Eindelijk de kans gezien de laatste Thorgal.
De slag om Asgard , album waar toch veel rond te doen is, te lezen.
Daartoe heb ik ook de twee vorige delen eerst opnieuw doorgenomen, kwestie van ook nog eens mee te zijn met het verhaal zelf ... de leeftijd, you know :( ... .
Als je ze alle drie na mekaar leest valt dit 3de deel toch al bij al mee. Het verhaal rond Jolan wordt mooi afgerond , het verhaal rond Thorgal kabbelt inderdaad een beetje voort maar zal wellicht in het volgend album, De zwaardboot, zijn hoogtepunt kennen.
Wel blijf ik ongemeen gecharmeerd door de mooie, verzorgde tekeningen van Rosinski, bepaalde pagina's zijn echt stijlvol gestileerd, bijna kleine kunstwerkjes ... daar overtreft de meester toch wel de nevenreeks , De werelden van Thorgal met het eerste album rond Kriss van Valnor .
Daarnaast vind ik de reeks rond Thorgal zelf wel meer en meer de sprookjessfeer op te zoeken, daarentegen is die rond kriss van Valnor, rauwer en echter.
Tenslotte nog een paar puntjes die mij opvielen, vooral wat de cover betreft :
In tegenstelling tot de vorige delen wordt hier op de voorcover het nummer ( 32) vermeld ( bij de eerste drukken van de eerste delen van de reeks ontbrak die ook, bij de tweede druk en bij de latere delen werd dit wel systematisch vermeld). Enfin een klein detail.
Wel opvallende en totaal nieuw is dat bij de namen van de ateurs wel vermeld wordt wie de tekenaar en wie de scenarist is, ook bij de nevenreeks is dit het geval.
En tenslotte op de achtercover wordt vanaf nu het algemeen verhaal van het hoofdpersonage verteld in een zestal regels, ook zo bij de spin off .
http://images.comicbookcollector.net/large/36/36_262745_1_ThorgalBEL32DeslagvanAsgard.jpgDe reeks Thorgal zelf krijgt dan ook de ondertiteling :
" De goden hebben een mens op de proef gesteld."De werelden van Thorgal krijgt als ondertitel :
" Tussen het godenrijk en de werelden van het midden openen zich nieuwe horizonten. "