Kuifje in Congo

Crew
5316
http://static.skynetblogs.be/media/10565/dyn010_original_506_700_pjpeg_3393_d6fcf64e21c8a62e19ae685169c81597.2.jpg

Het Hof van Beroep heeft een uitspraak gedaan over de rechtszaak in verband met 'Kuifje in Congo'. Ter herinnering er waren twee organisaties (Le Conseil Représentatif des Associations Noires (Cran) en de Congolees Bienvenu Mbutu Mondondo) die vonden dat de strip racistisch was. Het Hof heeft nu de Rechtbank van Eerste Aanleg gelijk gegeven in zijn uitspraak dat er van racisme geen sprake was.

Het uitgebreide artikel vindt u hier.
Geplaatst op 05/12/2012 Citeren
witam
Geplaatst op 05/12/2012
't zou er nog aan mankeren... dan kunnen ze alle literatuur en filmen in een keer bannen... man je hebt toch mensen met tijd en geld te veel.
Royale de luxe
Geplaatst op 05/12/2012
Crew
13303
Tja, 't is zoals Sleen onder zijn voeten krijgen omdat het Afrikanen tekende met dikke lippen en een platte neus. Ja sorry hoor, maar hoe kan je dat nu racisme noemen?
Surya
Geplaatst op 05/12/2012
Crew
4173
Om kort te zijn: gerechtigheid is geschied :)
woelfie
Geplaatst op 05/12/2012
351
ik heb ondanks ik normaal vlug ben voor kuifjes artikels te posten het expres niet gepost,ik vond en vind het ronduit belachelijk...de strip is in die tijdsgeest gemaakt punt uit..en nu omdat er ne (lelijk woord) efkes ne strip heeft opengeslagen en dat gezien heeft,ohneee dat mag niet zenne!ze staan zelf nog niet verder dan de oertijd qua mentaliteit en geestelijk iq maar owee,er heeft 50 jaar geleden een tekenaar een negerke met een strooien rokske getekend wat een schande!daar moet ik een zaak van maken en het liefst op kosten van de belastingbetaler want ik heb geen geld,laten we daar eens een scene rond beginnen!... :rolleyes: (gelieve het sarcasme en dramatisering erbij te nemen)
hebben ze nu echt geen ander en belangrijker zaken te bedisselen?
net zo totaal van de pot gerukt als de zaak rond zwarte piet,wat dat is toch zo een schande!...en tzijn weer de gekleurde jongelingen die er een zaak van maken..als ze maar boel kunnen schoppen..
wat gaan ze doen,de oude strips van vandersteen,jommeke en lucky luke ook verbieden?want daar werden de chinezen en negers o zo stout getekend en gecarikaturiseerd... :rolleyes:
hebt ge er een probleem mee gekleurde medemensen,lees de strips dan niet en ga nog wat rel schoppen op straat,doen ze toch zo graag....
deze tekeningen en reeksen zijn onze culturele erfenis,get over it!
ik zal er maar over ophouden want andes zeg ik nog iets dat niet mag eheh,maar ik kan me in die zaken zo opwinden he.btw de rechter heeft in het hoger beroep ook gezegd van manneke doet niet belachelijk,ge krijgt geen gelijk....
volgende week staat er mss ergens een romein in de krant omdat hij het racistisch vond dat obelix de romeinen een pak slaag gaf in asterix?lol
lagaffe
Geplaatst op 05/12/2012
351
btw,nix tegen de reeks bedoeld,maar vb een voorbeeld;in de reeks van urbanus,daar word er pas nogal over de schreef gegaan met spot en ga er eens over met alle soorten van mensen die wat anders zijn,maar daar word niets over gezegd,waarom niet?tis maar ne strip he mensen,tis voor de fun!
sjeezus get a life,die zijn gewoon allemaal op geld of aandacht uit....
btw: het is wel raar dat er eentje uit afrika waar nota bene de rechten van de mens totaal met de voeten getreden word en erger,die hier effe komt klagen van:jama meneer das wel racistisch zenne die prentjes van 50j geleden :rolleyes:
lagaffe
Geplaatst op 05/12/2012
Crew
4173
We moeten eerlijk zijn, dit is geen alleenstaand geval: ook in de US of A zijn lange tijd niet alle albums (met name Kuifje in Congo) beschikbaar geweest, en ook zweden heeft zijn steentje "bijgedragen":

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120925_00311469
Geplaatst op 07/12/2012 Citeren
woelfie
Geplaatst op 07/12/2012