Antares - 3e episode

Crew
6907
Voor de niet-kenners van “De werelden van Aldebaran”:
De auteur vertelt in “De werelden van Aldebaran” over de eerste pogingen van de mensheid om verre planeten te koloniseren. We volgen Kim, die eerst op Aldebaran (cyclus 1 – vijf delen) en later op Betelgeuze (cyclus 2 – vijf delen) geconfronteerd wordt met uitdagingen van zeer verschillend karakter. Vreemde wezens, onbekende werelden en menselijke waanzin zijn daarvan belangrijke onderdelen.

Voor de typische, houterige tekenstijl van Leo moet je zijn. De figuren, vooral de gezichten, zijn niet echt realistisch. Hoewel: het moet gezegd dat de auteur reeds een evolutie heeft doorgemaakt en beter uitgewerkte tekeningen weet te brengen. Vooral de gelaatsuitdrukkingen bij min of meer extreme gevoelens (bv. als de peronages kwaad zijn, roepen,...) blijven een kwelling voor het oog en komen absoluut niet realistisch over. Een al dan niet vluchtige blik in het album zal er dus zeker niet voor zorgen dat dit wordt meegenomen omwille van de prachtige illustraties. Langs de andere kant is er toch iets te zeggen voor de eenvoud. Geen overladen plaatjes, maar duidelijke en overzichtelijke bladspiegels.

Maar hoe zit het met het verhaal? Hiervoor wil ik toch even teruggrijpen naar de eerste 2 cycli. In de eerste cyclus, Aldebaran, bracht de auteur een schitterend epos over de kolonisatieproblemen die op een verre, onbekende wereld kunnen optreden. De lezer werd meegetrokken in een fascinerende omgeving en werd geboeid door het wezen van de Mantrisse. In de tweede cyclus, Betelgeuze, werd al meer de nadruk gelegd op de menselijke verhoudingen. Minder boeiend dan de eerste reeks van 5 boekjes, maar dankzij het mysterie dat opgeworpen werd rond de semi-intelligente Iums toch een mooi geheel.
Anders is het gesteld in “Antares”. Het verhaal is deze keer naar mijn mening te langdradig: er zijn geen noemenswaardige nieuwigheden en actie is er nauwelijks te ontdekken. Dit album (net als de 2 vorige trouwens) is niets meer dan een ontdekkingstocht in de fauna en flora van Antares, zonder zelfs echt vernieuwend te zijn. Er is geen sprake van intrigerende of fundamenteel andere wezens, de dochter van Kim even buiten beschouwing gelaten, wat het geheel minder boeiend maakt.
Bovendien slaagt de auteur er niet in om een bepaalde spanning op te bouwen: verschillende gebeurtenissen (vooral op menselijk en gevoelsmatig vlak) dienen zich te plots aan, waardoor ze aanvoelen als een fait divers waarin je niet echt kan geïnteresseerd zijn.
Enkele elementen moeten de aandacht van de lezers weten vast te houden: een verwend nest dat ruzie probeert te stoken, vreemde buitenaardse gebeurtenissen en relationele spanningen. Bij mij werkte deze mix slechts met wisselend succes.

Ik wil ook nog meegeven dat Leo blijkbaar niet erg hoog oploopt met religieuze fantici. Zowel in de eerste als in de laatste reeks van 5 strips is er een sekte verantwoordelijk voor meerdere (menselijk) drama's. Je kan niet om duidelijke verwijzingen naar het Christendom en de Islam heen. In Antares heb je bv. de getrouwde vrouwen die hun haar afscheren en het lichaam hullen in een soort overal die de vrouwelijk vormen verbergt. Ook het contrast tussen de fundamentalistische leiders en hun minder fanatieke volgelingen komt duidelijk aan bod. Dat de groep van Kim met die personen nog heel wat last zal krijgen in de 2 afsluitende delen staat buiten kijf.

Moet je dit album nu kopen of niet? Persoonlijk geef ik Leo nog het nodige krediet. Er zijn genoeg elementen aanwezig om het verhaal sterk te eindigen. Het niveau van de eerste 2 cycli zal echter niet meer gehaald worden. Vermoedelijk is iedereen nieuwsgierig genoeg naar het slot van de hele saga om behoorlijke verkoopscijfers neer te zetten, maar ik blijf toch licht ontgoocheld in dit boek.
Geplaatst op 26/04/2010 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 26/04/2010
Ik kan me hier wel in vinden. Hoewel ik altijd een fan van de werelden van Aldebarran geweest ben, vond ik dit derde deel van Antares toch ook eerder teleurstellend.

Ik wil er wel even op wijzen dat er in principe nog meer dan twee delen volgen. Leo zou er nog niet uit zijn hoeveel delen de derde cyclus gaat tellen, maar het zouden er minstens zes zijn. Daarnaast komt er nog een parallelle cyclus De overlevenden. Miscchien wordt het concept wel teveel uitgemolken, maar ik ga toch ook zeker blijven volgen.
pauwelgu
Geplaatst op 26/04/2010
Crew
13303
Ik ben dit deel nu al enkele weken vergeten kopen... Tja, 't zal er wel nog eens van komen :) Maar als de verse ideeën blijken op te zijn, zal ik meteen stoppen. Dus dit deel wil ik nog proberen, maar als 't me niet overtuigt, stop ik er mee.
Surya
Geplaatst op 26/04/2010
Crew
6907
Als deze reeks wordt uitgemolken, gaat dat veel kapot maken! Er zou beter voor gekozen worden om ook deze cyclus af te ronden in 5 delen en dan een deftige spin-off te maken. Meer dan mogelijkheden genoeg dunkt me om boeiend materiaal te brengen...
Iyo74
Geplaatst op 26/04/2010
1350
Ik blijf de reeks boeiend vinden, ik vind deze 3de cycli zelfs boeiender dan de 2de, Betelgeuze, en volgens de laatste info zou Antares 6 delen bevatten.
Leo blijft er in slagen de lezer mee te voeren in de mysterieuze en angstwekkende werelden buiten de Aarde en slaagt er perfect in de fantasie te prikkelen van zijn publiek. Met zijn tekenstijl heb ik leren leven, in feite hanteert ie de klare lijn maar dan met " realistische" personages.

Wie ze niet koopt zal later sip kijken als ze niet meer te krijgen zijn. 8)

Iumi :)
Deecee1
Geplaatst op 26/04/2010
118
Ik heb ook het gevoel dat het recept met steeds meer water wordt aangelengd. En toch weet Leo me steeds op de laatste pagina nog met genoeg nieuwsgierigheid achter te laten om het vervolg te willen weten. Voorlopig een blijver dus...
Geplaatst op 27/04/2010 Citeren
scifiwim
Geplaatst op 27/04/2010
Crew
6907
Een ander detail dat ik in 'n recensie ben vergeten te verwerken gaat over de uitgave. Ik kan maar niet begrijpen waarom een uitgeverij na 2 cycli, hetzij 10 albums, plots beslist om het formaat van de boekjes te verkleinen (ok, het gaat om amper een 3-tal millimeter, maar toch genoeg om op te vallen) én om de opzet van de ruggen totaal te veranderen. Waar bij cyclus 1 en 2 heel duidelijk te zien was dat het om eenzelfde reeks ging, laat men die kenmerken zomaar vallen. Details, maar nietemin jammer!
Iyo74
Geplaatst op 27/04/2010
Nog stommer is bijvoorbeeld de rovers van keizerrijken. De eerste zes delen hadden een groene kleur, het zevende plots een bruine.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/04/2010
Crew
13303
... terwijl ze wisten dat het het laatste deel was :rolleyes:
Geplaatst op 28/04/2010 Citeren
Surya
Geplaatst op 28/04/2010
Origineel geplaatst door Iyo74
Een ander detail dat ik in 'n recensie ben vergeten te verwerken gaat over de uitgave. Ik kan maar niet begrijpen waarom een uitgeverij na 2 cycli, hetzij 10 albums, plots beslist om het formaat van de boekjes te verkleinen (ok, het gaat om amper een 3-tal millimeter, maar toch genoeg om op te vallen) én om de opzet van de ruggen totaal te veranderen. Waar bij cyclus 1 en 2 heel duidelijk te zien was dat het om eenzelfde reeks ging, laat men die kenmerken zomaar vallen. Details, maar nietemin jammer!

Volgens mij kan je dit toch nog vermelden als een addendum niet?
Royale de luxe
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
7764
Aldebaran, schitterend. En dan was het meer van hetzelfde. De originaliteit was er totaal af. Ze worden nog gekocht, maar enkel tweedehands.
fluiten
Geplaatst op 28/04/2010
Crew
13303
Inderdaad geen fantastisch deel. Een ongeïnspireerde opsomming van ongerelateerde gebeurtenissen (faits divers?) die geen invloed (lijken te) hebben op het grotere verhaal. Op 't einde komt Leo nog met een verassend element op de proppen, maar het komt zo onverwachts dat de emotionele impact ervan verloren gaat. Zwak, maar toch wil ik weten hoe dit verder gaat.
Geplaatst op 02/05/2010 Citeren
Surya
Geplaatst op 02/05/2010