Heel wat blauw in de titel van dit 53ste deel van een van de meest gelezen reeksen in europa.
Ik ga hier geen grote introductie schrijven omdat de blauwbloezen al zo lang bestaan en iedereen ze wel kan ondertussen.
Het verhaal begint zoals gewoonlijk als de sergeant, blutch terug brengt van een van zijn vele mislukte deserties. Tijdens hun herintrede in het kamp merken ze op dat ze een nieuwe gast hebben. François D'orleans, een van de zonen van de franse Koning die ook nog zijn neven heeft meegebracht om aan de zijde van de blauwen te vechten. Door omstandigheden komt ons duo natuurlijk in een hoop ellende en unieke situaties terecht die weer een volledig verhaal vullen.
De tekeningen van lambil zijn van het niveau dat we gewoon zijn. Sinds ik de blauwen al een hele tijd volg zie je uiteraard kleine verschillen tss zeg maar album 15 en 53. Maar het blijft van de zelfde kwaliteit als van oud en dat is goed.
Cauvin is het vertellend hart van deze reeks. Hij heeft de blauwen al veel leuke en spannende avonturen laten meemaken. In dit album is dit niet anders, maar hij schrijft dit avontuur niet zo goed uitgedacht en uitgewerkt als anders. Ik heb een beetje het gevoel dat enkele albums geleden de kwaliteit van de verhalen licht achteruit gegaan is. Het is niet misschien alleen een gevoel, het is ook zo maar ik ben ook een beetje vooroordeeld hier omdat ik de reeks al vanaf dat ik klein manneke was volg. Het is nu ook niet zo dat de blauwbloezen zware lectuur was, is of zal worden. Dat is nooit de doelstelling geweest van het verhaal. Maar de kwaliteit van een verhaal doet er zeker toe. Neem maar bvb "Hoe het begon" of "Grumbler en zonen", dat zijn een paar van de betere verhalen. En als je met de Blauwen nog maar begint zou ik zeker deze 2 aanraden omdat ze me het gevoel geven hoe de volledige reeks aanvoelt. Kwaliteit zoals dat van de blauwen verwacht wordt. Geen zware kost maar luchtige levende en soms wel harde waarheden. Hiermee zet ik een niet zo positieve toon neer op een reeks die ik graag heb en ik hoop alleen maar dat we in de toekomst weer wat beter afgewerkte verhalen krijgen.
Geplaatst op 20/11/2009
Citeren
Volledig eens met de recensie. Echter zou ik naast 'Hoe het begon' en 'Grumbler en zonen' ook aanraden om 'Hoogvliegers van de cavalerie', 'The David' en 'Blauwen en bulten' te lezen. Persoonlijk vind ik die ook tot de beste van de reeks horen, maar enig jeugdsentiment is hier ook niet vreemd aan.
Geplaatst op 23/11/2009
Citeren
Ik vind hem toch beter dan "De Blauwen in de mist" mijn favoriet is:
http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_5569.jpg
Geplaatst op 23/11/2009
Citeren
Idem. Die kan je blijven herlezen.
Geplaatst op 23/11/2009
Citeren
En de laatste dertig kwamen neer op het verder uitmelken van een succesreeks. :rolleyes:
Geplaatst op 24/11/2009
Citeren
En toch lees ik ze graag! Maar ik moet je gelijk geven dat de kwaliteit gezakt is maar hier en daar zit er nog een hele leuke tss, vind ik ;)
Terwijl Asterix me totaal niets meer zegt! Man heb er nog ff in gebladerd... terug voor de (tweede) keer weggelegd, dit album is nog slechter dan de vorige! Terwijl ik dacht dat het niet meer kon verslechteren...
Geplaatst op 25/11/2009
Citeren
Persoonlijk vind ik het ook een minder album dan 15 albums geleden, maar ik heb er vertrouwen in dat men wel terug kan verbeteren.
Hoe dan ook lees ik nog steeds graag de Blauwbloezen, het is iets speciaals, ik kan me gewoon ziek lachen met de opbouwende humor van de reeks.
Geplaatst op 12/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Martini
Persoonlijk vind ik het ook een minder album dan 15 albums geleden, maar ik heb er vertrouwen in dat men wel terug kan verbeteren.
Hoe dan ook lees ik nog steeds graag de Blauwbloezen, het is iets speciaals, ik kan me gewoon ziek lachen met de opbouwende humor van de reeks.
x2 , schitterende reeks, boeit me telkens weer!
Geplaatst op 13/12/2009
Citeren
Ik heb nog nooit een 'Blauwbloes' gelezen. Ik lees hier vaker over grote, belangrijke series waarvan ik nog nooit een deel in handen heb gehad. Ik ben bang dat mijn achterstand te groot is.
Geplaatst op 13/12/2009
Citeren
we moeten daar eerlijk in zijn, uiteindelijk zijn dat kinderstrips eh.
als je ermee opgegroeid bent, is het te begrijpen dat je ze uit jeugdsentiment blijft lezen, maar anders zou ik precies mijn geld en tijd elders insteken.
Geplaatst op 13/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Ik heb nog nooit een 'Blauwbloes' gelezen. Ik lees hier vaker over grote, belangrijke series waarvan ik nog nooit een deel in handen heb gehad. Ik ben bang dat mijn achterstand te groot is.
Ik ben nu wel benieuwd welke series dat betreft in jouw geval...
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door the pope
We moeten daar eerlijk in zijn, uiteindelijk zijn dat kinderstrips eh.
Niettemin zitten er een paar sterke staaltjes tussen, inmiddels zelfs klassiekers :
http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_5569.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_6146.jpg http://www.stripinfo.be/images/strip/strip_5595.jpg
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door mi-jahOrigineel geplaatst door Hans Bekker
Ik ben nu wel benieuwd welke series dat betreft in jouw geval...
De volgende drie reeksen schieten me te binnen: Rik Ringers, Paling & Co, Nero. Er zijn er meer maar, juist omdat ik ze niet gelezen heb, onthou ik de namen of titels niet.
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
En ben je van plan die toch nog te lezen ?
We kunnen je wel een lijstje bezorgen van de beste albums uit die reeksen (kwestie van alvast het koren van het kaf te scheiden).
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
Mijn keuze:
Paling en Ko is nogal duidelijk zeker? :D
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Herbert
En ben je van plan die toch nog te lezen ?
We kunnen je wel een lijstje bezorgen van de beste albums uit die reeksen (kwestie van alvast het koren van het kaf te scheiden).
Geef maar op; misschien kom ik er nog aan toe, maar het heeft niet mijn prioriteit. Desondanks heb ik het idee dat je bepaalde strips niet kunt overslaan. Ik vindt bijv. dat je niet over Nederlandse literatuur moet praten als je niet weet wie Multatuli is. 'Suske en Wiske' ken ik in ieder geval, 'Asterix en Obelix' ook, alsmede 'Lucky Luke', maar dat stadium ben ik gepasseerd (klinkt verschrikkelijk snobistisch).
Een voorbeeld vind ik 'Rik Ringers'. De tekeningen bevallen me gewoon niet. Als ik de buitenkant zie laat ik zo'n strip gewoon liggen. Die rolkraag doet 't 'm ook niet; met stropdas zou ik de strip ook laten liggen.
'De Rode Ridder' valt me nu ook in; heb ik nooit ingekeken. 'Jommeke' evenmin.
Geplaatst op 14/12/2009
Citeren
Jommeke valt te begrijpen, want dat is zo typisch Vlaaaaaaaaaams...
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
[i]
'De Rode Ridder' valt mu nu ook in; heb ik nooi ingekeken. 'Jommeke' evenmin.[I]
Nochtans zijn er bij de vroege rode ridders pareltjes qua tekenwerk. Ik heb zelfs nu nog als ik ze ter handen neem dat je prachtige zwartehoutskool tekeningen ziet en redelijke verhalen... vooral de occulte verhalen met Baal in de rol... of is het weer eens mijn jeugdsentiment?
http://www.pixl.co.uk/images/97728CDAFFEA4DD38D67860E9719B5CD/BE3CB7FCFC824F47A9222EA855B875EB/2233FD7ED37E4595BF70BAB7701D680F.JPG
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Jeugdsentiment is een slechte raadgever. Ik heb de Blauwbloezen als kind graag gelezen, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat nu nog te kopen. Van de rode ridder heb ik hier een dertigtal albums staan. Klassieker? Ja, zeker? Aanrader? Zeker niet! Ook Nero is zogezegd een klassieker, maar ik krijg dat niet gelezen. Paling en Co heb ik niet gelezen. Mensen hebben recht op 'guilty pleasures', maar dat zijn toch echt geen dingen die je anderen aanraadt.
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Volledig mee eens Waldorf!
Hans, steek je geld en tijd (en je schitterende recensies) in andere reeksen. :)
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Veter
Volledig mee eens Waldorf!
Hans, steek je geld en tijd (en je schitterende recensies) in andere reeksen. :)
Idd, Ik zie je liever recensies schrijven over serieuze reeksen, one-shots dan over een Rode Ridder van het jaar stillekes. Het zijn leuke tussendoor stripjes niet meer niet minder... (ik lees dat persoonlijk graag) geen bespreking van jou kaliber waard.
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Waldorf
Jeugdsentiment is een slechte raadgever. Ik heb de Blauwbloezen als kind graag gelezen, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat nu nog te kopen. Van de rode ridder heb ik hier een dertigtal albums staan. Klassieker? Ja, zeker? Aanrader? Zeker niet! Ook Nero is zogezegd een klassieker, maar ik krijg dat niet gelezen. Paling en Co heb ik niet gelezen. Mensen hebben recht op 'guilty pleasures', maar dat zijn toch echt geen dingen die je anderen aanraadt.
my point exactly (y)
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door the popeOrigineel geplaatst door Waldorf
maar dat zijn toch echt geen dingen die je anderen aanraadt.
my point exactly (y)
Dit wil ik wel lichtjes (!) nuanceren. Ik zou andere mensen bv. wél Jommeke-strips aanraden. Maar het zou dan wel gaan over mensen met kleine kinderen. :)
Zeggen/schrijven dat het hoogstaande lectuur is zou ik natuurlijk niet durven. Een beperkt aantal boekjes aanschaffen om de reeksen te kennen, daarentegen doe ik wel (De Blauwbloezen bv. op de Gentse Stripbeurs aan een spotprijs). In de quiz elders op deze site blijkt tot m'n grote schaamte maar al te vaak dat ik al te veel reeksen helemaal niet ken. :rolleyes:
Geplaatst op 15/12/2009
Citeren
Ik krijg stilaan weer zin om mn Blauwbloezen te gaan herlezen! ;)
Heb daar vroeger erg van genoten (jaja, jeugdsentiment), en ben nu benieuwd of t nog de moeite waard zal zijn...
Wie weet kom ik er binnenkort nog eens aan toe... :)
De oudere Suskes en Wiskes van de hand van Vandersteen zelf (rond de periode eind '50 / begin '60), herlees ik nog regelmatig, en die bevallen me nog steeds geweldig goed...
Dat is bij mij zeker niet alleen maar jeugdsentiment, een aantal van die verhalen ben ik zelfs pas op latere leeftijd echt gaan waarderen!
Geplaatst op 16/12/2009
Citeren