UW1 the series - Integraal

Soms kan je, door een boek gewoon in handen te nemen, al op voorhand zeggen of het verhaal je zal bevallen of niet. In dit geval liep het anders: ik ben afgegaan op de positieve commentaren die ik hier op de site en elders had opgevangen toen ik me de Universal War One heb aangeschaft. In het Frans verscheen het eerste deel van dit verhaal in 1998 en ondertussen zijn alle zes delen al een tijdje verschenen, in het Nederlands is het echter andere koek: door uitgeversperikelen laten delen 5 en 6 maar op zich wachten en ik heb dan ook via een onliner de in twee delen verschenen Engelstalige bundeling van deze science fictionstrip gekocht.

Om in het verhaal te komen, verplaatsen we ons naar, uiteraard, een fictieve toekomst... Te midden van een escalerende koude oorlog tussen de UEG (een uitloper van de United Nations), die de UEF hebben als militaire kracht, en de CIC, een conglomeraat van megacorporaties die een vijftigjarige concessie hebben op de planeten van ons zonnestelsel, vinden we de helden terug van het Purgatory Squadron; nou ja, helden zijn het niet echt in het begin van dit verhaal. Elkeen van de leden van dit eskader ruimtejockeys is een veroordeelde militair die wat op zijn kerfstok heeft: June, Mario de lafaard, Balti de held, Ed Kalish (die meer dan eens vergeleken wordt met Mario bros), Milorad de verkrachter, Amina en Kate, de dochter van de admiraal. Zij nemen het op tegen een grote zwarte muur die in het zonnestelsel is verschenen en die dertig miljoen kilometer is in diameter en daarmee ongeveer de helft van de zichtbare sterrenhemel van op aarde bedekt.

Het verhaal is ingenieus opgebouwd en je moet vooral goed je hoofd erbij houden, wat meestal het geval is als je met kwantummechanica en temporele fysica gaat spelen. Wat me in het begin vooral opviel was dat er bij elk hoofdstuk een passage van het oude testament volgens Kanaän wordt weergegeven. De eerste hoofdstukken zijn vol spanning en het tempo van de actie ligt dan ook hoog. Naarmate het verhaal vordert verzandt het weliswaar een heel klein beetje in de technische belemmeringen die alle tijdsperikelen met zich meebrengen en wordt het bijna vervelend. Bijna is echter nog niet helemaal en deze zware passage ben je dan ook vlug vergeten als het tempo weer wordt opgepikt zoals voorheen, en het verhaal doorraast tot het laatste blad.

De plotwendingen zijn super en uiterst origineel verweven in de tijd, en ook de manier waarop Bajram de persoonlijke gevoelens van de mensen weergeeft is sterk (de begrafenis van Baltimor is daar een zeer goed voorbeeld van). Het tekenwerk is gewoonweg zeer goed, het is klaar en helder: de details van de ruimtetuigen, de manier waarop de mensen worden getekend, het detail van hun grimassen, de manier van inkleuren. Soms merk je wel eens een plaatje op dat misschien te vlug is getekend, maar die zijn eerder zeldzaam.

Dit verhaal is een "instant classic". Het heeft zeker tien jaar de modegrillen in de stripwereld weerstaan en kan volgens mij zomaar nog enkele decennia mee.
Geplaatst op 09/02/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 09/02/2010
'k Zal maar stoppen met recensies lezen. Ik zal alweer op Book Depository om te bestellen. Gelukkig lag mijn visa kaart niet binnen handbereik. Rustig aan, Belga, rustig aan.
Geplaatst op 27/03/2010 Citeren
Belgatom
Geplaatst op 27/03/2010
Crew
6907
Origineel geplaatst door Belgatom
'k Zal maar stoppen met recensies lezen. Ik zal alweer op Book Depository om te bestellen. Gelukkig lag mijn visa kaart niet binnen handbereik. Rustig aan, Belga, rustig aan.

'k Zou die kaart toch bovenhalen! Machtig goed verhaal dit! Ik heb de Nederlandstalige versie (Talent) en twijfel sterk om deze toch ook maar aan te schaffen wegens te lang zonder nieuws over (verdere) vertalingen...
Geplaatst op 27/03/2010 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 27/03/2010
Origineel geplaatst door Iyo74

'k Zou die kaart toch bovenhalen! Machtig goed verhaal dit! Ik heb de Nederlandstalige versie (Talent) en twijfel sterk om deze toch ook maar aan te schaffen wegens te lang zonder nieuws over (verdere) vertalingen...

Amaai niet, heb hem vorige week al voor de derde keer herlezen... goed goed goed
Geplaatst op 28/03/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 28/03/2010
Jullie zijn wat mijn vrouw zou noemen " a bad influence ", ;-)
Belgatom
Geplaatst op 28/03/2010
Crew
904
Jullie zijn wat mijn vrouw zou noemen " a bad influence ", ;-)

En wij zouden uw vrouw dan "a sad influence" noemen. :D

Maar wees gerust, zo zijn ze allemaal. ;(
pepzaza
Geplaatst op 28/03/2010
Yep, altijd maar zagen over rondslingerende strips, dat ik er weer gekocht heb, ... Enfin, af en toe een bloemetje kopen en dan gaat het weer wat beter ;)
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/03/2010
Crew
13303
Origineel geplaatst door pepzaza

Not here. Ze leest ook strips, en deelt eigenlijk zowat al mijn hobbies behalve het maken van muziek :D
Surya
Geplaatst op 28/03/2010
Och ja, als het écht te erg wordt zet ik mijn gitaar wat harder :D
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 28/03/2010
3030
Ik heb de strip in het frans gelezen. Na jarenlang gewacht te hebben om de twee laatste delen te lezen, heb ik de franse integrale gelezen, dus, die veel mooier is uitgegeven dan de Marvel boeken ;), met bijvoorbeeld een volledige strip extra's.
Ja, een zeer goeie scifi strip, waarin alles klopt. En mensen op het ander forum weten dat : als er een verhaal met tijdreizen is, dan moet elk detail kloppen voor mij, anders zit ik de kankeren op de strip. Niets zo ergerlijk als een tijdreisverhaal dat niet klopt (en het is verdomd moeilijk om zo'n verhaal in mekaar te steken !). 8)

Maar spock zou spock niet zijn, als ik ook niet in een rant uitgebarsten ben, die ik hier ook nog even herhaal (ja, ik ben een zeveraar) :

Ik heb wel een kleine kanttekening ivm de dialogen.
Net zoals de meeste franstaligen, gebruikt hij soms veel te dramatisch taalgebruik (*),
soms zijn de gesproken reacties van de personages kinderlijk naïf (out of character),
er zijn veel te veel overbodige dialogen (**) en veel te weinig echte dialogen van mens tot mens.
Maar gelukkig heeft Bajram wel een zéér goed verhaal, en komen die dialogen dus niet over als : ik heb geen verhaal, ik ga dat hier eens verdoezelen door veel te veel woorden en veel te gedetailleerde tekeningen.

(*) In het nederlands of het engels zou ik de dialogen waarschijnlijk nog slechter vinden, want in het Frans leest het raar genoeg wel nog min of meer goed weg, en dit zal wel eigen zijn aan franstaligen, maar zijn taalgebruik is veel te dramatisch en theatraal (niet constant gelukkig), het is echte schrijftaal. In strips spreekt men tegen elkaar !
De franstalige scenaristen vergeten dit veel te vaak. Ofwel hebben ze slechte editors, die hun gedacht niet durven zeggen, ofwel hebben de scenaristen/stripmakers te grote egos, die niet willen inzien hoe hun strip nog beter kan worden. ;)
Ik las ook Capricorne 14 van't weekend, en daar ben ik zeer weinig/geen subjonctif tegengekomen bijvoorbeeld, en dat klonk allemaal veel natuurlijker.

(**) Man, al die overbodige tekst. Ik denk soms dat de franstalige scenarist denkt dat alleen hij de slimmerik is, en dat de lezer het niet zal snappen als niet minstens alles drie keer is uitgelegd ;) .
En er zijn ook nog de tekeningen, die hebben toch ook hun nut. Waarom dan nog eens in de tekst uitleggen wat er gebeurt terwijl het al in de tekeningen te zien is ("Kijk, de auto ontploft !")
Er zijn ook veel te weinig echte dialogen, van mens tot mens ("hoi, hoe is't er mee", "goed", "kom we gaan iets drinken" en dan volgt een dagdagelijkse conversatie die ons de personages leert kennen). In UW1 zitten er gelukkig wel nog enkele van die scènes , maar in heel veel andere frans-belgische strips is van menselijke gevoelsmatige interactie geen sprake.

3) De fransen/belgen maken bijna perfecte films/feuilletons op papier. Maar ik mis de waanzinnige energie en de feel die men in de strips kan steken zoals ze dat bij comics en manga wel doen, en die in geen enkele ander verhalend medium zo tot hun recht zouden komen. Largo Winch, XIII, enz... het blijven mooie tv-feuilletons op papier, maar ik mis die vonk die het tot echte goeie strips zouden verheffen, daardoor had ik het wel gezien na een deel of 10 van elke reeks, er zijn veel te veel goeie films en feuilletons te zien.
UW1 heeft deze waanzin en feel wel, tot op zekere hoogte (maar dus jammer genoeg ook veel te veel tekst bij momenten).

___

Shoot the messenger ! :D
Zoals veel ouwe zagen, heb ik nu eenmaal een uitgesproken mening gekweekt, en in de internetfora een mooie uitlaapklep gevonden.
En ja : ik val jullie er graag mee lastig. 't is tenslotte anoniem. :D 8)

Maar om nog eens te herhalen : UW1= zeer goeie strip.
Volgens de extra's zijn de scenario's voor UW2 en UW3 ook min of meer klaar, maar voor mij hoeft het niet. UW1 is goed zoals het is. Eventuele vervolgen zal ik waarschijnlijk niet lezen.
Maar naar hij zelf zegt, hij weet nog niet of hij ze zal maken. Bajram heeft even andere tekenaars geprobeerd voor de reeksen, maar tot het besluit gekomen dat dat niet ging werken.
En zelf wil hij andere dingen doen, om niet vastgepind te worden op één genre.
Schreef hij dus in de extra's...
Geplaatst op 30/03/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 30/03/2010
Crew
904
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door pepzaza

Not here. Ze leest ook strips, en deelt eigenlijk zowat al mijn hobbies behalve het maken van muziek :D

Humanoids en Cyborgs tellen niet mee!
pepzaza
Geplaatst op 30/03/2010
Crew
13303
Detecteer ik daar enige jaloezie? :D
Surya
Geplaatst op 30/03/2010