bewerking Rode Ridder

Vandaag gearriveerd per post: mijn eBay aankoop van Red Knight, een strip van Marvano. Na het lezen van de integrale De Eeuwige Oorlog had ik iets van "ah een ridderstrip van Marvano, laten we dat ook eens proberen"

Na enkele pagina's ontdekte ik tot mijn grote verrassing, hetgeen in de reekstitel nadien overduidelijk leek: Red Knight 1 is een bewerking van een verhaal van de Rode Ridder? Ik wist niet dat Standaard Uitgeverij begin jaren negentig Marvano had gevraagd om de Rode Ridder nieuw leven in te blazen, een andere tekenstijl, en eigenlijk heb ik behoorlijk van het eindresultaat genoten.

Ik vroeg me af of iemand hier meer weet waarom Standaard Uitgeverij met de reeks stopte na 1 album? Desinteresse van het publiek, de tekenaar of de uitgever?
Geplaatst op 10/10/2008 Citeren
belgianbingo
Geplaatst op 10/10/2008
1350
Marvano: «We wilden met 'De Rode Ridder' doen wat ze in Amerika al jaren met 'Batman' doen: de gewone versie voor kinderen naast een versie voor een volwassen publiek. Standaard Uitgeverij zag dat wel zitten, als we de reeks ook zouden baseren op oude verhalen van Vandersteen. We hadden wat verhalen gekozen en daar een nieuwe rode draad door getrokken: we hadden de Rode Ridder een verleden gegeven.
«Maar dan begon Karel Biddeloo (tekenaar van 'De Rode Ridder', nvdr) lezersbrieven naar stripbladen te sturen waarin hij niet meer op de bal, maar echt op de man speelde. Ik ken hem niet, dus ik weet ook niet wat hem toen bezielde. Ik vond dat het de taak van de uitgever was om hem wat terug te fluiten, maar dat heeft die niet gedaan. Standaard deed ook absoluut geen moeite op de Franse markt, terwijl 'Red Knight' wel iets was dat daar goed gedraaid zou hebben. En dan heb ik de rekening gemaakt: bij Dupuis ligt mijn verkoop gevoelig hoger. Ik moet er ook van proberen te leven. Het is spijtig dat dat projekt op zulke domme dingen afgeknapt is. Ze hebben er onlangs bij Standaard wel nog even aan gedacht om de reeks voort te zetten met een andere tekenaar, maar dat is niet gelukt.»
Deecee1
Geplaatst op 10/10/2008
Bedankt voor de info!

Biddelloo zag in Marvano wellicht een bedreiging, want de tekenstijl van de tweede is toch een stuk beter IMHO.

Jammer.
belgianbingo
Geplaatst op 10/10/2008