Y: the last man - integraal 1

Regelmatig hoor je wel eens een man of vrouw zeggen: zelfs niet als het de laatste op de wereld was. Maar wat gebeurt er nu als het echt zo is? Dat kan je lezen in Y: The Last Man, een reeks over de laatste levende man op de wereld, tegelijkertijd ook de laatste bezitter van een Y-chromosoom. Of toch ongeveer: hij heeft ook nog het gezelschap van een mannelijk kapucijnaapje.
De tiendelige vertaling naar het Nederlands is zopas gestart bij uitgeverij De Vliegende Hollander.

Dat het uitgangspunt van het verhaal niet uniek is, is redelijk normaal. Dit soort thema's prikkelen de fantasie, maar vergen veel inleving om de personages uiteindelijk in een geloofwaardige setting neer te planten. Hermanns klassieker Jeremiah, waar trouwens ook een TV serie is op gebaseerd met dezelfde naam, is een schoolvoorbeeld van een stripreeks in een post-apocalyptische wereld. Ook Alleen heeft er veel van weg, daar is het een select groepje kinderen die overblijven en proberen te overleven.

Deze Y moet het dus van meer hebben dan dat het om de laatste man ter wereld gaat. In dit eerste deel speelt hij uiteraard een belangrijke rol samen met zijn aapje, maar het verhaal neemt je op verrassende wijze weg van je vooroordelen. Het gaat over een personage in een her op te bouwen wereld waar iets fundamenteel ontbreekt.
Dat vrouwen hun mannetje kunnen staan, is algemeen geweten en blijkt ook uit het verhaal, maar toch blijkt het plots wegvallen van alle mannen voor heel wat problemen te zorgen. Zware thematieken als de honger naar gelijkheid, fascisme, extremisme en anarchie komen allemaal aan bod. Een sterk moment is bijvoorbeeld wanneer men beseft dat alle goede muzikanten zomaar ineens verdwenen zijn.
Het niet uit de weg gaan van zulke thema's, gemengd met de gewiekste humor die de laatste lopende vertegenwoordiger van de andere sekse brengt, maakt van dit eerste deel een draagbaar en interessant stukje literatuur.

De tekenstijl doet direct denken aan Amerikaanse comics, en daar ligt ook de origine. Pia Guerra zet zonder meer een herkenbaar beeld neer. Haar tekeningen zijn een beetje ruw afgewerkt, maar voldoen uitstekend en vullen aan waar Brian K. Vaughan wat wilt uitleggen. Wat aan deze integraal leuk is, is dat ook de covers van de vier verschenen delen van deze eerste paperback mee gedrukt zijn. Zoals je zelf hier kan zien, zitten daar enkele pareltjes tussen.

Y: The last man geeft stof tot nadenken en laat veel ruimte voor avonturen die je wil beleefd hebben. Al is de setting niet meer zo origineel, het is een goed verhaal.
Geplaatst op 03/03/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 03/03/2010
481
Schrijf niet 'zijn tekeningen', schrijf 'haar tekeningen'. Pia Guerra is een vrouw. ;)
Geplaatst op 04/03/2010 Citeren
Waldorf
Geplaatst op 04/03/2010
Crew
7894
Ja, dat was een wat te grote blunder, dat heb ik aangepast. :)
Maar voor de rest weer een uitstekende recensie RDL!
Ik heb die reeks met veel plezier gelezen. Zeker een aanrader.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/88/PiaGuerra%2C_signing.JPG/800px-PiaGuerra%2C_signing.JPG
Veter
Geplaatst op 04/03/2010
'k zou anders wel weten wat te doen, als laatste man op aarde. :P

Inderdaad, steengoeie reeks.

Weet iemand hoeveel een deeltje kost in het Nederlands? Gewoon om te vergelijken met het Engels?
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 04/03/2010
Crew
13303
Ik had ze al helemaal gelezen toen de NL versie aangekondigd werd, inderdaad een grote aanrader. Velen vinden het tekenwerk matig, ik vind het zeker zijn functie vervullen. Het is geen grote kunst, maar zeer functioneel, en niet lelijk.
Surya
Geplaatst op 04/03/2010
1906
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

Weet iemand hoeveel een deeltje kost in het Nederlands? Gewoon om te vergelijken met het Engels?

officieel 14.95 geloofk. Vergeleken met wat er nog zoal in het Nederlands uitkomt, is de Vliegende Hollander over het algemeen vrij scherp geprijst, heb ik de indruk, maar tegen de prijs van de Engelstalige versie (RRP 9.50) kunnen ze natuurlijk niet op.
the pope
Geplaatst op 04/03/2010
9.50 euro? Amai ik ben geript geweest. Denk ik. Ik kan me niet meer voor de geest halen hoeveel ik betaald heb. 'k zal nog eens moeten kijken...

En ik lees ook liever een goed verhaal met matige, maar functionele tekeningen dan een zwak verhal met fantastische tekeningen (cf. De huurling van tegenwoordig). Nadat het effect van de tekeningen weggeëbt is, lees je die strips niet meer. Enfin, that's my two cents.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 04/03/2010
132
Normaal hou ik het bij West-Europese strips en zou ik dit gewoon negeren ware het niet dat ik dankzij een wedstrijd van de SSZ het eerste deel van dit verhaal heb gewonnen.

En kijk, ik ben aangenaam verrast. Ik vind het tekenwerk helemaal niet slecht en het verhaal is best boeiend. Het is een goeie benadering van de situatie en het komt best realistisch over. Doet me een beetje denken aan de tv-serie Jericho. Dat was ook een onwaarschijnlijk scenario en toch kwam het perfect over hoe het zou kunnen zijn.

Sommige dingen kunnen nog wat beter uitgewerkt worden, want het springt een beetje van de hak op de tak. Het zijn ook echt korte stukjes telkens en eigenlijk heb je na de eerste tien delen nog het gevoel dat er eigenlijk niet veel gebeurd is.

Anyway, het blijft een interessant boekje en ik denk dat ik het volgende deel toch maar in huis ga halen.
Geplaatst op 09/03/2010 Citeren
Kurt
Geplaatst op 09/03/2010
1105
Origineel geplaatst door Kurt
... ware het niet dat ik dank zij een wedstrijd van de SSZ het eerste deel van dit verhaal heb gewonnen.

Het lijkt wel alsof we hier allemaal al een stripverhaal gewonnen hebben bij stripspeciaalzaak.be ! :P

Wie nog niet ?
Herbert
Geplaatst op 09/03/2010
Crew
7764
Origineel geplaatst door Herbert
... ware het niet dat ik dank zij een wedstrijd van de SSZ het eerste deel van dit verhaal heb gewonnen.

Het lijkt wel alsof we hier allemaal al een stripverhaal gewonnen hebben bij stripspeciaalzaak.be ! :P

Moi, maar wel al een paar keer bij Dupuis en éénmaal bij Arcadia.

Wie nog niet ?
fluiten
Geplaatst op 09/03/2010
1350
Origineel geplaatst door fluiten

Moi, maar wel al een paar keer bij Dupuis en éénmaal bij Arcadia.

Wie nog niet ?

Al 2 maal gesigneerde Sus&Wis bij De Standaard, bij Dupuis al verschillende uitgaves ( o.a. binnen de reeks Vrije Vlucht en ook 3 delen van Nelson) en ook bij Casterman.
Deecee1
Geplaatst op 09/03/2010
1739
Wie nog niet ?

Ik zal eens gaan meedoen met die wedstrijden, wil ook wel eens winnen!
En als er hier al zovelen hebben gewonnen, kan het niet moeilijk zijn! :D
mi-jah
Geplaatst op 09/03/2010
Weiei, ik heb nog nooit een strip gewonnen.

Heu, ah ja, ik heb ook nog nooit meegedaan...
Dan is't normaal zeker.
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 09/03/2010
Waar kan je winnen?? :D
Royale de luxe
Geplaatst op 09/03/2010
1906
NERGENS!
NIKS TE WINNEN!!
Move along folks, nothing to see here.