Hallo Veter,
Bedankt voor je commentaar!
Origineel geplaatst door Veter
Zou het misschien ook mogelijk zijn wat uit te kijken bij het toevoegen van de achtercovers? Je voegt regelmatig achtercovers toe die niet passen bij het uitgavejaar, en dat wordt niet altijd opgemerkt.
Als je een achtercover toevoegt waar er al 12 verschenen albums in de titellijst staan, terwijl er op dat ogenblik (--> het uitgavejaar) nog maar 9 verschenen zijn, maak je er eigenlijk een foute uitgave van in plaats van een mooie aanvulling toe te voegen...
Origineel geplaatst door Veter
Peeet, nog een tip: als je een andere uitgave van een bestaand album toevoegt, kan je het uitgavejaar wijzigen door in het betreffende vak een ander jaar in te tikken. Je lijkt altijd het uitgavejaar te laten staan, wat voor die heruitgave dan niet meer klopt en je eigenlijk een foute uitgave toevoegt.
Als je het uitgavejaar niet kan opmaken uit de reeds verschenen albums in de titellijst, kan je misschien best een opmerking voor de mods toevoegen dat het uitgavejaar waarschijnlijk niet klopt en dat dit moet nagekeken worden...
M.b.t. bovenstaande nog even het volgende (zijn we bijna weer terug bij de openingspost! ;)
Bij deze dan toch maar even een "verweer" mijnerzijds (het doel is uiteraard het verkrijgen van een zo compleet mogelijke database).
Ik meen mij een eerdere "discussie" rond het punt van data uitgiften te herinneren, ik kan alleen het topic/de post(s) niet meer terugvinden.
Als ik het mij goed herinner/bergrepen heb, was daar het uitgangspunt dat bij onduidelijkheid het initiële jaar bleef staan bij een heruitgave waar de datum niet eenduidig vermeld staat (dit is althans mijn uitgangspunt geweest de afgelopen periode).
Voor het bepalen van het datum/jaar uitgifte, gebruik ik in de basis zowel de datum copyright (Nederlandstalige uitgave), als de datum in het D-nummer.
Een datum bepalen op basis van het aantal titels zal in een groot aantal gevallen een goede indicatie geven, maar gaat m.i. fout op het moment dat:
- er meerdere jaren tussen het uitgeven van albums zit. Een herdruk kan dan namelijk in de gehele tussenliggende periode uitgegeven zijn.
- er heruitgaven van heruitgaven zijn (Kuifje bijv.). Alle titels staan al op de achterzijde, het verschil is dan bijvoorbeeld alleen een toegevoegde barcode.
- de informatie niet klopt. Als je het album 2 van Bollie en Billie bekijkt, dan is er een heruitgave uit 1984, met maar 5 titels op de achterzijde terwijl er in 1984 al 20 albums uitgegeven waren.
- er op de achterzijde al kennis wordt gegeven van de titel van het volgende album (in een cyclus bijv.). Zie album 5 van de reeks Luka.
Vandaag zag ik overigens bij de reeks Luc Oriënt dat er bij een aantal albums jaartallen bij uitgaven stonden die 1 jaar afweken van mijn albums, ik weet niet waar deze vandaan komen, dus ik kan niet uitsluiten dat er in de voorgaande jaren eerdere uitgaves zijn geweest.
Het aanpassen van de datum zou dan kunnen betekenen dat er uitgaven verdwijnen!?
Resumé:
Aangezien ik me niet voor kan stellen dat ik de enige ben die met dit "probleem" te maken heb; is het mogelijk dat je in het topic met daarin de uitleg over hoe albums toe te voegen, een uitleg opneemt over hoe een datum bepaalt moet/kan worden en welke communicatie er moet volgen als dit niet toegepast kan worden.
Lijkt mij voor zowel de "uploaders" als de moderators makkelijker werken.
Aangezien het probleem zich toch enigszins beperkt tot de vroege delen van de populaire reeksen (met een enkele uitzondering) zal ik deze t.z.t. nog eens controleren.
Dan nog even een tweetal andere punten, waar ik persoonlijk mee zit (en mogelijk ook anderen):
- als ik een nieuw album of uitvoering toevoeg, kan ik dit album pas toevoegen aan mijn collectie, na goedkeuring. Dat betekend dat ik bij moet houden welke albums ik heb toegevoegd, deze weer moet "opzoeken", en toevoegen aan mijn collectie. IS het misschien een optie om al bij het toevoegen van het album al aan te kunnen geven dat je het in je collectie hebt?
Het gaat mij overigens niet zo zeer om het "omslachtige" toevoegen, maar meer om het risico dat ik een albums vergeet toe te voegen waardoor mijn collectie niet meer compleet is.
- is het misschien een optie/mogelijkheid dat ook het ontbreken van covers in een hogere resolutie, aangemerkt wordt als ontbrekende informatie? Ik bergrijp dat er nog wel eens wat afgekeurd wordt, danwel dat ik zelf vergeet deze toe te voegen. Normaliter als ik een reeks "afgehandeld" heb kom ik er niet meer op terug. De informatie is dan niet zo compleet, als deze zou kunnen zijn. Terugkoppeling als iets afgekeurd wordt is natuurlijk ook een optie!
Goed, ik wacht nog maar even met het controleren van Lucky Luke...!
Op naar een heeeele uitgebreide complete database... :))