Van schrijver/tekenaar Eric Stalner heb ik alleen Ange-Marie en Malemort gelezen. Ik moet zeggen dat ik erg onder indruk ben van Stalners tekenkwaliteiten, maar dat ik hem als schrijver toch wat minder hoog inschat.
Malemort is een vampierverhaal in een middeleeuws decor, gekruid met clericale verdorvenheid en een liefde zonder happy end. Het is geen zwak verhaal en ik heb me zeker niet verveeld, iets bijzonders was echter niet te ontdekken. De ingrediënten zijn weer eens anders gerangschikt, maar we zijn ze allemaal al eens tegengekomen.
De tekeningen tonen een buitengewoon vakmanschap, en dan te weten dat hij door de kunstacademie werd afgewezen. Van boven en van onderen, van voren en van achteren, uit elk standpunt weet hij het juiste plaatje te schieten. Inzoomen of panoramaperspectief, beweging of stilstand, het lukt allemaal. Zijn stijl heeft bovendien iets eigens, een persoonlijke toets en dat vind ik belangrijk. Dat hij daarbij van stevige vrouwen houdt is, wat mij betreft, mooi meegenomen. Als tekenaar weet hij ook goed de vereiste sfeer te treffen, terwijl hij nergens overdrijft (ook niet met zijn mooie vrouwen).
Als je van mooi tekenwerk houdt is 'Malemort' zeker de prijs waard.
Geplaatst op 13/02/2006
Citeren
Deze reeks een tijdje geleden 2dehands kunnen kopen. En nu op het gemak achter elkaar uitgelezen.
De nagel op de kop volgens mij Hans, ik kan me in elk geval aansluiten bij je bespreking.
De tekeningen bevielen me erg, geen slecht scenario, maar ook niet schitterend of opvallend.
Voor mij alvast een erg genietbare reeks, die ik later nog wel eens ter hand zal nemen.
Geplaatst op 20/03/2007
Citeren
Ja Hans, ben ik helemaal mee eens. Dat zie je ook inde reeks Malheig duidelijk terug. Mooi tekenwerk en een veelbelovend verhaal, maar nergens finesses, onverwachte plotwendingen of uitgewerkte karakters. Het eind is toch een beetje een anticlimax, Stalner laat het verhaal als een nachtkaars uitdoven.
Op Houten de drie ontbrekende delen HC Malemort aangeschaft voor 2,5 per stuk, evenals Foligatto naar aanleiding van je mooie rescensie erover. Dat maakte m'n collectie Blitz Fantasy ook weer compleet.
Over Magasin Géneral lees je uitsluitend zeer lovende kritieken. De samenwerking tussen Tripp en Loisel is tamelijk uniek. Ik denk dat deze zo goed is omdat ze elkaar allebei de ruimte gunnen en geven. Ook deze twee boeken heb ik in Houten aangeschaft, want 2ehands zijn deze niet te krijgen. Hoewel ik zelden strips koop boven de 50% van de nieuwwaarde, wist ik dat voor deze strip geldt: hij wordt alleen maar duurder. D.w.z. in hardcover. Nu kreeg ik bij het Gele Teken slechts 10%, maar je uitstekende rescensie heeft me snel over de streep getrokken!
Ook Horizon integraal in hardcover aangeschaft voor 10 euro. Normaal gesproken niet aan te komen en vele malen meer waard. Als je het tekenwerk ziet denk je tja, zal dit kwaliteit zijn? Spanning is op het eerste gezicht ook niet aanwezig. Maar ook hier heeft de rescensie mij overtuigd.
Hans bedankt voor al die mooie besprekingen, ze zijn een echte literator waardig!
Geplaatst op 05/10/2007
Citeren
Beste Ruud,
Dat noemen ze nou een veer in je ...
Bedankt voor je vriendelijke woorden. Het is leuk als je eigen zienswijze weerklank vindt, maar het blijft altijd maar de mening van een enkel persoon. Het zou goed zijn als er wat meer recensisten aan deze voortreffelijke site deelnamen, maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd. Zelf ben ik ook bij toeval hier verzeild geraakt.
Te zijner tijd zal ik eens wat proza wijden aan de beperkte waarde van besprekingen als de mijne.
Overigens, van Malheig heb ik nog niets gezien of gelezen; komt hopelijk nog aan de beurt.
Geplaatst op 06/10/2007
Citeren
Heb gisteren deze reeks te koop gezien aan 75 EUR voor 5 hardcovers, terwijl ik die vorig jaar nog gekocht heb aan 2,5 EUR per stuk. Straf hé. Voor de eerste 5 delen van Murena in SC vroegen ze ook al 75 EUR. Gelukkig heb ik die in der tijd in de Makro nog gekocht aan 4,25 EUR per stuk. De prijzen swingen tegenwoordig de pan uit.
Geplaatst op 07/10/2007
Citeren
Origineel geplaatst door Kurt
Voor de eerste 5 delen van Murena in SC vroegen ze ook al 75 EUR. Gelukkig heb ik die in der tijd in de Makro nog gekocht aan 4,25 EUR per stuk. De prijzen swingen tegenwoordig de pan uit.
Dat zullen dan waarschijnlijk toch eerste drukken geweest zijn. De herdrukken liggen weer in grote voorraad in de rekken, aan gewone prijzen!
Geplaatst op 07/10/2007
Citeren
Ja, tuurlijk eerste drukken. Hebben ze die dan ook al los herdrukt? Ik dacht dat ze deel 1-4 enkel in de integrale bundel hadden herdrukt.
Geplaatst op 08/10/2007
Citeren
Origineel geplaatst door Kurt
Ja, tuurlijk eerste drukken. Hebben ze die dan ook al los herdrukt? Ik dacht dat ze deel 1-4 enkel in de integrale bundel hadden herdrukt.
Deel 1 is al aan 7de druk toe. En ik ben onlangs aan deel 3 & 4 geraakt, omdat die nu ook eindelijk een herdruk gekregen hebben (2de druk)
Maar we zitten hier nu eigenlijk wel serieus 'off topic' :rolleyes:
Geplaatst op 08/10/2007
Citeren
Nee, nee Hans, geen valse bescheidenheid!!
Wat mij betreft zijn je rescensies van hoge kwaliteit en ze verraden zeker expertise! Maar wat de kwantiteit betreft sta je toch wel op eenzame hoogte, dat kun je lekker niet loochenen :D
Zelf zou ik ook wel wat willen schrijven hoor, als je daar op doelt.
Probleem is alleen dat ik veel van mijn strips in verzegelde kisten heb, in afwachting van een nieuw huis. En haast geen tijd om ze te lezen! Laatst de Big Show trilogie van Biggles in één ruk uitgelezen. Daar wil ik wel proberen wat over te schrijven.
Ik hoop alleen dat je niet teleurgesteld raakt dat weinig anderen rescensies schrijven. Want ook rescenseren is een vak apart en echt wel wat moeilijker dan strips lezen!
Surya doet het ook erg goed, die legt wat meer nadruk op de technische kant, maar dat is ook prima!
Net de nieuwe flyer van uitgeverij Silvester gekregen. Dat is nou prima marketing! Alle strips overzichtelijk gerangschikt met een volledige plaat per strip afgebeeld.
Eigenlijk zou onze site dat ook moeten hebben, samen met een afbeelding van de achterkant, zodat je een goed beeld van de inhoud krijgt. Maar ja, dat is misschien toekomstmuziek!
Geplaatst op 08/10/2007
Citeren
Origineel geplaatst door Ruud Loman
Surya doet het ook erg goed, die legt wat meer nadruk op de technische kant, maar dat is ook prima!
Ik heb al zitten denken om terug wat recensies te schrijven, maar niet zoals de meeste mensen ze kennen. Eerder een punt voor punt uiteenzetting van positieve en negatieve elementen van scenario en tekeningen. Zeer droog, vermoed ik, maar misschien wel behulpzaam?
Geplaatst op 08/10/2007
Citeren