Voor de goede verstaander.

Naar aanleiding van mijn recensie over de ‘Zeven Strijdsters’ schrijft Surya dat de bespreking korter is dan hij van me gewend is.
Surya, het is waar. Ik heb me er eigenlijk met een ‘Jantje van Leiden’ afgemaakt. Ik vindt het veel moeilijker iets af te kraken en daar goede argumenten voor te vinden, dan iets goeds te zeggen van wat ik ook goed vindt.

Veter is nooit zuinig geweest met complimenten en natuurlijk stel ik dat op prijs. Kennelijk zitten Veter en ik op één lijn. Anders ligt dat voor T.I.A. die opmerkt: “Hier houdt bijna niemand van ‘Superheroes’ en ik ben er dol op”. Comics trekken mij niet, superhelden liggen mij niet. Het is toch wel afhankelijk van je opvoeding en hoe je in elkaar steekt. Ik ben opgegroeid met sprookjes (Grimm, Andersen, Moeder de Gans, Duizend en een nacht), mythen en sagen, Vondel en Hooft en alles wat de geur had van echte cultuur. Geen kwaad woord over mijn opvoeders, maar enig snobisme was ze niet vreemd. Sciencefiction, detectives en strips was slechts goed voor de prullenbak. Ik ben daar wel overheen gegroeid, maar nooit helemaal. In sprookjes en mythen struikel je over de superhelden (en soms –heldinnen), maar zo gauw ze Amerikaans zijn pruim ik ze niet. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar een mens kan niet alles waarderen.
Ik sta veel in de keuken en kokkerel graag. Ik hou niet van vis. Ook al kan ik voor mijn echtgenote heel bekwaam een visje bakken, voor visrecepten moet je niet bij mij zijn. Het ingrediënt ‘comics’ hou ik buiten mijn recensiekeukentje.

Sinds kort hou ik me ook bezig met Manga (ook zo’n modernisme waar ik bedenkingen over heb) en misschien begin ik ooit nog aan Spiderman en consorten.
Geplaatst op 08/07/2009 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 08/07/2009
Crew
13303
Negatieve recensies schrijven is inderdaad vrij moeilijk. Het is vooral een kwestie van goed te beseffen wat het presies is dat je allemaal zo slecht vond. Daarom is het inderdaad niet verwonderlijk dat die recensie wat kort was :)

Horizonten kan je inderdaad soms verleggen, dus veel plezier met die manga, ik hoop dat je de goeie gekozen hebt: 20th Century Boys, Monster of Say Hello to Black Jack, en bij uitbreiding alles van Tanguichi (Herinneringen!!!) maar dan vinden de echte manga freaks geen manga, maar Europese graphic novel gemaakt door een Japanner. 't Is eens iets anders :)
Surya
Geplaatst op 08/07/2009
Crew
3657
Het ingrediënt ‘comics’ hou ik buiten mijn recensiekeukentje.

Kan ik begrijpen, er zijn genres genoeg waar ik me nooit zal aan wagen. Geef mss de Graphic Novel eens een kans ? Prachtig voorbeeld is nu de Integraal van Essex County ik denk dat het je wel zal bekoren :)

Het is ook Amerikaans ... maar dit zal je wel pruimen hoor ;)
T.I.A
Geplaatst op 08/07/2009
248
Origineel geplaatst door T.I.AHet is ook Amerikaans ... maar dit zal je wel pruimen hoor ;)

Canadees... ;)
maar Hans, gezien je 'leesverleden' en je recensies lijkt mij dit ook een zeer goede graphic novell die je zal bekoren!
Geplaatst op 09/07/2009 Citeren
Voske
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
7894
In verband met Essex County, vrees ik dat dit soort verhalen en uitgaves toch niet representatief zijn voor de typische 'comic' stijl en inhoud. Ze maken in de Engelstalige stripwereld daar ook een onderscheid in door er dan de term 'graphic novel' op te plakken. Zoals we ook hier het betere beeldverhaal soms anders proberen te benoemen. :)

En Hans, ik vind je recensies altijd schitterend geschreven. Je maakt ons attent op achtergronden, onderliggende symbolieken, mens- en wereldvisies van de auteurs, ... Heerlijk om te lezen, en doet ook steeds verlangen om kennis te maken met de strip (of te herlezen met een vernieuwde kijk). En dat is toch de kunst van een goede recensie. En als de recensie eens wat korter is, is het me dan ook wel duidelijk waarom. :)
Veter
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
13303
Dat onderscheid is blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk. Marvel noemt zelf zijn boeken "graphic novel" van zodra ze enkele delen samen in één bundel kwakken. Voor hen is een graphic novel dus gewoon een bundeling van verhalen.
Surya
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
3657
Origineel geplaatst door Voske
Origineel geplaatst door T.I.AHet is ook Amerikaans ... maar dit zal je wel pruimen hoor ;)

Canadees... ;)
maar Hans, gezien je 'leesverleden' en je recensies lijkt mij dit ook een zeer goede graphic novell die je zal bekoren!

Ah, verdraaid.... Ik ga toch vroeger moeten gaan slapen :rolleyes:
T.I.A
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
3657
In verband met Essex County, vrees ik dat dit soort verhalen en uitgaves toch niet representatief zijn voor de typische 'comic' stijl en inhoud. Ze maken in de Engelstalige stripwereld daar ook een onderscheid in door er dan de term 'graphic novel' op te plakken. Zoals we ook hier het betere beeldverhaal soms anders proberen te benoemen.

Juist daarom ik zei geef de GN een kans ... ;)

Dat onderscheid is blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk. Marvel noemt zelf zijn boeken "graphic novel" van zodra ze enkele delen samen in één bundel kwakken. Voor hen is een graphic novel dus gewoon een bundeling van verhalen.

Bij Marvel zijn de bundelingen Comics genoemd hoor (TPB, HC), alleen durven ze een NN (No Number) (alleenstaand verhaal) wel eens een Graphic Novel te noemen. :rolleyes:
anders niet hoor (allee ik ben het nog niet tegengekomen... )

;)
T.I.A
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
7894
Origineel geplaatst door T.I.A
In verband met Essex County, vrees ik dat dit soort verhalen en uitgaves toch niet representatief zijn voor de typische 'comic' stijl en inhoud. Ze maken in de Engelstalige stripwereld daar ook een onderscheid in door er dan de term 'graphic novel' op te plakken. Zoals we ook hier het betere beeldverhaal soms anders proberen te benoemen.

Juist daarom ik zei geef de GN een kans ... ;)

En ik wou juist het tegenovergestelde zeggen. Lees die zeker niet als je een beeld wil hebben van een 'comic'. Als stripverhaal is dat album zeker aan te raden, maar het ligt zover buiten de duizenden 'mainstream comics' dat het je absoluut geen beeld kan geven van wat een 'comic' is. :)
Veter
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
13303
Bij Marvel zijn de bundelingen Comics genoemd hoor (TPB, HC), alleen durven ze een NN (No Number) (alleenstaand verhaal) wel eens een Graphic Novel te noemen. :rolleyes:

;)

Ik heb eergisteren nog op de openingspagina het volgende zien staan: "This graphic novel..." Dat was een of andere Annihilation TBP denk ik.
Surya
Geplaatst op 09/07/2009
Crew
3657
Origineel geplaatst door Surya

;)

Ik heb eergisteren nog op de openingspagina het volgende zien staan: "This graphic novel..." Dat was een of andere Annihilation TBP denk ik.

Wellicht gebruiken ze de term om nieuwsgierigen aan te trekken en om meer te verkopen. Maar het zijn rasechte comics die gebundeld zijn dus TPB of Trades of HC gelijk veter ook aanhaalt is het idd het tegenovergestelde en is een GN eigenlijk meer het serieuze werk, maar zoals in elke definitie heb je randgevallen en of twijfels. Juist gelijk de definitie: wanneer noem je een strip een strip ... :)
Geplaatst op 10/07/2009 Citeren
T.I.A
Geplaatst op 10/07/2009
Juist gelijk de definitie: wanneer noem je een strip een strip ...

Dat is voor mij dus heel simpel. Elk verhaal dat door middel van losse beelden in het platte vlak verteld wordt, al dan niet aangevuld met tekst, weaarbij de tekst en het beeld elkaar aanvullen. De tekst alleen is onvoldoende om het verhaal te begrijpen en dat geldt ook voor de tekeningen, eventueel schilderingen, etsen, aquarels o.i.d.
Het begrip 'verhaal' neem ik wel ruim, maar een cartoon is voor mij geen strip meer. 'Comics, graphic novels, manga, bande dessinées', voor mij is het een post nat.
Let wel, geen enkele definitie klopt volledig.
Geplaatst op 10/07/2009 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 10/07/2009