http://i49.tinypic.com/o3el1.pngEn hier zijn ze dan, de beste strips volgens jullie van 2012!
Wat valt jullie op? Welke strips zijn de grootste verrassing? Welke albums ontbreken volgens jullie?
1. The Walking Dead 11.
Vrees de jagers (Silvester) met 8.10
2. The Walking Dead 14.
Geen uitweg meer (Silvester) met 8.03
3. The Walking Dead 13.
Te ver heen (Silvester) met 8.03
4.
Toen David zijn stem verloor (De Bezige Bij en Oog & Blik) met 8.02
5. Samoerai 6.
Shobei (Daedalus) met 8.02
6. De Klaagzang van de Verloren Gewesten 2.3.
De fee Sanctus (Dargaud) met 7.99
7. The Walking Dead 12.
Leven met anderen (Silvester) met 7.97
8. Universal War One 6.
De patriarch (Daedalus) met 7.96
9. Siegfried 3.
Godenschemering (Dargaud) met 7.92
10.
Gek op moorden (De Bezige Bij en Oog & Blik) met 7.90
11. De Druïden 6.
Avondschemering (Daedalus) met 7.85
12.
Koma (Sherpa) met 7.84
13. De Killer 10.
Hart voor het werk (Casterman) met 7.82
14. De tombe van Alexander 2.
De poort van Ptolemaus (Saga) met 7.81
15.
12 Schoonheid (Casterman) met 7.81
16. Largo Winch 18.
Rode woede (Dupuis) met 7.8
17. Kraa 2.
De schaduw van de arend (Casterman) met 7.78
18. Atar Gull
Het leven van een voorbeeldige slaaf (Dargaud) met 7.77
19. Gouden Eeuw 3.
Moplai (Silvester) met 7.76
20. Bouncer 8.
To Hell (Glénat) met 7.75
Zeer eervolle vermelding:
Robbedoes 1.
Bravo Brothers (Dupuis) met 8.09
Deze dossieruitgave herdrukt een verhaal uit Hommeles in Rommelgem, met onuitgegeven platen en een nieuwe inkleuring. Vermits het verhaal zelf al eerder uitgegeven was, hebben we het niet opgenomen in ons overzicht. Moest dit twijfelgeval toch onze criteria hieronder omzeild hebben (omwille van de nieuwe dossierpagina's) dan zou dit werk van Franquin op de tweede plaats zijn beland.
Berekening
Zoals elk voorjaar zetten we graag de beste strips van het afgelopen jaar op een rijtje. Net zoals elk overzichtlijstje zijn er natuurlijk criteria. Deze resultaten komen van de scores, die Stripinfo gebruikers hebben ingegeven op de website. Uiteraard stopt het stemmen niet, dus dit blijft een voorlopig lijstje, want de strips kunnen nog altijd verschuiven en opduiken. Zo maakt
Laat de bassen beuken, Bruno! van Baru een grote kans om in de top 10 van dat jaar binnen te komen.
We houden dus rekening met jullie scores, op dit moment, 2 februari 2013, zodat er toch al genoeg kans is om de strips op het einde van 2012 te laten meetellen. Alleen strips met een rangschikking in de Beste strips komen voorlopig in aanmerking en dan kijken we vooral naar de nieuwe uitgaves. Integralen en heruitgaves en herdrukken laten we voor wat ze zijn. Met andere woorden, geen Maus of Blankets, enkel die strips die voor het eerste in het Nederlands verschenen zijn.
Geplaatst op 02/02/2013
Citeren
Toen David zijn stem verloor en Koma waren mijn favorieten (Walking Dead lees ik niet)
Aria 34 was de stinker van het jaar voor mij
Geplaatst op 02/02/2013
Citeren
Wel ook niet echt mijn voorkeur, want ook ik lees Walking dead niet. Maar mijn vader is er zowat aan verslaafd dus ik snap de uitslag wel.
Bedankt voor het overzichtje.. (y)
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
En waarom lezen jullie TWD niet?
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Twee stemmen te kort en het nieuwe boek van Tardi zal verdiend bovenaan staan.
TWD staat nog op m'n lijstje. Wil nog graag een keer beginnen aan de hardcovers van Image.
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Ik vind het niet goed. Maar dat is gewoon omdat het echt niet mijn ding is. Ik heb blijkbaar een duidelijke aversie voor zombie-toestanden. Heb daar nog niet veel goed van gevonden.. alhoewel ik nu Rachel Rising wel goed vind en dat lijkt me toch ook af te stevenen op zombie-achtige zaken. Maar dus in het algemeen heeft het me nog nooit kunnen boeien. Ook deze niet. Ik krijg er noch warm noch koud van als ik het lees. De eersten heb ik nog gelezen omdat mijn pa er zot van was, maar ik vind het maar niks.
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Origineel geplaatst door MartinMnd
Twee stemmen te kort en het nieuwe boek van Tardi zal verdiend bovenaan staan.
TWD staat nog op m'n lijstje. Wil nog graag een keer beginnen aan de hardcovers van Image.
Wel dat is al één stem er bij :-)
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Het onderwerp spreekt me hoegenaamd niet aan. Ik heb het nooit voor Zombies gehad, en dat zal blijkbaar nooit veranderen.
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
mmm. Dat is dan in beide gevallen, ondanks dat ze uiteraard enorm aanwezig zijn, een spijtige zaak. TWD gaat over hoe de mens evolueert in zo een situatie. Die zombies is eigenlijk het hilarische momentje. Maar de karakter uitdieping... de weg die ze kiezen... de keuze's die ze maken... op dat niveau zijn er nog zo veel goede strips.
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Oh, ik kan dat best aannemen, maar ik lees al DMZ, en Y heb ik ook gelezen, en ik kan me voorstellen dat die reeksen op dat vlak wat het zelfde doen: gewone mensen in uitzonderlijke situaties brengen en hun karakter uitdiepen en laten evolueren. Met dat verschik dat DMZ en Y geen zombies hebben :)
Wat niet wil zeggen dat ik denk dat TWD niet de moeite is he, misschien begin ik er ooit wel eens aan, maar vorlopig heb ik die drang helemaal niet.
Geplaatst op 03/02/2013
Citeren
Schoonheid is dan toch alleen voor het getekende deel toch, verhaal komt nogthans niet boven een gemiddeld Sus en Wis verhaal. Puur bagger die Schuiten als scenarist.
Geplaatst op 04/02/2013
Citeren
Origineel geplaatst door hego
Puur bagger die Schuiten als scenarist.
Ik ben het met je eens dat het niet het beste verhaal is dat hij getekend heeft, maar puur bagger zou ik het niet noemen, en ik zal nooit iemand afschrijven als scenarist na amper 1 scenario :)
Geplaatst op 04/02/2013
Citeren
Voor mij is het niet volgen van TWD puur een kwestie van prijs. Het moet een beetje een betaalbare hobby blijven, en dan speelt prijs een belangrijke rol bij het kiezen van series-om-te-volgen.
Als de TV-serie de stripreeks volgt, vind ik het ook geen zombie-reeks. Vooral een studie van menselijk (wan)gedrag in moeilijke omstandigheden.
Wel ga ik heel vaak af op de beoordelingen en zeker op de recensies hier om nieuwe reeksen te ontdekken. So please keep up the god work.
Geplaatst op 10/02/2013
Citeren
Origineel geplaatst door
Voor mij is het niet volgen van TWD puur een kwestie van prijs. Het moet een beetje een betaalbare hobby blijven, en dan speelt prijs een belangrijke rol bij het kiezen van series-om-te-volgen.
Volledig mee eens! Dat was ook de reden dat ik die in het Engels heb gekocht. Meer dan 1000 bladzijden voor €25 vind ik wel erg betaalbaar, de vervolgen moeten maar wachten tot er weer een integrale verschijnt ('k heb geduld).
Geplaatst op 11/02/2013
Citeren