sus en wis

Crew
1519
Nu weet ik eigenlijk niet wat ik met deze opmerking moet doen. Ik zal ze toch maar plaatsen, al is het maar om mijn zorgenkindje te delen met jullie.
Dit heb ik geconstateerd:
De Lecturama geel reeks heeft als ondertitel "De originele verhalen" (dus doelend op nrs 1-67)
De hardcover klassiek reeks slaat op de klassieke verhalen (dus doelend op nrs 1-67)
Geen Punt Dus? HA!
De gele reeks herdrukt de originele verhalen zoals ze in album verschenen zijn.
De klassiek reeks herdrukt de verhalen zoals ze origineel in de kranten verschenen zijn.
En daar zitten de verschillen dan.
1) Kunnen/moeten/willen we dit verschil tussen de reeksen ergens vermelden zodat de mensen wéten dat het niet dezelfde verhaaltjes zijn?
2) En als de klassiek reeks dus afwijkend is van de normale album-uitgave kan deze dan nog langer als alternatieve variant van die albums gevoerd worden?

Denk daar maar eens over na... :)
Geplaatst op 22/06/2008 Citeren
cuppenh
Geplaatst op 22/06/2008
Crew
7894
Geplaatst op 22/06/2008 Citeren
Veter
Geplaatst op 22/06/2008
Crew
3657
Origineel geplaatst door cuppenh
Nu weet ik eigenlijk niet wat ik met deze opmerking moet doen. Ik zal ze toch maar plaatsen, al is het maar om mijn zorgenkindje te delen met jullie.
Dit heb ik geconstateerd:
De Lecturama geel reeks heeft als ondertitel "De originele verhalen" (dus doelend op nrs 1-67)
De hardcover klassiek reeks slaat op de klassieke verhalen (dus doelend op nrs 1-67)
Geen Punt Dus? HA!
De gele reeks herdrukt de originele verhalen zoals ze in album verschenen zijn.
De klassiek reeks herdrukt de verhalen zoals ze origineel in de kranten verschenen zijn.
En daar zitten de verschillen dan.
1) Kunnen/moeten/willen we dit verschil tussen de reeksen ergens vermelden zodat de mensen wéten dat het niet dezelfde verhaaltjes zijn?
2) En als de klassiek reeks dus afwijkend is van de normale album-uitgave kan deze dan nog langer als alternatieve variant van die albums gevoerd worden?

Denk daar maar eens over na... :)

zie het probleem niet er staat toch op de gele kaft 'originele verhalen' ?

heb je dit ook niet bij nero? de eerste reeks?
Geplaatst op 23/06/2008 Citeren
T.I.A
Geplaatst op 23/06/2008
Crew
1519
Nou, T.I.A, op het eerste zicht zou je zeggen dat in deze twee series dezelfde albums verschenen ziijn. Maar dat is bij nader inzien in veel gevallen niet helemaal waar.
In tegenstelling met Nero, waar de tekeningen en tekst verder ongewijzigd zijn gebleven.

Bijvoorbeeld:
LAMBIORIX - gele reeks: album-einde met een strookje minder/klassiek: kranten-einde met een strookje meer (opmerking over koningskwestie)
DE ZWARTE ZWAAN - gele reeks: mysteriefoto over monster/klassiek: mysteriefoto over auto-ongeluk (en natuurlijk ander eindplaatje)
DE RINGELINGSCHAT - gele reeks: Lambik praat normaal (zoals het voor de album-uitgave toen werd aangepast)/klassiek: Lambik praat met zwaar duits accent (zoals origineel was gedrukt in de krant)
DE STIERENTEMMER - DE LACHENDE WOLF - gele reeks: het laatste strookje niet aanwezig/klassiek: wel aanwezig
etc.

Het zou toch minimaal ergens een opmerking de zaken duidelijk moeten maken volgens mij. Het gaat hier niet alleen om tekstuele en visuele afwijkingen, in De Zwarte Zwaan is zelfs de hele clou van het verhaal gewijzigd.

Ik denk dat de simpelste oplossing (om de verschillen tussen de twee reeksen enerzijds en de verschillen tussen Klassiek en Normale Reeks anderzijds aan te geven) in deze zou kunnen zijn: een opmerking te plaatsen bij de betreffende items.
Bijvoorbeeld:
Bij de gele reeks "Albumversie" en bij de delen van Klassiek "Krantenversie"

Dan hebben we een duidelijke indicatie (gebruiker optimaal geïnformeerd) en is tevens het minste werk om aan te passen (moderator ook tevreden)
cuppenh
Geplaatst op 23/06/2008
Crew
7894
Nou, daar kruipt toch wel wat tijd in hoor, zo'n hele hoop albums editen. Maar ik denk dat het inderdaad belangrijke informatie is.

Voor alle zekerheid toch nog eens heel duidelijk:
- De verzamelalbums van Lekturama met de gele covers ("Originele verhalen), INT LOV-0 --> INT LOV-14, krijgen allemaal een opmerking "Albumversie"
- De Klassiek Rood reeks, 1 --> 59, krijgen allemaal een opmerking "Krantenversie"

Heb ik het zo juist?
Veter
Geplaatst op 23/06/2008
Crew
1519
Origineel geplaatst door Veter
Voor alle zekerheid toch nog eens heel duidelijk:
- De verzamelalbums van Lekturama met de gele covers ("Originele verhalen), INT LOV-0 --> INT LOV-14, krijgen allemaal een opmerking "Albumversie"
- De Klassiek Rood reeks, 1 --> 59, krijgen allemaal een opmerking "Krantenversie"

Heb ik het zo juist?

Dat is precies wat de bedoeling is.

Al vast bedankt voor het uitvoeren van deze aanpassingen.
cuppenh
Geplaatst op 23/06/2008
Crew
7894
Opmerkingen zijn toegevoegd

:)
Geplaatst op 24/06/2008 Citeren
Veter
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
3657
daar heb je idd een punt !

weet jij die info allemaal uit het hoofd?

want er is zoveel aangepast de laatste tijd... staat dat niet in de cataloog die info

of zijn zij ook vaak verkeerd qua uitgaven enz ?
T.I.A
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
7894
Dat soort info staat inderdaad niet in de Matla. Soms wordt wel vermeld als er platen ontbreken.
Maar cuppenh heeft blijkbaar een uitstekende documentatie bij zijn enorme collectie en heeft bovendien een fenomenaal geheugen! Blij dat hij zijn expertise met ons wil delen! :]
Veter
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
1519
Het delen doe ik graag. :)
En wat de informatie betreft: het merendeel is gewoon eigen ervaring. Als je net zoals ik sinds pakweg 1970 strips koopt, de manie hebt om reeksen ook echt helemaal kompleet te hebben (en dus ook herdrukken erbij koopt) EN alles wat je koopt ook nog een keer leest en herleest (b.v. de ene keer het origineel en de andere keer de herdruk) willen wel eens 'n paar afwijkingen op gaan vallen, zoals de afwijkende versies bij de hier besproken twee reeksen of zoals deze. :D
En dan is het niet alleen een kwestie van geheugen, hoewel dat van mij behoorlijk goed is. Ik noteer alle afwijkingen en correcties en ontbrekende dingen in de stripcatalogus en heb daar een heel goede steun aan. En bij twijfelgevallen kan ik de albums zelf nog bekijken. :]
Ik heb eigenlijk maar drie echt grote problemen.
1) Verstandig genoeg om op elke doos een papiertje te plakken met de inhoudsopgave. Vergeten om ook een lijstje te maken welke doos waar staat.
Als ik dan een album tref die in een doos zit is dat al moeilijk zoeken en zwaar werk. (Denk hierbij aan een stapel dozen van vier rijen hoog, zes rijen breed en drie rijen diep op een niet zo strategisch goede plek zoals achterin/onder het schuin aflopende dakdeel van de zolder) ;)
2) Elke keer dat er weer een nieuwe catalogus verschijnt duurt het máánden voor ik klaar ben met het aanvinken van mijn albums en het overnemen van de bijgeschreven opmerkingen. Ik ben nu bijna twee maanden bezig om die hier in te voeren en dat kost slechts een paar muisklikjes en je ziet hieronder wel hoe ver ik al ben. :(
Dat percentage is dan ook nog alleen voor mijn normale nederlandse collectie; die kleine 10.000 amerikaanse comics, voornamelijk Marvels, die hier staan, niet meegerekend. --hé, T.I.A wordt nu wakker, of niet?-- :P
3) Ik moet nu echt, echt, echt stoppen met kopen want er is werkelijk geen plaats meer 8o

Zo, genoeg gezwamd voor deze keer. Ik ga nu een héél héél héél bijzonder album toevoegen, waarbij ik het eens te meer enorm betreur geen spatje plek te hebben voor een scanner...
cuppenh
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
3657
die kleine 10.000 amerikaanse comics, voornamelijk Marvels, die hier staan, niet meegerekend. --hé, T.I.A wordt nu wakker, of niet?-- :P

idd !!!! :D :D :D zijn dit vooral losse nrs, of gebundelde nrs, of gebundelde verhalen ?
T.I.A
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
1519
Het echte werk: de originele losse nummers zelf, de magazines, enkele tpb's en alle ESSENTIAL bundels (waarvan ik dus het merendeel al als origineel had)

Ja, dat is nu het resultaat van bijna 40 jaar vlijtig verzamelen :D :D :D
cuppenh
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
3657
Het echte werk: de originele losse nummers zelf, de magazines, enkele tpb's en alle ESSENTIAL bundels (waarvan ik dus het merendeel al als origineel had)

ik heb in Haarlem exemplaren gezien van Iron - man nr 1: 40 000 euro

FF nr 1: idem

Avengers1: idem

:rolleyes: 8o

Bij ons zijn het bijna altijd de oudste die het meeste waard zijn waarvan je in elke reeks een paar moeilijke nrs hebt die moeilijk te vinden zijn
vb klassieke reeks nero 'het vredesoffensief van nero' moeilijk exemplaar
buiten de negen peperbollen gooien ze naar u hoofd.

In de AM comics is dit anders gelijk welk jaar het uit gebracht word elke nieuwe reeks die er gestart word of reeks die bestaat zijn de eerste 10 nrs het duurst als je bv nu van een nieuwe reeks koopt is dat al redelijk wat waard binnen 15, 20 jaar

dus conclussie: eigenlijk ben je het best van elke nieuwe reeks gewoon de eerste 10 nrs te kopen mss 2x ;)
T.I.A
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
3657

Dus de echte US eerste prints en niet de Canadese prints (bijna geen waarde)

want ginds word het wel degelijk herdrukt buiten hier bij mijn weten niet ( JP nrs)
T.I.A
Geplaatst op 24/06/2008
Crew
1519
Origineel geplaatst door T.I.A
In de AM comics is dit anders gelijk welk jaar het uit gebracht word elke nieuwe reeks die er gestart word of reeks die bestaat zijn de eerste 10 nrs het duurst als je bv nu van een nieuwe reeks koopt is dat al redelijk wat waard binnen 15, 20 jaar
dus conclussie: eigenlijk ben je het best van elke nieuwe reeks gewoon de eerste 10 nrs te kopen mss 2x ;)

Dat verschil komt domweg door de (voor onze maatstaven enorme) oplage van comics. Een mindering van een paar duizend exemplaren stelt dan niks voor. Moeilijke nummers komen daardoor slechts sporadisch voor (uit het blote hoofd: Conan the barbarian 2, bijvoorbeeld?) en meestal wegens slechte distributie waardoor een miniem aantal in omloop is gekomen en het grootste deel van de oplage geretourneerd en vernietigd werd.
Sommige nummers vormen wel een uitzondering op de regel dat de oudsten het meeste waard zijn. Amazing Spiderman 14 (intro Green Goblin) of 129 (intro Punisher) en Hulk 181 (intro Wolverine) etc.
Maar de oplages van hedendaagse comics zijn zeer klein in vergelijking met vroeger en ik mag aannemen dat in de meer recente uitgaves (vanaf ca. 1998/2000) relatief veel meer moeilijke nummers voor gaan komen.

Maar ik mis inderdaad de duurdere eerste nummers nog van FF (1-12), Spidey (1-9), Hulk (1-6), Avengers (1-7), Daredevil (1-6), X-men (1-6).
Zelfs voor mij een beetje duur, maar als de euro/dollar-koers nog een tijdje zo door wil zetten kon dat wel eens anders worden.
Bovendien moet je ook rekening houden met de staat van de comics.
Globaal kun je mijn verzameling splitsen in een deel vanaf 1972 dat Very Fine en Near Mint is, en het deel ervoor dat grotendeels Very Good tot Fine is
Geplaatst op 25/06/2008 Citeren
cuppenh
Geplaatst op 25/06/2008
Crew
3657
de exemplaren die ik gezien heb zaten in een hard plastic doos en word nooit opengedaan ! die kerel had meer dan een half miljoen comics :rolleyes:

hier bij ons juist de laatse exemplaren van JP gaan moeilijker worden met de jaren omdat grote oplagen gewoon vernietigd werden. Tonnen!! vb x-mannen rond de 260 - 290 en de spawn enz zijn in dezelfde oplages gedrukt gelijk altijd maar er werden gewoon tonnen vernietigd ipv te verkopen aan stripwinkels enz
T.I.A
Geplaatst op 25/06/2008
Crew
1519
Origineel geplaatst door T.I.A
de exemplaren die ik gezien heb zaten in een hard plastic doos en word nooit opengedaan ! die kerel had meer dan een half miljoen comics :rolleyes:

Ja, de duistere kant van het comics-verzamelen. Nadat de zgn. experts het boekje gegradeerd hebben wordt het in een doosje verzegeld en dan is het ineens een investeringsobject i.p.v. een leesboekie en dat dan ineens vele malen duurder is als een los exemplaar. De verzamelaars worden verdrongen door de investeerders heden ten dage. -zucht-
cuppenh
Geplaatst op 25/06/2008