Houba! Een Liefdesgeschiedenis

1906
In onder andere de muziekindustrie is het schering en inslag om van populaire artiesten, zelfs als die al jaren dood zijn, regelmatig ‘nieuw werk’ uit te brengen. Op magische wijze duiken dan nooit eerder gebruikte opnames op, geflankeerd door definitieve, ultieme, geremasterde en definitief ultiem geremasterde verzamelalbums. De meerwaarde ervan is helaas vaak ver te zoeken.
Ook de stripwereld blijft niet gespaard van dit soort truuken van de foor, en vergeef me dan ook dat ik even meewarig het hoofd schudde bij de aanblik van een ‘nieuw’ Franquin-album, terwijl ik er toch van overtuigd was dat de brave man al een tijdje geleden de pen aan Maarten had gegeven.

Houba! –Een liefdesgeschiedenis is in feite een verknipte versie van het Robbedoesalbum Het nest van de Marsupilami’s, waarin de charmante juffrouw IJzerlijm haar natuurdocumentaire over het liefdesleven van Marsupilami’s in hun natuurlijke habitat presenteert. In de nieuwe versie heeft men echter alle passages met IJzerlijm, Robbedoes en Kwabbernoot vakkundig weggeknipt, om alleen de eigenlijke documentaire over te houden. Catheline en Frédéric Jannin pastten ook de kadrering hier en daar aan en het geheel werd opnieuw ingekleurd.

En dat werkt. Ontdaan van alle commentaar en de hele raamvertelling errond, blijft een universeel liefdesverhaal over, waarin de virtuoze tekeningen van grootmeester Franquin met de nieuwe, zeer geslaagde inkleuring beter dan ooit tot hun recht komen. Wanneer de kaft dit album omschrijft als ‘zonder enige twijfel de mooiste liefdesgeschiedenis die ooit in een stripverhaal te zien was’, zijn we zelfs even geneigd dat te geloven. Hier en daar is er een probleempje met de resolutie van de tekeningen die al te veel vergroot zijn, maar een kniesoor die daarover valt, de hermontage is al bij al fraai uitgevoerd.

Deze uitgave is en blijft een foortruuk, maar wel een hele goede, en ik durf zelfs te stellen dat wie hiermee thuiskomt voor een keer goede punten bij zijn geliefde zal scoren voor een stripaankoop.
Dat Franquin vooralsnog de allerbeste stripauteur van de Frans-Belgische school is, zou op zich weinig betoog moeten behoeven, maar soms kan het geen kwaad om er nog eens aan herinnerd worden. Waarvoor dank.
Geplaatst op 01/03/2010 Citeren
the pope
Geplaatst op 01/03/2010
Crew
7764
Een zeer complete en neutrale recensie, waarvoor mijn oprechte felicitaties, maar toch heb ik het gevoel dat men gewoon de tekenaar Franquin blijft uitmelken omdat er niets beters meer in de Belgische pipeline zit. :(
fluiten
Geplaatst op 01/03/2010
Wel toen ik het album in handen had wist ik niet wat ik er moest van denken.

Heb het dan ook laten liggen, zoals ik regelmatig doe met andere strips die me niet direkt kunnen overtuigen. Mij hebben de vergrotingen een beetje de das omgedaan. Het kan toch niet zijn dat in een tijd zoals deze dat niet beter kan? Een beetje hogere resolutie inscannen met een groter formaat. Dan her-inkleuren en weer verkleinen naar de gewenste grote zonder kwaliteitsverlies.... ik ben aan het zagen vrees ik over een pietlulligheid. Of ben ik nu een kniesoor?

Je recensie geeft wel weer hoe ik me voel over dit sublieme verhaal, echt voer voor de romantici onder ons. Chapeau voor je goede werk!
Royale de luxe
Geplaatst op 01/03/2010
1906
Als die originelen maar klein zijn, haalt scannen op hogere resolutie op zich niet zoveel uit natuurlijk, maar met hulp van photoshop ed zou er idd vrij vlot een mouw aan te passen moeten zijn. Je ziet dat er toch duidelijk veel moeite in de nieuwe inkleuring (vind die echt zeer geslaagd, veel meer rijkdom dan bij het origineel) is gestoken, dat maakt het natuurlijk extra jammer dat men dit euveltje niet verholpen heeft.

Maar bon, ik stoorde me er niet echt aan.
the pope
Geplaatst op 01/03/2010
Crew
4173
Ik ken het verhaal al jaren van buiten, en al tientallen keren gelezen in Robbedoes, maar toen ik deze uitgave vasthad, heb ik het direkt meegenomen.

Sommige uitgevers zijn in staat een meesterwerk zo te verkl**en, niet zelden voor de snelle winst op de kap van een klassieker, maar hier is duidelijk echt veel moeite gedaan om dit meesterwerk in alle eerbied aan het publiek aan te bieden.
Ik wordt er gewoon lyrisch van.:))
woelfie
Geplaatst op 01/03/2010