Als je zelf Bart heet en bent geboren op 24 augustus, de dag van Sint Bartholomeus, is je aandacht meteen getrokken bij deze reeksnaam. Ook de intrigerende cover, waarop je een hand ziet die een bebloede degen vasthoud trekt natuurlijk de aandacht.
Pierre Boisserie en
Eric Stalner hebben al wat ervaring met historische reeksen, en nu dompelen ze ons onder in de Franse godsdienstoorlogen uit de tweede helft van de zestiende eeuw. Dit is misschien de grootste zwakte van deze reeks, omdat die periode niet zo gekend is in onze contreien. Maar gelukkig wordt de strijd tussen de Hugenoten en de Katholieken wat uitgelegd in een dossier op het einde van het album. Misschien is het aan te raden om dit eerst te lezen zodat je al wat achtergrond hebt.
Niet dat het geschiedkundige overheerst, er is zeker actie genoeg, en die is prachtig in beeld gebracht, maar als er verschillende mensen, die door de toenmalige mode zowat dezelfde outfit en hetzelfde kapsel hebben, met sire worden aangesproken is het wat onduidelijk.
Dit eerste deel van een drieluik schiet direct met een rotvaart uit de startblokken als een vrouw in paniek door het bos holt; ze snelt richting het kasteel van Sauveterre, want er zijn katholieken in de buurt die het op de Hugenoten hebben gemunt. We zijn in het zuidwesten van Frankrijk in 1562, en de katholieken kunnen het niet meer aanzien dat de hugenoten aan invloed winnen.
Met een list worden de twee jongste kinderen van Sauveterre ontvoerd. Eli, de oudste zoon, sluit zich aan bij het leger van de koning van Navarra, om zijn godsdienstgenoten te beschermen en om zijn broer en zuster terug te vinden. Tien jaar later heeft de zoektocht niets opgebracht,Eli is wel opgeklommen tot een van de vertrouwelingen van de koning. De bloederige burgeroorlog is ten einde, maar de vrede is erg labiel. Om die vrede te bestendigen trouwt koning Hendrik van Navarra met de katholieke Margaretha van Valois, de zuster van de Franse koning. Het feest vind plaats in het Louvre, maar de katholieke bevolking is niet akkoord met de komst van de Hugenoten! Er broeit wat in de wijken van Parijs, maar ook in het paleis is niet iedereen tevreden met dit politieke huwelijk! Dit leidt tot een immense slachtpartij waaraan koning Hendrik en Eli ternauwernood aan kunnen ontsnappen, met de hulp van diens vrouw Margaretha.
Na een trager tussenstuk waarbij de posities van de verschillende partijen worden verduidelijkt tijdens het huwelijksfeest, schiet het verhaaltempo enkele versnellingen hoger met de jacht op de hugenoten in het paleis. Dit is dan ook het moment voor Stalner om zich volledig te laten gaan in uitbundige actiescènes waarbij het bloed rijkelijk vloeit en er ettelijke pensen aan de degen worden geregen!
Kijk zo heb ik graag historische reeksen, geen droge opeenvolging van feiten, maar personages van vlees en bloed in een historische context zetten, met de nodige uitleg, maar zonder te belerend te worden! Knap, gelukkig is het tweede deel van dit drieluik al aangekondigd voor juni!