Het delen doe ik graag. :)
En wat de informatie betreft: het merendeel is gewoon eigen ervaring. Als je net zoals ik sinds pakweg 1970 strips koopt, de manie hebt om reeksen ook echt helemaal kompleet te hebben (en dus ook herdrukken erbij koopt) EN alles wat je koopt ook nog een keer leest en herleest (b.v. de ene keer het origineel en de andere keer de herdruk) willen wel eens 'n paar afwijkingen op gaan vallen, zoals de afwijkende versies bij de hier besproken twee reeksen of zoals
deze. :D
En dan is het niet alleen een kwestie van geheugen, hoewel dat van mij behoorlijk goed is. Ik noteer alle afwijkingen en correcties en ontbrekende dingen in de stripcatalogus en heb daar een heel goede steun aan. En bij twijfelgevallen kan ik de albums zelf nog bekijken. :]
Ik heb eigenlijk maar drie echt grote problemen.
1) Verstandig genoeg om op elke doos een papiertje te plakken met de inhoudsopgave. Vergeten om ook een lijstje te maken welke doos waar staat.
Als ik dan een album tref die in een doos zit is dat al moeilijk zoeken en zwaar werk. (Denk hierbij aan een stapel dozen van vier rijen hoog, zes rijen breed en drie rijen diep op een niet zo strategisch goede plek zoals achterin/onder het schuin aflopende dakdeel van de zolder) ;)
2) Elke keer dat er weer een nieuwe catalogus verschijnt duurt het máánden voor ik klaar ben met het aanvinken van mijn albums en het overnemen van de bijgeschreven opmerkingen. Ik ben nu bijna twee maanden bezig om die hier in te voeren en dat kost slechts een paar muisklikjes en je ziet hieronder wel hoe ver ik al ben. :(
Dat percentage is dan ook nog alleen voor mijn normale nederlandse collectie; die kleine 10.000 amerikaanse comics, voornamelijk Marvels, die hier staan, niet meegerekend. --hé, T.I.A wordt nu wakker, of niet?-- :P
3) Ik moet nu echt, echt, echt stoppen met kopen want er is werkelijk geen plaats meer 8o
Zo, genoeg gezwamd voor deze keer. Ik ga nu een héél héél héél bijzonder album toevoegen, waarbij ik het eens te meer enorm betreur geen spatje plek te hebben voor een scanner...