Godsdienst heeft op aarde al heel wat teweeg gebracht... oorlog, uitroeiingen, verheerlijkingen, controle van de zwakken en dit alles om macht, controle en rijkdom. Ik weet dat ik hiermee een gevaarlijke deur intrap maar het is een introductie naar een strip die ik meerdere keren heb laten staan in de winkel en uiteindelijk na een lange periode dan maar ineens, risicovol, alle delen heb gekocht. Het is trouwens ook niet zomaar een onderwerp want de planeet Papathea waar dit verhaal zich afspeelt, wordt hard geregeerd door Lodovica een Pausin die geen enkel middeltje schuwt om haar geloof op te leggen aan de gelovigen van haar planeet. Vooral een overdreven gebruik van de TV en de daarbij horende speciale effecten die gecreëerd worden en aanzien worden als mirakels door de horde gelovigen van de planeet.
Lodovica's geloof benadrukt de sexuele liefde terwijl haar zus Agape dat van de spirituele liefde verkondigde. Maar zoals in vele situaties zijn meerdere godsdiensten een probleem en was het nodig om een van de 2 te doen verdwijnen voordat de planeet in een volledige burgeroorlog zou zijn vergaan. De totalitaire macht van Lodovica is er pas gekomen na de dood van haar tweelingzus Agape.
Noa is een sky.doll, een pop die gemaakt is om de pleziertjes van het mannelijke ras te bevredigen. Ze heeft rondingen en attributen waar mannen naar opkijken, maar moet opgewonden worden (niet op die manier jongens... ) elke 33 uur, zoals een oude wandklok met een kloksleutel, om te kunnen blijven functioneren, indien dit niet gebeurd verliezen ze alle herinneringen die ze maar beperkt kunnen opslaan.
Maar Noa is niet zo maar een Sky.doll ze heeft het vermogen om langer en meer te onthouden en zich in situaties te worstelen waar je liever niet in zit, dat komt deels door haar anders zijn, haar bewustzijn is anders dan de standaard pop van plezier en ze beseft dit ook gedeeltelijk.
Roy en Jahu zijn 2 beste vrienden die missionaris zijn van Lodovica. Samen zijn ze op missie om hun geloof een duw in de rug te geven. Al vlug blijkt dat Roy en Noa een soort van band scheppen die anders ligt. Want Noa vertrouwt Jahu niet...
De bovengenoemde personages zijn de spil van een reeks die uiteraard gebaseerd is in de alternatieve realiteit. De strip is meer gericht naar de volwassenen door het uitgesproken en getekend erotische tintje die hij meekrijgt.
Alessandro Barbucci is voor het eerst in het NL beschikbaar met deze reeks het is ook zijn eerste eigen reeks die hij maakt met Barbare Canepa. En het laat een zeer degelijke indruk na. Zijn tekenstijl is modern, vlot maar zeer grondig uitgewerkt. Alle platen zijn met veel zorg en kwaliteit op papier gezet. In het voorwoord van het derde deel dankt hij zelfs Barbara om hem constant te blijven pushen naar volmaaktheid en dat zie je ook. Het oog voor detail is zeer goed en de werelden waar hij je naar mee neemt zijn totaal in lijn met het verhaal.
Barbara Canepa heeft samen met alessandro het script uitgewerkt en de inkleuring voor haar rekening genomen. Het werk dat ze heeft verzet aan de inkleuringen is er in de eerste indruk een van veel snoeproze en zware tinten in appelblauw zeegroen. Zo komen de covers over en dat creëert een zeer druk zicht, misschien ook de reden waarom ik de strip meerdere keren heb laten staan. Maar niets is minder waar, als je verder gaat kijken zie je zo maar dat de wereld die ze samen maken ondanks de veel pastel kleuren eentje is die specifiek is voor het verhaal en dat ook goed laat samenkomen zo.
Het verhaal is er eentje dat goed uitgedacht is, het heeft humor, een erotisch tintje, plotwendingen, actie, verdriet en verraad en is luchtig zonder dat het te hard gaat overdrijven. Het wordt vlot gebracht en heeft tot nu toe voor mij geen rare wendingen of nieuwe invallers teweeggebracht die soms totaal overbodig zijn, neen het verhaal is consistent en gaat de richting uit dat je min of meer verwacht met een regelmatige nieuwe inbreng van interesse punten die je meer doen verlangen naar de volgende delen.
Als je eenmaal begint en het daarna uitgelezen neerlegt dan besef je dat dit een hit is!
Geplaatst op 23/10/2009
Citeren
Bedankt. Fijne recensie. Heb meteen trek gekregen en de drie delen besteld. Misschien dat ik na lezing hier nog op terug kom, maar ik heb de laatste tijd zo weinig puf.
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
SKY-DOLL SPACESHIP Collection.
Eind november uit bij Silvester
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Bedankt. Fijne recensie. Heb meteen trek gekregen en de drie delen besteld. Misschien dat ik na lezing hier nog op terug kom, maar ik heb de laatste tijd zo weinig puf.
Laat eens weten wat je er van vond, want ook ik heb deze albums in m'n 'wanted'-lijstje gezet na het lezen van deze recensie.
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Heb deze van Talent, ook ik vond deze wel te pruimen! 8)
Hopelijk komen ze van sylvester in SC uit? ?(
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Vraagje: vormen deze 3 albums een afgerond geheel of zijn er nog delen komende?
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Origineel geplaatst door $tripofiel
Reken daar maar niet op. Sylvester doet bijzonder zelden SC
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Heb je mijn PM-pje niet gehad??? :(
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Jawel, ik check het morgen, als ik tijd heb :)
Geplaatst op 31/10/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
Vraagje: vormen deze 3 albums een afgerond geheel of zijn er nog delen komende?
Neen zeker niet een geheel . Ik schat zelf dat het een min. 5 delen saga is.
Geplaatst op 01/11/2009
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74Origineel geplaatst door Hans Bekker
Laat eens weten wat je er van vond, want ook ik heb deze albums in m'n 'wanted'-lijstje gezet na het lezen van deze recensie.
Ik heb de eerste drie delen nu gelezen en heb daar zeker geen spijt van. Ik denk dat ik hier wel een recensie aan wijd als het hele verhaal rond is. Het is beslist een origineel en apart verhaal.
Geplaatst op 23/12/2009
Citeren
Origineel geplaatst door SuryaOrigineel geplaatst door $tripofiel
Reken daar maar niet op. Sylvester doet bijzonder zelden SC
Bij mijn laatste bezoek daar ving ik op dat ze zelfs NOOIT meer SC's zullen doen!
Simpelweg omdat die
minder goed verkopen (!), en omdat ze toch wel echt liefhebbers zijn die hun strips uitgeven zoals ze ze zelf het liefst in de kast hebben staan... Dat vind ik dan toch wel iets hebben, ondanks dat ik zelf vaak voor de SC's ga! :)
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
softcovers verkopen niet minder (of ik geloof dat toch niet), maar de winstmarges zijn kleiner. met hc draai je dus sneller winst.
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
Inderdaad. Misschien hebben ze vroeger minder verkocht van de albums die wel in SC verschenen, maar die waren dan enkel in SC te krijgen, dus misschien (waarschijnlijk) lag dat dan aan de albums, niet aan de uitgave.
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
Bij mijn laatste bezoek daar ving ik op dat ze zelfs NOOIT meer SC's zullen doen!
Simpelweg omdat die minder goed verkopen (!), en omdat ze toch wel echt liefhebbers zijn die hun strips uitgeven zoals ze ze zelf het liefst in de kast hebben staan... Dat vind ik dan toch wel iets hebben, ondanks dat ik zelf vaak voor de SC's ga! :)
Of hoe je een marketing praatje de goede richting uithelpt. Ik ben heel lang tegen HC geweest gewoon omdat dat de prijs onnodig verdubbeld of zelfs 3x maal zo duur maakt voor het zelfde verhaal, zeker als dat dan ook geen meerwaarde heeft tegenover een SC.
En als je zoals velen van ons de strips mooi in de kast bewaard kan een SC heel lang meegaan. Ik kijk maar naar de vele in goede staat zijnde S&W of jommekes enz... uit de jaren stilletjes.
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
Bovendien neemt de gemiddelde HC 2.5x zoveel ruimte in in de boekenkast, een toch ook niet te onderschatten impact!
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
Dat ben ik op zich allemaal wel met jullie eens, maar dit was niet het standaard 'verkoper lult een krom verhaal recht'-praatje...
Deze man ken en vertrouw ik genoeg om niet aan zn woorden te twijfelen!
Het was echt een kwestie van dat de SC van eenzelfde titel slechter verkocht dan de HC versie. Tja...
Zelf koop ik dan ook vaker SCs, maar soms zijn de HC's wel verdomd mooi...
Geplaatst op 24/12/2009
Citeren
2 à 3 maal de prijs van een softcover en 2 à 3 maal meer plaats innemend, Silvester heeft aan mij een slechte klant (en zal hebben). Ze hebben een aantal mooie reeksen, maar ik lees ze wel op andere manier.
Geplaatst op 30/12/2009
Citeren
I hear you! ;)
Ben ik zeker met je eens, ik zet ze ook niet zomaar klakkeloos neer.
Sommige vind ik dan wel weer de moeite waard, maar ik denk er altijd even 2 à 3 keer over na!
Geplaatst op 30/12/2009
Citeren
Ook in NL kan ik niet aan de softcovers komen (uitverkocht). Ik vind Hardcovers ook niks, jammer, ben wel geinteresseerd.
Geplaatst op 04/04/2010
Citeren
De eerste drie delen kan ik wel regelen voor je, voor de rest moet je wachten op
Sylvester??? ;)
Geplaatst op 04/04/2010
Citeren