Buck Danny -> de Hubinon albums 1-40

Crew
1519
Eigenlijk wil ik dit niet zeggen om anderen met dit ombouwwerk te moeten opzadelen, maar de data hier moet toch correct zijn, niet? Want ik wilde de Buck Danny reeks aan mijn collectie gaan toevoegen toen ik zag dat ALLE covers van de albums 1-40 niet correct zijn!
Er bestaan voor zover ik weet de volgende varianten:

A) originele covers: 1-6 hebben alleen de titel voorop / 7-9 hebben de bekende titelband, maar de tekst is "de nieuwe avonturen van" / en 10 heeft een Buck Danny logo en het hoofdje van de held / 11-40 heeft de titelbalk met "de avonturen van"; geen enkel album is genummerd, behalve 37-40

B) de eerste herdrukken (1965-1969): nu allen met titelbalk "de avonturen van" maar zonder nummers op de cover (de Korea-verhalen 11+12 zijn hier niet herdrukt omdat ze in Frankrijk op de zwarte lijst stonden en alleen in nederlands herdrukken was te duur)

C) herdrukken met nummers (ca. 1971-1979): met titelbalk en nummer op cover (blijkbaar is album 1 hier meer keren gedrukt: grote 1 en kleine 1) (en ook de Korea-nummers 11+12 konden in 1973 weer in de herdruk, eindelijk)

D) herdrukken met de (afschuwelijke) witte rand (ca. 1983-?): met titelbalk en nummer en iets verkleinde cover zodat de witte rand eromheen kon

De covers op de site:
1,2,5,6,9,22 en 28: cover C
4 en 10: cover B
alle anderen: cover D
(de drie franse albums zijn wel correct vermeld)

Ik heb helaas geen scanner om de juiste afbeeldingen door te kunnen geven, maar ik denk dat er minimaal "geen cover beschikbaar" moet komen bij de originele uitgaven, en de verkeerde covers als varianten verwerkt.

En nu ik toch bezig ben met opmerkingen, dan heb ik deze ook nog:

album 5 + INT2 (de zwarte draak): plaat 235 is niet opgenomen in het album - wel verschenen in Robbedoes 538 (1950)
album 9 + INT3 (de petroleumgangsters): plaat 136 is niet opgenomen in album - wel verschenen in Robbedoes 655 (1952)
album 31 + INT8 (X-15): helften van platen 2,5,6,7 niet opgenomen in album - wel verschenen in Robbedoes 1320-1323 (1963)
album 37 + INT11 (de piloot met het leren masker): 3 keer 1/3 plaat niet opgenomen in album - wel verschenen in Robbedoes 1692-1695 (1970)
INT12 (haaien in de chinese zee): inleidende twee platen (= resumé van voorgaande verhaal) in de bundeling weggelaten
INT13 (vuur uit de hemel): inleidende twee platen ( =resumé van voorgaande verhaal) in de bundeling weggelaten
S1 - dit is de variantdruk zonder prijs; de 1e druk heeft in het hokje achter de CISO 17 bovenaan staan HFL 4,95 en daaronder BFR 69

Ik hoop dat ik jullie niet al te veel werk hiermee oplever, maar probeer net als allen een aanzet te geven tot een correcte database. (Weest gerust, voor zover ik weet is dit het meest uitgebreide commentaar dat ik te bieden heb, de volgenden zullen weer een stuk kleiner zijn)
Geplaatst op 16/05/2008 Citeren
cuppenh
Geplaatst op 16/05/2008
Crew
7894
Dit stond op mijn lijstje om 'ooit eens' aan te pakken (zoals nog zoveel...).
Leek me ook moeilijk om de verschillende uitgaven uit elkaar te houden. Maar jouw uitleg hier is prima hulpmiddel daarbij!!
Ik ga er straks voorzichtig aan beginnen, zal flink werkje worden...

Toch bedankt!
Geplaatst op 16/05/2008 Citeren
Veter
Geplaatst op 16/05/2008
Crew
1519
De Buck Danny reeks ziet er nu prima uit!

Applaus en staande ovatie voor je werk.
Geplaatst op 17/05/2008 Citeren
cuppenh
Geplaatst op 17/05/2008
Crew
7894
Ben er net mee gestopt.
Met jouw 'handleiding', met mijn eigen collectie, met wat ik vond bij de Zilveren Dolfijn (volgens mij staan daar trouwens heel wat fouten) en nog wat andere sites, ziet het geheel er al wat beter uit.
Mocht je nog blunders tegenkomen, laat gerust weten.
Geplaatst op 17/05/2008 Citeren
Veter
Geplaatst op 17/05/2008