PERSBERICHT
De internationaal bekende striptekenaar Minck Oosterveer is zaterdag 17 september bij een eenzijdig motorongeluk om het leven gekomen. Oosterveer (Dordrecht, 19 juli 1961) werd bekend door zijn krantenstrips voor De Telegraaf (Zodiak en Nicky Saxx) maar legde zich de afgelopen drie jaar toe op het maken van nieuwe avonturenverhalen voor het stripblad Eppo.
Samen met zijn vaste scenarist Willem Ritstier maakte hij onder andere de western Ronson Inc. en De kronieken van de Buitenring, een spin-off van de populaire reeks Storm, waarvan deze week het eerste deel in de boekhandel verscheen.
Minck Oosterveer werd sterk beïnvloed door de Amerikaanse striptekenaars Milton Caniff, Alex Raymond en Will Eisner en hij ontwikkelde een eigen stijl, waarin zijn lijnvoering uniek was. Naast zijn series voor zijn Nederlandse uitgever Don Lawrence Collection werkte Oosterveer aan stripseries voor o.a. de Amerikaanse uitgevers Boom Publications (The Unknown) en Marvel Comics (Ruse). Oosterveer was één van de weinige Nederlandse striptekenaars die daadwerkelijk was doorgebroken in de Amerikaanse stripwereld.
Uitgever Rob van Bavel van Don Lawrence Collection reageerde geschokt op de dood van Oosterveer. "Een groot talent is uit ons midden gerukt. Een week geleden signeerde hij nog trots zijn nieuwe album tijdens Stripfestival Breda en sprak hij enthousiast over zijn Amerikaanse avontuur. Dat is nu allemaal voorbij. Dit is een enorme klap voor de Nederlandse stripwereld." Minck Oosterveer ontving dit jaar tijdens De Stripdagen in Gorinchem de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre.
http://www.stripdatabank.be/stripforum/viewtopic.php?p=417762#417762
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Niet dat ik Minck persoonlijk kende, maar op het ander forum hadden we al eens een gesprek, en hij poste zijn kijk op strips, zijn werk en nieuws, zijn trip naar de USA, foto's... Het is alsof ik 'm kende.
Rest in peace, mate !
;(
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
8o :( ;(
Hier ben ik even niet goed van...
Rust in vrede, Minck...
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Man Man Man, September 2011 gaat niemand vergeten als het op verlies van striptalent aankomt... echt spijtig dit slechte nieuws.
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Inderdaad een groot talent waarvan ik het gevoel had dat hij altijd een select publiek aansprak, en nu op 't punt gekomen was om een grote naam te worden. Echt jammer dat dat niet is kunnen gebeuren, hij had nog zo veel mooi werk in zich!
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
geschokt en verward van dit nieuws :(
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Fuck.
Ik heb het voorrecht gehad al een paar keer wat langer met hem te spreken, vooral over zijn werk, en sinds The Unknown was het duidelijk dat hij wat genoeg had van het "Europees" werk en eindelijk terug zijn draai had gevonden in de USA.
Zo jammer !
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Begon 'm ook pas net te ontdekken...
Zeer zeer jammer verlies voor de stripwereld. :(
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
8o
allez, hij begon net een verdiende faam te krijgen. Verschrikkelijk gewoon.
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Heel erg jammer, ik heb veel van zijn strips en vond zijn stijl van tekenen erg goed. Weer een verlies voor de stripwereld.
Geplaatst op 19/09/2011
Citeren
Zeer triest...
Veel sterkte voor familie & vrienden en een ieder die hem en zijn werk een warm hart toedraagt.
Geplaatst op 20/09/2011
Citeren
Ik ben er niet goed van... :(
Sterkte aan de familie
Geplaatst op 20/09/2011
Citeren
Geplaatst op 20/09/2011
Citeren
Mooie woorden over Minck Oosterveer op de site van BOOM studios...
MINCK OOSTERVEER, AN ETERNAL MASTER
Geplaatst op 28/09/2011
Citeren