De drie neven, Phoney, Smiley en Fone Bone zijn uit hun stad Boneville verjaagd, en in de woestijn terecht gekomen. Hier splitsen hun wegen als ze op de vlucht moeten slaan voor een zwerm sprinkhanen. Elk van hun komt zo op zijn manier terecht in een valei, waar de meest gekke wezens voorkomen. Zo maken we onder andere kennis met Ted, een bladluis, en zijn grote broer, een veel grotere bladluis, de “rat creatures”, domme wezens die alles opeten wat dood of kleiner is, en als laatste ook nog een vriendelijk maar weinig bespraakte rode draak, die Fone Bone meer dan eens te hulp snelt. Op zijn weg door het bos komt Bone een jong meisje met de naam Thorn tegen, die samen in het woud leeft met haar aan koe-racen verslaafde grootmoeder.
Een mysterieuze vijand zit om een nog onduidelijke reden achter de neven aan, en stuurt hele horden rat creatures op het huis in het bos af. Hoe Bone zou bone hieraan ontsnappen?
Bone is een verhaal geschreven in het begin van de jaren negentig. De eerste druk van deze graphic novel was in zwart wit en telde wel 144 blz. Dit is iets wat ze in Amerika niet gewend zijn, want de meeste comics tellen maar een 36 blz inclusief reclame. Toch sloeg dit verhaal aan en na dit eerste verhaal zijn er nog acht graphic novels gevolgd over de avonturen van de neefjes Bone. Op dit moment worden de avonturen van Bone terug uitgegeven en deze keer ingekleurd.
Het verhaal is zeer luchtig en grapig verteld en leest ondangs zijn omvang toch vlot. De afbeeldingen zijn zeer strak getekend en de kleuren zijn zeer levendig.
Als iemand voor de eerste keer zich wil wagen aan een komische Graphic novel dan is dit zeker een aanrader. Voorlopig is deze voor zover ik weet enkel beschikbaar in het engels.
Dit is een van die boeken die een 9,5 op 10 verdient.
Geplaatst op 01/06/2008
Citeren
Ik heb deze al lang in bestelling staan, maar hij wordt maar niet geleverd :(
Geplaatst op 03/06/2008
Citeren
Voor de levering van Bone zijn er blijkbaar grote problemen.
De ssz waar ik mijn comics koop, krijgt Bone via Diamond (de gewone weg dus) ook niet geleverd.
Maar via ... dinges... de naam ontsnapt me, krijgt hij nu wel alles geleverd : de gekleurde versie of de integrale B&W versie.
Kleine rechtzetting : Bone is ook gewoon als losse comics verschenen, niet als OGN dus, en later gewoon gebundeld geworden (graphic novels of trades of TPB...). ;)
De 1ste Bone comic verscheen in juli 1991.
De reeks blijft zeer goed tot op het einde !
Geplaatst op 05/06/2008
Citeren
Volledig correct - de bones zijn inderdaad eerst in losse comics uitgekomen.
Icarus
Geplaatst op 05/06/2008
Citeren
Diamond wil die inderdaad niet in België leveren :(
Geplaatst op 05/06/2008
Citeren
Ik kan het niet vragen hoe mijn sszboss nu aan zijn Bones geraakt, want hij is met verlof (tsk, zelfstandigen :rolleyes: :P), maar ik denk dat hij dat nu regelt met stripwinkel De Striep uit Brugge, die bestelt via Pinseel of Penseel (kan dat ? ) ... mijn geheugen... *zucht*.
humm, via google vind ik niks op die namen.
Gelijk hoe : via De Striep geraakt Betty Boop in Gent nu zonder problemen aan Bone, zowel de integrale als de nieuwe ingekleurde versie.
Geplaatst op 06/06/2008
Citeren
Origineel geplaatst door spock
die bestelt via Pinseel of Penseel (kan dat ? )
Pinceel is een Belgische stripverdeler (Leuven)
Geplaatst op 06/06/2008
Citeren
Gisteren de eerste twee hoofdstukjes uit de integrale versie gelezen.
Als eerste kennismaking met de grafic novel kon het me best boeien.
Benieuwd naar het vervolg.
Geplaatst op 06/06/2008
Citeren
Pinceel besteld ook via Diamond, bij mijn weten, dus ik snap niet hoe het werkt
Geplaatst op 06/06/2008
Citeren
Ik snap het ook niet, maar toch is het zo.
Maar ik denk niet dat Pinceel via Diamond werkt.
Er is nog een speler op de markt.
De ssz waar ik ga heeft een tijdje met die andere verdeler gewerkt, maar de voordelen en kortingen die Diamond geeft, zijn veel uitgebreider dus is hij weer overgeschakeld op Diamond.
Van zodra mijn sszboss terug is uit verlof, zal ik 'm eens aan de tand voelen (als hij tijd heeft).
Geplaatst op 09/06/2008
Citeren
Net op het net gelezen dat de uitgeverij Silvester de ganse serie gaat uitgeven in het Nederlands:
Silvester kondigde aan ons aan dat het de complete reeks Bone van de Amerikaanse tekenaar Jeff Smith zal vertalen. De Nederlandse uitgever doet dat in negen delen, volledig in kleur en nog eens in duurzame hardcovers ook!
Smith werkte twaalf jaar lang aan zijn zelfuitgegeven reeks die enkele jaren geleden als een integrale in zwart-wit werd uitgegeven en net geen 1.400 pagina’s telde.
De toffe combinatie humor (op z'n Carl Barks, de beste auteur van de Donald Duck-strips) en fantasy (op z'n The Lord Of The Rings) — om ons maar te beperken tot twee hoofdbestanddelen — maakte ook in onze contreien vele fans. In Stripgids 4 van april 2007 legde Toon Horsten Smith nog op de rooster voor een uitgebreid interview.
Met deze uitgaven hoopt Silvester het uiteraard beter te doen dan het door Lambiek in 1996 in die tijd wellicht te vroeg uitgebrachte vertaling van de eerste drie comicdeeltjes in één zwart-witbundel. De Amerikaanse hardcovereditie van deel 9 in kleur moet nog verschijnen. Dat gebeurt begin 2009. Wij wachten liever op Boontje in het Nederlands.
Nieuws sinds september 2008UIt:
Strip Speciaalzaak
Geplaatst op 29/09/2008
Citeren
Laat ons hopen ...wij zijn vragende partij. :)
Geplaatst op 29/09/2008
Citeren