De laatste tempelier 2: De ridder van de crypte

De laatste Tempelier is een stripbewerking van de gelijknamige succesroman van Raymond Khoury. Tempeliers zijn een uitstekend gegeven voor een strip. Voor uitgeverij Dargaud reden genoeg om een stripbewerking op de markt te gooien.

Tempeliers, de inquisitie, machinaties aangestuurd vanuit het Vaticaan: waar hebben we dat nog gezien? Oh ja, in zo ongeveer honderddertien andere reeksen. Origineel kan je de verhaalelementen dan ook bezwaarlijk noemen.

Hoe kan je dan de hedendaagse, verwende striplezer nog boeien met een dergelijk verhaal? Met veel actie, spanning, wat bloed en een dosis vrouwelijk schoon uiteraard.

Het begint al met de arrestatie van de tempeliers. Geen bestorming, maar een inval in commandostijl (hoewel het vrij ongeloofwaardig is dat een dozijn mannen een volledig garnizoen kunnen oprollen). Je krijgt ook nog een op hol geslagen moordenaar die voor het Vaticaan werkt maar ook zijn eigen agenda volgt, een 'gekke professor', een actiescène in een vervallen kerk en onderaardse gangen. Oh ja, de blonde deerne van dienst heeft een magisch rokje dat korter lijkt te worden naarmate ze langer in beeld is... De lezer is dus weinig rust gegeven, waardoor je door het album raast. Hierdoor sta je gelukkig niet stil bij de meer onwaarschijnlijke plotwendingen. Ook de flashbacks naar de laatste dagen van de tempeliers halen de vaart er geenszins uit.

De tekenstijl past eigenlijk heel goed in Dargauds 'Derde stroming'. Tekenaar Lalor kan heel goed achtergronden tekenen. Burchten, stadsgezichten en catacomben lijken hem geen problemen op te leveren. Dat is wel wat anders met de figuren, meer bepaald de gelaatsuitdrukkingen. Die zijn meestal redelijk, maar ook niet meer dan dat. Zijn camerastandpunten zijn dan wel weer uitstekend.

Al bij al een album dat heel aangenaam is om te lezen, de betere pulp dus.
Of het ooit opduikt in best-of-lijstjes, betwijfel ik.
Geplaatst op 04/05/2010 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 04/05/2010
1739
Hahaha! "...magisch rokje..." (y)
Geplaatst op 04/05/2010 Citeren
mi-jah
Geplaatst op 04/05/2010
Crew
7764
Eindelijk uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat deze strip meer te bieden heeft dan wat onze recensent te vertellen heeft. Heel waarheidsgetrouw tekent Lalor zijn achtergronden en omgevingen. Hier is wel wat research aan te pas gekomen. Ook wat de inkleuringen betreft doe ik mijn petje af.

Het blijft moeilijk om een boek om te zetten in een strip. En ook is het boek me totaal onbekend, mijn vermoeden is dat het toch redelijk stipt gevolgd wordt zonder al te veel eigen inbreng.

Pulp is dus een woord dat totaal afbreuk doet aan dit beeldverhaal.

En dat Rokje... Zelf op haar kortste moment is het nog te lang. ;)
En lang geleden dat er nog eens een strip door mijn handen is gepasseerd waar niet te pas en te onpas een blote borst op mijn netvlies werd gebrand. :P
Geplaatst op 09/06/2010 Citeren
fluiten
Geplaatst op 09/06/2010
Crew
4173
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
(hoewel het vrij ongeloofwaardig is dat een dozijn mannen een volledig garnizoen kunnen oprollen).

Dat gebeurt al wel eens meer;)
woelfie
Geplaatst op 09/06/2010
Crew
13303
Ja, maar dat was met Mister Olympia zelf er bij he!
Surya
Geplaatst op 09/06/2010
1350
kort rokje ... altijd fan van geweest. :]
Deecee1
Geplaatst op 09/06/2010
Origineel geplaatst door fluiten
Eindelijk uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat deze strip meer te bieden heeft dan wat onze recensent te vertellen heeft. Heel waarheidsgetrouw tekent Lalor zijn achtergronden en omgevingen. Hier is wel wat research aan te pas gekomen. Ook wat de inkleuringen betreft doe ik mijn petje af.

Het blijft moeilijk om een boek om te zetten in een strip. En ook is het boek me totaal onbekend, mijn vermoeden is dat het toch redelijk stipt gevolgd wordt zonder al te veel eigen inbreng.

Pulp is dus een woord dat totaal afbreuk doet aan dit beeldverhaal.

ik zeg toch dat zijn achtergronden heel goed zijn?

de auteur van het boek is ook verantwoordelijk voor de omzetting in stripvorm, dus hij weet wel heel goed welke verhaalelementen essentieel zijn hé.

Pulp is voor mij gewoon iets waar je niet of weinig moet bij nadenken. De term heeft voor mij dus niet in se een negatieve connotatie. Dus als ik zeg betere pulp, is dat een vrij goeie strip.
Geplaatst op 10/06/2010 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 10/06/2010
34
Ik heb net het eerste en tweede album uitgelezen. Ik vond het toch wel de moeite en zeker de aankoop waard. Mooie tekeningen en het verhaal heeft me over de twee albums heen zeker niet verveeld.

RubGun1
Geplaatst op 12/06/2010 Citeren
rubgun1
Geplaatst op 12/06/2010