Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en hoe kan men de juiste druk bepalen.
Vb. De Rode Ridder, achteraan staat D/1993/0034/23.
Welke druk is dit dan?
Dank bij voorbaat;
Emteq
Geplaatst op 18/05/2007
Citeren
Dat is het registratienummer, daar kan je soms het uitgavejaar aan herkennen.
De Rode Ridders en de meeste Standaard uitgaven hebben (meestal op de cover achteraan) een kadertje met een datum, bv |1/01/1977|
Dat is wel degelijk de uitgavedatum.
Ik denk dat het zeer moeilijk te bepalen is de hoeveelste druk een album is (behalve een 1ste druk dan).
Sommige uitgeverijen lijken nu de gewoonte op te nemen dat vooraan te vermelden. (Ik denk hier nu bv. aan mijn exemplaren van Murena, maar ik heb dat nog al gemerkt)
Het is wel niet de bedoeling dat alle herdrukken op de site terechtkomen. In aanmerking komen: veranderde of afwijkende cover, andere uitgeverij, SC/HC/Luxe variaties.
Je kan altijd zelf bijhouden welke versie jij hebt door in het vakje "Druk" het jaartal, of de x-ste druk (mocht je dat al weten) in te voeren.
Geplaatst op 18/05/2007
Citeren
ja, ik vond dat ook al raar,...
Ik zette een jaartal op en dat veranderde dan in 127
en wat ik ook vragen wou:
als er twee strips staan met verschillende cover, ene is eerste druk: vb 1979 en andere is vb: 1995 is het logisch voor me dat de tweede een heruitgave is, maar moet ik die er dan bijzetten in mijn lijst? ik deed het niet om geen verwarring te zaaien, word onoverzichtelijk vind ik.
Geplaatst op 25/05/2007
Citeren
Origineel geplaatst door Magistermagic
ja, ik vond dat ook al raar,...
Ik zette een jaartal op en dat veranderde dan in 127
en wat ik ook vragen wou:
als er twee strips staan met verschillende cover, ene is eerste druk: vb 1979 en andere is vb: 1995 is het logisch voor me dat de tweede een heruitgave is, maar moet ik die er dan bijzetten in mijn lijst? ik deed het niet om geen verwarring te zaaien, word onoverzichtelijk vind ik.
Ik denk dat je best aanvinkt welke versie jij hebt (dat is toch de bedoeling als er verschillende uitgaven/covers getoond worden).
Ik heb in de loop der jaren soms verschillende versies van een album verzameld (bewust of per ongeluk), die kunnen dan allemaal een vinkje krijgen. :)
Maar uiteindelijk doe je met je eigen collectielijst natuurlijk wat je zelf het beste lijkt.
(Voor dat vakje 'Druk' moeten we de webmaster eens aanspreken.)
Geplaatst op 25/05/2007
Citeren