https://public.bay.livefilestore.com/y1p6nM61myDncu635RMv89jPdmACEbM2LRdbwKCqeX2wrQBKgQjtoeiNFkbZHDpoGoN7gc3FZV9g00R0erXqneOBA/12.004.Logo.jpgLeon Van Bel is machinist-onderhoudsmonteur van Schoonheid, een razendsnelle stoomlocomotief. Hij kent zijn vak op zijn duimpje en kan zijn machine onder om het even welke omstandigheden veilig naar haar bestemming leiden. Maar die omstandigheden verslechteren zienderogen. Om onverklaarbare redenen stijgt het water vrijwel in het hele land en steeds meer spoorlijnen raken overstroomd. De spoorwegen naderen hun einde. De autoriteiten hebben gekozen voor verkeer door de lucht. Voortaan worden zowel personen als goederen met kabelbanen vervoerd. Leon ziet de spoorlijnen verdwijnen en zijn collega’s in dienst treden van de kabelbaan. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen. Hij laat zijn machine niet naar de schroothoop vertrekken. Hij gaat nog liever dood.
https://public.bay.livefilestore.com/y1pb9W5qi28jjAumFx2ZnTzGq5oJj1AtZaqmbNwFi137sgEjrX6vieCI9dpO5vXzG7D4CAOOp5LxJ1OhVDxZkXeng/Schoonheid---F11.jpgMAAK KENNIS MET SCHOONHEIDHij heet Leon Van Bel, hij is over de vijftig en sinds meer dan drie decennia is hij onderhoudsmonteur machinist op de 12.004, een stoomlocomotief. Leon kent zijn Twaalf van haver tot gort. Het spoor is zijn leven. Wanneer de overheid besluit om ten gevolge van het wassende water over te schakelen op elektriciteit en kabelbanen, kan de oude Van Bel het niet verkroppen dat zijn trouwe machine zal worden gesloopt. Hij zal de Twaalf, zijn Schoonheid, redden – ongeacht de prijs.
https://public.bay.livefilestore.com/y1p9j95jb0h0KCqLOdskM-bSZGZEkL2WVpLSL8JFa57aEQ7w-wiObEinCiHkuRShzyltEG7jX6mQ115Ko1fWzRqxw/Schoonheid---F13.jpghttps://public.bay.livefilestore.com/y1p9KaSNU1uIZ6Me59jm3WBhkgRrfuderjxFIqpbwKn8DhxqXclN2RLYwagPIr-x0Ss8beIKyuphkGuyrunaGJqEw/Schoonheid---F3.jpghttps://public.bay.livefilestore.com/y1pOU8dLrLL-7_tCkd7l0VCbmpOcXlaDnDT6mnlED0Y05qrNPQKCxotZzNKO71PlRq1KzglI2eKV0NbV5kbGnqzaA/Schoonheid---F4.jpgFrançois Schuiten, voor het eerst in zijn loopbaan als stripmaker op de solotoer, toont zich als onderhoudsmonteur-machinist van Schoonheid op het toppunt van zijn kunnen. Met dit boek bevestigt hij zijn enorm talent als tekenaar en verteller, maar geeft hij er bovendien blijk van een volleerd scenarist te zijn. Schoonheid lijkt het een verhaal van een man
die vooruitgang afwijst – dat is althans de gevolgtrekking die een onoplettende lezer zou kunnen maken aan de hand van deze tachtig pagina’s. Maar het is vooral het verhaal van een opvolging: een vrijgevochten jonge vrouw, stom sinds haar geboorte, neemt de plaats in van een vermoeide oude man. De opvolging van de mensen die zien hoe hun generatie afstand doet van gereedschap en kennis. Daarin schuilt ook de kern van Schuitens gedachtegoed en zijn oude fascinatie met industrieel erfgoed, met de sporen die onze voorgangers hebben achtergelaten en de manier waarop zij die na hen komen, ermee omgaan. In dat licht beschouwd is Schoonheid geen strip over de afwijzing van de moderne tijd, maar een hartenkreet voor het behoud van materieel en immaterieel erfgoed. Het was tijdens het werk aan een toekomstig spoorwegmuseum in Brussel dat de scenograaf Schuiten de scenarist Schuiten op het idee voor dit verhaal bracht. Luisterend naar de verhalen van oud-machinisten en stokers die nog met de laatste stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen hadden gereden, was hij eerst ontroerd en daarna opgetogen. Hij had deze machines kunnen liefkozen, bekijken, tekenen en fotograferen – kortom, zich eigen maken. Hij had geleerd ervan te houden, op eenzelfde manier als Leon Van Bel. Leon heeft trouwens de trekken van een van de oud-spoorwegmensen met wie de auteur kennismaakte. Edgard, een van de andere hoofdrolspelers in dit verhaal, is niemand minder dan filmmaker Jaco Van Dormael, regisseur van Toto le héros en Le Huitième Jour, een vriend van Schuiten, met wie hij samenwerkte voor de decors van zijn laatste film Mister Nobody.
https://public.bay.livefilestore.com/y1pSZNVy1iOCc5Nq2Dam48Od8tha2OLWaHn0A3vcpG4Knj_S_DX2QFDTHv2oovlTFeXknMYqu5PUUIPvICUYEaUxw/Schoonheid---F12.jpgTERUG NAAR DE WERKELIJKHEID OM DE VERBEELDING TE PRIKKELENOp zijn tekentafel staat een model van de 12.004 en liggen tientallen foto’s door elkaar:
portretten van vrienden of kennissen die hij op papier tot leven wil wekken. Voor elk van zijn boeken is François Schuiten eindeloos lang bezig om, eerst met potlood en daarna met pen, de werkelijkheid zo nauwgezet mogelijk in beeld te brengen. Zonder twijfel wil hij eerst de wereld doorgronden door hem te tekenen. Maar de precisie waarmee
hij keer op keer verder werkt aan het inkten van één bepaald plaatje, is mede ingegeven door het verlangen om denkbeeldige werelden een schijn van realiteit te geven. Waar het gaat om steden, machines of zelfs kleding, laat Schuiten niets aan het toeval over. En wanneer hij Ilya in Schoonheid enkele danspassen laat maken, heeft hij die eerst uitgebreid in zijn atelier naar levend model getekend. François Schuiten is niet alleen geobsedeerd door schoonheid, maar vooral ook door waarheid. Perspectieven, verhoudingen, beweging, alles moet zich voegen naar de tekening.
De uitgekiende afsnede van zijn cadrages vormt een essentieel onderdeel van Schuitens tekenstijl. Ook in Schoonheid zijn daarvan weer enkele schoolvoorbeelden te zien. Leon Van Bel is alleen met zijn machine. De schaal benadrukt de enorme afmetingen van de 12 en grijpt de lezer bij de keel.
Zonder dat de vertelling en de eisen van het verhaal worden verwaarloosd, springt de evenwichtige opbouw van de platen onmiddellijk in het oog. Duizelingwekkende diagonalen, wisselende standpunten en beeldcontrasten:
de camera van Schuiten filmt zijn onderwerp van dichtbij of veraf, zonder ooit te zwichten voor verleidelijke vertekeningen. Het is alsof alles met een 50 mm-lens is gefilmd. Zo dicht mogelijk bij de wereld zoals
die is. In werkelijkheid of in zijn verbeelding.
https://public.bay.livefilestore.com/y1p9Zp_sO4Nm7mFfUsjcET2lPZDcBpYsTAFyv8CTHD2s6XGvXjli7b7Xh01bg-4iXjKwiFqQajwflBM4PPDH6SGLA/Schoonheid---F10.jpgDE 12.004 OPENT DE WEG NAAR EEN SAMENWERKING MET DASSAULT SYTÈMESDuik in het grafisch universum van François Schuiten!
Dassault Systèmes bundelde zijn krachten met Casterman om striplezers met behulp van experimentele 3D-technologie een nieuwe ervaring te bezorgen: een strip die een vervolg krijgt in de digitale wereld. Vanaf april 2012 kunnen de lezers op de site
www.12-ladouce.com twee ervaringen opdoen naar aanleiding van de strip Schoonheid. De ene, in enhanced reality, maakt het mogelijk de locomotief te laten rijden en te besturen met de strip als enige bedieningshendel (de schutbladen zijn speciaal voor dit doel gemaakt). De andere, in virtual reality, maakt een 3D-reis onder water mogelijk.
De teams van Dassault Systèmes hebben nauw met François Schuiten samengewerkt om de emoties die zo eigen zijn aan de strip, in deze ervaringen te verwerken. 3D-ervaring in enhanced reality Met industrieel 3D een beeldbepalende machine van de jaren dertig conserveren. Deze locomotief, de ‘titelheld’ van de strip, heeft in de jaren dertig echt bestaan. De gestroomlijnde stoomlocomotief was de snelste van zijn tijd. Van de zes locomotieven die van de serie Type 12 zijn geproduceerd, is alleen de 12.004 bewaard gebleven. De bouwtekeningen van deze locomotief zijn helaas voor het grootste deel verloren gegaan of in de
loop der jaren onleesbaar geworden. Ook is er vrijwel niets over van de kennis waaraan dit technische hoogstandje zijn bestaan dankt.
In het kader van zijn programma voor het behoud van industrieel erfgoed heeft Dassault Systèmes besloten dit mechanische wonder herboren te laten worden met behulp van zijn voor industriële doeleinden bestemde 3D-technologie. Aan de hand van de schaarse nog bruikbare tekeningen en door de echte 12.004 te digitaliseren werkt een team van enthousiastelingen aan een digitaal 3D-model van wat ooit het boegbeeld van de stoomtractie was. Deze reconstructie zal trouwens een centraal onderdeel zijn van de website waarop de gebruikers de mechanische en de cinematografische elementen waaruit het model is opgebouwd, zichtbaar kunnen maken.
Naast een speelse kant zal het ook een belangrijke educatieve functie hebben. Door dit onbekende industriële pronkstuk nieuw leven in te blazen, draagt Dassault Systèmes bij aan de overlevering van een rijk erfgoed aan de volgende generaties en wekt het zo wellicht het enthousiasme van de ingenieurs van morgen.
https://public.bay.livefilestore.com/y1p6cai6FnyNulP1i493cguel4Mx2BWSF0aATPXO7WDztjdXO4ZFSKqFW6R4eZRZZRlsV0zjy8biMCq2yYOYMByWg/Schoonheid---F9.jpghttps://public.bay.livefilestore.com/y1p6cai6FnyNul6x6Ck21gLQeSFI-v-AxGi8Z9_Moedu9tK4DSho85eKlD5wKrOlfXN0gkHvcwxsfNjcz225IlKhw/Schoonheid---F8.jpghttps://public.bay.livefilestore.com/y1pOU8dLrLL-79zbVS9-ZZrn6mSuwC25PI1Pa0uhUBUwDISLSpfOfpLIzG8jzidbkYmApfYSomV210CM3tQbdZlQg/Schoonheid---F7.jpgLeuven, 18 april 2012. Dat de stoomlocomotief type 12 Atlantic een unieke getuige van de rijke Belgische spoorweggeschiedenis is en ooit de snelste ter wereld, is geen nieuws voor ingewijden. Dat François Schuiten nu ook een album aan hem opdraagt, geeft extra glans aan een van de mooiste stoomlocomotieven ooit in België gemaakt. Na meer dan vijftig jaar gelogeerd te hebben in de museumbewaarplaats van Leuven, waar het album vandaag werd voorgesteld, is er ook een glansrol weggelegd voor de locomotief type 12 in het toekomstige spoorwegmuseum. Ook bij dat project is François Schuiten nauw betrokken.
De Belgische spoorwegen waren een voorloper op allerlei vlakken: de eerste spoorlijn op het Europese continent werd op 5 mei 1835 geopend tussen Brussel en Mechelen. Brussel was hiermee de eerste hoofdstad in de wereld met een treinverbinding. De spoorwegen lagen mee aan de basis van de industriële revolutie in België en waren een bron van technische vooruitgang en socio-economische ontwikkeling. De Belgische spoorwegen beschikken over een schat aan historisch materiaal ter illustratie van dit rijk verleden. Sinds de creatie van de NMBS-Groep in 2005 ontfermt de NMBS-Holding zich over het behoud en de herwaardering van het historisch patrimonium. De uitgebreide collectie bestaat uit treinmaterieel, objecten, maquettes, archieven, foto-en filmmateriaal.
Het type 12 Atlantic is een van de mooiste stoomlocomotieven die ooit in België is gemaakt en nog steeds de trots van de historische spoorwegcollectie. Van deze gesofisticeerde machines, met een voor die tijd indrukwekkende stroomlijn en monumentale wielen met een diameter van meer dan twee meter, werden zes exemplaren gebouwd bij Cockerill in Seraing. Ze verschenen vanaf 1939 op het Belgische spoorwegnet en waren van de meest robuuste van hun soort voor die periode. Op 12 juni 1939 werd een rit georganiseerd van Brussel-Zuid naar Oostende-Kaai. De locomotief 1202 sleepte 4 metalen I-rijtuigen en legde de afstand van 114,3 km af in één uur, met één minuut stilstand in Brugge. Het traject tussen Brussel en Brugge leverde de NMBS de Blauwe Wimpel op voor de snelste stoomtrein ter wereld. De afstand van 92,4 km werd afgelegd in 46 minuten. Hij haalde een topsnelheid van 165 km/h en een gemiddelde snelheid van 121 km/h. De stoomlocomotief werd commercieel ingezet op de lijnen Brussel-Oostende en Brussel-Doornik-Rijsel. Vier jaar voor de stopzetting van het stoomtreintijdperk in België (1966), kreeg de laatste locomotief type 12 een plaatsje in de museum- bewaarplaats van Leuven. Hij zou nog wel geregeld rondrijden voor historische ritten en bij speciale gelegenheden.
HET INTERVIEW
Enige tijd geleden kregen we ook de kans om François Schuiten beter te leren kennen in een zeer uitgebreid interview, dat kan je lezen door op een van de 2 delen te klikken.
Deel 1 -
Deel 2https://public.bay.livefilestore.com/y1pVqvsOU1fyNEph9OTTB4BLUZ3TUMl1XHqX6iqou4IwGFW7e0Dy0vptZP8wNXzrRlpgMe6vq76gF00wlGdnU6t6g/Schoonheid---F1.jpg