Gilles Chaillet overleden

Geplaatst op 14/09/2011 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 14/09/2011
Crew
13303
Alhoewel dat de albums die hij maakte de laatste jaren niet meer waren wat ik zocht, heb ik zeker respect voor het tekentalent en vakmanschap dat de man had. Zijn zeer klassieke stijl kwam duidelijk uit de Martin school en was van uitstekende kwaliteit!
Surya
Geplaatst op 14/09/2011
Gilles Chaillet is geboren in Parijs, op 3 juni 1946. In 1976 vraagt Jacques Martin, die op zoek is naar een tekenaar om zijn reeks ‘Lefranc’ over te nemen, hem een aflevering te tekenen. De aflevering zal worden voorgepubliceerd in het weekblad Kuifje en is de start van Chaillets samenwerking met de geestelijke vader van Alex. Begin jaren 1980 waagt Chaillet zich aan een eigen reeks: ‘Vasco’. De eerste aflevering, ‘Goud en wapens’ zal in 1980 in het weekblad Kuifje verschijnen. De avonturen van deze nieuwe en innemende stripheld bewijzen dat Chaillet zich heeft ontwikkeld tot een vakkundig verteller en een uiterst geraffineerd tekenaar. De reeks 'Vasco' wordt tot de allerbeste historische strips gerekend (21 albums bij uitgeverij Le Lombard). In zijn adembenemend spannende en secuur gedocumenteerde verhalen roept de scenarist een ongebruikelijk beeld van de Middeleeuwen op, waarbij het – meer nog dan de koningen - de bankiers zijn die een doorslaggevende rol spelen bij de ontwikkelingen in West-Europa. Met behulp van dynamische beelden en uiterst nauwgezet, reconstrueert de tekenaar de historische werkelijkheid en zijn hang naar authenticiteit dwingt bewondering af.

In maart 2001 publiceert hij, met B. Capo als tekenaar, het eerste deel van de historische reeks ‘Tombelaine’ (Casterman). In januari 2002 schrijft en tekent hij ‘De laatste profetie’ en in augustus 2003 verschijnt ‘Intox’, een hedendaagse thriller die hij schrijft voor tekenaar Olivier Mangin (Glénat).In 2008 vertrouwt hij het tekenwerk voor ‘Vasco’ toe aan Frédéric Toublanc. Op scenario van Didier Convard tekent hij het eerste luik van ‘Vinci’ (Glénat).

Door Tom Vanhoren - Ballon Media
Royale de luxe
Geplaatst op 14/09/2011
Crew
7764
Vasco vond ik een schitterende reeks.

Groot verlies. 't Is me de maand wel. ;(
fluiten
Geplaatst op 14/09/2011