De aantekeningen van Darwin - Het oog van de kelten

Crew
7764
Een nieuwe reeks rond de man die "The Origin of Species" heeft geschreven. Darwin, geboren in 1809 en overleden in 1882. Hij was een Engels natuuronderzoeker, bioloog en geoloog en vooral bekend van zijn theorie dat evolutie van soorten wordt gedreven door natuurlijke selectie. Tijdens een onderzoekreis met het schip de Beagle bezocht Darwin zowat de halve wereldbol en ontdekte hij verschillende diersoorten die hij in de rest van zijn leven zou blijven onderzoeken en classificeren. Hij bestudeerde de plaatselijke dieren, planten, fossielen en geologie.

Samenvatting van deze strip: We zeggen en schrijven 1860. In de mijnstad Yorkshire gebeuren enkele gruwelijk moorden, gepleegd door een op hol geslagen roofdier. De Britse regering vraagt aan Charles Darwin, zijn verleden in gedachten houdend, om deze moorden te onderzoeken. En ook al heeft het gros van de critici ernstige twijfels over het kunne van Darwin, toch komt hij steeds dichter en dichter bij de waarheid.

Het verhaal is knap getekend door een in het Vlaamse landschap toch wel vrij onbekende tekenaar Eduardo Ocaña. Tot op heden was nog geen enkele strip van hem vertaald in het Nederlands. Wel was hij één van de tekenaars van Kookabura, namelijk van het 7de deel. Deze is momenteel lost in translation, maar weet dat de liefhebbers van deze serie hier ongelofelijk op zitten te wachten.
Zijn tekenstijl? Wel realistisch met hier en daar een abstract trekje. Niet negatief bedoeld, maar zijn tekenstijl is gewoon schitterend te noemen, maar soms laat hij hier of daar wel een steek vallen. Dit zal voor de gemiddelde lezer totaal niet opvallen omdat het verhaal in zo een rotvaart gaat dat je niet het gevoel hebt dat er hier geen hiaten te melden zijn.

De scenarist Runberg kan ik alleen verwijten dat hij aan een lichte vorm van luiheid lijd. Een gebrek aan achtergrondinformatie, die je eenvoudig via google vindt, maakt dat heel wat details in deze strip zijn verwaarloosd. Zo had Darwin een enorme weerzin voor alles wat bloed betreft, in het verhaal bevindt hij zich tussen enkele uit elkaar gereten lijken en verminkte paarden en dit bezorgde hem totaal geen braakneigingen. Ook was het zo dat Darwin vanaf 1837 een aanval van hartkloppingen en andere kwalen had die hem de rest van zijn leven bleven achtervolgen. Hij moest namelijk zijn werk opgeven door hevige maagpijnen, zweren en ander symptomen. In de strip wordt deze zieke man als een zuipende en prostitué-neukende man afgebeeld. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dus.
Ook wat het aantal kinderen betreft zit ik met een zekere onzekerheid. Op het moment van het verhaal zou hij Vier jongens en twee meisjes hebben. In het verhaal is dit iets anders. De vraag is alleen of het de bedoeling is om Darwin als Darwin op te voeren of is het gewoon de bedoeling om deze hoofdfiguur te gebruiken om dit spannende avontuur tot een goed einde te leiden. Persoonlijk ga ik voor de tweede optie.

Het verhaal is meeslepend, intrigerend en spannend. Het einde is pas het begin. Dit eerste deel bezorgd je een ongemakkelijk gevoel. En laat ons duidelijk zijn dat dit positief bedoeld is. Je krijgt nooit het gevoel van "Déjà voe" zoals onze Amerikaanse vrienden dit verwoorden. Spannend tot het einde en uitkijken naar het tweede deel. Soms verwijt men me wel dat mijn recensies nogal positief zijn, maar vermoedelijk wordt in het Vlaamse striplandschap al zulks een selectie gehouden dat de minder strip niet de kans heeft om door te dringen tot wat ons behelsd. En dit is mijn conclusie van dit verhaal dus ook. Spannend, goed getekend, plots vanjewelste en een angstaanjagende realiteit. Eén woord:Iloveit. :P
Geplaatst op 12/06/2010 Citeren
fluiten
Geplaatst op 12/06/2010
43
Hey,

Goeie recensie! Ik weet nog altijd niet of het iets voor mij zou zijn...
Is het verhaal realistisch of zitten er elementen in die niet zo geloofwaardig zijn, zoals het roofdier? Is het een bestaand dier of iets 'bovennatuurlijks' ofzo?

Darwin, geboren in 1809 en overleden in 1982
Darwin is precies wel heeeel oud geworden... :D

Groetjes,
Adinda
Geplaatst op 13/06/2010 Citeren
adinda
Geplaatst op 13/06/2010
Crew
7764
Origineel geplaatst door adinda
Darwin, geboren in 1809 en overleden in 1982
Darwin is precies wel heeeel oud geworden... :D

Dat is ons totaal ontgaan. :P

Enfin, aangepast.

En ik kan je vertellen dat het "monster", niet echt aards is en dat er wel wat ongeloofwaardige dingen worden bij gesleurd. ;)
Geplaatst op 14/06/2010 Citeren
fluiten
Geplaatst op 14/06/2010
Crew
13303
Origineel geplaatst door fluiten
En ik kan je vertellen dat het "monster", niet echt aards is en dat er wel wat ongeloofwaardige dingen worden bij gesleurd. ;)

Da's makkelijk, dan moet ik de reeks niet proberen :)
Surya
Geplaatst op 14/06/2010
118
Goeie recensie, met dat achtergrondonderzoek en zo...

Bij het doorbladeren van de strip vond ik het "kadavergehalte" nogal hoog naar mijn smaak, waardoor ik hem in eerste instantie heb laten liggen. Misschien te heroverwegen, naar deze recensie te oordelen...
scifiwim
Geplaatst op 14/06/2010
Geen slechte recensie, ook zeker geen slechte strip.
Persoonlijk vond ik de tekenstijl iets minder, maar dat is subjectief.
Het einde laat natuurlijk nog veel mogelijkheden open, het moet zeker niets buitenaards zijn. Het vervolg zal wel zeer goed moeten zijn om de reeks te doen slagen.
Centauri167
Geplaatst op 14/06/2010
384
Dank voor de recensie! Ben geïntrigeerd genoeg om de strip te willen proberen.

Maar klinkt inderdaad alsof Darwin niet erg natuurgetrouw wordt afgeschilderd. Vorig jaar nog een 960 pagina's tellende biografie van de man gelezen, dus waarschijnlijk ga ik helemáál met mijn oogbollen zitten rollen tijdens het lezen...
Jean-Paul
Geplaatst op 14/06/2010
602
Origineel geplaatst door Jean-Paul

Maar klinkt inderdaad alsof Darwin niet erg natuurgetrouw wordt afgeschilderd. Vorig jaar nog een 960 pagina's tellende biografie van de man gelezen, dus waarschijnlijk ga ik helemáál met mijn oogbollen zitten rollen tijdens het lezen...

Niet te veel van aantrekken. volgens mij is "Darwin" gewoon gekozen om a. het in de tijd te situeren en b. omdat de evolutietheorie een essentieel onderdeel van de plot zal blijken. Als de kwaliteit van het eerste deel zich doorzet wordt dit een prima (strip)verhaal, zonder historische of biografische pretenties.
ignoramus
Geplaatst op 14/06/2010
Crew
7894
Dat denk ik ook. :)
Veter
Geplaatst op 14/06/2010
384
Origineel geplaatst door ignoramus
Origineel geplaatst door Jean-Paul

Niet te veel van aantrekken. volgens mij is "Darwin" gewoon gekozen om a. het in de tijd te situeren en b. omdat de evolutietheorie een essentieel onderdeel van de plot zal blijken. Als de kwaliteit van het eerste deel zich doorzet wordt dit een prima (strip)verhaal, zonder historische of biografische pretenties.

Tuurlijk, ben ook niet iemand die zich *echt* druk maakt om dat soort dingen. Maar ik denk wel dat een meer realistische Darwin, ziekelijk, schuw en huiselijk als hij (na zijn zeereis) was, ook best een interessante anti-held had kunnen opleveren.
Geplaatst op 15/06/2010 Citeren
Jean-Paul
Geplaatst op 15/06/2010