Batman adventures

Crew
4173
Een (mijns inziens moelijke) vraag over de reeks 'Batman Adventures'.

Op dit moment zijn er twee reeksen samengevoegd, nl. "The Batman Adventures" (36 comics tussen 1992 en 1995, met daarbij 2 specials, 2 annuals en 2 TPB, deze laatste 6 staan nog niet op stipinfo.be), en "Batman Adventures" (17 comics tussen 2003 en 2004, met 2 TPBs).
Op de site is de eerste reeks genummerd 1-36 en de tweede reeks A1-A17 en TPB1, TPB2.

In principe zijn dit 2 verschillende reeksen (met het lidwoord als subtiele verschil), ofwel kaderen ze in één groot "Animated adventures" geheel met volgende inhoud (specials even niet meegerekend):
- The Batman adventures (36 comics 1992-1995)
- Batman & Robin adventures (25 comics 1995-1997)
- The Batman adventures - The Lost Years (6 comics 1998 )
- Batman Gotham adventures (60 comics 1998-2003)
- Batman adventures (17 comics 2003-2004)

Chronolgisch opereert Batman eerst alleen of met Dick Grayson als Robin (The Batman adventures, nadien Batman & Robin adventures); Robin gaat dan weg om Nightwing te worden (The lost years), waarna Batman, (de nieuwe) Robin en Nightwing samen Gotham veilig maken (Batman Gotham adventures en daarna Batman adventures).

Mag ik daarom vragen het voorstel te overwegen om 'Batman Adventures' logischerwijze te splitsen in 2 reeksen?
Geplaatst op 04/05/2009 Citeren
woelfie
Geplaatst op 04/05/2009
Crew
3657
Ik persoonlijk zou ze samen laten staan... indien een reeks vervolgt wordt in een andere reeks die totaal anders noemt, kan je bij het laatste Issue ernaar verwijzen.

Wel zou ik reeksen/mini series waarvan de reeksnaam ook Batman adventures is, maar met bijvulling bv "The Batman adventures: The Lost Years" in deze reeks zetten met het voorvoegsel MSA, LSA (mini serie of limited serie) die A staat voor eerste mini serie "A" een volgende zou logisch MSB zijn dan.

Zou dus zijn 12 issues MSA1-MSA12. of LSA1-LSA12 naargelang de serie wordt genoemd.

One-shots altijd voorvoegsel OS

Het gaat er niet om welke reeks op welke volgt... (anders wordt het bij Marvel nog een grotere troep daar zetten we ook alle volumes bij elkaar of ze nu volgen op elkaar of niet maakt niet uit, je kan dit altijd vermelden bij het laatste issue.

Wel rekening houden indien je een mini serie toevoegt deze ook als alternatieve reeksnaam toevoegen (zo kan ze ook gevonden worden met de zoekfunctie...) EN elk issue beginnen met de reeksnaam (van de miniserie niet de hoofdreeksen hé) en dan de titel ervan zodat men in de lijst rap door heeft waar wat staat.

Dat is mijn mening natuurlijk :)
Geplaatst op 04/05/2009 Citeren
T.I.A
Geplaatst op 04/05/2009
Crew
4173
Gezien de nog meer gecompliceerde situatie bij andere reeksen, lijkt me dit een mogelijke aanpak. Omdat het niet echt gaat over miniseries maar eerder subseries, denk ik dat B1, B2,..., C1, C2, ... enz een pragmatische oplossing is, zoals nu trouwens al de A-reeks genummerd is (liefst had ik het volledig chronologisch gehad, maar ik stel me voor dat dat problemen geeft voor hernummering als er ergens nog een reeks tussen komt, dus dit is zeker aanvaardbaar).

En wat betreft de one-shots (Batman adventures Holiday special, Batman Adventures Mad Love,
Batman & Robin adventures Subzero, ...) heten die dan OSA1, OSA2, ... of AOS1, AOS2, enz. ?
Kwestie van waar ze ergens in de lijst komen te staan (bij de respectivelijke subreeks, of alle one-shots tesamen).
Geplaatst op 05/05/2009 Citeren
woelfie
Geplaatst op 05/05/2009
Crew
3657
Ik zou ze gewoon OS nemen doordat als je begint met A voorvoegsels te geven ze niet bij elkaar staan wat het geval zou zijn als ze bij de eerste reeks horen zonder voorvoegsel... Wat je wel kan doen is gewoon OS 1 enz ingeven ingedeeld naargelang uitgifte jaar.

Maar zo ik zie zijn het meer Specials (vermeld op de cover) dus mss beter SP 1 enz nemen ? tenzij op de cover expliciet One-shot vermeld staat. :)
Bij marvel staat er telkens One-shot enz vermeld, bij DC nog niet tegengekomen. maar als er special op staat nemen we SP zo staan ze ook bij elkaar.
T.I.A
Geplaatst op 05/05/2009
Crew
4173
Even opsommen :
The Batman adventures: Mad love --> One-shot
The Batman adventures: The annual 1 --> Annual
The Batman adventures: The annual 2 --> Annual
The Batman adventures: Holiday special --> special
Batman & Robin adventures: Batman & Robin Subzero --> special of one-shot
Batman & Robin adventures: The annual 1996 - Shadow of the phantasm --> Annual
Batman & Robin adventures: The annual 1997 - Token of faith --> Annual
Batman beyond: Return of the Joker --> special of one-shot
(deze laatste hoort bij een andere reeks, maar daar hetzelfde probleem)

Annuals als special te rekenen? Dat zal het overzichtelijker maken dan "ANN"
woelfie
Geplaatst op 05/05/2009
Crew
3657
- Annuals is altijd het voorvoegsel AN (dus gewoon AN1 AN2 en als er geen nummer is het jaartal opgeven. AN1997 AN1996 als titel dan Annual 1997: Token of faith)
- Specials gewoon SP
- One shots OS

en die laatste als er geen Special vermeld is op de cover is het OS :)
T.I.A
Geplaatst op 05/05/2009