Een selectie (deel 5, laatste deel; het is een heel beperkte selectie geworden ;) ) :
INCOGNITO (Icon * Ed Brubaker - Sean Phillips) heb ik zeer graag gelezen. Maar dat kon ik wel verwachten van de makers van
Criminal en
Sleeper (en ook wel Scene of the Crime, zie hoger).
Het is een zeer goeie mix geworden van pulp, superhero en
noir, maar ergens had ik nog net een ietsje meer verwacht. Dat neemt niet weg dat ik het zéér goed vond.
Een villain wordt door de Feds in getuigenbeschreming geplaatst, en moet pillen nemen om zijn krachten onder controle te houden. Hij krijgt een niets betekenende job (post rond karren in een groot bedrijf) en begint zijn superpowered dagen te missen.
Als bij toeval komt hij op een manier om de effecten van de pillen teniet te doen. En hij trekt er 's nachts op uit om toch nog iets van zijn vrijheid terug te krijgen.
Maar, natuurlijk, van zodra hij zijn krachten weer gebruikt, trekt hij de aandacht van zijn vroegere werkgevers, een villain genootschap. En daar hij tegen hen getuigde...
Yep, ik heb dit heel graag gelezen, en de tekeningen zijn prachtig, vind ik.
En de pulp : alleen Brubaker kan wegkomen met personages die Dick Deadly, Zack Overkill, Zoe Zeppelin of Ava Destruction heten. I loved it ! 8)
http://i.livescience.com/images/incognito001_cvr.jpg__________
Wolverine : Old Man Logan (Marvel oversized HC * Mark Millar - Steve McNiven)
Wow ! Wat een coole strip. En zeer goed ook. Met prachtige tekeningen.
Mad Max, Unforgiven en
Wolverine allemaal mooi samen in één strip.
In een dystopisch Amerika, 50 jaar nadat de superheroes zijn verslagen door de bad guys, heeft Wolverine, één van de weinige overlevenden van de heroes, een leven voor zich opgebouwd. Hij heeft een boerderijtje, een vrouw en twee kinderen, en heeft 50 jaar geleden gezworen nooit nog zijn klauwen te gebruiken.
Omdat hij de huur niet kan betalen aan The Hulk Gang, neemt hij een job aan : samen met de blinde Hawkeye moet hij 'iets' vervoeren naar de andere kant van Noord Amerika, doorheen de 4 staten van de Bad Guys.
Vanaf dan gaat het meer en meer mis natuurlijk.
Zeer goed en bloederig 8) Wolverineboek.
http://media.comicvine.com/uploads/0/40/678074-wolv70_2ndprinting_super.jpg__________
Gravel vol. 2 : The Major Seven (Avatar * Warren Ellis - Mike Wolfer)
Goed, maar minder dan vol. 1, die ik wel héél goed vond.
Vol. 2 springt teveel van de hak op de tak, en er zijn enkele loose ends die beter konden worden opgelost. Maar ik heb wel zin in vol. 3 al. 8)
Van Mike Wolfers tekeningen zal ik wel nooit fan worden...
soms van gedacht verander. Zeer goed vond ik deze episode in de Vertigo Crime collectie. En prachtige tekeningen. En sexy bij momenten 8) .
New York wordt opgeschrikt door enkele rituele moorden. Een wat verzopen flik uit Boston herkent de werkwijze en gaat er zich mee moeien, maar stuit op ongeloof en wordt voor gek versleten. Hij heeft het dan ook over Ierse druïden en onsterfelijke zieleneters. Maar wat blijkt…
Zeer goed vond ik het dus.
De volgende twee Vertigo Crime boekjes (Milligan & Gage) ga ik ook zeker kopen.
Daar waar ik eerst enkele opmerkingen had bij de uitgave, vind ik het nu wonderwel passen bij het concept. Kleine verzorgde HC, maar toch op mat papier, het past bij het Pulpy en het Noir (nu ja) dat in deze collectie verschijnt.
http://vertigo.blog.dccomics.com/files/2009/08/chl_1_3pg_prev-1-copy.jpg__________
The Sandman : The Dream Hunters. Zeer goeie bewerking van de geillustreerde roman van Neil Gaiman. Russel doet dat hier heel goed. Bij de enige andere proza-verstripping die ik van 'm las (een Conan), vond ik dat hij veel te veel tekst overnam (dan lees ik het verhaal wel), maar hier doet hij het zeer goed. Het is een sprookje, en een heel mooi sprookje. Prachtig uitgevoerd.
http://forbiddenplanet.co.uk/blog/wp-content/uploads/2009/10/Sandman-Dream-Hunters-Neil-Gaiman-P-Craig-Russell.jpg__________
The Unwritten vol. 1 : Tommy Taylor and the Bogus Identity (Vertigo * Mike Carey – Peter Gross)
Dit is zo’n reeks die je moet ondergaan (in hoofdstuk vijf bijvoorbeeld, wat heel vroeg is voor een nieuwe reeks, verlaat Carey reeds het hoofdverhaal om het over Kipling en Wilde te hebben, en aan te tonen dat er veel meer speelt). Andere reeksen moet je gewoon lezen, maar sommige reeksen (euh) onderga je dus. Ik kan dus ook niet beschrijven in enkele zinnen waar het nu net over gaat. Google please.
Om een moeilijk woord te bebruiken : deze reeks valt onder Literary Fantasy (volgens Willingham, en hij heeft gelijk, vind ik), cfr. Fables, LoEG, The Sandman (verhalen die een hoofdrol spelen). Deze nieuwe reeks direct gaan vergelijken met deze drie voorbeelden zou wat te voorbarig zijn. Ik wil gewoon situeren.
Dit eerste deel is zeer goed, maar het is te vroeg om al van een meesterwerk te spreken. Maar dat deze reeks veel potentieel heeft om een nieuwe
Vertigo klassieker in het genre te worden, staat vast.
De tekeningen zijn zoals zo vaak bij Vertigo doeltreffend en passend, zonder veel franjes (is dit een goed woord ? ). And they grow on ya.
http://cdn.springboard.gorillanation.com/storage/craveonline.com/upl_images/unwrittenvol1.jpg________
En dan, om deze lijsten af te sluiten, nog eens vermelden :
Ted McKeever,
Zie :
The Ted McKeever Library ;)
Dat was voor mij toch wel de ontdekking van de laatste maanden.
__________°__^
Einde Selectie. ;)
Daarnaast had ik de laatste maanden nog heel veel korte besprekinskes, omdat ik niet meer weet wat geschreven altijd, zoals bijvoorbeeld :
BPRD vol. 11 : The Black Goddess (tweede deel van de dinges trilogie) : goed !
Jonah Hex : Lead Poisoning : goed.
Superman : Whatever happened to the Man of Tomorrow (The Deluxe Edition,
Alan Moore) : leuk, maar niks speciaals.
Scalped vol. 5 : High Lonesome (Vertigo, Jason Aaron – div.) : zéér goed !!! Ongelofelijk. 8)
Maar dat zijn er veel te veel. Dus voila : einde selectie.
Live long and prosper. ;)