Magasin General - Montreal

In het vorige deel heeft Marie een scheve schaats gereden met Marceau, dit kwam grotendeels door de onbeantwoorde liefde van Serge. Wat ze niet weet is dat ze hiermee een groot schandaal over haar zal krijgen. Het kleine dorpje is in rep en roer als de "chum" van Marceau hen beide confronteert... .

Het is hen weer gelukt, de heren Loisel en Tripp brengen in dit 5de deel weer humor, spanning en tragedie in hun unieke setting. Vooral de manier waarop ze de sfeer in het kleine dorpje weergeven is bijna zonder woorden. Het gaat hem vooral om de manier waarop ze de confrontatie neerzetten, dan de roddels en achterklap en de manier waarop het leven dan weer verder gaat in het dorp. Vooral ook hoe ze elk personage, met zijn eigen voor- en nadelen neerpennen. Het voelt allemaal zo waarheidsgetrouw aan, dat als je begint te lezen, het verhaal voorbij is zonder dat je er erg in hebt. En wanneer je dat gedaan hebt verlang je naar meer.

Het enige minpuntje is misschien de manier waarop ze vertellen hoe Marie en Jacinthe hun tijd doorbrengen in Montreal, het is op een narratieve manier weergegeven en dat is totaal niet wat je verwacht, zeker niet als de invulling van de tekst is gedaan op herinnering van haar overleden echtgenoot.
De tekeningen zijn zonder meer van het zelfde niveau als alle vorige delen en wat je wel opvalt is dat ze de techniek echt in de vingers hebben. Ik mag zeker niet vergeten te vermelden dat François Lapierre hier een blijvende hoge afwerkings kwaliteit neerzet met zijn kleurpotloden.

Zelden heb ik zo veel zin om een album als dit vlug weer opnieuw te beginnen lezen. Dit 5de deel is zijn centen meer dan waard en we zullen allemaal weer met spanning zitten wachten op het vervolg.
Geplaatst op 30/01/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 30/01/2010
1906
Net uit, en ik ben er niet wild van, het begint wat mij betreft al te zeer meer van hetzelfde truukje te worden. Het gevoel dat ik bij het vorige album al had, wordt bevestigd: in plaats van het krachtige dorpsepos dat de eerste albums beloofden, lijkt er nu definitief gekozen voor een formule waarin gewoon x-aantal standaardsituaties uitgezet worden tegen de (weliswaar nog steeds erg knap uitgewerkte) context van het vroeg twintigste eeuwse Canadese dorpje..
Dat is wat mij betreft onderhoudend maar ook niet meer dan dat.
Geplaatst op 01/02/2010 Citeren
the pope
Geplaatst op 01/02/2010
Origineel geplaatst door the pope
Net uit, en ik ben er niet wild van, het begint wat mij betreft al te zeer meer van hetzelfde truukje te worden. Het gevoel dat ik bij het vorige album al had, wordt bevestigd: in plaats van het krachtige dorpsepos dat de eerste albums beloofden, lijkt er nu definitief gekozen voor een formule waarin gewoon x-aantal standaardsituaties uitgezet worden tegen de (weliswaar nog steeds erg knap uitgewerkte) context van het vroeg twintigste eeuwse Canadese dorpje..

Hoe had jij het dan verwacht? Pak dit niet verkeerd op, van het standpunt dat ik het ervaar is dit een meer dan normale levensgebeurtenis en de reacties van de omgeving op het gebeurde is redelijk realistisch, en dat is waar ze in slagen. Ze tonen de reacties op een bepaald event en geven heel wat diepgang aan de karakters door hun goede en slechte kanten uit te lichten. En dan nog op een grappige manier ook.

Ben wel benieuwd wat je had willen zien.
Geplaatst op 02/02/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 02/02/2010
Crew
13303
Daar moet ik me bij aansluiten. Ze gaan verder op de ingeslagen weg. Niet echt vernieuwend meer tegenover de vorige delen in de reeks, maar wel nog steeds bijzonder goed gedaan en bijzonder genietbaar om te lezen, als je het mij vraagt :D
Surya
Geplaatst op 02/02/2010
1906
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Origineel geplaatst door the pope

Hoe had jij het dan verwacht? Pak dit niet verkeerd op, van het standpunt dat ik het ervaar is dit een meer dan normale levensgebeurtenis en de reacties van de omgeving op het gebeurde is redelijk realistisch, en dat is waar ze in slagen. Ze tonen de reacties op een bepaald event en geven heel wat diepgang aan de karakters door hun goede en slechte kanten uit te lichten. En dan nog op een grappige manier ook.

Ben wel benieuwd wat je had willen zien.

Ik geef je geen ongelijk in wat je zegt, maar in het begin had ik me verwacht aan één afgeronde reeks met een beperkt aantal delen, die tesamen op één of andere manier één krachtig verhaal zouden maken, en dat was volgens mij initieel ook de bedoeling.

Men heeft er nu blijkbaar voor gekozen om er een langer lopende reeks van te maken, waar de individuele albums op zich nog weinig bijdragen tot het overkoepelende verhaal; iets wat op zich natuurlijk hun volste recht is, maarwat het bij mij in de categorie 'goed gemaakte formulestrip in leuk kader' plaatst, in plaats van bij de 'essentials', waar naar het na 2-3 albums op weg leek. Goed gedaan en zeer genietbaar, maar het blaast me niet meer van mijn sokken.
the pope
Geplaatst op 02/02/2010
Ze zouden misschien beter wat nieuwe personages introduceren, zoals een stelletje zombies of boosaardige robots :P
belgianbingo
Geplaatst op 02/02/2010
Crew
13303
En meer actie en seks! Gratuit bloot en zo. Wat meer zoals SAS dus!
Surya
Geplaatst op 02/02/2010
1906
alles wordt beter met blote wijven.
the pope
Geplaatst op 02/02/2010
1105
Laten we zeggen: met KNAPPE blote wijven.
Herbert
Geplaatst op 02/02/2010
1906
smaken en kleuren..
er moet voor al die bejaarden hier ook iets aan zijn eh
the pope
Geplaatst op 02/02/2010