De Horde van de Tegenwind is de stripbewerking van de Franse sciencefictionroman La Horde du Contrevent van Alain Damasio. Tekenaar en scenarist Éric Henninot heeft deze roman omgezet naar het beeldverhaalmedium. Het verhaal speelt zich af op een planeet waar een permanente en soms verwoestende wind van oost naar west waait. Al generaties lang worden speciale expedities, de zogenaamde Hordes, uitgestuurd om tegen die wind in te trekken en de oorsprong ervan te vinden. De leden van zo'n Horde worden van jongs af aan opgeleid voor deze ene missie. Hun tocht is niet alleen een fysieke beproeving, maar roept ook vragen op over doorzettingsvermogen, opoffering en de zin van hun zoektocht.
Ik heb het eerste deel twee jaar terug met veel plezier gelezen. Het idee van een wereld waarin alles – van architectuur en vervoer tot het dagelijks leven – wordt bepaald door de kracht van de wind, vond ik bijzonder intrigerend. De manier waarop mensen zich hebben aangepast aan deze extreme omstandigheden maakt de wereld geloofwaardig en uniek. Waar het eerste deel vooral draaide om de Horde zelf en hun gevaarlijke tocht tegen de wind in, verbreedt het tweede deel de horizon aanzienlijk. Langzaam ontvouwt zich een mogelijk complot rond de missie van de Horde. Op subtiele wijze worden aanwijzingen gegeven die vervolgens weer in twijfel worden getrokken. Daardoor blijft de lezer voortdurend speculeren over wat er werkelijk speelt en welke belangen er achter de schermen meespelen.
Wat ik vooral sterk vind, is hoe de auteur steeds meer facetten van deze wereld onthult. Niet alleen krijg je een beter beeld van de geografie en de bijzondere flora en fauna, maar ook van de sociale structuren en machtsverhoudingen die deze samenleving vormgeven. De wereld voelt daardoor steeds rijker, groter en geloofwaardiger aan.
De tekeningen van Éric Henninot verdienen daarbij een speciale vermelding. De wind is niet zomaar een decorstuk, maar bijna een personage op zich. Op vrijwel iedere pagina voel je de kracht, de dreiging en de voortdurende aanwezigheid ervan.
De Horde van de Tegenwind behoort voor mij nu al tot de meest originele sciencefictionstrips van de afgelopen jaren. Het verhaal combineert avontuur, wereldopbouw, mysterie en filosofische ondertonen op een bijzonder overtuigende manier. Als de volgende delen het niveau van de eerste twee albums weten vast te houden, dan zou deze reeks wel eens kunnen uitgroeien tot een moderne klassieker binnen het Europese striplandschap. Ik kijk in ieder geval reikhalzend uit naar het vervolg.
Geplaatst op 02/06/2026
Citeren
Flauwe strip die eigenlijk kompleet ongeloofwaardig overkomt. Bord kartonnen karakters met stereotiepe benadering . Ook nutteloos ingewikkeld gemaakt, gewoon maar om het interessanter te doen overkomen, alsof het diepgang zou hebben. Heb nog spijt dat ik het heb gelezen was 2 delen en een paar uur van mijn leven dat ik nooit meer terugkrijg. Nog een geluk dat het geleende strips via de bib. zijn geweest anders had ik men geld gewoon kwijt geweest.
Geplaatst op 11/06/2026
Citeren
Naar aanleiding van bovenstaande recensie de beide aangekocht en toch geen spijt van gehad.
Benieuwd hoe het verder gaat ...
Geplaatst op 11/06/2026
Citeren