Jammer genoeg is dit een van de slechtste stripverhalen die ik ooit in handen had (en met stijgende ergernis tot het einde doorworstelde). Het verhaal (nou ja, eerder kramikkig scenario) is flinterdun en opgebouwd rond voorbijgestreefde clichés en karikaturen, met als enige doel zelfs de Duitse Fallschirmjäger als sadistische, slecht opgeleide en stuntelige soldaten af te schilderen. De scène waar met een vlammenwerper onnodig vijandige soldaten worden geroosterd is zo een typisch voorbeeld. Er wordt van de hak op de tak gesprongen, tekeningen geven een slordige indruk (kan uiteraard aan de stijl van de tekenaar liggen...) en wie had gehoopt dat deze strip zou focussen op de Duitse parachutist, blijft op zijn/haar honger zitten. Gemakkelijkheidshalve wordt van het hoofdpersonage een sterk antinazistische homo gemaakt met een vader die de vleesgeworden opportunist is met de voorspelbare familiale problemen tot gevolg. De Kreta operatie was weliswaar een Pyrrusoverwinning (om in de stijl te blijven...) en was meteen de laatste grote luchtlandingsoperatie van de Wehrmacht. De Engelsen hebben dat op hun beurt ondervonden in Arnhem. Kortom, deze strip valt zwaar uit de toon en krijgt van mij dan ook met moeite 1 mager sterretje. Jammer dat er nog steeds stripauteurs en scenaristen zijn die menen alle ondertussen voorbijgestreefde clichés van de Duitse soldaat ad nauseam te moeten herhalen. Laten we hopen dat de volgende strip in de rij opnieuw van niveau is...
Geplaatst op 27/08/2017
Citeren
Kan je ook eens zeggen over welke strip je het hier hebt?
Geplaatst op 27/08/2017
Citeren
Ja, nu ben ik ook benieuwd!
Geplaatst op 27/08/2017
Citeren
Ik vermoed dat het gaat om : De groene duivels (Mei 1941) uit de serie: Frontlinies verschenen bij uitgeverij Daedalus.
Geplaatst op 28/08/2017
Citeren
Ik vond de homofiele hoofdpersoon wel een leuke twist :)
Verder neem ik de strip niet zomaar aan als historisch waar, maar vond het wel leuk om te lezen.
Geplaatst op 28/08/2017
Citeren