Genre: een cultuurmythe of een psychologische novelle
Rommelend in de bakken met tweedehands strips vond ik weer zo'n kanjer uit de vorige eeuw. Ik weet niet of deze strip goed verkocht werd - het is bepaald geen album voor een groot publiek - maar aan de kwaliteit zal het niet gelegen hebben.
In mijn recensie betreffende 'Magasin General' schreef ik: Als je de mensen in een dorp niet begrijpt, zal het je in de stad ook niet lukken. In dit geval geldt: Als je de primitieve mens niet begrijpt, zal je dat bij de moderne mens ook niet lukken. In dit originele verhaal, waarin zo weinig en zo veel gebeurt, wordt de lezer geconfronteerd met menselijke instincten, basismoties en essentiële sociale verhoudingen.
Een boerenvolk dat het stenen tijdperk nauwelijks ontgroeid is, wordt door een geheimzinnige ziekte gedwongen de vertrouwde omgeving te verlaten. Na vele doden heeft het stamhoofd stille Rogge het besluit genomen nieuw land te zoeken, want de ziekte - zo wordt aangenomen - komt uit de grond. Deze gedachte leidt tot vreemde consequenties. Kefir, een sympathieke en levenslustige jonge meid, bindt platte stenen onder haar voeten om het contact met de aarde te vermijden en aldus de ziekte te voorkomen. De wijze oude Sesam had haar dat aangeraden in de veronderstelling dat ze dat maar kort zou volhouden; het bleek een misvatting. Na verloop van tijd lopen ze allemaal op stenen, behalve Rogge en Sesam. De zoektocht naar nieuw land gaat met veel leed gepaard. Van de 200 mensen die vertrokken zijn er nog maar 23 over als het stamhoofd sterft. Moord en verkrachting staan tegenover liefde en dienstbaarheid. Geheimen uit het verleden blijken een last voor het heden.
Het is geen verhaal dat je snel moet lezen, het is een strip die je moet proeven. Aan de linkerkant worden in gekleurde rechthoekjes steeds de gedachten van enkele stamleden weergegeven, terwijl rechts in witte ballonnen staat wat er werkelijk gezegd wordt. Het is een strip waarin met weinig veel gezegd wordt. De tekeningen hebben hetzelfde ingetogen stille karakter en moeten even aandachtig gelezen worden.
Heel oorspronkelijk vond ik het door schrijfster bedachte scheppingsverhaal, zo simpel verteld door de stamoudste. Er worden wat trucjes toegepast om de juiste couleur locale te schetsen; de leukste vond ik 'kringelknopen' voor breien.
De naam van de schrijfster/tekenares doet vermoeden dat het om iemand van Chinese afkomst gaat. In deze strip valt de eerbied voor de ouderdom op, een typerende karaktertrek van de Chinese cultuur die, als ik mij goed herinner, met sjiao wordt aangeduid.
Geplaatst op 08/03/2007
Citeren
mooie recensie Hans!
ik heb de twee albums meteen in de bib geleend en ze zijn mij zeker bevallen. Heerlijk rustig tempo en het album straalt veel respect uit voor de natuur, vriendschap en ouderdom.
Geplaatst op 21/03/2007
Citeren
Jammer dat de beste strips in een bak tweedehandsboeken moeten ontdekt worden.
Er bestaan nochtans lijsten met 'de beste strips ooit' die elke echte stripkenner gelezen zou moeten hebben, toch minstens kennen.
Zelf ben ik nog maar een drietal jaren intensief bezig met strips (ik lees graag maar een gewoon boek kreeg ik niet meer uit), maar ik heb intussen een collectie om U tegen te zeggen, dankzij de lijstjes en reviews op internet.
Een goed voorbeeld dat voor mij als vertrekpunt heeft gediend :
http://www.antenna.nl/zozolala/F_Top100_tips.htmlHorizon zit er uiteraard ook tussen.
Geplaatst op 23/03/2007
Citeren
De lijst klassiekers van Zozolala acht ik ook een uitstekende houvast als je op zoek bent naar echt goede strips. Missers zijn er altijd.
Een bijzondere keuze is ook voorhanden in het boek 'Strips Anders Lezen'. Er is echter niet zoveel dat het kaf van het koren scheidt.
De vele toplijsten (van 10 tot 200) zijn te veel afhankelijk van de tijdelijke populariteit, maar ook daar is niet aan te ontkomen. Als je op de hoogte wil blijven kun je er niet aan voorbijgaan.
Geplaatst op 24/03/2007
Citeren
Ik heb deze strip zonet gelezen (dank u wel Bib van Mechelen) en ik kan me volledig vinden met je denkwijze. Ook gevoelsmatig ben ik het helemaal eens met je. Jammer genoeg heb ik alleen maar deel 1 te pakken gekregen, dus maak ik nog net het geluk van het volk op de "grote voetsteen" maar ook de verkrachting van Kefir door de grote luiwammes. Snel terugkeren om te kijken of ze deel 2 ook hebben.
En zoals Hans ook vermeld, een strip waar ik nog nooit van had gehoord. Wat een juweeltje. Lang leven de tweedehands rommelbakken.
Geplaatst op 28/03/2007
Citeren