‘Wachten of niet wachten’, that’s the question.
Beste stripINFO’ers,
Wat mij al een tijd bezig houdt is het volgende: Veel striprecensies betreffen een eerste of volgend deel, waarna verdere delen onbesproken blijven. Ik heb mijzelf daar ook al aan bezondigd, bijv. ‘De herberg aan het eind van de wereld’. Het laatste deel viel mij namelijk erg tegen en ik had gewoon geen zin om daar over te schrijven. Een dergelijke handelswijze is eigenlijk heel onelegant; eigenlijk laat je je publiek in de steek.
Bovendien denk ik dat besprekingen van een stripdeel , uitzonderingen daargelaten, hun waarde verloren hebben als de hele strip verschenen is. Als een belangstellende lezer informatie zoekt over een strip, heeft hij weinig of niets aan een gedeeltelijke bespreking.
Zou het niet beter zijn gewoon te wachten tot een stripverhaal helemaal rond is, alvorens een mening te ventileren? Is het wel zinvol gedeeltelijke recensies te bewaren? Uw mening wordt door mij bijzonder op prijs gesteld.
Geplaatst op 25/11/2008
Citeren
Een recensie over een geheel afgesloten reeks is uiteraard het meest ideaal. Bij aanschaf van een reeks heb je immers een goed beeld gevormd van hetgeen je in huis haalt. Zo heb ik op deze wijze reeds enkele complete reeksen kunnen aanschaffen die me erg goed zijn bevallen (
Essex County SUBLIEM, net uitgelezen :D (via
Bookdepository voor een mooie prijs te verkrijgen)
Y: the last man,
Zoo). Helaas is de wereld niet ideaal en is tevens mijn geduld niet voldoende toereikend om te wachten tot een reeks volledig afgesloten is.
Daarbij leer je subliem goede reeksen pas echt waarderen als je zo nu en dan ook een teleurstelling te verwerken krijgt. Without lows, no highs...
Helaas geen eenduidig antwoord op je vraag. Indien een reeks afgesloten is, is het altijd prettig om over de gehele reeks een recensie te mogen lezen. Echter, recensie over losse delen/nog niet afgesloten waardeer ik ook zeer. Liever enig inzicht in een reeks dan geen.
Geplaatst op 26/11/2008
Citeren
Persoonlijk vindt ik het ook toffer de bespreking van een gehele reeks te lezen maar langs de andere kant als je een bespreking hebt van het eerste deel kan je min of meer beslissen of het iets voor jou is. Buiten als de bespreking volgt na het lezen van alle delen zitten er mss al vele leden met een miskoop ? (indien de bespreking niet lovend was) en dan nog je hebt nog altijd je eigen mening om het te kopen of niet ... dus fifty-fifty :D
Geplaatst op 26/11/2008
Citeren
Elke recensie heeft zijn nut...is het nu van een eerste deel ...of van een volledige cyclus.
Alleen, over dat laatste gaan soms ettelijke jaren heen en stel dat die dan superinteressant is, dan moet men soms ineens heel wat investeren om deze te verwerven. ;)
Geplaatst op 26/11/2008
Citeren
Het is ook mijn mening dat een bespreking van een eerste album wel degelijk zin heeft! Op deze manier heb ik toch al verschillende steengoede reeksen leren kennen vooraleer de cyclus rond is. Anderzijds zijn er ook verschillende reeksen waar het niet nodig is in bezit te zijn van alle albums (bij bv.De Dagelijkse Worsteling kan je perfect stoppen na 1 of meerdere albums).
De meest optimale oplossing is natuurlijk wel dat recensies een hele reeks beslaan, maar dat lijkt mij vaak een vrij onhaalbare kaart, zoals hierboven genoemde argumenten reeds aantonen...
Geplaatst op 26/11/2008
Citeren
Persoonlijk vind ik het moeten kunnen om een bespreking van een strip (of comic) te doen zonder dat de ganse serie tot een einde is gekomen. Ik lees de recensies die hier op de site worden geplaatst, en wat ik lees en koop zal hier door beïnvloed worden. Ik moet wel zeggen dat ik ook iemand ben die meer geneigd is om pas een serie te lezen wanneer ik weet dat ze afgerond is, vooral bij comics.
Veel series zijn langlopend, sommigen zijn zelfs stopgezet, het zou volgens mij jammer zijn om hier niet je mening over te geven, terwijl dit mogelijk zeer goede strips zijn, welke ook anderen zeer kunnen bekoren, net omdat de serie niet beëindigd is.
Eventueel zou je voor zulke gevallen, een thread kunnen op starten met mini recenties, met andere woorden in enkele zinnetjes wat je van de strip vond, in plaats van een volledige recentie.
Wat volgens mij ook wel leuk is, is dat zulke korte stukjes opgevraagd kunnen worden per strip, zodat je kunt kijken wat andere personen op deze site van de strip vonden.
Geplaatst op 27/11/2008
Citeren
Een eerste deel bespreken is altijd nuttig voor mensen die overwegen de reeks te beginnen.
Verder zijn vele reeksen in cycli. Eén cyclus bespreken lijkt mij in dat geval nuttiger dan de gehele reeks
Geplaatst op 27/11/2008
Citeren