De Gesel Gods 1, 2, 3, 4

De gesel Gods is onlosmakelijk verbonden met de naam Attila! We krijgen hier dan ook een herwerkte versie van een stuk Romeinse geschiedenis. De Hunnen zijn aan hun veroveringstocht begonnen en staan voor de deuren van de Orbis (verzameling van planeten, die het Romeinse rijk uitmaken). Om de Hunnen op afstand te houden, worden tal van Romeinse burgers overgedragen aan de Hunnen, die ze op hun beurt offeren aan hun godin van de Chaos, Kerka. Tijdens zo'n offerritueel staat een jong meisje terug op uit de doden. Niet wetende wat haar overkomt, wordt ze tot de reïncarnatie van de godin Kerka gebombardeerd. Het meisje, Flavia Aetius is de dochter van een in ongenade gevallen gouverneur van Rome. De hogepriester van Kerka wijdt het meisje in in de geheimen van de Hunnen, hij leert haar vechten, en vertelt haar zelfs het geheim van de teleportatie, de reden waarom de Hunnen steeds als uit het niets opduiken en dood en verderf zaaien.
Attila smeedt plannen om Rome op de knieën te krijgen, wat op tegenstand bij zijn vader stuit. Na een verbanning zoekt hij Kerka op en stelt zich in haar dienst. Hij brengt haar even terug naar haar thuiswereld, waar beiden passionele momenten beleven met elkaar.
Kerka zet de koning af, en stelt Attila als nieuwe heerser van de Hunnen aan. Attila blijft Kerka manipuleren, om de coördinaten van de Orbis te verkrijgen, en het geheim van de teleportatie! Uiteindelijk zwicht Kerka.
Hierop doet Atilla Rome beven op zijn grondvesten. Dood en verderf worden dagelijkse realiteit voor het logge Romeinse verdedigings apparaat. Het zien van zoveel bloeddorst jegens haar eigen afkomst doet Kerka besluiten weer Flavia te worden, zelfs ondanks het verraad van haar eigen vader. Aan het hoofd van de Romeinse legioenen zal ze Attila tegemoet gaan! Om dat doel te bereiken moet ze zich binnen de wereld van de jonge keizer Valentinanus en zijn regentes-moeder zien binnen te werken, in een Rome dat gebukt gaat onder intriges en corruptie!

In eerste opzicht is dit een zeer originele bewerking van woelige periode in de Romeinse geschiedenis. De auteur houdt zich voldoende aan het origineel, om het erg herkenbaar te houden. Dat dit geen sinecure is, valt op aan de zwakke momenten van het scenario, waarin hij een originele invalshoek tracht in te brengen. In deel drie rammelt het scenario eventjes, wanneer bekend wordt dat we ons in het Rome van 10000 jaar na het oude Rome bevinden. Gelukkig weet de scenarist zich te herpakken en laat hij dergelijke koorddans kunstjes in deel vier achterwege.

Hetgeen deze reeks absoluut de moeite waard maakt, is het tekenwerk! Prachtige decors, knappe adaptaties van de wapenrustingen. Kerka is een uiterst knappe figuur geworden, en Attila en zijn Hunnen zijn bij Schwarzenegger in de leer geweest. Dit in schril contrast met de deftige, uniforme legionairs uitrustingen van de Romeinen. De actiescènes zijn verbluffend en de decors van Rome, de vernietigde planeten, enz. maken het geheel zowaar geloofwaardig.
Ik heb dan ook erg genoten van deze vier delen. Wanneer je echter van standvastige, brave scenario's houdt, dan is deze reeks echter geen aanrader. Voor wie van knap tekenwerk houdt, is deze reeks dan weer een regelrechte must-have.
Geplaatst op 07/10/2005 Citeren
Avatar
Cornelis
Geplaatst op 07/10/2005