Prima analyse, Fumetti! Met name het feit dat de we als westerse samenleving langzamerhand bereid zijn om de kant van de "bad guys" aan te horen, en onze gemeenschappelijke Europese historie in een iets genuanceerdere context willen zien. Zonder op enerlei wijze afbreuk te willen doen aan het, letterlijk, onnoemelijke leed wat de Nazis hebben aangericht gedurende de oorlogsjaren (en ervoor), blijkt achteraf gezien dat de Duitse bevolking grotendeels (de, toegegeven substantiële, minderheid van fanatici uitgezonderd) net zo'n slachtoffer geweest te zijn van dat regime als de rest van Europa, en wat uitstekend verbeeld is in de in dat opzicht, ogen openende, TV mini serie "Unsere Mütter, unsere Väter" uit 2013.
Ik herinner me nog heel goed de furieuze furore die de stripalbums
Oostfront en
Kaleunt, beiden toevallig uit 1988, veroorzaakt hebben. "Hoe
durven strip auteurs sympathiek te staan tegenover "
De Vijand", luidde het toen. In het eerste geval wellicht terecht, daar de auteur onwijselijk het verhaal van de (Belgische) Waffen-SSer (SSers zijn wat dat betreft, vanwege hun ideologisch fanatisme, onomstotelijk de echte "bad guys") Jean d'Artois vertelde en destijds beticht werd van rechts-extremistische sympathieën en bekritiseerd werd voor de vergoelijkende toon die hij aan sloeg, niet allen in het verhaal, maar ook in de begeleidende dossiers. De kritiek aan het adres van het tweede geval, in de vorm dat de Duitse U-Boot bemanning vaderlandsliefde aan de dag legde alsof dat een misdaad op zich zelf is, was mijn inziens onterecht, daar
Mouminoux oprecht probeerde te verhalen wat de Duitse onderzeeboot marine mensen ervoeren in de oorlog, in navolging van de eveneens ongeëvenaarde anti-oorlogs film "Das Boot" uit 1981. Inmiddels is bekend dat de "Kriegsmarine", ondanks het feit dat partij-leden in de organisatie geplaatst waren als spionnen (als weergegeven in "Das Boot"), er alles aan gedaan heeft om hun van oorsprong Joods personeel af te schermen van de Nazi-partij, en dat meerdere, van origine Duitse, Joden de Nazi jaren hebben overleefd dankzij de Kriegsmarine.
De tijden zijn aan het veranderen in dat opzicht. En wat deze nieuwe uitgaves in feite positioneren is, "Wat had ik moeten doen dan?," en dit kon voor sommigen wel eens oncomfortabel zijn.