Info over boxen Ballon Media

Crew
1156
Origineel geplaatst op Facebookpagina Tistjen Dop
Einde dit jaar verschijnen er een aantal mooie boxen van o.a. XII Mystery, Grand Prix, Jommeke, Adelaars van Rome, enz...

Op de vraag aan 'big chief' Alexis Dragonetti of we ook lege boxen konden krijgen of kopen voor onze klanten die de albums al los gekocht hebben kregen we volgend antwoord:

Beste allen,
Vooreerst nogmaals bedankt voor alle input. Ik herhaal dat zulke feedback nuttig en waardevol is.

Sta me toe eerst een algemeen antwoord te geven:
Er bestaan verschillende redenen om een box te maken.

1/ efficiënt stockbeheer: een bepaald fonds kan soms traag beginnen te verkopen. De box dient dan om de interesse in de reeks opnieuw aan te wakkeren en de stock sneller uit te verkopen.
Een voorbeeld hiervan is de box die we vorig jaar hebben gemaakt van HAMMERFALL. Wij hadden nog +/- 500 ex. van de 4 titels in stock maar de verkoop was gaan liggen en was gezakt naar enkele tientallen per titel per jaar. Door die box te maken hebben wij die 500 ex. allemaal uitgezet.

2/ marketing: dat een bepaald product wordt ‘repackaged’ en verschillende delen aan een interessante prijs worden aangeboden, heeft eigenlijk als bedoeling om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Mensen die de reeks nog niet kennen, mensen die het ‘deel per deel’ aanbod niet OK vinden en de hele reeks/cyclus willen of nog mensen die op zoek zijn naar een leuk cadeau. Dit is niet nieuw en bestaat eveneens met DVD’s (bv. verschillende seizoenen van een TV reeks) of met muziek (verschillende platen van een groep in een box). Een voorbeeld hiervan zijn de Jommekesboxen. De verzamelaars zijn reeds ingegaan op het aanbod. Vandaag proberen we een nieuw publiek aan te spreken met die boxen als incentive en/of eindejaarsgeschenk. Opnieuw lijkt me dit een opportuniteit voor ons beide. Wij verkopen boeken en jullie kunnen een mooie aanbieding geven. Het argument dat de consument van het eerste uur niet fair wordt behandeld is dus niet altijd een geldig en absoluut argument.

Verder geef ik eveneens mee, zonder er mij achter te verbergen, dat wij niet altijd de mogelijkheid hebben om anders te werk te gaan. Bv. wanneer wij samen produceren met de FR versie van onze vrienden van Dupuis, Dargaud en Lombard. Ongevulde boxen zijn bijzonder zeldzaam op de Franstalige markt en de transportkost om lege boxen van een verre drukker tot Vlaanderen/Nederland te versassen maakt die optie onmogelijk. Dat was bv. het geval met XIII Mystery 1-3 die samen met Dargaud FR is geproduceerd. Met deze internationale problematiek moet bv. Daedalus geen rekening houden.

Begrijp me niet verkeerd: ik hoor, begrijp en deel de mening dat wij onze lezer moeten respecteren. Ik zeg alleen dat dat praktisch niet altijd mogelijk is of dat een alternatief/promotioneel aanbod in een latere fase een normaal gegeven is op de markt.

Specifiek op de reeksen die je hebt vermeld:
· Jommeke de luxe: die boxen zijn reeds uitgeleverd en we hebben helaas geen lege boxen meer.
· Adelaars 4: ik engageer mij om bij deel 6 eveneens een lege box aan te bieden
· XIII Mystery: We zullen wel een lege box voorzien voor deel 4-6.
· Grand Prix / Michel Vaillant : deze boxen zijn al gemaakt en het ledigen ervan is spijtig genoeg onbetaalbaar
· Assassins Creed: hier kan ik nog geen antwoord geven. De boxen en de boeken zijn bij de onderaannemer. Indien nog mogelijk bieden wij graag lege boxen aan.

Meer algemeen zullen wij in de toekomst zoveel als mogelijk met deze problematiek rekening houden.

Beste groeten,
Alexis Dragonetti | afgevaardigd bestuurder
Geplaatst op 04/10/2013 Citeren
Project_Z
Geplaatst op 04/10/2013
Crew
5316
Jammer, maar ik snap het wel na die uitleg. En voor die die toch leeg komen... :)
witam
Geplaatst op 04/10/2013
50
Ik snap dit verhaal ook, maar het is maar net hoe je het uitlegt. Indertijd is Berlijn ook als box verschenen met tempex erin en deel 3. Dus mijn vraag blijft waarom kon het toen wel. Is het echt nou zo moeilijk om 100 tot 200 stuks meer te maken en die los te verkopen. ?????? Komop zeg waar een wil is, is een weg.
hego
Geplaatst op 04/10/2013
Crew
5316
Misschien wel omdat de economische realiteit van de verschillende reeksen anders is en dus een andere beslissing valt? Ik denk niet dat reeksen echt gemakkelijk te vergelijken vallen.

Ik vind het voornamelijk positief dat men zo veel mogelijk tracht.
witam
Geplaatst op 04/10/2013