2013 Will Eisner Comic Industry Awards - winnaars

Crew
5316
Een tijdje terug vertelde we reeds over de genomineerden voor de Eisner Awards. Ze zijn gisteren uitgedeeld en dus zijn de winnaars gekend.

Even herhalen dat Brecht Evens genomineerd was in 2 categorieën: de beste US-uitgave van buitenlands werk en de beste tekenaar/artiest voor het binnenwerk. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Hij heeft jammer genoeg geen van de twee gewonnen. Wie zijn dan wel de winnaars? De twee grote winnaars zijn ontegensprekelijk Saga en Chris Ware, maar hieronder sommen we het allemaal even op:

Saga door Brian K. Vaughan en Fiona Staples (Image):
Beste lopende reeks
Beste nieuwe reeks
Beste schrijver: Brian K. Vaughan

Building Stories, door Chris Ware (Pantheon):
Beste grafische album
Beste schrijver/tekenaar
Beste lettering
Beste publicatie-ontwerp

De andere awards:
Beste kortverhaal: “Moon 1969: The True Story of the 1969 Moon Launch,” door Michael Kupperman, in Tales Designed to Thrizzle #8 (Fantagraphics)

Beste single issue: The Mire, door Becky Cloonan (self-published)

Beste kinderstrip (onder de 8 jr): Babymouse for President, door Jennifer L. Holm and Matthew Holm (Random House)
Beste kinderstrip (8-12jr): Adventure Time, door Ryan North, Shelli Paroline, en Braden Lamb (kaboom!)
Beste strip voor tieners: A Wrinkle in Time, door Madeleine L’Engle, aangepast door Hope Larson (FSG)

Beste humoristische strip: Darth Vader and Son, door Jeffrey Brown (Chronicle)

Beste digitale strip: Bandette, door Paul Tobin en Colleen Coover

Beste anthologie: Dark Horse Presents, geediteerd door Mike Richardson (Dark Horse)

Beste op de werkelijkheid gebaseerde strip: Annie Sullivan and the Trials of Helen Keller, door Joseph Lambert (Center for Cartoon Studies/Disney Hyperion) alsook
The Carter Family: Don’t Forget This Song, door Frank M. Young en David Lasky (Abrams ComicArts)

Beste grafische album - herdrukt: King City, door Brandon Graham (TokyoPop/Image)

Beste overname uit een ander medium: Richard Stark’s Parker: The Score, door Darwyn Cooke (IDW)

Best archiverend project van stroken: Pogo, vol. 2: Bona Fide Balderdash, door Walt Kelly, geediteerd door Carolyn Kelly en Kim Thompson (Fantagraphics)
Best archiverend project van strips: David Mazzucchelli’s Daredevil Born Again: Artist’s Edition, door Scott Dunbier (IDW)

Beste US-uitgave van buitenlands werk: Blacksad: Silent Hell, door Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido (Dark Horse)
Beste US-uitgave van buitenlands werk uit Azië: Naoki Urasawa’s 20th Century Boys, door Naoki Urasawa (VIZ Media)

Beste tekenaar/inker: David Aja, Hawkeye (Marvel) alsook Chris Samnee, Daredevil (Marvel); Rocketeer: Cargo of Doom (IDW)

Beste tekenaar/artiest voor het binnenwerk: Juanjo Guarnido, Blacksad (Dark Horse)

Beste cover-artiest: David Aja, Hawkeye (Marvel)

Beste inkleurder: Dave Stewart, Batwoman (DC); Fatale (Image); BPRD, Conan the Barbarian, Hellboy in Hell, Lobster Johnson, The Massive (Dark Horse)

Beste strip-gerelateerde journalisme: The Comics Reporter, door Tom Spurgeon

Beste boek over strips: Marvel Comics: The Untold Story, door Sean Howe (HarperCollins)

Beste academisch werk over strips: Lynda Barry: Girlhood Through the Looking Glass, door Susan E. Kirtley (University Press of Mississippi)
Geplaatst op 20/07/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 20/07/2013
686
Jammer dat Evens weer niet heeft gewonnen. Maar ja, verliezen van Blacksad in beide categorieën is geen straf en de nominatie op zich is al heel wat waard.

Saga heeft verdiend zoveel prijzen gewonnen. Wat een heerlijke comic is dat. Building Stories is uniek en mocht je die nog niet hebben, dan zou ik die doos goodies maar snel aanschaffen. Echt de moeite waard.

A Wrinkle In Time was ook een zeer goed verhaal en ik ben blij te zien dat die ook een prijs heeft gewonnen en kan ik iedereen aanraden.
Geplaatst op 20/07/2013 Citeren
MartinMnd
Geplaatst op 20/07/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door MartinMnd
Jammer dat Evens weer niet heeft gewonnen. Maar ja, verliezen van Blacksad in beide categorieën is geen straf en de nominatie op zich is al heel wat waard.

Saga heeft verdiend zoveel prijzen gewonnen. Wat een heerlijke comic is dat. Building Stories is uniek en mocht je die nog niet hebben, dan zou ik die doos goodies maar snel aanschaffen. Echt de moeite waard.

A Wrinkle In Time was ook een zeer goed verhaal en ik ben blij te zien dat die ook een prijs heeft gewonnen en kan ik iedereen aanraden.

Neen, inderdaad Blacksad is een waardige winnaar.. maar we leven in hoop en dit is dan toch een beetje een teleurstelling.

A wrinkle in time... mhhh.. ga ik dan toch eens opzoeken.
Geplaatst op 21/07/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 21/07/2013