Schuiten en de Koning Boudewijnstichting

Crew
5316
De Koning Boudewijnstichting is een stichting, opgericht bij de 25ste verjaardag van de troonsbestijging van Koning Boudewijn, die zich inzet voor betere levensomstandigheden van de bevolking. De automatische vraag: wat heeft de Belgische tekenaar François Schuiten daar mee te maken?

Wel, Schuiten heeft een deel van zijn werk aan de stichting geschonken. Het gaat dan voornamelijk over originelen en eerste tekeningen van "De duistere steden". Dit werk komt terecht in het Fonds François Schuiten. Maar het blijft wel beschikbaar voor Casterman, opdat als ze nieuwe uitgaves willen brengen dit ten alle tijden mogelijk blijft.

De beweegreden klinkt als volgt: "Schuiten wil samen met Benoît Peeters en zijn broer Luc Schuiten zijn origineel werk en zijn documenten die verbonden zijn met het creatieve proces van meerdere van zijn stripalbums, beschermen en bewaren voor de toekomst. Zij schenken daartoe hun werk aan verschillende instellingen waaronder de Koning Boudewijnstichting." (Naast de Koning Boudewinstichting gaat een deel naar de Bibliothèque Nationale de France.)

De stichting op zijn beurt, neemt zich het volgende voor: "Zij engageert zich om het Fonds Schuiten tot leven te brengen in samenwerking met de Bibliotheca Wittockiana in Brussel, eveneens beheerd door de Stichting, waar de werken in depot zullen worden genomen."

Het komt er op neer dat onze kinderen ook nog zullen kunnen genieten van de originelen van Schuiten en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen.
Geplaatst op 27/03/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 27/03/2013
Crew
7894
Ook het Belgisch stripmuseum en het stripmuseum van Angoulême zouden naar verluidt originelen krijgen van Schuiten.
Geplaatst op 28/03/2013 Citeren
Veter
Geplaatst op 28/03/2013
Crew
7764
En de grootste hap gaat naar de Bibliotheque Nationale de France.
Geplaatst op 28/03/2013 Citeren
fluiten
Geplaatst op 28/03/2013
Crew
5316
Ter herinnering: een aantal maanden geleden bracht François Schuiten een deel van zijn werk onder bij de Koning Boudewijnstichting, de Nationale Bibliotheek van Frankrijk en het museum van Angoulême. Nu is er een tweede fase aangebroken en worden eern dertigtal van zijn originele tekeningen verkocht. U kan de tekeningen en hun eerste inschatting qua kostprijs hier vinden. Voor diegenen die wensen en kunnen deelnemen, veel succes!
Geplaatst op 23/10/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 23/10/2013
Ik denk dat ik het bij een poster ga houden.... 8o
Royale de luxe
Geplaatst op 23/10/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Ik denk dat ik het bij een poster ga houden.... 8o

Ik ook. :D
witam
Geplaatst op 23/10/2013
'k moet wel nog iets hebben om aan de muur te hangen in de garage, 'k heb mijn goesting er toch zien tussen hangen.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/10/2013
Crew
6907
Jammer van die nullekes die overal bijstaan. Anders ging ik ook wel m'n kans wagen...
Geplaatst op 24/10/2013 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 24/10/2013
De uiteindelijke lotprijzen zijn geëindigd tussen de 20K en 40K. Niet slecht maar nog geen Hergé-bedragen. Alle loten werden toegewezen, maar blijkbaar zijn er 9 die de reserveringsprijs niet gehaald hebben... voor wie na die veiling toch spijt had niet geboden te hebben, je hebt misschien nog een kans om toch van je geld af te geraken. 8)
Geplaatst op 29/10/2013 Citeren
JoeSaccoche
Geplaatst op 29/10/2013