http://leveninleuven.be/wp-content/uploads/2013/09/Stilvinyl.pngDeze expo brengt ons een tijdelijke vereniging van 15 striptekenaars en 15 bekende Vlamingen. Op een anoniem forum, waar elk een valse naam opgeplakt kreeg, werden duo's (Scratchy & Itchy, Snoopy & Charlie Brown, Bonnie & Clyde, Laurel & Hardy,..) gevormd. Deze duo's gingen dan, nog steeds geanonimiseerd aan de slag: de BV vertelde zijn anekdote / verhaal dat gelinkt was aan een liedje en de tekenaar haalde dan alles uit de kast om dit weer te geven in een nieuwe hoes voor de lp van dat liedje. Stil Vinyl dus, een liedje dat stilgevallen is, maar waar de herinnering blijft naklinken en een tekenaar die dat moet verbeelden. Wij mogen de resultaten gaan bewonderen in deze expo.
Maar er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras. We kennen de tekenaars van de verschillende hoezen wel, maar de BV die aan de oorsprong ligt van het verhaal wordt in het duister gehouden. En dus is het raden en gokken. De éne keer is het overduidelijk, andere keren zijn de meningen uiteenlopend over wie dit nu toch zou zijn. En dan loop je daar rond op de eerste avond samen met een aantal vrienden, een mengeling van stripliefhebbers en muziekliefhebbers, en zie je een aantal van de BV's die hebben deelgenomen.. zouden zij nu staan aan hun eigen bijdrage of zouden ze ons allemaal in het ootje aan het nemen zijn? Waar besteden zij een beetje extra aandacht? Deze anekdote, dat taalgebruik, dat is toch echt wel X? En deze is toch echt wel een mannelijk verhaal? Mmmh, welke man hadden we nog niet? Oh, geen meer..
Volop speculatie dus, maar vooral een zeer leuke avond vol gezellige discussie en gewoon genieten van een aantal mooie hoezen van overbekende nummers.
We sommen even de vijftien BV's op: Rudi Vranckx, Frieda Van Wijck, Ianka Fleerackers, Gilda De Bal, Steven Van Herreweghe, Tomas De Soete, Marc Herremans, Vic De wachter, Sofie Dumont, Sidi Larbi Cherkaoui, Eppo Janssen, Bartel Van Riet, Eva Daeleman, Roos Van Acker en Lieve Blancquaert. Een spreiding aan BV's en evenveel verschillende verhalen: van luchtige reisverhalen, naar komische voorvallen tot pijnlijke herinneringen. Wie hoort bij welk verhaal? Voor sommige verhalen wil je het toch echt wel weten.
Enkele quotes:
" In ben in een hotel. Het is rond middernacht. Een zachte klop op mijn deur."
" Ik heb deze, op z’n zachtst gezegd, fascinerende man jaren geleden ontmoet tijdens een tribute aan die gek, waar ik destijds met mijn bandje één van zijn songs (speeding motorcycle) heb gecoverd."
"Dit nummer maakt me zowel ontzettend blij, als vreselijk ongelukkig. "
"In mijn jonge jaren nam ik wel eens deel aan prestigieuze wedstrijden."
De vijftien tekenaars zijn een mengeling van nieuwelingen op het stripplatform en een aantal oude rotten. Zij zijn: Maarten Vande Wiele, Nix, Lectrr, Simon Spruyt, Steven Dhondt, Bart Schoofs, Sam De Buysscher, Shamisa Debroey, Ilah, Inne Haine, Jeroen Janssen, Delphine Frantzen, Kim Duchateau, Melvin en Maarten De Saeger.
De gekozen liedjes:
Losing my Religion – REM
Sex Machine – James Brown
Fly me to the moon – Frank Sinatra
How much is that doggie in the window – Pattie Page
Non, je n’ai rien oublié – Charles Aznavour
Another day in paradise – Phil Collins
Maccarena – Los del Rio
Les yeux de ma mère – Arno
Balade des gens heureux – Gerard Lenorman
Down the road – C2C
Dirty boots – Sonic Youth
Everlong – Foo Fighters
The middle – Jimmy Eat World
Impossible Love – Daniel Johnston
NYC Man – Lou Reed
Voor diegenen die de spanning er willen in houden: klik NIET op de volgende link! Voor diegenen die toch net al iets nieuwsgieriger zijn,
hier zijn al de covers te vinden.
Ik raad ook aan om toch vooral zelf de verhalen en hoezen te gaan ontdekken. De voor- en achterkant van de hoes, de uitgebreide anekdote en natuurlijk de lp... het ligt nog allemaal te wachten op bezoek in De Bib Leuven - Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven. (Gratis. Van vrijdag 11 oktober tem. zaterdag 30 november 2013 - tijdens de openingsuren van De Bib Leuven.)