van Arabische krijgsheren, ridders, kloosterorden en Islamitische groeperingen dat zelfs ons historisch geïnteresseerde hoofd er van ging tollen. Nergens wordt de geschiedenis toegelicht, of een ruimer kader geschetst. De scenarist gaat er blijkbaar van uit dat we wel weten hoe die kruistocht verlopen is of waar Saint-Jean D’Acre ligt. Niet dus.

De intrige zelf is ook niet echt boeiend. Er zal iemand vermoord worden, maar we weten vrij vlug wie slachtoffer en moordenaar zullen zijn. Het toeval zorgt er voor dat de hoofdpersoon altijd overal bij is.

De tekeningen zijn naar mijn smaak wat flets ingekleurd, de teksten staan vol verkeerd gesplitste woorden. Geen goede zet van de uitgever om net deze strip als uithangbordje te gebruiken op FCBD.
Geplaatst op 06/05/2013 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 06/05/2013
Crew
13303
Trunk 1. De cover sprak me wel aan, en ik hou wel van het tekenwerk. De inkleuring is wel nogal flets, maar vooral het verhaal kon me zo weinig boeien dat ik halverwege afgehaakt heb.
Surya
Geplaatst op 06/05/2013
Crew
5316
Ambulance 13
Primal Zone

Ze bevielen me allebei.

Ambulance 13 speelt af in WWI en toont de gruwel en machtsspelletjes van diegenen die niet aan het front zitten met de manschappen aan het front. Bovendien mooi getekend.

Primal zone, de stijl doet me denken aan Sin City, maar ik vind het verhaal sterker. Het toont het afglijden in schizofrenie van het hoofdpersonage. Zeer sterk.
witam
Geplaatst op 06/05/2013
Crew
5316
Esteban 3: na het kleine dipje van nr 2 is dit terug groots. Prachtig!
Geplaatst op 11/05/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 11/05/2013
Crew
13303
Arctica 2-4: Amusant leesvoer met een vlotte tekenstijl en ditto inkleuring. Het enige wat me stoorde was dat het tot het einde van deel 4 duurt voor je ook maar iets wijzer raakt, en dat was echt wel wat te lang. Wat je te weten komt, daar heeft de scenarist ook niet erg lang over zitten tobben, ik had zelf wel iets boeiende kunnen bedenken. Verder stoorde ik me af en toe aan de nijging van de scenarist om sprongen in het plot door de personages te laten uitleggen. Op zich is daar niets op tegen, maar hij doet dat op nogal knullige manier. Hij laat de ene iets uitleggen aan de ander - inclusief overbodige details - terwijl de ander dat al weet. Amusant, maar ik lees lieve Travis of Carmen Mc Callum. En die verschijnen in SC :)
Geplaatst op 12/05/2013 Citeren
Surya
Geplaatst op 12/05/2013
481
Gelezen:

Amoras 2047: Suske met kloten, Wiske met tetten, maar voor de rest is dit gewoon S&W. Lambik is de tafelspringer die de boel verkloot, Wiske is de moderne Eva die Sus in de appel doet bijten waardoor het verhaal in gang schiet, er is een jonge deerne die de jaloezie van Wiske zal opwekken. Natuurlijk is deze strip maar leuk omdat we alle personages zo goed kennen, en we de stramienen herkennen. Aardig.

FM - Pelejero en Zentner - Een Titanic-strip van de rommelmarkt, waar is de tijd. Het boek bevat vier korte verhalen waarvan er drie een radio-insteek hebben (de FM uit de titel komt niet uit de lucht vallen). Allemaal hebben ze een twist op het einde. Niet onmisbaar, maar charmant, en de tekeningen Z/W zijn prachtig.

The Massive 1 - Black Pacific: De nieuwe Wood, daar keek ik toch naar uit. Na een wereldwijde golf van milieurampen allerlei doorkruist het schip Kapital de zven zeeën, op zoek naar haar zusterschip The Massive. De opvarenden, leden van een milieu-organisatie, worden geconfronteerd met piraten en ander tuig, maar vooral met de vraag wat ze nog aan hun engagement en idealen hebben nadat alles is misgegaan. Zeer sterk eerste deel.

Azimut 1 - Avonturiers van de verloren tijd - De inwoners van het land Ponduche zijn het noorden kwijt. Letterlijk. Daardoor gaat er vanalles verkeerd in dit vreemde koninkrijk. En dan is er nog de nieuwe verloofde van de koning.

Azimut is een knettergekke fantasystrip. Maar de vervelendste eigenschappen van veel fantasy, overdreven ernst en altijd weer draken, feeën en elfen zijn hier afwezig. Verfrissend!
Geplaatst op 13/05/2013 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 13/05/2013
Gelezen:

Azimut 1 - Avonturiers van de verloren tijd - De inwoners van het land Ponduche zijn het noorden kwijt. Letterlijk. Daardoor gaat er vanalles verkeerd in dit vreemde koninkrijk. En dan is er nog de nieuwe verloofde van de koning.

Azimut is een knettergekke fantasystrip. Maar de vervelendste eigenschappen van veel fantasy, overdreven ernst en altijd weer draken, feeën en elfen zijn hier afwezig. Verfrissend!

Ik kan niet anders dan het geheel met je eens zijn. En nog knap getekend ook! DELUXE!!
Royale de luxe
Geplaatst op 13/05/2013
1350
Gelezen:

Amoras 2047: Suske met kloten, Wiske met tetten,....

Zochten ze bij de SSZ geen resecenten ?? :)
Deecee1
Geplaatst op 13/05/2013
Crew
6907
:D
Iyo74
Geplaatst op 13/05/2013
Crew
13303
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Gelezen:

Ik kan niet anders dan het geheel met je eens zijn. En nog knap getekend ook! DELUXE!!

Ben hem momenteel aan 't lezen, en ik ben het tot nu toe ook met je eens :)
Surya
Geplaatst op 13/05/2013
481
Gelezen:

Ik heb al enkele keren iets geschreven voor de SSZ.
Geplaatst op 14/05/2013 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 14/05/2013
686
Green River Killer - Vanaf pagina 1 werd ik in het verhaal gezogen. Ontzettend spannend en intrigerend. Bovendien gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Afschuwelijk maar waar.

Bouncer 2 en 3 - Deel 2 zeer sterk vervolg op deel 1. Deel 3 gaat gewoon op dezelfde voet verder en ik ook met m'n aankoop van volgende delen.

De vier hoeken van de wereld - Dit boek is eigenlijk een verhaal over de overleden kapitein Barentin dat door kapitein Dupuy aan de nieuwe tweede luitenant Dewaere wordt verteld. Het verhaal wordt verteld in de Sahara waar een groot gedeelte van het boek zich ook afspeelt. Frankrijk heeft zichzelf opgeworpen om daar tussen de verschillende Noord-Afrikaanse stammen vrede en wederzijds begrip te verspreiden. Niet alleen zien we de hoofdpersonages in de Sahara, maar ook in de loopgraven van de Grote Oorlog, waar ook Noord-Afrikanen de eer hadden zich in Europa voor Frankrijk in te zetten. Hugues Labiano is verantwoordelijk voor het scenario en de tekeningen. En de prachtige inkleuringen zijn van de hand van Jerome Maffre. De prachtige integrale hardcover uitgave bundelt beide delen die in Frankrijk los zijn verschenen. Een topper!
MartinMnd
Geplaatst op 14/05/2013
Gelezen:

Laat niets je weerhouden om ook voor Stripinfo eens iets te schrijven. Hoe meer recensies hoe meer dat ik kan lezen!
Royale de luxe
Geplaatst op 14/05/2013
Crew
13303
Origineel geplaatst door Royale de luxe

Laat niets je weerhouden om ook voor Stripinfo eens iets te schrijven. Hoe meer recensies hoe meer dat ik kan lezen!

What he said :)

Zelf dus Azimut 1 gelezen en ik vond het leuk en behoorlijk origineel en goed leesbaar (iets wat bij wacko settings wel al eens mis durft lopen). Ik koop zeker het vervolg. Kopen, jongens (en mensen van andere geslachten)!
Surya
Geplaatst op 14/05/2013
3030
Gelezen:

Een recensie met ballen, Waldorf.
To the points !
spock
Geplaatst op 14/05/2013