Ergens in de Verenigde Staten, een auto stopt bij een benzinestation. Twee mannen in zwart pak en zonnebril (ze lijken zo weggelopen uit Reservoir Dogs) begeleiden een blonde vrouw en haar dochtertje. Je voelt meteen dat er iets mis is. En ook de uitbaters van de Texaco beseffen dat dit tafereel niet klopt. Maar wat is er juist aan de hand?
Na deze inleiding besteden de auteurs zes platen lang aan het afscheidsfeestje van een oudere dame die op het boekhoudkantoor van de FBI werkt. Het geeft meteen aan dat de auteurs niet alleen geïnteresseerd zijn in een spannend avontuur, maar dat ze ook proberen om hun karakters zo duidelijk mogelijk te tekenen. Door deze rustpauzes in te lassen, werken ze echter ook de spanning in de hand. Je wilt immers zo snel mogelijk weten hoe het andere verhaal afloopt. Mede hierdoor zie je hoe doordacht deze strip is opgebouwd.
De held van het verhaal is de baas van de FBI-boekhouding, Lloyd Singer.
Nu ja, held... Lloyd is een echte nerd van joodse afkomst met bril, kostuum en vlinderdasje. Een beetje tegen zijn wil in, wordt hij betrokken in een getuigenbeschermingsprogramma van zijn werkgever. Een Russisch meisje is ontsnapt aan mensenhandelaars maar durft niet te praten. De FBI-bazen hopen dat de wat sullige Singer haar vertrouwen kan winnen. Zoals gewoonlijk kan er normaal gezien niets mislopen, maar wat is normaal in fictie?
Tekenaar Olivier Neuray (Witte Nacht) heeft duidelijk zijn huiswerk gemaakt. Van in het begin waan je je in Amerika en dat komt natuurlijk door de authentieke decors. Hij weet echter ook dat mensen belangrijker zijn dan decors en dus krijgen ze de volle aandacht. Zijn personages zijn karaktermensen en dat zie je aan de tekeningen. Neuray heeft ook een goed gevoel voor actie, maar het is vooral de sfeer die hij steeds trefzeker weet te raken. Kijk even naar de cover van dit eerste deel: een man met zelfvertrouwen en vaste tred, naast hem de ongeruste vrouw met een onschuldig en onwetend kind, daarachter een verdachte auto met dreigende onweerswolken erboven. Meer is niet nodig om spanning op te roepen.
Veel van die spanning en sfeer in het verhaal is natuurlijk ook te danken aan scenarist Luc Brunschwig (De Macht Der Onschuldigen, De Geest Van Warren). Door telkens stukjes los te laten van de geheimen van zijn personages, weet hij een spanningsboog op te bouwen die het verhaal voortstuwt naar een onvermijdelijke climax.
De strip is bovendien niet alleen spannend, maar vooral ook emotioneel: Brunschwig weet als geen ander hoe hij de lezer moet laten meeleven met zijn personages. Je voelt zelf ook afschuw als Singer sextapes moet bekijken, je leeft mee met de angst en vertwijfeling van de moeder en haar kind. Het is net dit gevoel van in- en medeleven dat er voor zorgt dat deze actiestrip boven zijn concurrentie uitsteekt.
Om zeker te zijn dat je het volgende deel ook zou kopen, besluiten de auteurs met een cliffhanger van formaat. Er zijn echter meer dan genoeg andere redenen om uit te kijken naar het vervolg.
Geplaatst op 25/03/2010
Citeren
Deze prikkelt alvast genoeg om morgen eens ter hand te nemen op mijn wekelijks bezoek.
Geplaatst op 26/03/2010
Citeren
Origineel geplaatst door Belgatom
Deze prikkelt alvast genoeg om morgen eens ter hand te nemen op mijn wekelijks bezoek.
Laat maar weten wat je er van vind dan. Ik vind hem vrij laag geschat hier op stripinfo, dus blijkbaar deelt niet iedereen mijn mening. Maar ik kan de reeks van harte aanraden.
Geplaatst op 26/03/2010
Citeren
Het zal afhangen van de tekenstijl. Ik heb een gelimiteerd budget (en een vrouw die me terug houdt om wekelijks geen €50 aan strips uit te geven) dus moet het echt wel raak zijn voor ik die koop. Tel daar bij dat ik nog maar een jaar of drie serieus met Strips bezig ben en er dus een berg aan dingen is die ik nog moet ontdekken.
Het is vooral het volgende zinnetje die me wel aansprak:
"Nu ja, held... Lloyd is een echte nerd van joodse afkomst met bril, kostuum en vlinderdasje."
Gotta love them accidental heroes.
Geplaatst op 27/03/2010
Citeren
Ha, die met zijn papieren zakje op zijn hoofd met 2 gaten in!!!
Heel leuke reeks... :D
Geplaatst op 27/03/2010
Citeren
Zeer goeie eerste cyclus (3 delen).
Laat deel 4 (begin nieuwe cyclus) anders maar vallen, want de reeks is gestopt, ook in het frans.
Geplaatst op 29/03/2010
Citeren
Origineel geplaatst door spock
Zeer goeie eerste cyclus (3 delen).
Laat deel 4 (begin nieuwe cyclus) anders maar vallen, want de reeks is gestopt, ook in het frans.
Niet helemaal correct, Spock. Dupuis wilde de delen niet meer afzonderlijk uitgeven wegens te weinig succes. Daarom geven ze in het Frans de drie volgende delen (die dus al af zijn) in een integraal album uit (met herkleuring van deel 4).
Maar aangezien die duurder zijn, vond de (Franse) top van Dupuis het niet opportuun om die in het Nederlands uit te geven.
Wel een beetje schandalig van Dupuis dat ze een reeks zomaar stoppen. Hadden ze dit wat meer kans (en publiciteit) gegeven, dan had deze reeks gerust nog kunnen groeien. Kwaliteit komt altijd bovendrijven, tenminste als het de kans krijgt.
Maar ik ben blij dat een comics-lezer deze Europese strip ook kan waarderen. Of is het omdat hij zich in Amerika afspeelt? :D
Geplaatst op 29/03/2010
Citeren
Bwa nee, vroeger las ik heel veel europese strips.
Maar op een bepaald ogenblik heb ik moeten inzien dat comics beter zijn. :D
En er is inderdaad 1 integrale uit in het Frans, en die bevat de eerste drie delen, verschenen in 2006.
Sinds deel 4 in februari 2007 is er ook in het frans niks meer verschenen.
http://www.bedetheque.com/serie-3899-BD-Makabi.htmlDus misschien heb je gelijk, dat ze de tweede cyclus direct als integrale gaan uitgeven, maar misschien ook wel niet. ;)
Euhm, nu ja, ik vind er toch niks van terug... ook niet op de franstalige Dupuis Site, waar alleen staat dat de reeks
lopende is.
En dat heel veel europese strips zich in Amerika afspelen, dat vind ik nu eens ZO raar.
-niets ter zake doende rant gewist-
Maareuh, ik ben dus met al die reeksen gestopt hoor.
Geplaatst op 29/03/2010
Citeren