V voor Vendetta INT

Een werk van Alan Moore recenseren is op zich niet zo evident. De Man is gelauwerd voor zijn vele werken en deze V heeft daarbij nog eens een speciale geschiedenis. V voor Vendetta is een integrale uitgave in het Nederlands, die in de originele taal in meerdere delen werd uitgebracht. Deze uitgave kostte Moore ongeveer zeven jaar om af te werken. Een van de oorzaken was dat Warrior, het tijdschrift waar V in werd voorgepubliceerd, ongeveer halfweg het verhaal ophield te bestaan. Na een pauze van vijf jaar werd het werk voortgezet, nu onder DC-vlag, en werd het in '88 afgewerkt. Waarom het nu pas dan in het Nederlands uitbrengen is wel de vraag. Velen zullen veeleer de film uit 2005 kennen, die grotendeels op de comic is gebaseerd, zij het dan op z'n Hollywoods ingevuld. Uitgeverij De vliegende Hollander heeft het blijkbaar op zich genomen om klassiekers uit te brengen die in onze moedertaal nog niet op de markt waren. En ik ben ze daar dankbaar voor.

Voor ik verder ga met het verhaal, nog een woordje uiteraard over David Lloyd. Hij is voor het grootste deel de illustrator van dienst en levert een voortreffelijk werk af. Het met pastelkleuren afgewerkte boek laat een ruig en bedrukt beeld achter. Het zet volledig de toon neer die Moore voor ogen had. Nota: de eerdere Warrioruitgaven waren in zwart-wit en pas bij heruitgave van DC ingekleurd. Deze V is meteen ook het meest erkende werk van Lloyd.

Op naar het verhaal dan. Engeland wordt, na een beperkte nucleaire oorlog, geregeerd door een totalitair, fascistisch regime. V is de superintelligente schaduwstrijder, wiens identiteit nooit onthuld wordt. Hij dompelt het land onder in een anarchie, om het uiteindelijk de totale vrijheid te geven.
Het verhaal is, ondanks de setting van de postnucleaire periode, heel herkenbaar. Het regime houdt iedereen onder controle dankzij een drukkend toezicht. Alle informatie wordt behandeld in een gigantische computer, die dan ook gevoelig is voor aanvallen. Deze computer wordt uiteraard ook gecontroleerd door de leider van het totalitaire regime.
En er zijn nog meer raakpunten met wat er vandaag gebeurd. We moeten ook meer en meer onze privacy opgeven voor de zogenaamde, veiligheid tegen... (gelieve zelf aan te vullen :)) ). We worden meer en meer gecontroleerd en politie en overheidsinstanties weten steeds meer en meer over ons doen en laten.

Wat mij vooral getroffen heeft in het verhaal zijn niet zozeer de acties van V, Maar vooral hoe hij al manipulerend Evey Hammond naar haar vrijheid leidt. En niet zomaar een vrijheid. Neen, het is een totale, ongekende vrijheid van de wereld en van mensen. V wandelt als een filosofisch personage met een voor hem duidelijk doel door het verhaal en raakt verschillende mensen in hun eigen leefwereld op een zodanige manier dat hun leven totaal veranderd, of simpelweg beëindigd als het hem uitkomt.

Ik kan hier nog wel enkele paragrafen volschrijven over de dingen die me geraakt hebben bij het lezen van dit donker filosofisch, naar vrijheden snakkend werk. Maar dat zal ik niet doen. Als je meer wilt weten,zal je je het verhaal moeten aanschaffen. En ik ben er vrij zeker van dat, als je je grenzen wilt verleggen en een diepzinnige comic wilt lezen, je bij je volgende bezoek aan de SSZ wel aan deze recensie zult denken.

Bevrijd jezelf.
Geplaatst op 11/03/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 11/03/2010
Nice review, 't zal nog eventjes duren voor de kennis opdoe om zoiets te schrijven.

Wat betreft het onderwerp, misschien eens van dicht bekijken. Ik vond de film al prachtig (Hugo Weaving is een onderschat acteur). Nu, ik heb het niet echt voor de Amerikaanse comics. Maar dit is wel iets specialer, eens zien in de stripzaak.
Geplaatst op 12/03/2010 Citeren
Belgatom
Geplaatst op 12/03/2010
Ha, maar dit is geen Amerikaanse comic, het is een Britse. En het thema is wel heel on-Amerikaans. Anarchy, verwijzignen naar antitotalitaire schrijvers (Arthur Kustler), ...
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 12/03/2010
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Ha, maar dit is geen Amerikaanse comic, het is een Britse. En het thema is wel heel on-Amerikaans. Anarchy, verwijzignen naar antitotalitaire schrijvers (Arthur Kustler), ...

Inderdaad, en er is zoveel diepte in dit verhaal. Je kan het allemaal niet in een keer vatten en je dient echt tijd uit te trekken om het helemaal goed te begrijpen.
Royale de luxe
Geplaatst op 12/03/2010
3030

Héél veel comics worden door europeanen gemaakt.
Veel mensen blijken dat niet te weten en lezen daardoor een hele hoop goeie strips niet. ;(
Geplaatst op 16/03/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 16/03/2010
Crew
13303
RM Guera bijvoorbeeld, tekent regelmatig comics
http://stripinfo.be/lijst.php?auteur=427

Omgekeerd gebeurt ook: comic tekenaar Niko Henrichon maakte een album voor Dupuis: http://stripinfo.be/strip.php?strip=49735
Surya
Geplaatst op 16/03/2010
3030
Henrichon (een canadees) studeerde ook (oa) in België en woont in Frankrijk (nog steeds toch, denk ik).

Maar ik bedoel dus: alle mensen uit GB en Ierland, heel veel Spanjaarden, Italianen, mensen uit de Balkan enz, maken hun strips (of geven die uit) in Amerika.
spock
Geplaatst op 16/03/2010
Ik geloof dat er een paar jaar geleden en hele striplijn uitgekomen is bij humanoïdes associés van team-ups tussen Amerikanen en Europeanen, onder andere "Je suis légion".
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 16/03/2010

True, true, misschien moet ik mezelf even herformuleren. Ik heb dit weekend in de bib hem nog eens in mijn pollen gehad. Wat me stoort en dit is zo hard persoonlijk, is de tekenstijl. Ik heb vroeger wel wat Marvel en DC comics gelezen maar ik vond die stijl toen al "rommelig" en tweedimensioneel. Ik heb in het verleden nu en dan wel iets gevonden dat bij die stijl aanleunt en die ik wel kon pruimen maar zeker niet zo hard als de europese school. En als ik dan de bib binnenkom en ik doorblader "V for Vendetta" en daarna bijvoorbeeld "Over de Grenzen van de Tijd", tja, dan is de beslissing vlug gebeurd. Misschien zal met de tijd en de uitputting van de bib er uiteindelijk wel een tijd komen dat ik het een tweede echte kans geef maar die tijd is er nu nog niet.
Belgatom
Geplaatst op 16/03/2010
3030
V is dan ook uit midden de jaren 80.
Grenzen van de tijd is pas enkele jaren oud.
Als je een andere europese strip uit midden de jaren 80 doorbladert, dan lijken die even tweedimensionaal.

Nu heeft men ook veel nieuwe technieken om te tekeningen te bewerken en in te kleuren met de computer bijvoorbeeld, waardoor die strips er zoveel beter uit zien.
Alhoewel ze het computerkleuren hier nog niet echt onder de knie hebben (het begint te komen) terwijl ze dat ginder al jaren eerder wel juist konden gebruiken, die technieken.
Nu ja, dat is mijn gevoel als ik de kleuren bekijk.
En dan heb ik het nog niet eens over tekstballonnen gehad. Wat helpen ze die hier om zeep zeg !
Maar die discussie ga ik hier niet meer voeren.

Gelukkig koopt iedereen wat-ie wil en verschillen smaken. Mocht iedereen hetzelfde kopen, was er geen keuze meer. ;)
Het is een dooddoener en een cliché, maar het is wel juist.
spock
Geplaatst op 16/03/2010
Ja, ik geloof dat Planetary baanbrekend werk heeft verricht op het vlak van computerinkleuring. Die comic werd er echt naar een hoger niveau door getild.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 16/03/2010
Nog eens wat verder gezocht, blijkbaar heb ik dan toch reeds wat van Alan Moore gelezen die me beviel. Top 10 heb ik eens van de bib meegenomen en door de eerder bizarre aard van het ding, is me dat goed bevallen. Volgende week ga ik toch eens V meenemen.
Belgatom
Geplaatst op 16/03/2010
3030
Wat bedoel je met bizar ?
Top 10 is een comic als een ander. Er zitten veel goeie en waanzinnige ideeën in Top 10, maar dat is in veel comics zo.
Comics onderscheiden zich echt van andere media (kunsten) die verhalen vertellen, omdat ze zo 'cartoony' durven zijn, omdat ze zoveel waanzinnige ideeën bevatten die in andere media niet zouden werken.
Dat mis ik teveel in europese strips. Een europese strip (ik heb het over main stream dingen zoals XIII of Largo Winch) doet me teveel aan een tv feuilleton denken. Ze brengen daar al zo'n verhalen, waarom die dan nog eens in strip lezen ?

End rant.

De beste van Moore zijn volgens mij ;)
1. From Hell
2. V for Vendetta
3. Lost Girls
4. Top 10
5. Watchmen
6. LoEG...

De eerste drie strips lijken nog het meest op europese strips. Dat dan weer wel. :D ;)
Geplaatst op 17/03/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 17/03/2010
Ik heb eens wat verder gekeken dan mijn neus lang is. In plaats van het woord “bizar” had ik misschien beter het woord “Moore” gebruikt. Zoals ik al aanhaalde, voor één of andere reden heb ik het niet zo voor Amerikaanse strips. Dat komt waarschijnlijk van heel lang geleden toen ik nu en dan eens een batmanneke of een spidermanneke las. Maar ik ben 42 en dat was dus op zijn minst 25-30 jaar geleden. In de bib van Oostende heb ik al geregeld eens bij de Engelse strips gaan kijken maar er was maar weinig dat me kon aanzetten tot er nog eens in te duiken. Voor één of andere reden sprong Top 10 er wel uit. Meegehapt en gesmaakt. Ik denk dat het Moore’s bizarre fantasie was, die het hem wel deed. Ik kon alvast de film V for Vendetta goed smaken en ook Watchmen vond ik geniaal. Ik heb me voorgenomen om zowel V for Vendetta als Watchmen eens in zijn origineel medium te lezen. Ik beloof je mijn opinie voor te leggen. Als dit positief eindigt, dan kan ik wel eens jou vragen voor wat advies. Dit is exact waarom ik op dit forum heb ingeschreven. Ik heb een uitgesproken mening over heel wat onderwerpen maar ik sta ook open voor andere visies en suggesties.
Geplaatst op 18/03/2010 Citeren
Belgatom
Geplaatst op 18/03/2010
3030
;)

Just aks ! :D

Moore is heus de enige niet die bizarre (engelstalige) strips schrijft.

I'm 40.

En ik heb ook uitgesproken meningen, maar op een forum kunnen die soms harder overkomen dan ze bedoeld zijn.
;)
spock
Geplaatst op 18/03/2010
Wat zeker niet in je lijstje Alan Moore-strips mag ontbreken: zijn run van Swamp Thing. Hij heeft ook een heel goed Batmanverhaal geschreven: The Killing Joke, al voelt dat wat gedateerd aan.

Voor de rest: Promethea is een onderschatte strip van hem. Elk nummer is gewijd aan een bepaalde kunstenaar. Zeer geslaagd.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 18/03/2010
3030
Swamp Thing heeft hij volgens mij zelf om zeep geholpen in het laatste deel. Ik vond : vijf uitstekende bundels, en dan helpt hij het om zeep (door zijn zie-eens-wat-ik-allemaal-durf-houding). Hij heeft het personages ook kapot gemaakt in dat laatste deel voor latere schrijvers.

Promethea is zo mijn ding niet, de prachtige tekeningen ten spijt. Ik heb zo nog comics proberen lezen waar ze de geschiedenis van het occulte proberen uit te leggen, of waar ze magie proberen te verklaren door de eeuwen heen (Gaimans Books of Magic), en nee, het is mijn ding niet, zoals we dat in slecht nederlands plegen te zeggen. ;)
spock
Geplaatst op 18/03/2010
3030
ps :

Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Moore.
Veel van zijn werk vind ik subliem,
en er zijn ook werken van hem die ik niet gelezen krijg.
En daartussenin zit er bitter weinig (de laatste swamp thing en Superman whatever happened to the man of tomorrow, en dat is het zo ongeveer in de grijze sector tussen subliem en niet te lezen, voor mij). 8)
spock
Geplaatst op 18/03/2010