Het was jaren geleden (meer bepaald bij het verschijnen van album 44) dat ik nog eens een album van Rik Ringers ter hand nam. Eigenlijk was ik wel nieuwsgierig naar de latere albums en had ik zin in een spannend detective-avontuur.
De ontgoocheling volgde echter gauw. Reeds van bij het begin kon dit verhaal me niet boeien. De dialogen zijn van een bedenkelijk niveau en het verhaal laat niet toe dat je zelf kunt puzzelen en de dader kunt ontmaskeren. Bij een goed detectiveverhaal kan je als lezer wél zaken afleiden en word je (al dan niet) op een verkeerd spoor gezet. In dit album blijven alle opties open, heb je er geen flauw benul van welke richting het verhaal uitgaat en worden op de koop toe alle motieven van de moordenaar op 1 moment prijsgegeven, waardoor hij of zij dan ook direct bekend is. Hierdoor verliest het verhaal veel spankracht. Ook passeren veel ongeloofwaardige zaken de revue: een moordenaar met rode clownsneus die op straat rondloopt? De media die berichten over de moorden zonder een robotfoto of omschrijving van diezelfde opvallende figuur te geven? Een schutter die er 's nachts in slaagt door een eerder gemaakt gaatje te schieten? En dan heb ik het nog niet gehad over een president die om de paar bladzijden van mening verandert wat de aanpak van de crimineel betreft. Dit en nog vele andere zaken en fouten ergerden me verschrikkelijk.
Ook het tekenwerk kan niet bekoren: de tekeningen zijn simplistisch en achtergronden zijn er nauwelijks te vinden. Het merendeel van de strip speelt zich af op een egaal gekleurde achtergrond. Moest het om een film gaan, je zou zeggen dat er geen budget was voor een decor. Ontgoochelend en saai!
Misschien dat het hier gaat om een eenmalige tegenvaller, maar ik heb er m'n twijfels over. Bij dit album bekruipt je het gevoel dat de scenarioschrijver en tekenaar de reeks beu zijn en gewoon verder blijven doen om een centje bij te verdienen. Ronduit jammer.
Geplaatst op 05/06/2010
Citeren
Dat lijkt me geen verrassing. Ik heb het album niet gelezen en ben het ook niet van plan. Dit is een reeks die al heel lang dood is en die door de makers of de uitgever al lang had begraven moeten zijn...
Ik heb me trouwens ook veel te lang door mijn verzamelwoede laten leiden en deze reeks veel te lang gevolgd en een hele berg bedorven albums gekocht en in mijn kast staan.
Met grote letters: Te mijden!
Geplaatst op 05/06/2010
Citeren
Het rare is dat het album toch een bovengemiddelde score had voor ik mijn score toevoegde. Blijkbaar wordt de reeks wel nog gesmaakt door een aantal mensen...
Geplaatst op 06/06/2010
Citeren
Niet te snappen. Het voordeel van Rik Ringers is dat de spanning wel kan oplopen in elke uitgebrachte strip, maar herlezing kan totaal geen sprake zijn.
Eens je het plot kent hoeft het dus niet meer. En laat ons dit nou net het probleem zijn met vele strips van dit genre. :(
Geplaatst op 06/06/2010
Citeren
Is dat niet wat de paradox van dit soort langlopende reeksen?
Wie het al lang opgegeven heeft, en de albums niet meer leest, geeft geen score meer (die waarschijnlijk heel laag zou zijn). Degenen die ze toch nog lezen zullen eerder fans zijn en geneigd zijn een minder kritische hoge score te geven...
Geplaatst op 06/06/2010
Citeren
Origineel geplaatst door Veter
Is dat niet wat de paradox van dit soort langlopende reeksen?
Indeed it is. :(
Geplaatst op 06/06/2010
Citeren
tjah, dat geldt op zich niet eens enkel voor langlopende reeksen.
dingen waarvan ik weet dat ik ze bagger zal vinden lees ik niet, en kan ik dus ook niet de baggerscore geven die ze verdienen :D
iig gaan die minder gelezen albums met de huidige berekeningswijze de reeksscore minder beïnvloeden, dat is al een goede zaak..
Geplaatst op 06/06/2010
Citeren