Op 6 juni verschijnt Adieu, het derde en laatste deel van Marvano’s historische striptrilogie Grand Prix.
Aan de vooravond van de oorlog zijn ze met een handjevol waaghalzen die voor een uitzinnige menigte de dood recht in de ogen kijken in bolides die tegen meer dan 300 km per uur over duizelingwekkende
circuits scheuren. Tegelijk zijn ze in Duitsland met duizenden om het ‘mannetje’ dat hen voedsel, geld en eerherstel belooft naar het kanselierschap te voeren. Het verdrag van Versailles uit 1919, das Diktat von Versailles, betekende de vrede tussen de geallieerden en de Duitsers en legde de Duitse militaire lucht- en ruimtevaart strikt aan banden. Maar Hitler is ervan overtuigd dat de sterkte van zijn regime schuilt in technologische kennis en vooruitgang. Hij omzeilt de engagementen van Versailles en maakt van de autosport een hefboom voor zijn gevreesde militaire project. Het naziregime maakt zo van de zegelustige en onverschrokken piloten de vaandeldragers van een
herboren nationalisme. De opgang van het naziregime samen met die van de Duitse racepiloten: dat zijn de twee parallelle thema’s die centraal staan in het drieluik Grand Prix. Naar goede gewoonte heeft Marvano zich uitgebreid gedocumenteerd. Zijn kennis van de historische context, inclusief de ontstaansgeschiedenis van de autosport en mechaniek, gaat tot in de puntjes. Kleding, muziek en taferelen uit het leven van alledag:
Marvano weet de tijdsgeest minutieus te vatten. Net echt! Die precisie uit zich ook in het trefzeker realistisch tekenwerk. Zo zijn de tekeningen van de raceauto’s uit het interbellum ronduit verbluffend. In de geest van de Klare Lijn staan bladspiegel en kadrering in dienst van een relevante afwikkeling van de plot.
Grand Prix lijkt dan wel lichtvoetig, toch overstijgt het verhaal de anekdotiek van de racerij. Onderhuids is de dreiging voelbaar. Van de rassenwetten van Nürnberg over de herbewapening van Rijnland tot de
Anschluss: tussen de scenes uit de autosport door verweeft Marvano de historische gebeurtenissen in deze ‘docufictie’. Maar Grand Prix is in de eerste plaats een stripverhaal, “een fictief verhaal dat had kunnen gebeuren”. Zo loopt in dit derde en laatste deel Leslie Toliver in de
kijker. Hij had een Brits piloot in loondienst van een Duits raceteam kunnen zijn. Een man die viel voor de charmes van een Joodse en die ondanks alles keuzes moet maken. Wars van zwart-witdenken houdt
Marvano zich bij de feiten. De lezer moet er zelf maar over oordelen in eer en geweten...
Expo Marvano
In de Antwerpse bibliotheek Permeke loopt vanaf 1 juni een expositie met werk van Marvano.
Grand Prix - Adieu verschijnt in een gekartonneerde uitgave van 56 pagina's 13.95€
Geplaatst op 28/05/2012
Citeren
Mooie en terechte omschrijving, Royale! Inderdaad knappe albums. Ik moet dringend eens op zoek gaan naar deel 1 dat helaas nog niet in m'n bezit is.
Geplaatst op 28/05/2012
Citeren