Jommeke - Savooien op Galapagos

250 Jommeke albums op 51 jaar tijd, gemiddeld zijn dat ongeveer vijf albums per jaar. Dat is een prestatie die veel reeksen hem niet nadoen. Zeker niet als je bedenkt wat de basisregel voor de avonturen van deze pientere knaap is: dat hij tochten beleeft waarin geweld geen plaats heeft.
Ik vertel niets nieuws voor velen onder ons. Ongeveer iedere bezoeker van deze site – op een verdwaalde Nederlander na – is waarschijnlijk met Jommeke opgegroeid of heeft minstens enkele van zijn avonturen gelezen. Jommeke werd voor het eerst in stripvorm uitgegeven in 1951, met het verhaal ‘De jacht op een voetbal’. Dat was het startschot voor heel wat avonturen die de lezer meenemen naar alle uithoeken van de wereld.

Voorafgaand aan het verschijnen van ‘Savooien op de Galapagos’, dat weliswaar al te lezen was in Het Nieuwsblad, werd een heuse campagne opgezet. Jeugdige creatieve fans konden hun eigen cover voor dit jubileumalbum inzenden, de winnaar zou zijn eigen ontwerp terugzien op de kaft van een zeer gelimiteerde uitgave. Amateur-kunstcritici, fans en kennissen van de jonge ontwerpers konden hun stem uitbrengen op de inzendingen en dat bleek een groot succes: er werd per dag meer dan 25.000 keer gestemd. De winnende cover werd vanochtend samen met het album gelanceerd op een – uiteraard – feestelijk evenement!

Maar laat ons het even over de strip zelf hebben. Om het verhaal een faire kans te geven, heb ik een stapeltje oudere albums bovengehaald. Onder andere ‘De plastieken Walvis’, ‘De tocht naar Asnapije’, het iets recentere 'Fifi Kampioen' en nog enkele andere exemplaren werden herlezen. Een paar uurtjes afzondering leverden volgende conclusies:

Wat leuk was om te zien, is dat niet Jommeke de hoofdrol speelt in dit verhaal, maar wel zijn vader Teofiel. De man wordt geplaagd door een hardnekkige hik waar hij maar niet van af raakt. Hij probeert al het mogelijke, maar zonder succes. Om het op zijn manier te vertellen: “Ik heb mijn adem ingehouden tot ik bijna stikte, liters water gedronken en belachelijke versjes afgerammeld, maar zonder soelaas”. Tenslotte gaat hij dan maar naar de dokter, die hem doorverwijst naar het ziekenhuis. Daar komt net ook de schildpad Teofiel binnen voor controle, en je kan het al raden, daar begint het avontuur, of zeg maar de lijdensweg van Teofiel (de vader van Jommeke, niet de schildpad), pas echt.

Het tekenwerk is als vanouds. De uitgever ziet er goed op toe dat Jommeke en de anderen dezelfde blijven als die waarmee ik ben opgegroeid.
Het verhaal is zeker niet slecht, al is het zeker niet de beste Jommeke (niet onlogisch, als je mag kiezen uit 249 andere verhalen), daarvoor zijn er al te veel betere albums geweest. Gastoptredens van de gekende nevenfiguren zijn helaas nauwelijks of niet te bespeuren. Geen Anatool of koningin van Onderland, geen Mic Mac Jampudding of Gravin van Stiepelteen, zelfs geen meester Boebelijn, ik bedoel professor Gobelijn, wel Kwak en Boemel maar in een heel summier rolletje.
Wat weinig feestelijkheid dus voor een jubileum. ‘Savooien’ voelt te veel aan als een ander doordeweeks album, iets wat je van de cover (voor de eerste druk met 3D-opdruk) niet kan zeggen. Misschien heeft men hier wel doelbewust voor gekozen, maar dan zou ik graag de reden erachter kennen.

Toch is ‘Savooien op de Galapagos’ een album dat je niet kan laten liggen als verzamelaar, al is het maar doordat het een feestnummer is voor 250 albums van een van de leukste knapen uit de Belgische stripgeschiedenis. Ook de 3D-cover is redelijk uniek en zorgt voor extra cachet.

Gelukwensen aan Jommeke en zijn kompanen. Laat ons hopen dat het doelpubliek, dat zijn de zeer jeugdige lezertjes, nog lang mag genieten van zijn avonturen.

Hiep hiep hiep Hoera!!!
Geplaatst op 19/05/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 19/05/2010
Crew
7764
Als iemand de cover heeft, graag even uploaden aub. 't Is anders geen zicht, hé. ;-)
fluiten
Geplaatst op 19/05/2010
Origineel geplaatst door fluiten
Als iemand de cover heeft, graag even uploaden aub. 't Is anders geen zicht, hé. ;-)

kan hem niet uploaden maar hier is hij.
http://zb5joa.bay.livefilestore.com/y1pUIDiGdT56Uyr4CHYe96psHjpuFJvrElN43XGbmhzXRenpZdCu4-H69iCxiGcm8k8eFtPlKg4tvezx6SJKCianG2fV0U2Pgml/250.jpg

Zal vanavond zien of ik hem iets beter er op krijg nu geen tijd meer!
Royale de luxe
Geplaatst op 19/05/2010
481
Op de cover is het alsof het hoofd van Jommeke op zijn linkerschouder ligt.
Waldorf
Geplaatst op 19/05/2010
1906
Origineel geplaatst door Waldorf

dat zal met dat 3D-effect te maken hebben ;)
the pope
Geplaatst op 19/05/2010
481
Origineel geplaatst door the pope
Origineel geplaatst door Waldorf

dat zal met dat 3D-effect te maken hebben ;)

Ofwel wordt Flip te dik. :D
Waldorf
Geplaatst op 19/05/2010
Crew
4173
Amai, is dat de definitieve cover ?
Die werd toch pas deze morgen voorgesteld ? Proficiat om er al zo snel aan te raken.
woelfie
Geplaatst op 19/05/2010
1906
Origineel geplaatst door woelfie
Amai, is dat de definitieve cover ?
Die werd toch pas deze morgen voorgesteld ? Proficiat om er al zo snel aan te raken.

Onze Royale had dat boeksken al een week bij hem thuis liggen ;)
the pope
Geplaatst op 19/05/2010
Crew
7894
Intussen trouwens vervangen door een goede cover. :)

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=117511
Veter
Geplaatst op 19/05/2010
57
Btw, is er een reden waarom er bij uitgevers 'Ballon Media' staat, terwijl er tot nu toe altijd 'De Ballon' stond?
Geplaatst op 03/06/2010 Citeren
Sam
Geplaatst op 03/06/2010
Ballon Media is de nieuwe naam van de uitgever. Die is al meerdere malen veranderd.

Ik zou eens moeten opzoeken vanaf welk nummer het juist Ballon Media is.
Royale de luxe
Geplaatst op 03/06/2010
57
Vanaf 243. Sindsdien staat op het logo 'Ballon Comics' met daaronder de website van 'Ballon Media'.

Ik weet niet hoe jullie dat hier willen plaatsen, onder 'De Ballon' of onder 'Ballon Media'? In ieder geval zou ik overal dezelfde uitgeverij hanteren. ;)
Sam
Geplaatst op 03/06/2010
Ik denk dat het beste is van toch de autentieke naam van de uitgeverij weer te geven. Correct zijn is van belang als je een database bijhoudt.

Anders zouden nog alle uitgaves van het volk zijn niet? of een andere uitgeverij. 't is niet omdat het dezelfde firma is in wezen dat we niet de namen moeten aanpassen.
Royale de luxe
Geplaatst op 03/06/2010
1
Hallo allemaal,

Weet er iemand waar je die uitgave van strip 250 van de winnaar kan vinden?
Ik heb wel al de 3D versie maar zou ook graag de andere hebben!

Groetjes

Evy
EefVl
Geplaatst op 03/06/2010
57
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Ik denk dat het beste is van toch de autentieke naam van de uitgeverij weer te geven. Correct zijn is van belang als je een database bijhoudt.

Anders zouden nog alle uitgaves van het volk zijn niet? of een andere uitgeverij. 't is niet omdat het dezelfde firma is in wezen dat we niet de namen moeten aanpassen.

Jaja, akkoord akkoord. Maar wat ik bedoel:

- Bij nummers 243 t.e.m. 249 staat 'De Ballon'
- Bij nummer 250 staat 'Ballon Media'

Één van die twee moet aangepast worden, maar ik weet niet welke. Op de albums zelf staat in ieder geval 'Ballon Comics', maar die variant staat niet op de site.

Bij nummer 242 staat trouwens nog foutief 'Mezzanine'. Dat moet zijn 'Balloon Books'.
Sam
Geplaatst op 03/06/2010
Crew
7894
Dat Ballon-gedoe is toch nogal verwarrend vind ik.
Ik heb een aantal van die Jommekes tussen 244-249 kunnen inkijken:
- op de cover een "Ballon" logo

http://img85.imageshack.us/img85/6537/ballon01.jpg

- op titelblad en in colofon een logo "Ballon" met in kleine lettertjes er onder "comics"
en bij colofon ook nog webadres en © van "Ballon media"

http://img443.imageshack.us/img443/1710/ballon02.jpg

Ik zou dus denken dat die eigenlijk allemaal "Ballon media" moeten zijn.
Veter
Geplaatst op 03/06/2010
57
Dat lijkt mij ook de beste oplossing.

Ballon Media is blijkbaar de fusie van 'De Ballon' en 'Balloon Books'.

Die laatste heeft 242 uitgegeven, de eerste was een uitgever van kinderboeken dus heeft denk ik nooit iets met Jommeke (en strips in het algemeen) te maken gehad.

Dus dan wordt het, volgens mij:
-242: Mezzanine => Balloon books
-243 tem 249: De Ballon => Ballon Media
Sam
Geplaatst op 03/06/2010
Crew
3333
Origineel geplaatst door EefVl
Hallo allemaal,

Weet er iemand waar je die uitgave van strip 250 van de winnaar kan vinden?
Ik heb wel al de 3D versie maar zou ook graag de andere hebben!

Groetjes

Evy

Niet in de handel verkrijgbaar! :(
$tripofiel
Geplaatst op 03/06/2010
Crew
7894
Royal heeft wat aanpassingen doorgegeven ivm de uitgeverij, waarvoor dank.
Geplaatst op 04/06/2010 Citeren
Veter
Geplaatst op 04/06/2010