Vandaag uitspraak "racistisch" Kuifje in Congo

Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
belgianbingo
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
13303
Sommige mensen hebben teveel tijd/geld
Surya
Geplaatst op 28/04/2010
1906
volgens zijn vorige advocaat heeft Mbutu net helemaal geen geld (en evenzo geen job, wat dan weer zal maken dat hij wel tijd over heeft :D )
the pope
Geplaatst op 28/04/2010
1739
Een quote uit het artikel:
Mondondo stapte in 2007 naar de Brusselse rechtbank om klacht in te dienen tegen Moulinsart, de nv die de rechten beheert op de Kuifje-verhalen. Hij vindt de strip, die getekend werd rond 1930, ‘racistische en kolonialistische propaganda' en wil dat hij uit de rekken genomen wordt. Zwarten worden stereotiep als lui en dik en dom afgebeeld, luidt de klacht, en dat verhindert Afrikanen om een positief zelfbeeld te ontwikkelen.

Als de Afrikanen hun zelfbeeld moeten ontlenen aan een stripje dat in 1930 is gemaakt, dan is dat stripje wel hun laatste probleem! :rolleyes:
mi-jah
Geplaatst op 28/04/2010
Origineel geplaatst door the pope
volgens zijn vorige advocaat heeft Mbutu net helemaal geen geld (en evenzo geen job, wat dan weer zal maken dat hij wel tijd over heeft :D )

:D
belgianbingo
Geplaatst op 28/04/2010
Ik vind de aanklacht nogal zwak. Ze moesten ook alle winkels die ooit een strip van Kuifje hebben verkocht vervolgen, alle bibliotheken en natuurlijk alle lezers die deze rascistische strip kopen om dan daarna een wit gewaad aan te trekken en een feestje te vieren.

Absurdistan was toch een betere naam voor die kloteland geweest.
Centauri167
Geplaatst op 28/04/2010
Dit heeft toch niks met ons land zelf te maken hé.

De hele heisa doet me denken aan een strip over Fagin de Jood - zie recensierubriek ;)

De indianen kunnen hetzelfde eisen voor Kuifje in Amerika.
En voor alle westerns waarin ze als de slechten opgevoerd zijn.

Binnen 20 jaar is het de beurt aan de allochtone medemensen die nu met de vinger gewezen worden...

En Indiërs? Kipling was een verschrikkelijke racist. Geen jungleboek meer.
En naar Wagner mag niemand meer luisteren. en blablabla
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/04/2010
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Dit heeft toch niks met ons land zelf te maken hé.

De hele heisa doet me denken aan een strip over Fagin de Jood - zie recensierubriek ;)

De indianen kunnen hetzelfde eisen voor Kuifje in Amerika.
En voor alle westerns waarin ze als de slechten opgevoerd zijn.

Binnen 20 jaar is het de beurt aan de allochtone medemensen die nu met de vinger gewezen worden...

En Indiërs? Kipling was een verschrikkelijke racist. Geen jungleboek meer.
En naar Wagner mag niemand meer luisteren. en blablabla

Toch wel, het feit dat zulke belachelijke klacht serieus wordt genomen en dat er tijd en geld wordt ingestoken terwijl onze gerechterlijke achterstand zo groot is zodat criminelen worden vrijgelaten omdat ze te lang op hun proces moeten wachten. Zoiets is typisch "Belgisch."
Centauri167
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
13303

"Negers stinken" -- Gunter Lamoot
Surya
Geplaatst op 28/04/2010
481
Origineel geplaatst door Centauri167

Toch wel, het feit dat zulke belachelijke klacht serieus wordt genomen en dat er tijd en geld wordt ingestoken terwijl onze gerechterlijke achterstand zo groot is zodat criminelen worden vrijgelaten omdat ze te lang op hun proces moeten wachten. Zoiets is typisch "Belgisch."

Sta me toe wat licht te brengen in uw onwetendheid. Dit gaat over een burgerrechterlijke zaak. Dat wil zeggen dat de ene burger (Mbutu) een andere (de nv Moulinsart) aanklaagt omdat hij vindt dat hij schade oploopt door die ander. Het is dus geen strafzaak die over 'misdaden' gaat. Het feit dat dit voorkomt bewijst voor mij dat ons gerecht wel degelijk soms werkt. Als u bij voorbeeld uw buur voor de vrederechter brengt omdat zijn appelaar schaduw werpt in uw tuin bent u ook blij dat het gerecht daar tijd en geld in steekt. En het gerecht moet dat ook doen. Want het is niet omdat er zware criminelen rondlopen dat die appelaar niet op uw zenuwen werkt.
Waldorf
Geplaatst op 28/04/2010
Origineel geplaatst door Waldorf
Want het is niet omdat er zware criminelen rondlopen dat die appelaar niet op uw zenuwen werkt.

Kan je die appelaar ook rechtstreeks aanklagen? ;)
belgianbingo
Geplaatst op 28/04/2010
Origineel geplaatst door Centauri167

Och, ik denk dat in bijna ieder land met een rechtsysteem belachelijke claims gemaakt worden, de VS op kop.
In Duitsland heeft een stripboer zo ooit Maus uit de vitrine moeten halen omdat er een swastika op de cover stond. Als er nu 1 strip een aanklacht is tegen nazisme... Dus ook daar is absurditeit mogelijk.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
4173
Heeft iemand trouwens weet van de uitspraak ?
Geplaatst op 29/04/2010 Citeren
woelfie
Geplaatst op 29/04/2010
Crew
7894
De zaak is verplaatst naar 5 mei. Nv Moulinsart had om meer tijd verzocht om de conclusies van de tegenpartij te bestuderen.
Geplaatst op 29/04/2010 Citeren
Veter
Geplaatst op 29/04/2010
Crew
13303
OK, dit is wel genoeg geweest. Ik kan veel verdragen op mijn site, maar persoonlijke aanvallen kunnen er niet door. Ik heb de berichten in kwestie verwijderd.
Geplaatst op 30/04/2010 Citeren
Surya
Geplaatst op 30/04/2010
Crew
7764
Getver ik kom ook altijd overal te laat. Alleen bij mijn vrouwtje. Daar kom ik te vroeg. :D
fluiten
Geplaatst op 30/04/2010
1906
ja, dat wist ze mij ook al te vertellen
the pope
Geplaatst op 30/04/2010
Crew
7764
Origineel geplaatst door the pope
ja, dat wist ze mij ook al te vertellen

En dat in Uw hoedanigheid. Dus na de bisschop mag er nu ook een Paus opstappen?

:D
fluiten
Geplaatst op 30/04/2010
Hola, het gaat er hier heet aan toe precies.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 30/04/2010
Crew
13303
Hola, het gaat er hier heet aan toe precies.

Heet? Tuurlijk. Congo ligt in Afrika, en daar is veel zon he!
Surya
Geplaatst op 30/04/2010
Crew
1519
Hetgeen mij nog het meest verbaasd is het feit dat de erven Hergé deze Mbutu nog niet hebben vervolgd wegens het uitspreken van de naam "Kuifje" zonder daarvoor vergoedingen te betalen... :D
cuppenh
Geplaatst op 30/04/2010
16
Origineel geplaatst door cuppenh
Hetgeen mij nog het meest verbaasd is het feit dat de erven Hergé deze Mbutu nog niet hebben vervolgd wegens het uitspreken van de naam "Kuifje" zonder daarvoor vergoedingen te betalen... :D

Misschien wachten ze tot er een uitspraak is.
1 euro morele schadevergoeding voor Mbutu en het Afrikaanse volk.
10 000 000 euro voor de erfgenamen voor het gebruik van de naam" Kuifje."
Luuna
Geplaatst op 30/04/2010
Ik ben benieuwd of Suske en Wiske binnenkort verboden wordt wegens het "racisme" in bijvoorbeeld De vliegende aap...
Geplaatst op 01/06/2010 Citeren
Bill White
Geplaatst op 01/06/2010
Crew
4173
Blijkbaar weer nieuws van het Kuifje-front.
http://www.stripturnhout.be/2010/10/congolese-minister-verdedigt-kuifje-in-congo/

De klucht, ik bedoel rechtzaak, wordt dus op 22 november verdergezet.
Geplaatst op 08/11/2010 Citeren
woelfie
Geplaatst op 08/11/2010