Voor één keer gaan we het niet hebben over de strip, maar over het boek. Een aantal onder ons zullen zich nog wel de Rode Ridder-boeken herinneren van lang, lang geleden? Ze komen terug! Vanaf 22 juni liggen ze in de winkel.
In 'De vloek van Malfrat' neemt auteur Marc Legendre de fakkel over van Leopold Vermeiren. ‘Er is veel veranderd sinds de Rode Ridder voor het eerst uitreed om zwakken te helpen en onrecht te bestrijden.’ aldus Legendre. ‘In de boeken van Leopold Vermeiren trok Johan meestal op Kruistocht. De nieuwe reeks vertelt wat er gebeurde toen de Kruistochten afgelopen waren.’
In deze eerste nieuwe uitgave, redt de Rode Ridder de veertienjarige Allis, uit de handen van de dorpelingen die haar verdenken van hekserij. Onderweg naar het hof van de koning komen ze oog in oog te staan met Malfrat de Wrange, een van de wreedste schurken uit de geschiedenis. Malfrat wil Allis kost wat kost in handen krijgen, want volgens Branhucar, zijn zwarte magiër, zal ze Malfrat ten gronde richten.
De verhalen, die de Standaard Uitgeverij in deze reeks uitbrengt, zijn helemaal nieuw, en uiteraard is de Rode Ridder het hoofdpersonage, maar auteur Marc Legendre introduceert heel bewust ook nieuwe figuren. De boeken van wijlen Leopold Vermeiren waren destijds bijzonder populair. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat ook deze verhalen dat in zich hebben. Ridders, en goede vertellers, zijn immers van alle tijden.
Een Rode Ridder boek zal 13.95 euro kosten. Nog even geduld en het is zo ver.
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Een leuk vooruitzicht, als rode ridder fan heb ik een gedeelte van de serie leesboekjes staan. Jammer genoeg zijn de laatste nummers van de reeks maar beperkt uitgegeven en heel moeilijk te vinden tegen betaalbare prijzen. Het plan om weer nieuwe verhalen uit te geven is goed, hopelijk blijft het niet bij één deeltje.
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Origineel geplaatst door simonstrip
Een leuk vooruitzicht, als rode ridder fan heb ik een gedeelte van de serie leesboekjes staan. Jammer genoeg zijn de laatste nummers van de reeks maar beperkt uitgegeven en heel moeilijk te vinden tegen betaalbare prijzen. Het plan om weer nieuwe verhalen uit te geven is goed, hopelijk blijft het niet bij één deeltje.
Ik kijk er ook al naar uit.. ben benieuwd om het resultaat te lezen. Ik vraag me vooral af of het gevoel van wie Johan is behouden is gebleven?
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
ik dacht nu echt dat ik hier al eens een topic over de nieuwe reeks van de rode ridder boeken die gaan uitkomen had geplaatst,raar,mss heb ik het gedroomd :rolleyes:
ik ben blijkbaar niet de enige fan van de boeken van de rode ridder die vermeiren vroeger heeft uitgebracht,wat natuurlijk leuk is.
ik heb er denk ik een stuk of 10 in bezit,1s te druk jeeeej ehe
en wat me opviel altijd is dat de boeken toch wel anders waren dan de strips,maar dat had vandersteen toendertijd zelf ook gezegd,hij wou niet klakkeloos de boeken kopieren,
en johan zag er ook totaal anders uit dan de latere strips,in het begin zelfs bruinharig ipv blond enzo,en ook al was hij het prototype van de ridder op het witte paard met alle moraliteiten en deugden van een echte ridder,in de boeken vind ik johan eigelijk wat als een ruwe mansmensch overkomen? (naar mijn gedacht vergeleken met het strippersonage)
maar een groot deel is wel naar de strips overgenomen zoals de schildknaap,maar dan met andere naam en in de boeken was het nog een knaap.
wat ik eigenlijk nog altijd vind is dat de boeken eigenlijk niet zo vlot te lezen waren voor de jeugd,veel zwaardere lektuur vond ik eigenlijk,maar dat kan aan mij liggen.de boeken spelen zich vooral af tijdens kruistochten en oorlogen en de allereerste stips volgen dat pad nog een klein beetje,maar zoals bekend bij de fans later meer naar de legendes,sagens en feerieke verhalen en belevenissen.en naar wat ik van de uitleg van de nieuwe "schijver" heb verstaan is dat hij back to the roots wilt,dus ik ben eigenlijk echt wel benieuwd,
maar voor even spelbreker te zijn af en toe,ik vind het toch maar spijtig dat ze uit hetzelfde vaatje blijven tappen,de grote successen,die blijven uitwringen,ik heb daar meestal een wrang gevoel bij,laat de glories voor wat ze geweest zijn,kom liever af met nieuw materiaal en reeksen,ik denk wel dat er genoeg goeie tekenaars en scenaristen rondlopen die op een kans hopen,
maar mss om het nostalgisch te zeggen: de meeste grote reeksen hebben ze maar blijven uitmelken tot ze quasi naar de ..... waren en ze kapot gemaakt,en ze weten dat de meesten waarschijnlijk naar de goeie ouwe tijd verlangen,dus hernemen ze alles...het kan werken voor sommige reeksen,maar mss ook niet,
afwachten en hopen mensen :)
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
btw,iemand een gedacht wie toendertijd de boeken illustreerde?
ik dacht me echt te herinneren dat dat vandersteen was ze
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Origineel geplaatst door lagaffe
btw,iemand een gedacht wie toendertijd de boeken illustreerde?
ik dacht me echt te herinneren dat dat vandersteen was ze
Volgense wiki:
In het begin schreef Leopold verhaaltjes voor jeugdblad De Kleine Zondagsvriend, geïllustreerd door Paul Ausloos. Even later begon hij deze gebundeld uit te geven. Hij heeft 64 verhalen geschreven over Johan, De Rode Ridder, waarvan tot op heden één miljoen exemplaren zijn verkocht.
Via Karel Verschuere, die ook enkele boeken illustreerde, kwam Leopold in contact met Willy Vandersteen, die besloot een stripreeks over dezelfde ridder te maken. In 1959 verscheen van de hand van Willy Vandersteen de eerste De Rode Ridder-strip. Vermeiren heeft zich nooit zelf met de strips beziggehouden, maar werd soms als cameo opgevoerd door Karel Biddeloo.
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
thx!
aha! Karel Verschuere,die was het waar ik niet kon opkomen :)
omdat ik vind dat de illustraties in de oude boeken echt wel dicht tegen de tekenstijl van de 1ste rode ridders aanleunde daarmee.
kbn 33 geworden,ne mens word oud he,ik kan niet alles meer onthouden :p
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Origineel geplaatst door lagaffe
thx!
omdat ik vind dat de illustraties in de oude boeken echt wel dicht tegen de tekenstijl van de 1ste rode ridders aanleunde daarmee.
pffff... nu voel ik me pas oud.. hehe ;)
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Origineel geplaatst door witamOrigineel geplaatst door lagaffe
thx!
pffff... nu voel ik me pas oud.. hehe ;)
woeps :p
verschoning weledele jonkvrouw,maar voor vrouwen geld leeftijd anders he,ze zeggen toch altijd,een vrouw is zoals goeie wijn,dat word beter met de jaren? :D
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxe
of stroperig, of zuur.
Ja lap.. dan was lagaffe zijn antwoord toch pakken beter, hoor!
lol
Geplaatst op 10/06/2013
Citeren
de 1 ste cover van de nieuwe reeks boeken van de rode ridder!
http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/StripFacts_2013/RodeRidder_boek.jpgIn dit uitgebreide overzicht van Marc Legendres projecten lieten we de man die wellicht niet alles, maar toch veel kan aan het woord over onder meer De Rode Ridder. Met name het nieuws dat hij ook de draad van Leopold Vermeirens jeugdboekenreeks weer zou opnemen, schopte het tot een gretig opgepikt nieuwsbericht. Deze maand en in het najaar verschijnen de eerste twee boeken van zijn hand bij uitgeverij Manteau. Zijn eerste, De Vloek van Malfrat, telt honderdzestig pagina's en kent de volgende inhoud: "De Rode Ridder redt de veertienjarige Allis, die door de dorpelingen verdacht wordt van hekserij, uit de handen van een stelletje boeven. Hij heeft geen zin om zich over het meisje te ontfermen, maar wanneer hij zich de opdracht herinnert die Merlijn de Tovenaar hem gaf, kan hij niet anders dan haar meenemen naar het hof van de koning. Maar onderweg komen ze oog in oog te staan met een van de wreedste schurken uit de geschiedenis: Malfrat de Wrange. Die wil Allis kost wat kost in handen krijgen want volgens Branhucar de zwarte magiër, zal ze Malfrat ten gronde richten."
De illustrator die de cover zou tekenen, stond lange tijd niet vast. Uiteindelijk is de keuze niet gevallen op een striptekenaar zoals Karel Verschuere, Karel Biddeloo en zelfs Marvano vóór hem, maar op de Amerikaanse tekenaar Randy Gallegos. Deze brave vent woont met zijn gezin in Manhattan, New York, en is van het jaar 1974. Hij is vooral onderlegd in het fantasygenre en schildert voor vele opdrachtgevers onder wie de producenten van het wereldberoemde kaartspel Magic: The Gathering.
bron: site van de stripspeciaalzaak.be
Geplaatst op 11/06/2013
Citeren