Aberzen

100
Het verhaal van Aberzen gaat over leven, dood en heropstanding en dat zijn interessante onderwerpen om een stripreeks over vol te schrijven. Er is over dit onderwerp ook al zoveel geschreven en gedebateerd en het is dan ook moeilijk om origineel uit de hoek te komen. Marc N'Guessan probeert het en gaat in elk geval uitstekend van start met deel 1. In het intrigerende eerste deel komen we gaandeweg dingen te weten over de wereld die N'Guessan verzonnen heeft. Gaandeweg stapelen de vragen zich echter op en jammer genoeg komen er maar heel weining antwoorden in delen 2 en 3. Telkens enkele personages het verhaal proberen uit te leggen aan de hoofdfiguur komt er telkenmale iets tussen, zo wordt het heel moeilijk om het volledige verhaal te begrijpen. Misschien dat er meer opheldering is na het lezen van deel 4 (dat geen 48 pagina's maar 64 bezit), helaas is dat nog steeds onvertaald.
En dus blijven we met de eerste drie delen zitten en een gevoel dat er meer inzat,ook na herhaalde lezingen. De tekeningen zijn een beetje in de typische hedendaagse Soleil stijl, zeker niet slecht uitgevoerd, en ook de inkleuring is OK, het past wel bij het verhaal. De personages variëren van menselijk en beerachtig tot een aantal zeer bizarre wezens.
Geplaatst op 05/09/2008 Citeren
kabouter
Geplaatst op 05/09/2008
Crew
6907
Mooie recensie!
Ik sluit me er volledig bij aan. Er zat duidelijk meer in dit verhaal. Tenzij het vierde deel erg sterk is, had men dit verhaal misschien beter beperkt gehouden tot 3 delen en iets minder uitwijdingen toegevoegd. Met een beetje geluk kunnen we ergens in de nabije toekomst het laatste deel toch lezen in het Nederlands en op dit onderwerp terugkomen...
Geplaatst op 07/09/2008 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 07/09/2008
100
Bedankt voor het compliment,
ik was me er eigenlijk niet van bewust dat er 4de deel bestond tot in halverwege m'n recensie was, dat heeft de recensie toch iets genuanceerd, misschien dat in het vierde deel de antwoorden volgen, laat ons hopen dat het alsnog vertaald wordt.
Geplaatst op 07/09/2008 Citeren
kabouter
Geplaatst op 07/09/2008
Inderdaad, een perfecte verwoording van mijn gevoelens betreffende deze strip. Het was de stijl die me aantrok maar het verhaal maakte het echt wel af. Gelukkig dat ik het hier eens opgezocht heb want ik dacht dat de serie eindigde met het derde boek. Ik vond dat derde wat minder want ik vond dat ik heel wat gokwerk nodig had om uit te pluizen hoe het nu allemaal in elkaar zat. Ik heb wel al een voorgevoel over een aantal dingen.

Nu, heb wel een vraag:
"wat wordt hier bedoeld met in de typische hedendaagse Soleil stijl?" Kan iemand dat eens belichten?
Geplaatst op 27/03/2010 Citeren
Belgatom
Geplaatst op 27/03/2010